مقدمه و هدف پژوهش: نظر به اهمیت رابطه فرهنگ و کارآفرینی، یافتن راهکارهایی که با کمک آنها بتوان بهترینها را برای انجام این مهم برگزید ضروری مینمود. فرهنگ مجموعه ای از رفتارهای آموختنی، باورها، عادات و سنن که میان گروهی از افراد مشترک است و کارآفرینی به معنی فعالیتی خل أکثر
مقدمه و هدف پژوهش: نظر به اهمیت رابطه فرهنگ و کارآفرینی، یافتن راهکارهایی که با کمک آنها بتوان بهترینها را برای انجام این مهم برگزید ضروری مینمود. فرهنگ مجموعه ای از رفتارهای آموختنی، باورها، عادات و سنن که میان گروهی از افراد مشترک است و کارآفرینی به معنی فعالیتی خلاق برای کسب ارزش از طریق یک شرکت یا سازمان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ و کارآفرینی آغاز شد.
روش پژوهش: روش مطالعه این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. پرسشنامه محقق ساخته ای در حهت بررسی این رابطه ابزار مناسب برای تحقق این هدف است. جامعه آماری این پژوهش را کارآفرینان منطقه 4 شهر تهران تشکیل میدهد. 150 نفر از کارآفرینان منطقه 4 استان تهران به عنوان گروه نمونه با هدف هنجاریابی این پرسشنامه، به روش تصادفی ساده، انتخاب شدند. نتایج حاصله، به این شرح است: اعتبار محاسبه شده به وسیله آلفای کرنباخ 0.89 برآورد شد که نشانگر بالا بودن اعتبار تست است. روایی محتوایی آزمون نیز با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از اجرای این آزمون روی نمونه فوق نـشان داد آزمون از 6 عامل اشباع شده است. این 6 عامل عبارتند از: 1- نگرش 2- باورهای مذهبی 3- سیاست های حمایتی دولت 4- حس استقلال طلبی 5- قدرت رهبری 6- ریسک پذیری. در رابطه با متغیرهای با استفاده از روش همبستگی پیرسون کمک می گیریم.
نتیجهگیری: در سطح اطمینان 99/0؛ نگرش با استقلال طلبی، قدرت رهبری، ریسکپذیری، رابطه دارد، سیاستهای دولت با قدرت رهبری، استقلال طلبی و ریسکپذیری رابطه دارد. در رابطه با خرده مقیاس مذهب؛ و مذهب با قدرت رهبری، استقلال طلبی وریسک پذیری رابطه دارد.
تفاصيل المقالة
مقدمه و هدف پژوهش: مدیریت شهری یکی از مسایل رفتاری بسیار مهم در حوزه مدیریت بوده که خود تعیینکننده بسیاری از دیگر متغیرهای سازمانی است. در آستانه هزاره سوم مدیریت دانش به عنوان یک نیاز استراتژیک برای موسسات، سازمانها و نهادهای خدماتی مطرح است. مدیریت دانش تضمین کننده أکثر
مقدمه و هدف پژوهش: مدیریت شهری یکی از مسایل رفتاری بسیار مهم در حوزه مدیریت بوده که خود تعیینکننده بسیاری از دیگر متغیرهای سازمانی است. در آستانه هزاره سوم مدیریت دانش به عنوان یک نیاز استراتژیک برای موسسات، سازمانها و نهادهای خدماتی مطرح است. مدیریت دانش تضمین کننده برتریهای بلند مدت برای سازمانها و جوامع و میزان بهره گیری آنها از سرمایههای انسانی، فکری و اطلاعاتی است. با توجه به اهمیت و کاربردی بودن موضوع مورد مطالعه، این سوال مهم مطرح است که در سازمان مهم و تاثیرگذار و تصمیم گیرندهای چون شهرداری تهران به کارگیری مقوله مدیریت دانش و مولفههای تشکیل دهنده آن شامل تکنولوژی (فناوری اطلاعات)، مقوله رهبری، مقوله فرهنگ سازمانی، مقوله منالع انسانی، مقوله مکانیسم و فرآیند، ساختار سازمانی به افزایش و بهبود مدیریت شهری اثر بخش است و این مساله تا چه میزان میتواند موجب بهبود شرایط در مدیریت شهری سازمان شهرداری خصوصا شهرداری منطقه یک شهر تهران شود؟
هدف پژوهش: مطالعه اثربخشی مدیریت دانش و مولفههای آن بر مدیریت شهری از نظر مدیران شهرداری منطقه یک شهر تهران
روش پژوهش: این پژوهش بر اساس طبقه بندی بر مبنای هدف در زمره تحقیقات کاربردی است و از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی است.
یافتهها:در رابطه با خرده مقیاسهای های تکنولوژی، رهبری، فرهنگ سازمانی، منابع انسانی، مکانیسم و فرایند، ساختار سازمانی رهبری،؛ در سطح اطمینان 99/0 مشخص شد؛ به عقیده مدیران شهرداری منطقه یک شهر تهران کلیه مولفههای مدیریت دانش با مدیریت شهری رابطه دارد.
معادله پیش بینی مدل مدیریت شهری با توجه به مدیریت دانش و مولفههای آن عبارت است از:
مدیریت شهری = 8.594 تکنولوژی + 0.567 رهبری+ 0.195 ساختار سازمانی + 0.276 فرهنگ سازمانی + 2.836 منابع انسانی+ 0.562 مکانیسم و فرایند
نتیجه گیری:در رابطه با مولفههای تکنولوژی، رهبری، فرهنگ سازمانی، منابع انسانی، مکانیسم و فرایند، ساختار سازمانی، در سطح اطمینان 99/0 مشخص شد؛ به کارگیری این مولفهها با مدیریت شهری رابطه دارند
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications