Identifying architecture graduates’ social, personal and educational barriers for playing an effective role in society
Subject Areas : architecturearash abinama 1 , mohsen kameli 2 , cyrus bavar 3
1 - architecture department, Faculty of engineering, Islamic azad university, Saveh, Iran
2 - architecture department, Faculty of engineering, Islamic azad university, Saveh, Iran
3 - architecture department, Faculty of engineering, Islamic azad university, Saveh, Iran
Keywords: individual barriers, social barriers, Architecture training, Architecture graduates,
Abstract :
University, a source of science production, can play an important role in the development of society in economic, social, cultural, and political dimensions. If universities and training centers do not succeed in this endeavor, a gap between what students learn and the needs of the professional environment will emerge. Also, playing the effective role of architects in society is an essential issue. However, architecture graduates do not have a proper perspective of their professional future, and despite their theoretical knowledge, they face many obstacles in society. We are now in an age where we are witnessing drastic changes in the labor market. This deprives the persons’ job security, assurance, and expands the range of skills that he needs to learn in order to enter the professional environment. To promote Iranian architecture education, efforts have been made by researchers in the form of histories and reviews of curriculum units, but it is not reviewed to know what are the barriers ahead graduates to play an effective, and professional role. Therefore, investigating, in this case, is very important and necessary for entrepreneurship, skills training, and the development of cooperation between universities, industry, and the promotion of architectural education. This article identifies the barriers and related important parameters. It tries to identify the educational problems, difficulties, and development of teachers’ education, more effective educational programs and promoting students' learning to adapt to the professional environment in society. In this research, a combination of qualitative and quantitative research methods has been used. Therefore, using the method of analytical-exploratory research deals with this issue. First, using the Delphi method and qualitative analysis by MAXQDA, a questionnaire was prepared for surveying architecture graduates and specialists, and 384 people were selected as the sample of this study by Cochran test. Then the answers to the questionnaire were quantitatively analyzed using factor analysis by SPSS and parallel analysis. Findings show that after the final rotation of research indices by the Varimax method, correlated indices were placed in all three categories. The first category includes items Q5, Q18, and Q8 with a factor loading of 0.804, -0.736, 0.498, and the second category includes items Q12, Q4, and Q17 with a factor loading of 0.735, 0.732, 456. The third category includes items, Q3, Q11, Q9, and Q16 with a factor loading of 0.606, 0.602, -0.510, -0.444. The names of educational and skill barriers, social and cultural barriers, individual and psychological barriers, were selected for the factors, after interpreting the nature of the related indicators. Finally, it is found that these three barriers are ahead of architecture graduates and their important factors are: lack of practical training and soft skills, lack of proper business model, and credentialism. Research and presentation of various solutions in the field of all indicators of the three barriers, especially the final indicators, is very important and can be the issue of starting future research and can be used by major policymakers of higher education, architecture researchers, university professors, students, and Entrepreneurs.
- انتظاری، یعقوب. (1396). آموزش عالی و قابلیتهای اشتغال فارغالتحصیلان.فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، 8(3)، 25-1.
- آصفی، مازیار؛ و ایمانی، الناز. (1396). بررسی تحلیلی تأثیر کاربرد نرمافزارهای دیجیتال بر ارتقا خلاقیت در آموزش طراحی معماری.هویت شهر، 11(4)، 79-92.
- باقری، اصغر؛ و کریماف، موسی. (1392). تحلیلی نقادانه از روند تاریخی آموزش عالی در ایران.فصلنامه جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 4(1)، 23-57.
- برومند، محمدرضا؛ همتینژاد، مهرعلی؛ رمضانینژاد، رحیم؛ رضوی، سیدمحمدحسین؛ و ملک اخلاق، اسماعیل. (1390). بررسی موانع اشتغال فارغالتحصیلان رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران.پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 7(14)، 51-72.
- تقیزاده، کتایون. (1394). مشکلات و پیچیدگیهای انتقال مفاهیم سازهای در فرایند آموزش معماری.نشریه هنرهای زیبا، 20(4)، 98-87.
- حجت، عیسی. (1382). آموزش معماری و بیارزشی ارزشها.نشریه هنرهای زیبا، 14(14)، 63-70.
- حقیر، سعید؛ و شوهانیزاد، یلدا. (1391). بازاندیشی در آموزش درس «آشنایی با معماری معاصر»در مقطع کارشناسی رشته معماری در دانشگاههای ایران.نشریه هنرهای زیبا، 17(3)، 71-80.
