بررسی رابطه فرهنگ و کارآفرینی
الموضوعات : مدیریت فرهنگی
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) a.afifi45@yahoo.com۴
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, کارآفرینی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: نظر به اهمیت رابطه فرهنگ و کارآفرینی، یافتن راهکارهایی که با کمک آنها بتوان بهترینها را برای انجام این مهم برگزید ضروری مینمود. فرهنگ مجموعه ای از رفتارهای آموختنی، باورها، عادات و سنن که میان گروهی از افراد مشترک است و کارآفرینی به معنی فعالیتی خلاق برای کسب ارزش از طریق یک شرکت یا سازمان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ و کارآفرینی آغاز شد. روش پژوهش: روش مطالعه این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. پرسشنامه محقق ساخته ای در حهت بررسی این رابطه ابزار مناسب برای تحقق این هدف است. جامعه آماری این پژوهش را کارآفرینان منطقه 4 شهر تهران تشکیل میدهد. 150 نفر از کارآفرینان منطقه 4 استان تهران به عنوان گروه نمونه با هدف هنجاریابی این پرسشنامه، به روش تصادفی ساده، انتخاب شدند. نتایج حاصله، به این شرح است: اعتبار محاسبه شده به وسیله آلفای کرنباخ 0.89 برآورد شد که نشانگر بالا بودن اعتبار تست است. روایی محتوایی آزمون نیز با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از اجرای این آزمون روی نمونه فوق نـشان داد آزمون از 6 عامل اشباع شده است. این 6 عامل عبارتند از: 1- نگرش 2- باورهای مذهبی 3- سیاست های حمایتی دولت 4- حس استقلال طلبی 5- قدرت رهبری 6- ریسک پذیری. در رابطه با متغیرهای با استفاده از روش همبستگی پیرسون کمک می گیریم. نتیجهگیری: در سطح اطمینان 99/0؛ نگرش با استقلال طلبی، قدرت رهبری، ریسکپذیری، رابطه دارد، سیاستهای دولت با قدرت رهبری، استقلال طلبی و ریسکپذیری رابطه دارد. در رابطه با خرده مقیاس مذهب؛ و مذهب با قدرت رهبری، استقلال طلبی وریسک پذیری رابطه دارد.
_||_