فهرس المقالات سراج الدین محبی


  • المقاله

    1 - ارائه مدل کسب و کار فن‌بازارها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 123 , السنة 31 , زمستان 1399
    هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مدلی به منظور ارائه مدل کسب و کار فن‌بازارها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر. روش پژوهش عبارت بود از روش ترکیبی کیفی به روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری به روش کمی. تعداد نمونه در بخش کیفی که به صورت هدفمند انتخاب شد، 20 نفر از کلیه أکثر
    هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مدلی به منظور ارائه مدل کسب و کار فن‌بازارها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر. روش پژوهش عبارت بود از روش ترکیبی کیفی به روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری به روش کمی. تعداد نمونه در بخش کیفی که به صورت هدفمند انتخاب شد، 20 نفر از کلیه مدیران ارشد و صاحب نظران، خبرگان، مدیران صنایع هایتک ایران در بخش‌های مختلف شامل: تکنولوژی، اطلاعات، نانو، بایو، ژنتیک و غیره؛ در بخش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر از انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، در بخش کیفی به روش دلفی و از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج‌ نشان داد چهارده مولفه در تبیین مدل ارائه مدل کسب و کار فن‌بازارها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نقش دارند که عبارتند از؛ شرکای کلیدی، فعالیت های کلیدی، جریان درآمد، منابع کلیدی - فیزیکی، منابع کلیدی- فکری، منابع کلیدی- منابع انسانی، ارزش- نام تجاری، ارزش- حرکت در لبه علم و فناوری، ارزش- قیمت، ارزش- تحویل به موقع و دسترسی آسان، روابط با مشتری، بخش مشتری، کانال های توزیع، و در نهایت هزینه ها و ساختار آن. جهت بررسی برازش مدل، به بررسی X2، R و RS؛ پرداخته شد که وجود X2 پایین و نسبت کای دو به درجه آزادی کمتر از سه، و همچنین ضریب تعینن و ضریب تعیین تعدیل شده محاسبه شده؛ نشان‌دهنده برازش مناسب مدل بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - پیش بینی مولفه های کسب و کار ‬انرژی‬های تجدیدپذیر (با بررسی آینده انرژی و سناریوهای آن تا افق 2050 و توسعه انرژی‌های نو و سیاست‌های جهانی و نقش آن در کشور)
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 4 , السنة 32 , زمستان 1400
    مدل‌های کسب و کار، ساختارهای اساسی نحوه ایجاد، عرضه و توسعه و نفوذ شرکت‌ها، به عنوان موتور اقتصاد هر کشور هستند. آنها سرعت رشد اقتصادی و میزان مصرف منابع را تعیین می‌کنند. مدل‌های کسب و کار علاوه بر تعداد و نوع مشاغل موجود، کیفیت و قیمت در بازار، کیفیت جوامع و زندگی را أکثر
    مدل‌های کسب و کار، ساختارهای اساسی نحوه ایجاد، عرضه و توسعه و نفوذ شرکت‌ها، به عنوان موتور اقتصاد هر کشور هستند. آنها سرعت رشد اقتصادی و میزان مصرف منابع را تعیین می‌کنند. مدل‌های کسب و کار علاوه بر تعداد و نوع مشاغل موجود، کیفیت و قیمت در بازار، کیفیت جوامع و زندگی را نیز تعیین می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که شیوه‌های جستجو بخش مهمی از فرایند نوآوری است. از تئوری دانش مبتنی بر نوآوری و تکنیک‌های آماری پیشرفته (کوپولا با استنتاج بیزی)، نشان می دهد که شرکت‌های در حال تأسیس بطور عمده در هنگام معرفی مدل‌های جدید کسب و کار، هنگام نوآوری محصولات و فرآیندها به چندین منبع خارجی با جستجوی عمیق وگسترده متکی هستند. این جستجوی عمیق وگسترده خارجی برای نوآوری مدل‌های کسب و کار (BMI) مهم است زیرا در هنگام معرفی مدل‌های جدید تجاری که بیشتر به جای دانش فنی یا ضمنی در تجارت تکیه دارند، این مدل به دنبال کشف دانش در زمینه فعالیت شرکت‌هاست. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارائه مؤلفه‌های مؤثر برای بر مدل کسب‌و‌کارهای انرژی‬های تجدیدپذیر (با پیش‌بینی وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و جهان تا سال 2030)
    مدیریت بازاریابی , العدد 57 , السنة 17 , زمستان 1401
