شناسایی موانع اجتماعی، فردی و آموزشی پیشروی فارغالتحصیلان معماری جهت ایفای نقش مؤثر در جامعه
الموضوعات :آرش آبی نما 1 , محسن کاملی 2 , سیروس باور 3
1 - گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
2 - گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
3 - گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش معماری, موانع اجتماعی, فارغ التحصیلان معماری, موانع فردی,
ملخص المقالة :
دانشگاه به عنوان مرجع تولید علم میتواند نقش مهمی در توسعه جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته باشد. اگر دانشگاهها و مراکز آموزشی در این امر موفق عمل نکنند، باعث به وجود آمدن شکاف بین آموختههای دانشجویان و نیازهای محیط کار و فضای حرفهای میشوند. دانشآموختگان معماری دیدگاه مناسبی از آینده حرفهای خود نداشته و با وجود دانش تئوریک با موانع متعددی در جامعه روبرو هستند. این مقاله سعی در شناخت آن موانع و زیر عوامل مهم مربوط به آنها دارد. لذا با استفاده از روش تحقیق تحلیلی- اکتشافی، به این موضوع میپردازد. در ابتدا با استفاده از روش دلفی و تحلیل کیفی توسط MAXQDA پرسشنامهای جهت نظرسنجی از فارغالتحصیلان و متخصصان تهیه گردید، سپس پاسخها به روش کمی با استفاده از تحلیل عاملی و تحلیل موازی بررسی شد. یافتهها مشخص میکند که موانع آموزشی، فردی، اجتماعی و زیر عوامل مربوط به آنها از موانع پیشروی هستند.
- انتظاری، یعقوب. (1396). آموزش عالی و قابلیتهای اشتغال فارغالتحصیلان.فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، 8(3)، 25-1.
- آصفی، مازیار؛ و ایمانی، الناز. (1396). بررسی تحلیلی تأثیر کاربرد نرمافزارهای دیجیتال بر ارتقا خلاقیت در آموزش طراحی معماری.هویت شهر، 11(4)، 79-92.
- باقری، اصغر؛ و کریماف، موسی. (1392). تحلیلی نقادانه از روند تاریخی آموزش عالی در ایران.فصلنامه جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 4(1)، 23-57.
- برومند، محمدرضا؛ همتینژاد، مهرعلی؛ رمضانینژاد، رحیم؛ رضوی، سیدمحمدحسین؛ و ملک اخلاق، اسماعیل. (1390). بررسی موانع اشتغال فارغالتحصیلان رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران.پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 7(14)، 51-72.
- تقیزاده، کتایون. (1394). مشکلات و پیچیدگیهای انتقال مفاهیم سازهای در فرایند آموزش معماری.نشریه هنرهای زیبا، 20(4)، 98-87.
- حجت، عیسی. (1382). آموزش معماری و بیارزشی ارزشها.نشریه هنرهای زیبا، 14(14)، 63-70.
- حقیر، سعید؛ و شوهانیزاد، یلدا. (1391). بازاندیشی در آموزش درس «آشنایی با معماری معاصر»در مقطع کارشناسی رشته معماری در دانشگاههای ایران.نشریه هنرهای زیبا، 17(3)، 71-80.
- حیدریعبدی، احمد. (1380).بررسی نحوه ارتباط نظام آموزش عالی با بازار کار. مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی (طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص و سیاستگذاری توسعه منابع انسانی کشور). طرح پژوهشی شماره بیست و هشتم.
- خدابخشی، سحر؛ فروتن، منوچهر؛ و سمیعی، امیر. (1393). بررسی سیر تحول فضای معماری مدارس بر اساس ارزیابی نقش نظام آموزشی حاکم بر آنها (نمونه موردی: مدرسه سپهسالار، دارلفنون و دبیرستان البرز).فصلنامه علمی پژوهشی باغ نظر، 12(37)، 74-61.
- دانشگرمقدم، گلرخ. (1388). فهم مسأله طراحی در آموزش معماری؛ بررسی مؤلفههای مؤثر بر فهم کافی از مسأله طراحی به عنوان آغازگاهی برای طراحان مبتدی.نشریه هنرهای زیبا، 37، 59-68.
