جایگاه جریان سازی خبری روابط عمومی ها در جامعه
الموضوعات :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
افشین محمدی
1
,
افسانه مظفری
2
,
رها خرازی محمدوندی آذر
3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (Email: afshin5585@yahoo.com)
2 - دانشیار علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) (Email: dr.afsaneh.mozaffari@gmail.com)
3 - استادیار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (Email: zahra-kharrazi@yahoo.com)
تاريخ الإرسال : 14 الثلاثاء , ذو الحجة, 1438
تاريخ التأكيد : 29 الجمعة , جمادى الأولى, 1441
تاريخ الإصدار : 24 الأربعاء , صفر, 1441
الکلمات المفتاحية:
قالب های ژورنالیستی,
سازمان رسانه ای,
روابط عمومی,
تغییرات تکنولوژیکی- توسعه جامعه,
جریان سازی خبری,
ملخص المقالة :
امروزه اهمیت رسانه ها از جمله روابط عمومی ها بعنوان یک رسانه سازمانی در شکل دهی و هدایت افکار عمومی و جریان سازی رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … بر هیچ کس پوشیده نیست، شاید تا چندی پیش محوری ترین نقشی که برای روابط عمومی متصور بودند صرفاً اطلاع رسانی از رویدادهای سازمانی بود.اما در حال حاضر روابط عمومی ها می توانند با ایجاد شرایطی از یک دستگاه اداری منفعل،تبدیل به "سازمان رسانه ای" هدایتگر و جریان ساز درفرایند تحول جامعه بسوی توسعه تبدیل شوند. هدف ازاین تحقیق بررسی جایگاه جریان سازی خبری روابط عمومی ها درتوسعه جامعه با متغییرهایی چون تبدیل شدن روابط عمومی ها به یک سازمان رسانه ای،بهره برداری از فناوری های نوین،استفاده از نیروی انسانی کارشناس و بهره گیری از قالب های متنوع ژورنالیستی است. این تحقیق به روش پیمایشی انجام گرفته است وابزار مورد استفاده در آن، پرسشنامه می باشد.جامعه آماری آن کارشناسان روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های مستقر در شهر تهران به تعداد آن ها 600 نفر و حجم نمونه نیز به تعداد 200 است. نتایج تحقیق نشان می دهد که با تغییر و تحولات تکنولوژیکی که ایجاد شده،تبدیل شدن روابط عمومی به سازمان های رسانه ای و نیز استفاده از قالب های ژورنالیستی متنوع، می توان شاهد ایجاد جریان سازی خبری روابط عمومی ها با هدف نقش آفرین آنها در فرایند توسعه جامعه بود.
المصادر:
آذربخش، سیدعلی محمد تهران. درآمدی بر نقش رسانه ها . تهران، مرکز پژوهش های اسلامی. 1393
جان ای. آر. لی، به سوی سیاستهای ارتباطی واقعبینانه، ترجمه: خسرو جهانداری، صص 9 ـ 27
راجرز، اورت میچل (1387). تاریخ تحلیلی علم ارتباطات: رویکردی شرح حال نگارانه. (غلامرضا آذری، مترجم). تهران: دانژه. (نشر اثر اصلی 1997)
رضائیان ، علی(1383) مبانی سازمان ومدیریت.تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتبدانشگاهی(سمت).
رضائیان، علی (1377). اندیشه پاک، بنیان شهامت. مجموعه مقالات اجلاس بررسی راهکارهای عملی حاکمیت وجدان کاری و انضباط اجتماعی، تهران: دبیرخانه اجلاس.
ژان کازنو، جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه: باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، ص23.
ساروخانی، باقر (1385). جامعه شناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات.
سون ویندال و دیگران، کاربرد نظریههای ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، ص58. 10- . نسرین خویی، «مخاطبان جهان سوم و استیلای رسانههای غربی»، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال هشتم، ش36، تابستان 1380، ص62.
سید محمد مهدیزاده، «تئوریهای ارتباط جمعی»، جزوه درسی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، زمستان 1377، ص25.
کاظم معتمدنژاد، «مقام و مسئولیت روزنامهنگاران در پیشرفت جامعه ایران»، فصلنامه رسانه، ویژهنامه آموزش، ش1، بهار1374، ص15.
ن.س. بیریوکف، تلویزیون و دکترین آن در غرب، ترجمه: محمد حفاظی، صص 146 و 147.
هرمز مهرداد، نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، تهران.انتشارات اطلاعات. ص159.
ویمر، راجر دی؛ دومینیک، جوزف آر (1384). تحقیق در رسانههای جمعی (کاووس سیدامامی، مترجم). تهران: سروش. (نشر اثر اصلی 2005)
یونس شکرخواه، «نیاز مخاطبان به سواد رسانهای»، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال هشتم، ش26، تابستان 1380، ص77.
_||_
آذربخش، سیدعلی محمد تهران. درآمدی بر نقش رسانه ها . تهران، مرکز پژوهش های اسلامی. 1393
جان ای. آر. لی، به سوی سیاستهای ارتباطی واقعبینانه، ترجمه: خسرو جهانداری، صص 9 ـ 27
راجرز، اورت میچل (1387). تاریخ تحلیلی علم ارتباطات: رویکردی شرح حال نگارانه. (غلامرضا آذری، مترجم). تهران: دانژه. (نشر اثر اصلی 1997)
رضائیان ، علی(1383) مبانی سازمان ومدیریت.تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتبدانشگاهی(سمت).
رضائیان، علی (1377). اندیشه پاک، بنیان شهامت. مجموعه مقالات اجلاس بررسی راهکارهای عملی حاکمیت وجدان کاری و انضباط اجتماعی، تهران: دبیرخانه اجلاس.
ژان کازنو، جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه: باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، ص23.
ساروخانی، باقر (1385). جامعه شناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات.
سون ویندال و دیگران، کاربرد نظریههای ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، ص58. 10- . نسرین خویی، «مخاطبان جهان سوم و استیلای رسانههای غربی»، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال هشتم، ش36، تابستان 1380، ص62.
سید محمد مهدیزاده، «تئوریهای ارتباط جمعی»، جزوه درسی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، زمستان 1377، ص25.
کاظم معتمدنژاد، «مقام و مسئولیت روزنامهنگاران در پیشرفت جامعه ایران»، فصلنامه رسانه، ویژهنامه آموزش، ش1، بهار1374، ص15.
ن.س. بیریوکف، تلویزیون و دکترین آن در غرب، ترجمه: محمد حفاظی، صص 146 و 147.
هرمز مهرداد، نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، تهران.انتشارات اطلاعات. ص159.
ویمر، راجر دی؛ دومینیک، جوزف آر (1384). تحقیق در رسانههای جمعی (کاووس سیدامامی، مترجم). تهران: سروش. (نشر اثر اصلی 2005)
یونس شکرخواه، «نیاز مخاطبان به سواد رسانهای»، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال هشتم، ش26، تابستان 1380، ص77.