    مقدمه: هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مؤلفه‌های مؤثر برای بر مدل کسب‌وکارهای انرژیهای تجدیدپذیر (با پیش‌بینی وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و جهان تا سال 2030). روش پژوهش: روش پژوهش کمی و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر از انتخاب شدند. ابزار تحقیق أکثر
    مقدمه: هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مؤلفه‌های مؤثر برای بر مدل کسب‌وکارهای انرژیهای تجدیدپذیر (با پیش‌بینی وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و جهان تا سال 2030). روش پژوهش: روش پژوهش کمی و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر از انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود از پرسش‌نامه محقق ساخته. تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. یافته‌ها: نتایج‌ نشان داد چهارده مؤلفه در تبیین مدل ارائه مؤلفه‌های مؤثر برای بر مدل کسب‌وکارهای انرژی‌های تجدیدپذیر (با پیش‌بینی وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و جهان تا سال 2030) نقش دارند که عبارتند از: شرکای کلیدی، فعالیت‌های کلیدی، جریان درآمد، منابع کلیدی - فیزیکی، منابع کلیدی- فکری، منابع کلیدی- منابع انسانی، ارزش- نام تجاری، ارزش- حرکت در لبه علم و فناوری، ارزش- قیمت، ارزش- تحویل به موقع و دسترسی آسان، روابط با مشتری، بخش مشتری، کانال‌های توزیع، و در نهایت هزینه‌ها و ساختار آن. نتیجه‌گیری: از جمله راهکارها و راهبردهای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور عبارت بودند از: استفاده از ابزارهای آموزشی در چهارچوب قانون، شناسایی و آموزش تکنولوژی‌های توسعه یافته انرژی تجدیدپذیر در کشور (توسعه و ارتقاء در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر موجب، غنی‌سازی و توسعه تکنولوژی‌ها به منظور به کارگیری انرژی تجدیدپذیر پایدار بوده که اهداف مورد نظر را محقق می‌کند؛ افزایش دانش و علوم مرتبط با ظرفیت‌سازی، آموزش بخش‌های تولیدی). تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - طراحی الگوی شایسته سالاری مدیران با رویکرد مدیریت شهری در شهرداری مشهد
    مطالعات مدیریت شهری , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1401
    مقدمه و هدف پژوهش: مقدمه: شایسته سالاری نظامی است که بر اعمال ضوابط و به کارگیری علم و منطق (نه روابط و ذهنیات) در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها دلالت دارد، طوری که افراد بر اساس قابلیت‌ها و مهارت‌ها گزینش شوند. به تمامی داوطلبان در زمینه جذب، فرصت برابر داده شود و از هرگونه تب أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: مقدمه: شایسته سالاری نظامی است که بر اعمال ضوابط و به کارگیری علم و منطق (نه روابط و ذهنیات) در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها دلالت دارد، طوری که افراد بر اساس قابلیت‌ها و مهارت‌ها گزینش شوند. به تمامی داوطلبان در زمینه جذب، فرصت برابر داده شود و از هرگونه تبعیض جلوگیری به عمل آید و برای سنجش و ارزیابی استعدادها و توانمندی‌های افراد، ابزارهای علمی مورد استفاده قرار گیرد. هدف: طراحی الگوی شایسته سالاری مدیران با رویکرد مدیریت شهری در شهرداری مشهد. روش پژوهش: روش ترکیبی (کیفی و کمی). یافته‌ها: بر اساس نتایج حاصله الگوی شایسته سالاری مدیران شهرداری مشهد دارای 122 کد آزاد می‌باشد که در قالب 15 کد محوری و 4 کد انتخابی دسته بندی شدند با بهره‌گیری از معادلات ساختاری که با استفاده از نرم افزار Amos انجام شد. نتیجه‌گیری: نشان داد که شایستگی فردی با ضریب 0.87، دارای بیشترین میزان تأثیر در ساخت الگو و مدل شایسته سالاری می‌باشد. مهم ترین مانع در تحقق شایسته سالاری در شهرداری مشهد، ضعف نظام ارزشیابی (رویکرد مدیریت شهری) می‌باشد که در قالب دو بَعد اصلی موانع و ویژگی‌ها بررسی شد و نشان داد که مهم ترین مانع اجرایی و فرهنگی نبود هماهنگی و وجود ابهام در وظایف متولیان و مهم ترین ویژگی توجه ویژه به خدمات شهری است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - Modelling and Ranking the Antecedents of Brand Hate among Customers of Home Appliance
    Journal of System Management , العدد 1 , السنة 5 , زمستان 2019
    The main purposes of this study are identification, modeling and ranking of factors influencing the brand hate. To do this, mixed approaches of qualitative and quantitative have used. In the qualitative approach, the grounded theory method has considered. Hence, the opi أکثر
    The main purposes of this study are identification, modeling and ranking of factors influencing the brand hate. To do this, mixed approaches of qualitative and quantitative have used. In the qualitative approach, the grounded theory method has considered. Hence, the opinions of 18 sale managers in the field of home appliance, as experts, collected and analyzed. The results of analyzing in 3 steps of grounded theory with MAXQDA software revealed that 14 variables affect the brand hate which are placed in 3 groups of casual condition, external factors and main variables. The results of this section was approved by 10 indicators of Strauss and Corbin. In the next section, for understanding the importance and rank of each variables in brand hate, TOPSIS method has used. The results of this section showed that among main variables, experimental avoidance; among casual condition, marketing and advertisement and among external factors, competition had highest importance. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - تحلیل نارسایی‌های ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارائه الگو از دیدگاه جامعه شناسی سازمان ها .
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1399
    هدف پژوهش ، شناسایی نارسایی‌های ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارائه الگوی مناسب جهت ایجاد فضای مساعد برای پیاده‌سازی مدیریت دولتی نوین در ایران بود . روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- اکتشافی بود . داده‌های مورد نیاز از ط أکثر
    هدف پژوهش ، شناسایی نارسایی‌های ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارائه الگوی مناسب جهت ایجاد فضای مساعد برای پیاده‌سازی مدیریت دولتی نوین در ایران بود . روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- اکتشافی بود . داده‌های مورد نیاز از طریق روش میدانی و مصاحبه‌ نیمه ساختاریافته و پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری ، 38۵ نفر از دانشجویان و کارشناسان رشته مدیریت و مدیران بخش دولتی استان فارس که به روش نمونه-گیری تصادفی ، و 15 نفر از کارشناسان خبره هیئت علمی رشته‌های مختلف مدیریت دانشگاه‌های دولتی و آزاد استان فارس که به‌صورت هدفمند انتخاب شده بودند . نتایج بدست آمده از برازش مدل معادلات ساختاری پژوهش نشان داد که تمام ضرایب مسیر در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار بودند. بنابراین ارتباط بین همه تم‌های مدل تایید شده اما این ارتباط ، دارای اولویت‌های متفاوتی می‌باشند. نتایج حاکی از آن است که نارسایی‌های محتوایی با ضریب مسیر (۰.۷۳۸) در اولویت اول و نارسایی‌های ساختاری با ضریب مسیر (۰.۴۵۶) در اولویت دوم نسبت به تاثیر آنها در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی، با توجه به پیاده‌سازی پنج اصل محوری استقرار شیوه مدیریت دولتی‌نوین در ایران قراردارند . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - طراحی و تبیین الگوی سکوت سازمانی براساس الگوی های شخصیتی کارکنان (موردمطالعه : شهرداری بندرعباس )
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 13 , السنة 13 , زمستان 1402
    هدف پژوهش حاضر این است که به شناسایی متغیر های بحرانی تاثیر گذار بر سکوت سازمانی براساس الگوی شخصیتی کارکنان در شهرداری بندرعباس بپردازد. این پژوهش از نوع اکتشافی و از لحاظ شیوه انجام کار توصیفی-پیمایشی می باشد. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. أکثر