- انصاری، مجتبی؛ شهیدی، محمدشریف؛ و یالپانیان، مهزاد. (1387). نگاهی تحلیلی به شاخصههای معماری منظر و الگوهای آموزشی.فصلنامه علمی پژوهشی باغ نظر، 5(9)، 51-64.
- صالحآهنگر، مژگان؛ تیزقلمزنوزی، سعید؛ و جاویدینژاد، مهرداد. (1398). سنجش میزان آگاهی عامه مردم از اصول پایهای معماری.فصلنامه راهبرد اجتماعی- فرهنگی، 8(31)، 207-233.
- صدرایی، گلرخ. (1391).پردیس معماری دانشگاه هنر شیراز با تأکید بر تعامل آموزش و حرفه. پایاننامه کارشناسی ارشد معماری. دانشگاه شیراز، شیراز.
- عبدالهی، میترا؛ و مهرعلیزاده، یداله. (1397). تأثیر جهانی شدن بر نظام تعلیم و تربیت ایران.فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، 9(3)، 27-56.
- عزیزی، شادی. (1389). ضرورت نظام منعطف آموزش معماری در راستای پاسخگویی به چالشهای جهانی و بومی پایداری.نشریه هویت شهر، 4(7)، 43-52.
- غریبپور، افرا؛ و توتونچیمقدم، مارال. (1395). ارزیابی برنامههای آموزش معماری دوره کارشناسی در ایران از منظر توجه به مؤلفههای فرهنگی.دوفصلنامه مطالعات معماری ایران، 5(10)، 141-160.
- فیضی، محسن؛ و دژپسند، ساحل. (1397). واکاوی سبکهای یادگیری دانشجویان برای ارتقای آموزش معماری (مطالعه موردی: دانشجویان معماری دانشگاه ارومیه).دوفصلنامه مطالعات معماری ایران، 7(14)، 149-170.
- قدمی، مجید. (1390). نقش آموزش متوسطه در ارتقاء مهارتهای زیبایی شناختی دانشجویان معماری (نمونههای مورد بررسی: آموزشهای گسسته در شاخه نظری و آموزشهای پیوسته در هنرستانها).نقش جهان، 1(1)، 5-20.
- منصورنژاد، هانی. (1396). ارتباط آموزش معماری و رجحان فکری دانشجویان.صفه، 27(2)، 35-48.
- موحدی، رضا. (1396). بازدارندههای اشتغال دانش آموختگان کشاورزی.فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9(41)، 79-95.
- میرجانی، حمید؛ و ندیمی، حمید. (1397). الگوی تجربه فعال در آموزش معماری-تدوین مدلی برای کسب دانش عملی طراحی از طریق رویکرد طراحانه به مصادیق معماری.دوفصلنامه مطالعات معماری ایران، 7(14)، 5-20.
- میرمرادی، سیده سمیه. (1397). بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان رشته معماری.هویت شهر، 12(3)، 49-64.
- نفیسی، عبدالحسین. (1380).تحلیل نظام آموزش عالی. مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی (طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص و سیاستگذاری توسعه منابع انسانی کشور). گزارش تلفیق شماره 6.
- نقدبیشی، رضا؛ برقجلوه، شهیندخت؛ اسلامی، سید غلامرضا؛ و کاملنیا، حامد. (1395). الگوی آموزش معماری بر اساس نظریه قابلیتهای محیطی گیبسون.هویت شهر، 10(2)، 75-84.
- نقدبیشی، رضا؛ نجفپور، حامد؛ و نقدبیشی، الهام. (1397). ارزیابی کیفیت آموزش معماری از منظر مدرسان (مطالعه موردی: دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن).هویت شهر، 12(4)، 47-60.
- وثیق، بهزاد؛ و قدردان قراملکی، رضا. (1395). مفهوم آموزش و تأثیر آن در معماری مدارس اسلامی (مقایسه تطبیقی مدارس سلجوقی و صفوی).فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی، 4(3)، 40-56.
