تعیین ارتباط نگرش به تبلیغات صحهگذار و ارزش ویژه برند با توصیه خرید به دیگران
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
1 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: نگرش به تبلیغات, توصیه خرید, ارزش ویژه برند, صحهگذار,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر مطالعۀ تعیین ارتباط نگرش به تبلیغات صحهگذار و ارزش ویژه برند با توصیه خرید به دیگران بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مصرفکنندگان رکسونا در سطح شهر مشهد تشکیل میدادند که از بین آنها 385 نفر به روش نمونهگیری خوشهای و در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه نگرش به تبلیغات لیو (2002)، ارزش ویژۀ برند یو و دنتو (2001) و پرسشنامۀ توصیه خرید ایسمیل و اسپینیلی (2012) استفاده شد و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی نیز محاسبه شد. دادهها به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نگرش به تبلیغات با ارزش ویژه برند و توصیه خرید ارتباطی مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین ارزش ویژه برند ارتباط مثبت و مستقیم بر توصیه خرید دارد. با توجه به اهمیت ارزش ویژه برند و توصیه خرید، سازمانهای تجاری میتوانند از استراتژی صحهگذاری ورزشکاران مشهور استفاده کنند و از این طریق با انتقال بهتر مفاهیم موجود در پیامهای تبلیغاتی، در جذب مشتریان موفقتر عمل کنند.
_||_
تعیین ارتباط نگرش به تبلیغات صحهگذار و ارزش ویژه برند با توصیه خرید به دیگران
The relationship between attitudes to endorsement advertising and brand equity with Word of Mouth Advertising
شهاب بهرامی
استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
Shahab Bahrami*
Assistant Professor, Department of Sport Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
Email:bahramishahab@yahoo.com
تلفن:09188324059
کرمانشاه دانشگاه ازاد اسلامی گروه مدیریت ورزشی
تعیین ارتباط نگرش به تبلیغات صحهگذار و ارزش ویژه برند با توصیه خرید به دیگران
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مطالعۀ تعیین ارتباط نگرش به تبلیغات صحهگذار و ارزش ویژه برند با توصیه خرید به دیگران بود. جامعه آماری پژوهش كليه مصرفكنندگان رکسونا در سطح شهر مشهد تشکیل میدادند که از بین آنها 385 نفر به روش نمونهگیری خوشهای و در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه نگرش به تبلیغات لیو (2002)، ارزش ویژۀ برند یو و دنتو (2001) و پرسشنامۀ توصیه خرید ایسمیل و اسپینیلی (2012) استفاده شد و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی نیز محاسبه شد. دادهها به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نگرش به تبلیغات با ارزش ویژه برند و توصیه خرید ارتباطی مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین ارزش ویژه برند ارتباط مثبت و مستقیم بر توصیه خرید دارد. با توجه به اهمیت ارزش ویژه برند و توصیه خرید، سازمانهای تجاری میتوانند از استراتژی صحهگذاری ورزشکاران مشهور استفاده کنند و از این طریق با انتقال بهتر مفاهیم موجود در پیامهای تبلیغاتی، در جذب مشتریان موفقتر عمل کنند.
واژههای کلیدی: نگرش به تبلیغات، صحهگذار، ارزش ویژه برند، توصیه خرید.
مقدمه
با توجه به فضای رقابتی جهانی و تغییر و تحولاتی که با شتاب در جهان امروز رخ میدهد، سازمانها برای حفظ مشتریان خود باید دست به اقداماتی بزنند که شرایط را برای اثربخشی بیشتر عملکرد سازمانی مهیا سازند (بیراکتر و همکاران1، 2012؛ 101). امروزه تبليغات2 به عنوان ابزار ارتباطی قدرتمندي براي ترفیع محصولات و دستیابی به اهدافی مانند افزایش فروش و سودآوري مطرح است (حسینی و همکاران، 1392؛ 34). در این جهت استفاده از مفاهيم نوين بازاريابي در تبليغات به طور گستردهاي رو به افزايش است و به كارگيري ابزارهاي تبليغاتي مؤثر جهت تقويت و تأثیرگذاری بر ادراكات مخاطبان از نام تجاري مادر به طور روزافزونی در حال گسترش میباشد. تحقيقات نشان داده است 80 درصد تصميمات منجر به خريد از طريق نمادهاي بصري اتفاق ميافتد و خريداران نيازمند مرجعي جهت تأیید و تضمين خريد خود هستند. يكي از ابزارهاي خاص تبليغاتي بهرهگیری از شخصیتها و گواهان برجسته كه از جنبههاي مختلف موردتوجه عموم قرار گرفتهاند در برنامههاي تبليغاتي میباشد (عبدالوند و حسینزاده امام، 1392؛ 21).
صحهگذار3 به عنوان نهادهای تبلیغاتی که میتوانند نقش مؤثری بر عقاید و رفتار خرید مخاطبان داشته باشند، همواره مورد توجه بازاریابان شرکتها بوده است. به تازگی، بسیاری از ورزشکاران هم با شرکت در فعالیتهای اجتماعی و تجاری، نفوذ خود را فراتر از عرصه رقابت و ورزش نهادهاند (پراکاش و شاملا4، 2014؛ 2). در واقع شخصيتهاي مشهور داراي ارزشهايي هستند كه ديگران آنها را گرامي داشته و براي آن احترام قائل ميباشند. به عبارتي ديگر اين افراد به علت برخورداري از ويژگيهاي متفاوت با هنجارهاي اجتماعي مانند سبك زندگي منحصر به فرد، جذابيت فردي و يا مهارتهاي خاص قدرت جلب توجه سايرين به مقولهاي كه به آن ورود ميكنند را به ميزان بالايي دارا ميباشند (موخرجی5، 2009؛ 4). اکثر شرکتها تمایل دارند برای صحهگذاری برند خود، از ستارگان دنیای ورزش استفاده کنند؛ زیرا ورزشکاران نسبت به سایر افراد مشهور حضور بیشتری در رسانهها دارند و به خاطر قابلیتها و عملکرد فوق العادهشان، جذابیت زیادی را برای مشتریان ایجاد میکنند (دویل6 و همکاران، 2014؛ 312). پژوهشهای بسیاری نشان میدهند که یک پاسخ احساسی مثبت به یک تبلیغ، رابطه مثبت و مستقیمی با شناخت نام تجاری و نگرش مثبت به نام تجاری و اهداف خرید مشتریان دارد (شاهبندرزاده و خسروی لقب، 1394؛ 70).
در انتخاب برند تجاری، مصرفکننده قبل از خرید، برندی را انتخاب مینماید که با ارزشهای وی مطابقت داشته باشد. بنابراین باید دامنة محصولات و خدمات طوری باشد که مصرفکنندگان را قادر سازد تا خود را با ارزش نمادی برند مطابقت دهند (عسکریان و اکبرزاده، 1394؛ 219). یک برند قوی میتواند با ارزشترین دارایی یک مؤسسه تجاری محسوب میشود زیرا باعث میشود سازمان بتواند حاشیه سود بیشتر، کانالهای همکاری بهتر و همچنین مزایای دیگر را به دست آورد (السان7، 2008؛ 246). به طوري كه درک مثبت از یک برند این امکان را براي مشتري فراهم میکند كه یک برند خاص را از میان برندهاي مختلف انتخاب و نسبت به خرید محصولات و خدمات آن اشتیاق پیدا كند. ارزش ویژه برند به دلیل محتواي اطلاعاتی كه مشتري هنگام پردازش اطلاعات درباره خریداري محصول یا خدمت با آن روبه رو میشود، مهم است (قلیپور و همکاران، 1392؛ 158). ارزش ويژه برند8، يعني ارزشي كه به واسطه داشتن برند به محصولات و خدمات اضافه میشود و میتواند ايجاد، حفظ و تقويت گردد. آکر ارزش ویژه برند مبتني بر مشتري را شامل چهار بُعد آگاهي، تصویر، کیفیت و وفاداري میداند. آگاهي به توانایي افراد در شناسایي نام و نشان تجاريای اشاره دارد که یک طبقه محصول خاص را ارائه میدهد. تصویر ذهني از برند ناشی از ادراکات متعددي است که مصرفکنندگان نسبت به برند در ذهنشان دارند. کیفیت هم به کیفیت محصولات خدمات ارائهشده توسط برند اشاره دارد. وفاداري به برند نیز در اثر ادراکات و احساسات مثبت نسبت به برند شکل میگیرد و به تکرار خرید منجر میشود (احمدی و همکاران، 1391؛ 76). ارزش ويژه برند مزاياي بسياري براي شركتها و تولیدکنندگان دارد، به عنوان مثال اگر برندي از ارزش ويژه بالايي برخوردار باشد در اين صورت مصرفکننده هدف رفتار مثبتي نسبت به برند خواهد داشت كه در نتيجه حاضر است قيمت بالايي براي محصول پرداخت كند، خريد خود را تكرار نمايد، تبليغات دهان به دهان براي محصول انجام دهد (احمدوند و سرداری، 1393؛ 64). علاوه بر اندازهگیری ارزش ويژه برند، درك اينكه چگونه ارزش ويژه برند، نگرش و رفتار مصرفکننده را تحت تأثیر قرار میدهد، حائز اهميت است زيرا در نهايت، ميزان موفقيت ارزش يك برند در بازار از طريق اقدامات و واکنشهای مصرفکنندگان آن ارزيابي خواهد شد (خورشیدی و همکاران، 1389؛ 81).
بازاریابان برای تأثیرگذاری بر مشتریان فعالانه تلاش میکنند، اما گاهی اوقات از این واقعیت غافل میمانند که مشتریان دائماً در حال ارتباط و گفتگو با یکدیگر هستند و بیشترین تأثیرپذیری و تأثیرگذاری در توصیه خرید به دیگران رخ میدهد (سوینی9 و همکاران، 2008: 345). توصیه خرید به دیگران نوعي ارتباطات غيررسمي در مورد ويژگيهاي يك كسب و كار يا يك خدمت در يك جامعه است که در آن مشتریان اطلاعات بازاریابی مربوط به محصولات و خدمات را به مشتری دیگر منتقل میکنند (شکاری و همکاران، 1392؛ 4). اصولاً مشتریان براي انتخاب يك محصول یا خدمت نيازمند اطلاعاتي دربارة آن شركت و سازمان هستند. آنها پيوسته اطلاعاتي را از رسانههاي گروهي شامل تلويزيون، ماهواره، اينترنت و ... جمعآوری ميكنند. اگرچه منابع يادشده اطلاعات ارزشمندي را در اختيار فرد قرار ميدهد، اما مشتریان ترجيح ميدهند بخش قابلتوجهی از اطلاعات موردنياز خود را از منابع غيررسمي مانند بستگان، دوستان، آشنايان و ديگر افراد دريافت كنند (سیلورمن10، 2011؛ 272). مطالعه دوهان و همكاران (1977) نشان داد، گرچه ايجادكنندگان تبليغات شفاهي ميتوانند دوستان نزديك، خانواده يا آشنايان باشند، ممكن است اين افراد، غريبهها يا آشنايان داراي روابط ضعيف نيز باشند. افراد مشهور به سبب شهرت، محبوبيت، افتخارات و ديگر دستاوردها مورد استقبال افراد جامعه ميباشند و سازمانها از اين افراد در جهت ترغيب مصرفكنندگان به خريد كالاهاي خودشان استفاده مينمايند (عبدالوند و حسینزاده امام، 1392؛ 22).
