سرمایه برند و ریسک سقوط قیمت سهام: شواهدی از انگیزه حفظ شهرت شرکت ها
سرمایه برند و ریسک سقوط قیمت سهام: شواهدی از انگیزه حفظ شهرت شرکت ها
الموضوعات : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
عبدالخالق خنکا
1
,
ابوالفضل مومنی یانسری
2
,
علی کمیزی
3
1 - استادیار رشته حسابداری، دانشکده علومانسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبد، ایران(نویسنده مسئول)
2 - استادیار رشته حسابداری، دانشکده علومانسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبد، ایران.
3 - دانشجوی دکتری حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایه برند, ریسک سقوط قیمت سهام, قیمت سهام,
ملخص المقالة :
سرمایه برند، به عنوان یک دارایی نامشهود مهم شرکت، از طریق گسترش سهم بازار، افزایش وفاداری مشتری و تعامل با ذینفعان، جذب سرمایهگذاری و متمایز کردن شرکت و محصولات آن در بازار، نقش بسزایی در گشایش ظرفیت های تجاری شرکت ایفا میکند. ادبیات بازار سرمایه گویای آن است که با افزایش سطح سرمایه برند، شرکت ها بیشتر در معرض دید عموم قرار گرفته و میزان آگاهی عمومی از فعالیت های عملیاتی و نوآورانه شرکت افزایش می یابد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه برند بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکتها صورت پذیرفت. بدین منظور نمونه ای متشکل از 119 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1396 تا 1400 به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید و فرضیه پژوهش با بهرهگیری از مدل رگرسیون خطی چندمتغیره مبتنی بر تکنیک دادههای تابلویی مورد آزمون تجربی قرارگرفت، یافته های پژوهش نشان داد که شرکت هایی که از سرمایه برند بالاتری برخوردارند، در معرض ریسک سقوط قیمت سهام کمتری قرار دارند.