ارائه مؤلفههای مؤثر برای بر مدل کسبوکارهای انرژیهای تجدیدپذیر (با پیشبینی وضعیت انرژیهای تجدیدپذیر در ایران و جهان تا سال 2030)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیشهرزاد هوشمندی نیا 1 , کریم حمدی 2 , سراج الدین محبی 3 , افسانه زمانی مقدم 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علو و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدل کسبوکار, انرژیهای تجدیدپذیر, بازار فناوری,
ملخص المقالة :
مقدمه: هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مؤلفههای مؤثر برای بر مدل کسبوکارهای انرژیهای تجدیدپذیر (با پیشبینی وضعیت انرژیهای تجدیدپذیر در ایران و جهان تا سال 2030). روش پژوهش: روش پژوهش کمی و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر از انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود از پرسشنامه محقق ساخته. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد چهارده مؤلفه در تبیین مدل ارائه مؤلفههای مؤثر برای بر مدل کسبوکارهای انرژیهای تجدیدپذیر (با پیشبینی وضعیت انرژیهای تجدیدپذیر در ایران و جهان تا سال 2030) نقش دارند که عبارتند از: شرکای کلیدی، فعالیتهای کلیدی، جریان درآمد، منابع کلیدی - فیزیکی، منابع کلیدی- فکری، منابع کلیدی- منابع انسانی، ارزش- نام تجاری، ارزش- حرکت در لبه علم و فناوری، ارزش- قیمت، ارزش- تحویل به موقع و دسترسی آسان، روابط با مشتری، بخش مشتری، کانالهای توزیع، و در نهایت هزینهها و ساختار آن. نتیجهگیری: از جمله راهکارها و راهبردهای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در کشور عبارت بودند از: استفاده از ابزارهای آموزشی در چهارچوب قانون، شناسایی و آموزش تکنولوژیهای توسعه یافته انرژی تجدیدپذیر در کشور (توسعه و ارتقاء در بخش انرژیهای تجدیدپذیر موجب، غنیسازی و توسعه تکنولوژیها به منظور به کارگیری انرژی تجدیدپذیر پایدار بوده که اهداف مورد نظر را محقق میکند؛ افزایش دانش و علوم مرتبط با ظرفیتسازی، آموزش بخشهای تولیدی).
_||_