در دو دهۀ اخیر، پژوهشهای بسیاری نیز به موضوع تبلیغات و صحهگذاری پرداخته است. روهلی11 و همکاران (2010؛ 132) به بررسی نقش استفاده از شخصیتهای سرشناس ورزشی در تبلیغات پرداختند و تبلیغات از طریق ورزشکاران معروف و سرشناس را به عنوان ابزار مناسبی براي جذب مشتریان معرفی کردند. همچنین هرچه تبلیغی جذابتر باشد و باور لذتگرایی بیشتري را در مصرفکنندگان شکل دهد، نگرش مثبتتری را در مصرفکنندگان نسبت به تبلیغ ایجاد میکند (حسینی و همکاران، 1392؛ 51). لیو12 و همکاران (2009؛ 27) توصیه خرید به دیگران را یکی از مطلوبترین نتایج صحهگذاری دانستند. همچنین توصیه خرید به دیگران به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای ارتباطی، مورد تأیید محققان قرار گرفته است. داشتن تصویری مناسب از یک شناسه میتواند تأثیر مثبتی بر توصیه آن شناسه به دیگران داشته باشد. پژوهش سوینی و همکاران (2008، 261) نشان داد که توصیه خرید به دیگران نه تنها ریسک افراد را در خرید کاهش میدهد بلکه درک آنها را نیز بهبود بخشیده و باعث بهبود حالت روانی (اعتماد) آنها میشود و اشتیاق آنها را برای خرید محصولات و خدمات افزایش میدهد. حسینی و همکاران (1388؛ 9) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که هر چه مشتري آگاهي بيشتري از نام و نشان تجاري داشته باشد و اگر از یک نام تجاری کیفیت بالایی را درک کنند تمايل وي براي توصيه آن نام و نشان به سايرين بيشتر خواهد بود. الکساندریس13 و همکاران (2007؛ 130) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند افرادی که نگرش مثبتی به صحهگذار دارند، محصولات صحهگذار را بیشتر به دیگران توصیه میکنند. همچنین صحهگذاری افراد مشهور یادآوری برند و تبلیغات را افزایش میدهد (سیمرز14 و همکاران، 2009؛ 52)، وفاداری نسبت به برند را تقویت میکند) کیم و همکاران، 2014؛ 131(. همچنین مطالعات نشان داده است که صحهگذاران مشهور ورزشی به شکل مثبتی از طریق بازاریابی ویروسی (دهان به دهان15) و وفاداری مشتریان به برند بر بازار تجارت اثرگذار میباشند (برندا و همکاران، 2013؛ 337). یافتههای پژوهش خدادادی و همکاران (1393؛ 374) نشان داد که نگرش به تبلیغات بر وفاداری به برند تأثیر معناداری دارد. جلیلیان و همکاران (1391؛ 41) در پژوهش خود نشان دادند که تبلیغات دهان به دهان بر ابعاد چهارگانة ارزش ویژه برند مؤثر میباشد. شاهحسینی و همکاران (1390؛ 63) نشان دادند که تبلیغات دهان به دهان تأثير بسيار بالايي بر روي خريد، ارزش ويژه برند و وفاداري دارند. مشتریان وفادار میتوانند از طریق تبلیغات دهان به دهان (توصیه به دیگران) مشتریان جدید را جذب نمایند و همچنین با انجام خریدهای مکرر منجر به افزایش خرید برند و در نتیجه ارتقای ارزش ویژه برند شوند (گیلانینیا و موسویان، 1389؛ 116).
استفاده از افراد مشهور در بسياري از برنامههاي تبليغاتي در حال افزايش است به طوري كه اين ميزان در ژاپن، كره و چين در بالاترين حد خود به اندازه 25 درصد تبليغات تلويزيوني و در آمريكا و اروپا از سال 2000 به طور فزايندهاي رشد داشته است. علاوه بر اين تحقيقات نشان داده است 15 درصد از تبليغاتي كه براي مرتبه اول از تلويزيون پخش میشوند از اين شخصیتها استفاده میکنند و 80 درصد تبليغاتي كه بالاترين نرخ يادآوري را در ذهن مخاطبان دارند مربوط به تبليغاتي است كه از شخصیتهای مشهور استفاده مینمایند (آموس16 و همکاران، 2008؛ 211). به تازگی در کشور ایران شاهد تبلیغات از طریق صحهگذاران هستیم که از آن جمله میتوان به تبلیغات رکسونا از طریق ورزشکار معروف، سید محمد موسوی اشاره نمود. از آنجا که شرکتها براي درک نیاز مشتریان بازار به دنبال آگاهی از محصولات مصرفی مشتریان خود هستند و اینکه محصولات صحهگذاري شده میتواند به درک مفید و روشن مشتریان کمک کند، لذا ضروري است با رويكردي موشكافانه و منطبق بر مباني علمي و منطقي از علايق، سلايق و ترجيحات مصرفکنندگان آگاهي يافته و بتوان ارتباطي معنادار ميان ویژگیهای تبلیغات، شخصیتهای منتخب و پيام انتقالي به مخاطبان برقرار نمود زيرا با توجه به ماهيت تبليغات آن چيزي براي مصرفکننده داراي اهميت و انگيزاننده است و رفتار او را تحت تأثیر قرار میدهد كه از نظر وي داراي اولويت و ترجيح باشد. لذا انجام پژوهشی که نیاز شرکتها را با نیاز مشتریان در ارتباط سازد، مهم قلمداد میگردد. در این پژوهش که به طور خاص به روي محصول صحهگذاري شده توسط سید محمد موسوی پرداخته است، به این سؤال پاسخ خواهد داد که با به دنبال افزایش یافتن دانش مشتریان در رابطه با صحهگذاري ورزشکاران بر روي محصولات چه تأثیري بر نگرش، خرید مشتریان و توصیه آن به دیگران ایفا میکنند.
شکل 1. مدل مفهومی پژوهش
روش پژوهش
جامعه آماري پژوهش را كليه مصرفكنندگان رکسونا در سطح شهر مشهد و در طي ماههاي آذر و دی سال 1396 تشكيل ميدهند. براي جمعآوري دادهها از روش نمونهگيري خوشهاي و در دسترس استفاده شده است. بدين معنا كه شهر مشهد را به چهار منطقه (شمال، جنوب، شرق و غرب) تقسيم كرده و در هر منطقه نمونهگيري از نمايندگيها و مراكزي فروش به صورت تصادفي انجام شد. سپس به روش نمونهگيري در دسترس، از مصرفكنندگاني كه تمايل به تكميل پرسشنامه داشتهاند، در ساعات و روزهاي مختلف، دادههاي مورد نياز جمعآوري شدند. با توجه به نامشخص بودن جامعه آماري، طبق فرمول كوكران، حجم نمونه 385 نفر تعيين گرديد و در هر منطقه 100 پرسشنامه توزيع شد.
=385
برای تأیید روایی صوری و محتوایی، تمامی پرسشنامهها در اختیار 10 نفر از صاحبنظران قرار گرفت تا نظرهای تخصصی خود را در مورد چگونگی نگارش سؤالات، تعداد سؤالات، محتوای پرسشنامهها، ارتباط سؤالات با گزینهها و هماهنگی سؤالات با اهداف پژوهش اعلام کنند و برای تعیین روایی سازه پرسشنامهها، از شیوه تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید و عوامل اصلی پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفتند.
جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامۀ زیر استفاده گردید:
پرسشنامۀ نگرش به تبلیغات لیو (2002) مشتمل بر 30 سؤال در مقیاس پنج ارزشی لیکرت و 5 بُعد باور اجتماعی، باور اقتصادی، باور اخلاقی، باور قانونی و مفید بودن شخصی؛ روایی و پایایی این ابزار توسط شاهبندرزاده و خسرویلقب (1394) مورد ارزیابی قرارگرفته و در سطح قابلقبول (77/0) گزارش شده است. در پژوهش حاضر نیز پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ معادل (90/0) 0محاسبه گردید
پرسشنامۀ ارزش ویژۀ برند یو و دنتو17 (2001) شامل 14 سؤال در مقیاس پنج ارزشی لیکرت و و 4 بُعد آگاهی از برند، وفاداری به برند،کیفیت درک شده از برند و تصویر ذهنی از برند تشکیل شده است روایی و پایایی این ابزار توسط عابدی سماکوش و کلاته سیفری (1395) مورد ارزیابی قرارگرفته و در سطح قابلقبول (82/0) گزارش شده است. در پژوهش حاضر نیز پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ معادل (79/0) محاسبه گردید.
پرسشنامۀ توصیه خرید ایسمیل و اسپینیلی18 (2012) دارای پنج سؤال در مقیاس پنج ارزشی لیکرت میباشد. روایی و پایایی این ابزار توسط سلطانی و همکاران (1395) موردارزیابی قرارگرفته و در سطح قابلقبول (85/0) گزارش شده است. در پژوهش حاضر نیز پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل (80/0) محاسبه گردید.
برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و نیز برای تعیین روابط میان متغیرها در قالب مدل علّی از مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. در انجام آزمونهای فوق از نرمافزارهای آماری اسپیاساس19 21 و ایموس20 22 استفاده شد.
یافتههای پژوهش
بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی نمونۀ مورد مطالعه نشان داد که بیشترین حجم نمونه را زنان تشکیل دادهاند (56 درصد)؛ وضعیت تحصیلی اکثر نمونههای پژوهش (56 درصد) در سطح کارشناسی بوده و دامنة سنی 19 تا 24 سال بیشترین تعداد (حدود 51 درصد) نمونههای پژوهش را به خود اختصاص داده است.
برای بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها به صورت تک متغیره از شاخصهای کشیدگی و چولگی و برای تعیین نرمال بودن چند متغیره از ضریب مردیا استفاده شد و با توجه به نسبتهای بحرانی به دست آمده برای هر متغیر (58/2>CR) فرض عدم نرمال بودن توزیع دادهها رد شد. نتایج مربوط به آماره تلورانس و عامل تورم واریانس گزارش شده در جدول (1) نشاندهندۀ آن است که بین متغیرهای مستقل همخطی چندگانه وجود ندارد، زیرا عامل تورم واریانس متغیرهای مستقل کمتر از 10 و پارامتر تحمل آنها نیز بیشتر از صفر و نزدیک به یک میباشد.
جدول 1. شاخصهای همخطی چندگانه در متغیرهای پیشبینی کننده توصیه به خرید | ||
متغیرها | عامل تورم واریانس | پارامتر تحمل |
نگرش به تبلیغات صحهگذار | 76/1 | 56/0 |
ارزش ویژه برند | 81/1 | 67/0 |
از آنجایی زیربنای اصلی مدلسازی معادلات ساختاری ماتریس همبستگی است، در جدول (2) همبستگی بین متغیرهای پژوهش ارائه شده است. همانطور که در جدول (2) مشاهده میشود، نتایج ضریب همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین همه متغیرهای نگرش به تبلیغات صحهگذار و ارزش ویژه برند و توصیه به خرید ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین زیر مقیاسهای مدیریت استعداد و هوش هیجانی با رضایت شغلی نیز رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
جدول 2. ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش | ||||
متغیرها | 1 | 2 | 3 | |
1 | نگرش به تبلیغات صحهگذار | 1 |
|
|
2 | ارزش ویژه برند | **61/0 | 1 |
|
3 | توصیه به خرید | **59/0 | **67/0 | 1 |
** در سطح 01/0 p≤معنادار است. |
همبستگی تنها درجه رابطه میان سازهها را مشخص میکند و به منظور درک بهتر آثار مستقیم و غیرمستقیم و همچنین اثر متغیر میانجی در میان سازهها از مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شد.
شکل 2. مدل معادلات ساختاری
پس از اجرای مدل (شکل 2)، در جدول (3) مهمترین شاخصهای برازش مدل گزارش شده است. با توجه به عدم توافق عمومی و کلی در بین متخصصان مدلیابی معادلات ساختاری بر روی بهترین شاخصهای برازندگی برآورد، در پژوهش حاضر از بین شاخصهای برازندگی مقتصد، شاخص خیدو نسبی (CMIN/DF) و شاخص ریشه میانگین مجذور برآورد تقریب (RMSEA) و شاخص برازش مطلق (GFI) و از بین شاخصهای برازندگی تطبیقی، شاخص برازندگی تطبیقی (CFI)، شاخص توکر-لویس (TLI) و شاخص برازش هنجار شده (NFI) مورد استفاده قرار گرفت که توسط میرز و همکاران21 (2012) پیشنهاد شده است. خیدو () غیر معنادار با P بزرگتر از (05/0)، CFI،GFI، TLI و NFI بزرگتر از (90/0)، نشان از برازش خوب مدل و 80/0 تا 89/0 نشان از برازش مناسب مدل میباشد. همچنین RMSEA کوچکتر از (08/0) و خیدو نسبی () کوچکتر از 3، نشان از برازش خوب مدل دارند (میرز و همکاران، 2012).
پس از اجرای مدل با نرمافزار آموس 22، جدول (3) مهمترین شاخصهای برازش مدل را نشان میدهد. شاخصهای CFI، TLI، GFI و NFI بزرگتر از (90/0)، نشان از برازش خوب مدل و (80/0 تا 89/0) نشان از برازش مناسب مدل میباشد.
