سرمایه برند و ریسک سقوط قیمت سهام: شواهدی از انگیزه حفظ شهرت شرکت ها
سرمایه برند و ریسک سقوط قیمت سهام: شواهدی از انگیزه حفظ شهرت شرکت ها
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
عبدالخالق خنکا
1
,
ابوالفضل مومنی یانسری
2
,
علی کمیزی
3
1 - استادیار رشته حسابداری، دانشکده علومانسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبد، ایران(نویسنده مسئول)
2 - استادیار رشته حسابداری، دانشکده علومانسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبد، ایران.
3 - دانشجوی دکتری حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: سرمایه برند, ریسک سقوط قیمت سهام, قیمت سهام,
چکیده مقاله :
سرمایه برند، به عنوان یک دارایی نامشهود مهم شرکت، از طریق گسترش سهم بازار، افزایش وفاداری مشتری و تعامل با ذینفعان، جذب سرمایهگذاری و متمایز کردن شرکت و محصولات آن در بازار، نقش بسزایی در گشایش ظرفیت های تجاری شرکت ایفا میکند. ادبیات بازار سرمایه گویای آن است که با افزایش سطح سرمایه برند، شرکت ها بیشتر در معرض دید عموم قرار گرفته و میزان آگاهی عمومی از فعالیت های عملیاتی و نوآورانه شرکت افزایش می یابد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه برند بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکتها صورت پذیرفت. بدین منظور نمونه ای متشکل از 119 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1396 تا 1400 به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید و فرضیه پژوهش با بهرهگیری از مدل رگرسیون خطی چندمتغیره مبتنی بر تکنیک دادههای تابلویی مورد آزمون تجربی قرارگرفت، یافته های پژوهش نشان داد که شرکت هایی که از سرمایه برند بالاتری برخوردارند، در معرض ریسک سقوط قیمت سهام کمتری قرار دارند.
Brand capital, as an important intangible asset of the firm plays a major role in unlocking the business potential of a firm by expanding its market share, developing customer loyalty, increasing engagement with stakeholders, retaining talented employees, attracting investment, and differentiating a firm and its products in the market. capital market literature shows that as brand capital increases, the visibility and public awareness of firms’ operating and innovation activities increases. In this regard, the present study was conducted with the aim of investigating the effect of brand capital on firm’s stock price crash risk. to do so, a sample of 119 firms listed in Tehran Stocks Exchange during the time period 2018 – 2022 was selected and the research hypothesis was empirically tested using the multivariate linear regression analysis based on panel data technique, the research findings reveal that firms with higher brand capital are exposed to less stock price crash risk.