- حیدریعبدی، احمد. (1380).بررسی نحوه ارتباط نظام آموزش عالی با بازار کار. مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی (طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص و سیاستگذاری توسعه منابع انسانی کشور). طرح پژوهشی شماره بیست و هشتم.
- خدابخشی، سحر؛ فروتن، منوچهر؛ و سمیعی، امیر. (1393). بررسی سیر تحول فضای معماری مدارس بر اساس ارزیابی نقش نظام آموزشی حاکم بر آنها (نمونه موردی: مدرسه سپهسالار، دارلفنون و دبیرستان البرز).فصلنامه علمی پژوهشی باغ نظر، 12(37)، 74-61.
- دانشگرمقدم، گلرخ. (1388). فهم مسأله طراحی در آموزش معماری؛ بررسی مؤلفههای مؤثر بر فهم کافی از مسأله طراحی به عنوان آغازگاهی برای طراحان مبتدی.نشریه هنرهای زیبا، 37، 59-68.
- انصاری، مجتبی؛ شهیدی، محمدشریف؛ و یالپانیان، مهزاد. (1387). نگاهی تحلیلی به شاخصههای معماری منظر و الگوهای آموزشی.فصلنامه علمی پژوهشی باغ نظر، 5(9)، 51-64.
- صالحآهنگر، مژگان؛ تیزقلمزنوزی، سعید؛ و جاویدینژاد، مهرداد. (1398). سنجش میزان آگاهی عامه مردم از اصول پایهای معماری.فصلنامه راهبرد اجتماعی- فرهنگی، 8(31)، 207-233.
- صدرایی، گلرخ. (1391).پردیس معماری دانشگاه هنر شیراز با تأکید بر تعامل آموزش و حرفه. پایاننامه کارشناسی ارشد معماری. دانشگاه شیراز، شیراز.
- عبدالهی، میترا؛ و مهرعلیزاده، یداله. (1397). تأثیر جهانی شدن بر نظام تعلیم و تربیت ایران.فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، 9(3)، 27-56.
- عزیزی، شادی. (1389). ضرورت نظام منعطف آموزش معماری در راستای پاسخگویی به چالشهای جهانی و بومی پایداری.نشریه هویت شهر، 4(7)، 43-52.
- غریبپور، افرا؛ و توتونچیمقدم، مارال. (1395). ارزیابی برنامههای آموزش معماری دوره کارشناسی در ایران از منظر توجه به مؤلفههای فرهنگی.دوفصلنامه مطالعات معماری ایران، 5(10)، 141-160.
- فیضی، محسن؛ و دژپسند، ساحل. (1397). واکاوی سبکهای یادگیری دانشجویان برای ارتقای آموزش معماری (مطالعه موردی: دانشجویان معماری دانشگاه ارومیه).دوفصلنامه مطالعات معماری ایران، 7(14)، 149-170.
- قدمی، مجید. (1390). نقش آموزش متوسطه در ارتقاء مهارتهای زیبایی شناختی دانشجویان معماری (نمونههای مورد بررسی: آموزشهای گسسته در شاخه نظری و آموزشهای پیوسته در هنرستانها).نقش جهان، 1(1)، 5-20.
- منصورنژاد، هانی. (1396). ارتباط آموزش معماری و رجحان فکری دانشجویان.صفه، 27(2)، 35-48.
- موحدی، رضا. (1396). بازدارندههای اشتغال دانش آموختگان کشاورزی.فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9(41)، 79-95.
- میرجانی، حمید؛ و ندیمی، حمید. (1397). الگوی تجربه فعال در آموزش معماری-تدوین مدلی برای کسب دانش عملی طراحی از طریق رویکرد طراحانه به مصادیق معماری.دوفصلنامه مطالعات معماری ایران، 7(14)، 5-20.
- میرمرادی، سیده سمیه. (1397). بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان رشته معماری.هویت شهر، 12(3)، 49-64.
- نفیسی، عبدالحسین. (1380).تحلیل نظام آموزش عالی. مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی (طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص و سیاستگذاری توسعه منابع انسانی کشور). گزارش تلفیق شماره 6.
- نقدبیشی، رضا؛ برقجلوه، شهیندخت؛ اسلامی، سید غلامرضا؛ و کاملنیا، حامد. (1395). الگوی آموزش معماری بر اساس نظریه قابلیتهای محیطی گیبسون.هویت شهر، 10(2)، 75-84.
