بررسی تأثیر بازارگرایی بر موفقیت محصول جدید با توجه به نقش میانجی متغیرهای سرمایه فکری و قابلیت یادگیری سازمانی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمحبوبه زارع زاده مهریزی 1 , محمد میرمحمدی صدرآبادی 2 , اکرم اقبالی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
الکلمات المفتاحية: موفقیت محصول جدید, بازارگرایی, قابلیت یادگیری سازمانی, سرمایه فکری,
ملخص المقالة :
موضوع موفقیت در ارائه محصول جدید، موضوعی پراهمیت برای مدیران و مالکان شرکت ها می باشد. از موارد پر اهمیت این مقوله تأثیر گذاری بازارگرایی، سرمایه فکری و قابلیت یادگیری سازمانی بر موفقیت محصول جدید است. مدل تحقیق با استفاده از متغیر های سرمایه فکری، قابلیت یادگیری سازمانی ، بازارگرایی و موفقیت محصول جدید شکل گرفته است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیق همبستگی است که با استفاده از ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی داده های مورد نیاز جمع آوری شده است. جامعه آماری در بر گیرنده 320 شرکت فعال در صنعت نساجی شهرستان یزد می باشد که جهت نمونه گیری از روش طبقه ای متناسب با حجم و برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده که تعداد 175 نمونه قابل قبول جمعآوری گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL صورت گرفته که نتایج پژوهش نشان می دهد بازارگرایی بر سرمایه فکری تأثیر معناداری دارد و سرمایه فکری بر قابلیت یادگیری سازمانی و موفقیت محصول جدید تأثیر گذار است. همچنین یافته های تحقیق نشان می دهد که بازارگرایی از طریق سرمایه فکری بر قابلیت یادگیری سازمانی تأثیر معناداری دارد. این پژوهش می تواند در راستای نتایج حاصل از آن، به دلیل ارائه ی اطلاعات مفید در حوزه ی مدیریت، برای محققان و مدیران صنعت نساجی ارزشمند باشد، به علاوه، پیشنهاداتی را جهت بهبود و اثربخشی بیشتر نتایج حاصل از آن ارائه می دهد.
_||_