    هدف پژوهش حاضر این است که به شناسایی متغیر های بحرانی تاثیر گذار بر سکوت سازمانی براساس الگوی شخصیتی کارکنان در شهرداری بندرعباس بپردازد. این پژوهش از نوع اکتشافی و از لحاظ شیوه انجام کار توصیفی-پیمایشی می باشد. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. که ضریب آلفای کرنباخ پرسشنامه ها بالای 7. می باشد، برای آزمون روایی سوالات از اعتبار محتوا استفاده شد که به این منظور از نظرات متخصصان،اساتید دانشگاهی و کارشناسان خبره استفاده شده است، در این مرحله پرسشنامه ها با همگرایی زیادی میان نظرات این متخصصان، تایید شد. جامعه آماری در این پژوهش را کارکنان شهرداری بندرعباس تشکیل می دهند ،که از بین آنها 152نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل عامل اکتشافی استفاده شده است.بعد انجام آزمون تحلیل عاملی اکتشافی در نهایت 5 عامل تاثیر گذار بر سکوت سازمانی براساس الگوی شخصیتی کارکنان شناسایی شد: شرایط علی (عوامل مدیریت با بیشترین الویت و عوامل هدف با کمترین الویت)، شرایط مداخله گر (عوامل محیطی با بیشترین الویت و عوامل -فرهنگی با کمترین الویت)شرایط بسترساز(نبود مدیران توانمند و انگیزاننده با بیشترین الویت و تصمیم گیری غیر مشارکتی با کمترین الویت)شرایط راهبر(تغییر در ساختار سازمانی با بیشترین الویت و مدیریت فرهنگ‌ سازمانی با کمترین الویت) ، شرایط پیامد(ارتقا تعهد سازمانی با بیشترین و ارتقا تعهد عاطفی کارکنان با کمترین الویت) تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - طراحی مدل توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در میان کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور به روش کیفی
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 3 , السنة 14 , پاییز 1402
    این پژوهش با هدف طراحی مدل توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در سازمان امور مالیاتی کشور به روش کیفی انجام شد. این ﭘﮋوﻫﺶ از نظر استراتژی کیفی متوالی و اکتشافی است که نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحب‌نظران دانشگاهی و خبرگان حوزه مدیریت و روان شناسی که برابر 20 نفر أکثر
    این پژوهش با هدف طراحی مدل توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در سازمان امور مالیاتی کشور به روش کیفی انجام شد. این ﭘﮋوﻫﺶ از نظر استراتژی کیفی متوالی و اکتشافی است که نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحب‌نظران دانشگاهی و خبرگان حوزه مدیریت و روان شناسی که برابر 20 نفر بودند. ابزار تحقیق شامل برگه‌های کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 95/0 محاسبه شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که عوامل مرتبط با مدل توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در سازمان امور مالیاتی کشور در قالب 13 مقوله و 43 کد مفهومی مشخص شد و در ابعاد 5 گانه مدل پارادایمی به صورت شرایط علّی (3 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینه‌ای (2 مقوله)، ‌شرایط مداخله‌گر یا میانجی (3 مقوله) و پیامدها (2 مقوله) جای گرفتند. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که با بهره‌گیری از یافته‌های مطالعه می‌توان به تدوین برنامه‌های جامع و متنوع توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در سازمان امور مالیاتی کشور در راهبردهای کلان ، میانی و عملیاتی دست یافت تا توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در سازمان امور مالیاتی کشور حاصل گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - طراحی الگوی فرایندی بازاریابی محتوا با هدف تقویت قصد خرید مشتریان صنعت خرده فروشی با تمرکز بر رسانه‌های اجتماعی (رویکرد کیفی)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1399
    تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی فرایندی بازاریابی محتوا با هدف تقویت قصد خرید مشتریان صنعت خرده فروشی با تمرکز بر رسانه‌های اجتماعی به انجام رسیده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی می باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان حوزه مدیر أکثر
    تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی فرایندی بازاریابی محتوا با هدف تقویت قصد خرید مشتریان صنعت خرده فروشی با تمرکز بر رسانه‌های اجتماعی به انجام رسیده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی می باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان حوزه مدیریت بازاریابی بودند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. این انتخاب و انجام مصاحبه، تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و پس از آن متوقف شد. در این تحقیق، از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد و این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت. سرانجام این روش، مصاحبه با 9 نفر از خبرگان بود. در این تحقیق، از آنجایی که از روش تئوری داده بنیاد استفاده گردید، ابزار اصلی جمع آوری داده‌ها، مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته با خبرگان بود. سرانجام پس از طی کدگذاری‌های سه گانه باز، محوری و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق بر اساس مدل پارادایمی طراحی شد. کلمات کلیدی: بازاریابی محتوا، قصد خرید، رسانه‌های اجتماعی، صنعت خرده فروشی، تئوری داده بنیاد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - ارائه مدل بازاریابی خدمات مالی درکارگزاری های بازار بورس اوراق بهادار
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400
    هدف از این تحقیق"طراحی مدل بازاریابی خدمات مالی درکارگزاریهای سازمان بورس اوراق بهادار"می‌باشد.در این راستا با مصاحبه از خبرگان صنعت بازاریابی و خدمات مالی و توزیع پرسشنامه بین خبرگان بازار سرمایه به روش تحلیل کیفی به طراحی مدل بازاریابی خدمات مالی در کارگزاری های سازما أکثر
    هدف از این تحقیق"طراحی مدل بازاریابی خدمات مالی درکارگزاریهای سازمان بورس اوراق بهادار"می‌باشد.در این راستا با مصاحبه از خبرگان صنعت بازاریابی و خدمات مالی و توزیع پرسشنامه بین خبرگان بازار سرمایه به روش تحلیل کیفی به طراحی مدل بازاریابی خدمات مالی در کارگزاری های سازمان بورس اوراق بهادارتوسط خبرگان بازاریابی وکارگزاری وشناسایی سنجه هاومولفه ها پرداختیم.جامعه موردمطالعه شامل خبرگان حوزه بازاریابی وکارگزاری میباشد.حجم نمونه شامل20 خبره در حوزه بازاریابی وخدمات مالی شرکتی است که به روش اشباع نظری انتخاب و جهت جمع‌آوری داده‌ها در این تحقیق از مصاحبه نیمه ساختار یافته وروش دلفی استفاده شده است.نتایج تحلیل کیفی توسط نرم افزار مکس کیودا نشان دادکه مولفه های مدل بازاریابی خدمات مالی در کارگزاری های سازمان بورس اوراق بهادار1-جذب، حفظ و نگهداری مشتری،2-سهم بازار،3-عملکرد دلالان و واسطه ها،4-آمیخته بازاریابی خدمات،5-استقرارسیستم جامع خدمات،6-سرمایه گذاری،7-تنوع شرکت ها،8-عوامل محیطی(محیط خدمات مالی و بازاریابی) می باشند.همچنین جهت این مولفه ها تعداد 67 شاخص به تایید نهایی خبرگان رسید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - طراحی الگوی ارزیابی مهارت های مدیران بومی و غیر بومی در پست های کلیدی مطالعه موردی : استان هرمزگان
    مدیریت عملیات , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1400
    امروزه مسئله پاسخگویی مدیران دولتی در قبال اقداماتشان در محیط جدید حکمرانی با شدت بیشتری مد نظر قرار خواهد گرفت. لذا در نگرش نوین، ارزیابی مهارت های مدیران بعنوان چهارچوبی جهت اجرای استراتژی ها ، خط مشی ها ، تحقق اهداف سازمانی و همچنین پاسخگویی آنان در قبال ذی نفعان و ج أکثر
    امروزه مسئله پاسخگویی مدیران دولتی در قبال اقداماتشان در محیط جدید حکمرانی با شدت بیشتری مد نظر قرار خواهد گرفت. لذا در نگرش نوین، ارزیابی مهارت های مدیران بعنوان چهارچوبی جهت اجرای استراتژی ها ، خط مشی ها ، تحقق اهداف سازمانی و همچنین پاسخگویی آنان در قبال ذی نفعان و جامعه مطرح است. هدف این پژوهش تدوین الگوی مطلوب ارزیابی مهارت های مدیران بومی و غیر بومی از چهار منظر مهارت های انسانی ، ادراکی، فنی و ویژگی فردی است که با تلفیق دو روش ارزیابی 360 درجه و فرآیند تحلیل شبکه ای ، سعی در سنجش مهارت های هریک از مدیران نموده ایم.شاخص های ارزیابی مهارت های مدیران از طریق روش فراترکیب استخراج و با اخذ نظر از خبرگان، اعتبار سنجی و وزن دهی شده است. همچنین با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای امکان وزن دهی هر یک از شاخص های اصلی که نشان دهنده میزان حساسیت و اثرگذاری بر عملکرد مدیران است، فراهم آمد. تفاصيل المقالة