- نقدبیشی، رضا؛ نجفپور، حامد؛ و نقدبیشی، الهام. (1397). ارزیابی کیفیت آموزش معماری از منظر مدرسان (مطالعه موردی: دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن).هویت شهر، 12(4)، 47-60.
- وثیق، بهزاد؛ و قدردان قراملکی، رضا. (1395). مفهوم آموزش و تأثیر آن در معماری مدارس اسلامی (مقایسه تطبیقی مدارس سلجوقی و صفوی).فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی، 4(3)، 40-56.
- Akinyode, B. & Khan, T. (2016). Students’ Learning Style among Planning Students in Nigeria using Kolb’s Learning Style Inventory. Indian Journal of Science and Technology, 9(47), 1-13.
- Al-Alawneh, M. K. (2011). Vocational education graduates‟ generic skills as perceived by educators and employers in Jordan labor market. The IUP Journal of Soft Skills, 5(2), 7-20.
- Asfour, KH. (2007). Polemics in Arab architecture: theory versus practice. ArchNet-IJAR, International Journal of Architectural Research, 1(1), 53-69.
- Ayob, A., Osman, S.A., Omar, M.Z., Jamaluddin, N., Kofli, N.T., & Johar, S. (2013). Industrial Training as Gateway to Engineering Career: Experience Sharing. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 48-54.
- Chansomsak, S. & Vale, B. (2009). The Roles of Architects in Sustainable Community Development. Journal of Architectural/Planning Research and Studies. 107-136.
- Christopher, T. (2017). Enhancing the University - Industry Collaboration in Developing Countries through Best Practices. International Journal of Engineering Trends and Technology. 50(4). 216-225.
- Clark, B., & Button, Ch. (2011). Sustainability transdisciplinary education model: interface of art, science and community (steam). International journal of sustainability in higher education. 12(1), 41-54.
- Cramer, D. (1998). Fundamental statistics for social research: step-by-step calculations and computer techniques using SPSS for Windows: Psychology Press.
- Cranmer, S. (2006). Enhancing graduate employability: best intentions and mixed outcomes. Studies in Higher Education. 31(2). 169-184.
- Doane, D. P., & Seward, L. E. (2011). Measuring skewness: a forgotten statistic? Journal of statistics education, 19(2). 1-18.
- Farhat, B. I. (2011). Architectural education future experience in designing a new curriculum for undergraduate university education in architecture. EDULEARNY11 Proceedings, 743-757.
- Hällsten, M., Edling, Ch., & Rydgren, J. (2017). Social capital, friendship networks, and youth unemployment. Social Science Research, 61, 234-250.
- Jackson, D. (2015). Employability skill development in work- integrated learning: barriers and best practice. Studies in higher education. 40(2). 350-367.
- Khodeir, L.M., & Nessim, A.A. (2020). Changing skills for architecture students employability: Analysis of job market versus architecture education in Egypt. Ain Shams Engineering Journal. 11(3), 811-821.
- Le Grange, S. (2014). Archischools in crisis: Reflections on architectural education in contemporary South Africa with specific reference to transformation and good design teaching. Unpublished paper. presented at the Architectural Symposium, WITS, 24 January.
- Maina, j.j. & Daful, C.K. (2017). Do They Measure up? Architecture Graduates’ Perception of Acquired Skills, Employer's Expectations and What is Obtained. Journal of Research in National. 15(1). 153-161.
- Olweny, M.R.O. (2017). Students' motivation for architecture education in Uganda. Frontiers of Architectural Research. 6(3). 308-317.
- Padil, S., Esa, A. & Mohamed Jamal, A. (2015). Soft skills construct for architecture graduate in accordance with industries requirement. In: 2nd International Conference on Global Trends in Academic Research. Global Illuminators Publishing, Kuala Lumpur Malaysia, Bandung, Indonesia, 2. 122-130.
- Roth, F. & Thum, AE. (2010). The Key Role of Education in the Europe 2020 Strategy. CEPS Working Document, No. 338.
- Schreiber, S. (2010), Education for Architecture in the United States and Canada, International Encyclopedia of Education(Third Edition), 13-18.
- Skivington, K., Benzeval, M. & Bond, L. (2014). Motivated for employment? A qualitative study of benefit recipients. The lancet. 384(2).
- Tremblay, K., Lalancette, D., & Roseveare, D. (2012). Assessment of Higher Education Learning Outcomes Feasibility Report Volume 1-Design and Implementation 1. OECD.
- Wang, T. (2009), Rethinking teaching with information and communication technologies (ICTs) in architectural education. Teaching and Teacher Education, 25(8), 1132-1140.