مطالعه ابعاد زیست مجازی دانشآموزان متوسطه اول و دوم؛ تحلیل دسترسی، نگرش به رسانههای اجتماعی، یادگیری و تعاملات آنلاین
محورهای موضوعی : ارتباطاتهادی خانیکی 1 , فاطمه نوری راد 2 , مینا یمینی فیروز 3
1 - استاد، گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: زیست مجازی, الگوی تعاملات آنلاین, نگرش به یادگیری در رسانههای اجتماعی, نگرش به رسانههای اجتماعی, تحلیل دسترسی به فضای آنلاین,
چکیده مقاله :
کودکان و نوجوانان 12 تا 18 ساله، به عنوان نسلی با بیشترین استفاده از اینترنت شناخته شدهاند. پژوهش حاضر با روش پیمایشی ابعاد مختلف زیست مجازی (تحلیل دسترسی آنلاین، نگرش به رسانههای اجتماعی، نگرش به یادگیری در رسانههای اجتماعی، الگوی تعاملات آنلاین) دانشآموزان سه ساله اول و دوم دبیرستان (گروه سنی 12 تا 18 سال) و رابطه آنها باهم را کرده است. نمونه آماری مورد بررسی 1200 نفر است و روایی پرسشنامه محقق ساخته با آلفای کرونباخ 0.86 تأیید شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میانگین پاسخگویان در هر کدام از این شاخصها بالاتر از میانگین جامعه است. همچنین یافتهها نشان میدهد؛ دسترسی به رسانههای اجتماعی با الگوی تعاملات آنلاین و نگرش به یادگیری در فضای آنلاین در میان دانشآموزان سه ساله اول و دوم دبیرستان رابطه همبستگی مثبت دارد.گرچه رابطه معنیداری بین نگرش به رسانههای اجتماعی با نگرش به یادگیری در فضای آنلاین و الگوی تعاملات آنلاین در میان دانشآموزان سه ساله اول و دوم دبیرستان مشاهده نشد، بین زیست مجازی دختران و پسران از حیث الگوی تعاملات آنلاین تفاوت معنادار مشاهده شده است
Children and adolescents aged 12 to 18 are known as the generation with the most Internet users. The present study uses a survey method to analyze various dimensions of virtual life (online access analysis, attitude towards social media, attitude to learning on social media, online interaction pattern) of first and second 3year high school students (age group of 12 to 18 year old) and has explained their relationship with each other The statistical sample is 1200 people. And the validity of the researcher-made questionnaire has been confirmed by Cronbach's alpha of 0.86. Findings indicate that the average of respondents in each of these indicators is higher than the community average. The findings also show; Access to social media is positively correlated with the pattern of online interactions and attitudes toward online learning among first and second3year high school student Although there was no significant correlation between attitudes toward social media and attitudes toward online learning and the pattern of online interactions among first and second 3year high school students, there was a significant difference between girls' and boys' virtual life in terms of online interaction patterns. These findings confirm that the majority of online behavior of children and adolescents on social media completes their behavioral puzzle in the real world, not the other way around. Social media is an extension of the real-world interactions of children and adolescents. If teen users are integrating their online environment, then we should expect their online and offline worlds to be interconnected. As a result, digital worlds play the role of playgrounds for important breeding issues of offline lives; so we expect teens to bring the issues and challenges they face in their offline lives to their online hangouts. For teens, these include parenting issues such as sexual behavior, identity, intimacy, and interpersonal relationships
احمدی هدایت، حمید.، فرمهینی فراهانی، محسن. و ضرغامی همراه، سعید. (1398). "پساپدیدارشناسی در آموزش و یادگیری با تأکید بر مفاهیم چندگانگی و شفافیت"، مجله علوم تربیتی، دوره 26(1)، صص. 1-14.
افتاده، جواد. (1398). "رسانههای اجتماعی. مجله کتاب مهر، دوره 1، صص. 34-47.
