جایگاه جریان سازی خبری روابط عمومی ها در جامعه
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
افشین محمدی
1
,
افسانه مظفری
2
,
رها خرازی محمدوندی آذر
3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (Email: afshin5585@yahoo.com)
2 - دانشیار علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) (Email: dr.afsaneh.mozaffari@gmail.com)
3 - استادیار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (Email: zahra-kharrazi@yahoo.com)
الکلمات المفتاحية: قالب های ژورنالیستی, سازمان رسانه ای, روابط عمومی, تغییرات تکنولوژیکی- توسعه جامعه, جریان سازی خبری,
ملخص المقالة :
امروزه اهمیت رسانه ها از جمله روابط عمومی ها بعنوان یک رسانه سازمانی در شکل دهی و هدایت افکار عمومی و جریان سازی رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … بر هیچ کس پوشیده نیست، شاید تا چندی پیش محوری ترین نقشی که برای روابط عمومی متصور بودند صرفاً اطلاع رسانی از رویدادهای سازمانی بود.اما در حال حاضر روابط عمومی ها می توانند با ایجاد شرایطی از یک دستگاه اداری منفعل،تبدیل به "سازمان رسانه ای" هدایتگر و جریان ساز درفرایند تحول جامعه بسوی توسعه تبدیل شوند. هدف ازاین تحقیق بررسی جایگاه جریان سازی خبری روابط عمومی ها درتوسعه جامعه با متغییرهایی چون تبدیل شدن روابط عمومی ها به یک سازمان رسانه ای،بهره برداری از فناوری های نوین،استفاده از نیروی انسانی کارشناس و بهره گیری از قالب های متنوع ژورنالیستی است. این تحقیق به روش پیمایشی انجام گرفته است وابزار مورد استفاده در آن، پرسشنامه می باشد.جامعه آماری آن کارشناسان روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های مستقر در شهر تهران به تعداد آن ها 600 نفر و حجم نمونه نیز به تعداد 200 است. نتایج تحقیق نشان می دهد که با تغییر و تحولات تکنولوژیکی که ایجاد شده،تبدیل شدن روابط عمومی به سازمان های رسانه ای و نیز استفاده از قالب های ژورنالیستی متنوع، می توان شاهد ایجاد جریان سازی خبری روابط عمومی ها با هدف نقش آفرین آنها در فرایند توسعه جامعه بود.
_||_