جدول 3. ضرایب استاندارد تأثیر نگرش به تبلیغات صحهگذار و ارزش ویژه برند بر توصیه به خرید | |||||
CFI | NFI | TLI | GFI | RMSEA | CMIN/DF |
91/0 | 90/0 | 88/0 | 89/0 | 02/0 | 01/2 |
با توجه به جدول فوق، الگو در جهت تبیین و برازش از وضعیت مناسبی برخـوردار اسـت و شاخصها، حاکی از تناسب مدل با دادههای مشاهده شده است.
مقادیر بحرانی گزارش شده در جدول (4)، نشان میدهد که هر سه مسیر دارای تأثیر معنادار (96/1t≥±) میباشند. تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که نگرش به تبلیغات صحهگذار یک تأثیر مستقیم و معناداری بر ارزش ویژه برند و توصیه به خرید دارد. همچنین تأثیر معناداری بین ارزش ویژه برند و توصیه به خرید مشاهده گردید.
جدول 4. ضرایب استاندارد و مقادیر بحرانی مربوط به کلیه مسیرها | |||||
مسیرها | ضریب استاندارد | انحراف استاندارد | مقدار بحرانی | ||
نگرش به تبلیغات صحهگذار |
| ارزش ویژه برند | 58/0 | 05/0 | 96/10 |
نگرش به تبلیغات صحهگذار |
| توصیه به خرید | 3/0 | 11/0 | 79/2 |
ارزش ویژه برند |
| توصیه به خرید | 12/1 | 15/0 | 48/7 |
در این قسمت ابتدا اثرات مستقیم، سپس اثرات غیرمستقیم و در نهایت اثرات کل مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. با توجه به جدول (5) میتوان بیان کرد که نگرش به تبلیغات صحهگذار متغیری است که بهصورت مستقیم بر ارزش ویژه برند و توصیه به خرید و بهصورت غیر مستقیم نیز بر توصیه به خرید تأثیر معناداری دارد. با توجه به جهت ضریب مسیر این متغیرها، میتوان گفت که این تأثیرات بهصورت فزاینده میباشد. همچنین متغیر ارزش ویژه برند بر توصیه به خرید نیز تأثیر مستقیم و معنادار داشته است. در نهایت نتایج مندرج در ستون اثرات کل نشان داد که نگرش به تبلیغات صحهگذار بیشترین تأثیر را بر ارزش ویژه برند داشته است. همانطور که در مدل پژوهش مشاهده میشود به ترتیب 32 درصد از واریانس متغیر ارزش ویژه برند توسط متغیر نگرش به تبلیغات صحهگذار و 21 درصد از واریانس متغیر توصیه به خرید توسط متغیرهای نگرش به تبلیغات صحهگذار و ارزش ویژه برند قابل تبیین میباشد.
جدول 5. اثر مستقیم، غیر مستقیم و اثر کل در مدل پژوهش | ||||||
ضریب تعیین | اثر متغیرها | متغیرها | ||||
کل | غیرمستقیم | مستقیم | ||||
0/32 | 69/0 | --- | 69/0 | ارزش ویژه برند | <--- | نگرش به تبلیغات صحهگذار |
0/21 | 55/0 | 17/0 | 37/0 | توصیه خرید | <--- | نگرش به تبلیغات صحهگذار |
54/0 | --- | 54/0 | توصیه خرید | <--- | ارزش ویژه برند |
بحث و نتیجهگیری
تبلیغات به منزله ابزار مهم ارتباطی برای رسیدن به اهداف مهم سازمانها مانند برندسازی و افزایش فروش محصولی ویژه مورد استفاده قرار میگیرد (پاین و جیمز22، 2011؛ 34). گسترش بازارهاي رقابتي و بروز رويكردهاي نوين بازاريابي و تبليغات، مصرفکنندگان را در معرض گزينهها و پيشنهادهاي گوناگون قرار داده است. اتخاذ روشهای خلاقانه و خلق تصاويري مهيج و انگيزاننده سياستي ناگزير براي مديران و بازاريابان میباشد. از اين منظر روي آوردن سازمانها به افراد مشهور جهت حضور در برنامههاي تبليغاتي مستلزم برخورداري از بازارشناسي و شناخت ترجيحات و رفتار مصرفکننده است (عبدالوند و حسینزاده امام، 1392، 36). لذا شرکتها در جهت موفقيت در اين زمينه بايستي از روشهای متفاوتي نسبت به رقبا استفاده کنند تا بتوانند در رقابت با ديگران موفقتر باشند که یکی از روشهای مؤثر استفاده از صحهگذاری میباشد. بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی نگرش نسبت به تبلیغات صحهگذار و ارزش ویژه برند با توصیه خرید به دیگران است. به این منظور شخصیت سید محمد موسوی در تبلیغات محصولات رکسونا مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج تحلیل آماری نشان داد که بین نگرش نسبت به تبلیغات صحهگذار و ارزش ویژه برند ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. این نتیجه با یافته محمودی و همکاران (1394، 77) که در پژوهش خود عنوان کردند هنگامیکه نام برندی با نام افراد برجسته همراه میشود، نگرش مثبت نسبت به برند و شخصیتی ممتاز برای آن ایجاد میشود همخوانی دارد. همچنین این نتیجه با یافتههای کیم و همکاران (2014)، خدادادی و همکاران (1393) و خورشیدی و همکاران (1389) همخوانی دارد. به نظر میرسد در شرايط پر رقابت بازارهاي كنوني در بین تبلیغاتی که به طور مداوم از طریق تلویزیون، رادیو، روزنامه، اینترنت، تابلوهای تبلیغاتی و رسانههای دیگر در معرض چشمان مخاطبان قرار میگیرد و آنها را به سمت کالاها و خدمات مورد نظر سوق میدهد، به دست آوردن جايگاه مناسب در ذهن مصرفکننده، بهگونهای كه مصرفکننده وفادار به شركت باشد، از اهميت به سزايي برخوردار است و از جمله عواملي كه در رسيدن به چنين جايگاهي در ذهن مشتريان مؤثر است صحهگذاری ورزشکاران میباشد. از آنجایی که هواداران یا مخاطبان ورزشکار صحهگذار دید مثبتی نسبت به وی دارند، مفاهیم مثبت عملکردی و شخصیتی را از صحهگذار به محصول منتقل میکند و همین موضوع موجب نگرش مثبت و مطلوب آنها به تبلیغات میشود؛ بنابراین، منطقی به نظر میرسد که آنها ارزش بیشتری نسبت به محصولات صحهگذاری داشته باشند. لذا پذیرش تخصص و اعتبار ورزشکار صحهگذار از سوی مخاطبان، خودش میتواند شک و شبهه آنها را نسبت به تبلیغات بر طرف و ارزش ویژه آن را افزایش دهد. شاید به همین دلیل باشد که در سالهای اخیر بسیاری از شرکتها برای اینکه از رقیبان خود عقب نمانند، به سمت صحهگذاری ورزشکاران روی آوردهاند. در کل یک صحهگذار میتواند نگرش مؤثرتری در مشتریان ایجاد کند؛ زیرا افراد مشهور به سبب شهرت، محبوبيت، افتخارات و ديگر دستاوردها مورد استقبال افراد جامعه میباشند و سازمانها میتوانند ار این طریق با بهبود نگرش مشتریان، ارزش ویژه برند را ارتقاء بخشند. زمانی که مخاطب، تحت تأثیر تبلیغات صحهگذار، یک نام تجاری خاص را انتخاب میکند، میتوان انتظار داشت نگرش مثبتی نسبت به آن تبلیغ کسب کرده است و برداشت و دریافت وی از ارزش و کیفیت محصولات شرکت، نام تجاری را تحت تأثیر قرار داده است. لذا به مدیران شرکتها توصیه میشود که برای افزایش ارزش و اعتبار نام تجاری خود، از صحهگذار ورزشی استفاده کنند و از این طریق باعث بهبود نگرش افراد نسبت به تبلیغات خود شوند.
بین نگرش نسبت به تبلیغات صحهگذار و توصیه خرید به دیگران ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. این نتیجه با یافتههای برندا و همکاران (2013)، لیو و همکاران (2009)، الکساندریس و همکاران (2007) و سوینی و همکاران (2008) همخوانی دارد. صحهگذاری محصول توسط فرد مشهور باعث میشود که مشتریان قبل از خرید آن، با فرد مشهور همراه شوند. در حقیقت، مشتریان باور دارند که افراد مشهور ارزشهای مهمی را با آنها شریک میشوند و میخواهند مانند آنها باشند )سیانفران و ژانگ23، 2006؛ 347). لذا استفاده شرکتها از صحهگذاری و همراهی آنها با افراد مشهور و مورد علاقه، کشش لازم را در مشتریان ایجاد میکند و مزایای زیادی را برای شرکتها به دنبال دارد (باقری و همکاران، 1393؛ 93)؛ که میتوان از مزایای آن ایجاد نگرش مثبت نسبت به محصول و توصیه آن به دیگران اشاره کرد. در واقع یک شرکت زمانی حرفی برای گفتن دارد که بتواند با مشتری ارتباط برقرار نماید. این ارتباط با هر پیام که یک تصویر از ارسالکننده، برای دریافتکننده و یک رابطه موقتی بین این دو را در بردارد، ایجاد میشود. لذا در عصر حاضر، ستارهها و شخصیتهای مشهور ورزشی به شدت در تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرند و این تبلیغات به بهبود به خاطر آوردن محصول توسط مشتریان منجر شده، به عبارتي ديگر شخصیتهای برجسته با در اختيار قرار دادن تصوير، اعتبار و شهرت يك محصول را تأييد و توصیه کرده و موجبات افزايش آگاهي مخاطبان، ترغيب آنان و در نهايت تصميم به خريد و بالا رفتن درآمد را فراهم مینمایند.
در نهایت یافتههای پژوهش نشان داد که بین ارزش ویژه برند و توصیه خرید به دیگران ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. این نتیجه با یافتههای جلیلیان و همکاران (1391)، کیم و هیوم (2005)، شاهحسینی و همکاران (1390) و گیلانینیا و همکاران (1389) همخوانی دارد. امروزه كانون اصلي انديشه و عمل بازاريابي نوين، به جاي جست وجوي مشتري براي محصولات توليدشده، تأمين رضايت و ايجاد ارزش براي مشتري است تا به سمت محصول توليدشده يا خدمت قابل ارائه جلب شود (ایمانی و همکاران، 1392؛ 15). در شرايط پر رقابت بازارهاي كنوني به دست آوردن جايگاه مناسب در ذهن مصرفکننده، بهگونهای كه مصرفکننده وفادار شركت باشد، از اهميت به سزايي برخوردار است و از طرفی ارتباط روانشناختی قوی بین طرفداران و ستارۀ ورزشی وجود دارد، تأیید محصول توسط او میتواند روش بسیار مؤثری برای متقاعد ساختن طرفداران به خرید محصول موردنظر باشد (کشکر، قاسمی و تجاری، 1392: 56)؛ تبلیغات به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در فعالیتهای بازاریابی نقش مهمی در ایجاد دانش و آگاهی در میان مشتریان دارد. هنگامی که آگاهی مشتریان نسبت به یک برند خاص افزایش می یابد آنها ارزش بهتری به آن برند خواهند داشت، ارزش ويژه برند ناشي از اطمينان زيادي است كه مشتريان به برند و سپس به رقباي آن دارند. شركتها ميتوانند با جلب اعتماد و اطمينان مصرفكنندگان به شركت با افزايش كيفيت و تنوع محصولات به تقويت ارزش ويژه برند بپردازند. اين اطمينان به شكل نگرش مثبت نسبت به برند و توصیه آن به دیگران براي برند بروز ميكند. در نتیجه زمانی که از یک ابزار مثبت تبلیغاتی استفاده شود باعث ارزش عمیق و نگرش مثبت مشتریان به محصول میشود و در نتیجه استفاده از آن کالا و خدمات سازمانها را به نزدیکان خود توصیه میکنند.
یکی از چالشهای مهم پیش روی شرکتها به منظور باقی در جهان رقابتی و پرتلاطم امروز، ایجاد و حفظ یک نام تجاری معتبر است. در این میان تأثیر تبلیغات در رسیدن و حفظ این جایگاه میتواند قابل توجه باشد. تبلیغ، پل ارتباطی بین شرکتها و مصرفکنندگان است؛ هنگامیکه برندی فرد مشهوری را مورد استفاده قرار میدهد و ارتباط خود با مشتريانش را از طريق اين ابزار قدرتمند ارتباطي حفظ كند، میتواند نسبت به سایر محصولات یا خدمات در بازار متمایز شود؛ در واقع فرد صحهگذار پیام شرکتها را به روشی متفاوت و متمایز بیان میکند باعث ایجاد یک نگرش قوی و مثبت و ارزش ویژه نسبت به برند میشود که در نهایت منجر به افزایش توصیه به خرید در میان مشتریان میشود. لذا با عنایت به پژوهشهای صورت گرفته میتوان گفت که با درک بهتر رفتار خرید مشتریان و شناخت نحوه خرید مشتریان فعلی و گروه بالقوه و عوامل تأثیرگذار بر نگرش آنها میتوان در زمینه ارائه خدمات بهتر به جهت حفظ و رضایتمندی آنها موجبات وفاداري مستمر را فراهم آورد تا مدیران از مزایاي بیشمار حاصل از حضور و خرید مجدد مشتریان بهرهمند گردد. بنابراين به شركتها پيشنهاد ميشود، شرايط لازم براي بهرهمندي هرچه بيشتر از مزاياي صحهگذاری را فراهم كنند تا از اين طريق مشتريان بيشتري را براي خريد محصولات خود جذب كنند و نگرش مثبت و مؤثر مشتريان به محصولاتشان را افزايش دهند و از این طریق باعث ارتقاء ارزش ویژه برند و توصیه برند به دیگران شوند.
1. احمدی، پرویز؛ جعفرزاده کناری، مهدی و بخشیزاده، علیرضا (1393). نگاهی به هویت برند و تأثیر آن بر وفاداری به برند و ارزش ویژه برند (مورد مطالعه: شرکت تولید کننده و فرآوردههای گوشتی کاله). فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی. 71، 65-93.
2. احمدوند، فرزانه و سرداری، احمد (1393). "بررسی تأثیر ارزش ویژه برند بر پاسخهای مصرفکنندگان". راهبردهای بازرگانی. 21(4)، 63-78.
3. ايماني، مسلم؛ ابراهيمپور، حبيب؛ عليپور و حسين (1392)." بررسي تأثير بازاريابي اجتماعي در وفاداري مشتريان (مطالعة موردي بانك قرض الحسنة مهر استان اردبيل در سال 1392)". همدان: اولين همايش ملي مديريت كسب وكار، بهمن 1392 ، 15.
4. باقری، هادی کوزهچیان، هاشم؛ امیری مجتبی و احسانی محمد (1393). "تحلیل فرآیند صحهگذاری ورزشکاران ایرانی با استفاده از تئوری داده بنیاد". دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، 5(2)، 91-107.
5. جلیلیان، حسین؛ ابراهیمی، عبدالحمید و محمودیان، امید (1391). "تأثیر تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر قصد خرید مصرفکنندگان از طریق ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در میان دانشجویان (مطالعه موردی: محصولات لپتاپ شرکت Dell)". مدیریت بازرگانی، 4(4)؛ 41-64.
6. حسینی، سیدمحمود؛ ابوالفضلی، سیدابوالفضل و رحیمی هلری، محمد (1388). "بررسی تأثیر ویژة نام و نشان تجاری بر پاسخ مصرفکننده (مطالعة موردی: نام و نشان تجاری ایرانول)". چشم انداز مدیریت. 32، 9-28.
7. حسینی، حمیدخداداد؛ جعفرزاده کناری، مهدی و بخشیزاده، علیرضا (1392). "مطالعة ارزش ویژة برند از دیدگاه باورهای شکلدهندة مصرفکنندگان نسبت به تبلیغات از طریق ورزش (فوتبال)". مطالعات مدیریت ورزشی. 28، 33-54.
8. خدادادی، محمدرسول؛ فراهانی، ابولففضل؛ قاسمی، حمید و هنری، حبیب (1393). "مطالعة عوامل مؤثر بر وفاداری نگرشی و رفتاری به ارزش ویژة برند مبتنی بر هوادار (FBBE) در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران". مدیریت ورزشی. 9(3)، 373-387.
9. خورشيدي، غلامحسين؛ عارفي ، اصغر و فياضي آزاد، علي (1389). "برداشت ادراكي از لوازم خانگي ايراني و كرهاي". چشم انداز مديريت بازرگاني. 9(1)، 77-93.
10. سلطانی، مرتضی، اسفیدانس، محمد رحیم و نجات، سهیل (1395). "تأثیر شهروندی شرکتی بر وفاداری مشتریان و تبلیغات توصیهای". چشمانداز مدیریت بازرگانی. 15(1)، 179-196.
11. شاهبندرزاده، حمید و خسروی لقب، زهره (1394). "بررسی تأثیر عوامل محیطی و فردی بر نگرش افراد به تبلیغات (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر)". فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. 5(3)، 69-86.
12. شاهحسینی، محمدعلی؛ اخلاصی، امیر و رحمانی، کمال (1390). "ارزش ویژه برند خدمات و رفتار خرید مشتریان". دوفصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. 1(3)، 64-78.
13. شکاری، عاطفه؛ رحیمی، فرج الله و کراهی مقدم، سیروس (1393). "بررسی تاثیر بازاریابی رابطهای بر تصمیمگیری خرید مشتریان با میانجیگری تبلیغات شفاهی". مجله مدیریت بازاریابی. 10(28)، صص 1-14
14. عابدی سماکوش، محبوبه و کلاتهسیفری، معصومه (1395). "بررسی نقش ارزش ویژه برند بر رفتار شهروندی مشتریان باشگاههای ورزشی استان مازندران". مدیریت ورزشی. 9(2)، 343-358.
15. عبدالوند، محمد علی و حسینزاده امام، علی (1392). "ارزیابی و اولویتبندی مؤلفههای مؤثر در پذیرش شخصیتهای مشهور در برنامههای تبلیغاتی از دیدگاه مصرفکننده". مجله مدیریت بازاریابی. 9(23)، 19-39.
16. عسکریان، فریبا و اکبرزاده، بهزاد (1394). "بررسی رابطه بین ارزش ادراک شده برندهای ورزشی و قصد خرید مجدد مشتریان". دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش. 5 (1)، 217-232.
17. قلیپور، رحمت ا...؛ آقازاده، هاشم و بخشیزاده، الهه (1392). تأثیر ارزش ویژه برند بر قصد خرید مجدد با میانجیگیری ارزش ادراک شده. چشمانداز مدیریت بازرگانی. 23، 157-175.
18. کشکر، سارا؛ قاسمی، ح و تجاری، ف (1391). "مدیریت بازاریابی ورزشی". تهران: انتشارات علم و حرکت، چاپ اول.
19. گیلانینیا، شهرام؛ موسویان، جواد (1389). "تأثیر وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند بانک از دیدگاه مشتریان کارت الکترونیکی". فصلنامه مدیریت صنعتی. 5(14)، 103-119.
20. محمودی، احمد؛ رسولی، سیدمهدی و متقی شهری، محمدحسن (1393). "اولویتبندی عوامل مؤثر بر صحهگذاری ورزشکاران مشهور بر محصولات ورزشی". مطالعات مدیریت ورزشی. 21، 61-80.
21. میرز، لاورنس؛ گامست، گلن و گارینو، ا.جی (2012). پژوهش چند متغیری کاربردی (طرح و تفسیر)، ترجمة پاشاشریفی، حسن؛ فرزاد، ولی الله؛ رضاخانی، سیمین دخت؛ حسن آبادی، حمیدرضا؛ ایزانلو، بلال و حبیبی، مجتبی (1395). تهران: انتشارات رشد، چاپ پنجم.
22. Alexandris, K., Tsaousi, E., & James, J. (2007). "Predicting sponsorship outcomes from attitudinal constructs: The case of a professional basketball event". Sport Marketing Quarterly, 16(3), 130.
23. Amos, C., Holmes, G., & Strutton, D. (2008). "Exploring the relationship between celebrity endorser effects and advertising effectiveness: A quantitative synthesis of effect size". International Journal of Advertising, 27(2), 209-234.
24. Bayraktar, E., Tatoglu, E., Turkyilmaz, A., Delen, D., & Zaim, S. (2012). "Measuring the efficiency of customer satisfaction and loyalty for mobile phone brands with DEA". Expert Systems with Applications, 39(1), 99-106.
25. Brenda, G., Pitts, D., & Stotlar, K. (2013). "Fundamentals of sport marketing". (4th ed). Fitness Information Technology; Fourth edition. 333-50.
26. Cianfrone, B. A., & Zhang, J. J. (2006). "Differential effects of television commercials, athlete endorsements, and venue signage during a televised action sports event". Journal of sport management, 20(3), 322-344.
27. Doyle, J. P., Pentecost, R. D., & Funk, D. C. (2014). "The effect of familiarity on associated sponsor and event brand attitudes following negative celebrity endorser publicity". Sport Management Review, 17(3), 310-323.
28. Kim, S. S., Lee, J., & Prideaux, B. (2014). "Effect of celebrity endorsement on tourists’ perception of corporate image, corporate credibility and corporate loyalty". International journal of hospitality management, 37, 131-145.
29. Liu, W. L. (2002). "Advertising in China: product branding and beyond. Corporate Communications". An International Journal, 7(2), 117-125.
30. Mukherjee, D. (2009). "Impact of celebrity endorsement on brand image, Social Science Electronic Publishing". August (6), 2-35, Available: http://ssrn.com/abstract=1444814
31. Olson, E. L. (2008). "The implications of platform sharing on brand value". Journal of Product & Brand Management, 17(4), 244-253.
32. Prakash, J., & Shamala, R. (2014). "Sports Celebrity Endorsements on TV and its Impact on Youth". International Journal of Humanities and Social Science Invention. 3 (3), 1-8.
33. Pyun, D. Y., & James, J. D (2011). "Attitude toward advertising through sport: A theoretical framework". Sport Management Review. 14, 33-41.
34. Rageh Ismail, A., & Spinelli, G. (2012). "Effects of brand love, personality and image on word of mouth: The case of fashion brands among young consumers". Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 16(4), 386-398.
35. Ruihley, B. J., Runyan, R. C., & Lear, K. E. (2010). "The use of sport celebrities in advertising: A replication and extension". Sport Marketing Quarterly, 19(3), 132-142.
36. Silverman, G. (2011). "Secrets of word-of-mouth marketing: how to trigger exponential sales through runaway word of mouth". AMACOM Div American Mgmt Assn.272
37. Simmers, C. S., Damron-Martinez, D., & Haytko, D. L. (2009). "Examining the effectiveness of athlete celebrity endorser characteristics and product brand type: The endorser sexpertise continuum". Journal of Applied Sport Management, 1(1), 52-64.
38. Sweeney, J. C., Soutar, G. N., & Mazzarol, T. (2008). "Factors influencing word of mouth effectiveness: receiver perspectives". European Journal of Marketing, 42(3/4), 344-364.
The relationship between attitudes to endorsement advertising and brand equity with Word of Mouth Advertising
Abstract
The purpose of this study was to examine the relationship between attitudes to endorsement advertising and brand equity with word of mouth advertising. The population of this study included all consumers’ Rexona in the city of Mashhad, 385 people were chosen cluster random and convenience sampling. The questionnaires of attitudes to advertising (Liu, 2002), brand equity (Yoo & Donthu, 2001) and word of mouth advertising (Ismail & Spinelli, 2012) was used to collect the data, the reliability of a preliminary study on 30 subjects by using Cronbach's alpha were calculated (0/90, 0/79, 0/80). The data were analyzed by Pearson correlation and Structural Equation Modeling. Findings indicated that attitudes to advertising has a direct and significant relationship on brand equity and word of mouth advertising. the brand equity has a direct and positive relationship on word of mouth advertising. The findings research explanatory the importance of brand equity and word of mouth advertising; businesses can validate the strategy of famous athletes’ endorsement So that they can attract customers more successful in conveying the desired function.
Keywords: attitudes to advertising, brand equity, endorsement, word of mouth advertising
[1] . Bayraktar et al
[2] . Advertisement
[3] . Endorsement
[4] . Prakash & Shamala
[5] . Mukherjee
[6] . Doyle
[7] . Olson
[8] . Brand equity
[9] . Sweeney
[10] . Silverman
[11] . Ruihley
[12] . Liao
[13] . Alexandris
[14] . Simmers
[15] . Word of Mouth Marketing
[16] . Amos
[17] . Yoo & Donthu
[18] . Ismail & Spinelli
[19] . SPSS
[20] . Amos
[21] . Meyers et al
[22] . Pyun & James
[23] . Cianfrone & Zhang