- Akinyode, B. & Khan, T. (2016). Students’ Learning Style among Planning Students in Nigeria using Kolb’s Learning Style Inventory. Indian Journal of Science and Technology, 9(47), 1-13.
- Al-Alawneh, M. K. (2011). Vocational education graduates‟ generic skills as perceived by educators and employers in Jordan labor market. The IUP Journal of Soft Skills, 5(2), 7-20.
- Asfour, KH. (2007). Polemics in Arab architecture: theory versus practice. ArchNet-IJAR, International Journal of Architectural Research, 1(1), 53-69.
- Ayob, A., Osman, S.A., Omar, M.Z., Jamaluddin, N., Kofli, N.T., & Johar, S. (2013). Industrial Training as Gateway to Engineering Career: Experience Sharing. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 48-54.
- Chansomsak, S. & Vale, B. (2009). The Roles of Architects in Sustainable Community Development. Journal of Architectural/Planning Research and Studies. 107-136.
- Christopher, T. (2017). Enhancing the University - Industry Collaboration in Developing Countries through Best Practices. International Journal of Engineering Trends and Technology. 50(4). 216-225.
- Clark, B., & Button, Ch. (2011). Sustainability transdisciplinary education model: interface of art, science and community (steam). International journal of sustainability in higher education. 12(1), 41-54.
- Cramer, D. (1998). Fundamental statistics for social research: step-by-step calculations and computer techniques using SPSS for Windows: Psychology Press.
- Cranmer, S. (2006). Enhancing graduate employability: best intentions and mixed outcomes. Studies in Higher Education. 31(2). 169-184.
- Doane, D. P., & Seward, L. E. (2011). Measuring skewness: a forgotten statistic? Journal of statistics education, 19(2). 1-18.
- Farhat, B. I. (2011). Architectural education future experience in designing a new curriculum for undergraduate university education in architecture. EDULEARNY11 Proceedings, 743-757.
- Hällsten, M., Edling, Ch., & Rydgren, J. (2017). Social capital, friendship networks, and youth unemployment. Social Science Research, 61, 234-250.
- Jackson, D. (2015). Employability skill development in work- integrated learning: barriers and best practice. Studies in higher education. 40(2). 350-367.
- Khodeir, L.M., & Nessim, A.A. (2020). Changing skills for architecture students employability: Analysis of job market versus architecture education in Egypt. Ain Shams Engineering Journal. 11(3), 811-821.
- Le Grange, S. (2014). Archischools in crisis: Reflections on architectural education in contemporary South Africa with specific reference to transformation and good design teaching. Unpublished paper. presented at the Architectural Symposium, WITS, 24 January.
- Maina, j.j. & Daful, C.K. (2017). Do They Measure up? Architecture Graduates’ Perception of Acquired Skills, Employer's Expectations and What is Obtained. Journal of Research in National. 15(1). 153-161.
- Olweny, M.R.O. (2017). Students' motivation for architecture education in Uganda. Frontiers of Architectural Research. 6(3). 308-317.
- Padil, S., Esa, A. & Mohamed Jamal, A. (2015). Soft skills construct for architecture graduate in accordance with industries requirement. In: 2nd International Conference on Global Trends in Academic Research. Global Illuminators Publishing, Kuala Lumpur Malaysia, Bandung, Indonesia, 2. 122-130.
- Roth, F. & Thum, AE. (2010). The Key Role of Education in the Europe 2020 Strategy. CEPS Working Document, No. 338.
- Schreiber, S. (2010), Education for Architecture in the United States and Canada, International Encyclopedia of Education(Third Edition), 13-18.
- Skivington, K., Benzeval, M. & Bond, L. (2014). Motivated for employment? A qualitative study of benefit recipients. The lancet. 384(2).
- Tremblay, K., Lalancette, D., & Roseveare, D. (2012). Assessment of Higher Education Learning Outcomes Feasibility Report Volume 1-Design and Implementation 1. OECD.
- Wang, T. (2009), Rethinking teaching with information and communication technologies (ICTs) in architectural education. Teaching and Teacher Education, 25(8), 1132-1140.