خلیفه، قدرتاله.، فردانش، هاشم.، حاتمی، جواد. و طلایی، ابراهیم. (1398). "طراحی و اعتباریابی الگوی تقویت مهارتهای تفکر انتقادی در محیطهای یادگیری برخط"، مجله علوم تربیتی، دوره 26(2)، صص. 109-130.
سرمدی، محمدرضا.، زارع، آزاده.، صمدی، معصومه. و فرجاللهی، مهران. (1384). "بررسی چیستی و ابعاد شبکههای یادگیری در دیدگاه ایوان ایلیچ"، مجله علوم تربیتی، دوره 27(2)، صص. 117-136.
عقیلی، سیدوحید. و قاسمزاده عراقی، مرتضی. (1394). "رسانههای اجتماعی؛ چیستی، کارکردها و چالشها"، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دوره 8(1)، صص. 21-36
یزدانفر، پرتو. و فرازجو، فروغ. (1399). "بازبینی مفهوم نمای بناهای شهری از دیدگاه کودکان 4-6 سال شهر و بررسی تأثیر آن به لحاظ سبکهای مختلف معماری (از کلاسیک تا معاصر)"، مجله علوم تربیتی، دوره 27(1)، 119-138
_||_Boyd, D. (2014). “It's complicated: The social lives of networked teens”, New Haven, Connecticut: Yale University Press.
Chambers, D. (2013). “Social media and personal relationships: Online intimacies and networked friendship”, New York: Springer.
Davies, C. & Eynon, R. (2013). “Teenagers and technology”, Routledge.
Dutton, W. & Blank, G. (2011). “The 2011 OxIS survey: The internet in Britain”, Oxford: Oxford Internet Institute, University of Oxford.
Eynon, R. (2009). “Harnessing technology: The learner and their context”, How young people use technologies outside formal education. Survey report. Coventry: Becta.
Eynon, R. & Malmberg, L.E. (2012). “Understanding the online information‐seeking behaviours of young people: the role of networks of support”, Journal of Computer Assisted Learning, Vol. 28(6), PP. 514-529.
Facer, K., Furlong, J., Furlong, R. & Sutherland, R. (2003). “Screenplay: Children and computing in the home”, Routledge. London: Routledge Falmer.
Ito, M., Horst, H.A., Bittanti, M., Herr Stephenson, B., Lange, P.G., Pascoe, C.J. & Robinson, L. (2009). “Living and learning with new media: Summary of findings from the digital youth project. Cambridge”, Massachusetts: The MIT Press.
Kaplan, A.M. & Haenlein, M. (2010). “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media”, Business Horizons, Vol. 53(1), 59-68.
Khalifeh, G., Fardanesh, H., Hatami, J. & Talaee, E. (2019). “Design and validation a model for reinforcing'critical thinking skills in online learning environments”, Journal of Educational Scinces, Vol. 26(2), PP. 109-130.
Livingstone, S. (2008). “Taking risky opportunities in youthful content creation: teenagers' use of social networking sites for intimacy, privacy and self-expression”, New Media & Society, Vol. 10(3), PP. 393-411.
Livingstone, S. & Helsper, E. (2010). “Balancing opportunities and risks in teenagers’ use of the internet: The role of online skills and internet self-efficacy”, New Media & Society, Vol. 12(2), PP. 309-329.
McMillan, S.J. & Morrison, M. (2006). “Coming of age with the internet: A qualitative exploration of how the internet has become an integral part of young people’s lives”, New Media & Society, Vol. 8(1), PP. 73-95.
Oftadeh, J. (2019). “Social media”, Mehr book Journal, Vol. 1, PP. 34-47.
Prensky, M. (2001). “Digital natives, digital immigrants”, On the Horizon, Vol. 9(5), PP. 1-6.
Sarmadi, M.R., Zare, A., Samadi, M. & Farajollahi, M. (2020). “Examining the Issues and dimensions of learning webs in Ivan Ilyich's View”, Journal of Educational Scinces, Vol. 27(2), PP. 119-138.
Van Dijk, J.A. (2005). “The deepening divide: Inequality in the information society”, Thousand Oaks, California: Sage Publications