تاثیر ادراک کارمندان هتل از مسئولیتپذیری اجتماعی بر تعهد سازمانی با در نظرگرفتن نقش تعدیلگر سطح شغلی (مطالعه موردی: هتلهای چهار و پنج ستاره تهران)
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
محمد علیزاده
1
,
محمدعلی آغنده
2
,
محمد رحیمی
3
1 - استادیار گروه ایرانشناسی، دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
2 - دانشجوی دکتری گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - گروه علوم اجتماعی، اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، خلخال، ایران
الکلمات المفتاحية: ادراک مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی, تعهد سازمانی, انگیزه درونی, سطح شغلی, صنعت هتلداری.,
ملخص المقالة :
کارکنان به عنوان ذینفعان داخلی نقش مهمی در خلق و ارائه خدمات هتل ایفا میکنند. این مطالعه با بهره گیری از نظریه ذینفعان به بررسی تاثیر ادراک کارمندان هتلهای تهران از مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی بر تعهد سازمانی پرداخته است. در این مطالعه انگیزه درونی به عنوان متغیر میانجی و سطح شغلی به عنوان متغیر تعدیلگر در نظر گرفته شده است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه (در دو نسخه الکترونیکی و چاپی) گردآوری شدند. در مجموع تعداد 310 نفر از کارکنان هتل در این مطالعه پیمایش- محور مشارکت داشتند. روایی و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان میدهند که ادراک کارکنان هتل از مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی (در دو بعد مسئولیتپذیری اجتماعی مربوط به کارمند و مسئولیتپذیری اجتماعی مربوط به مشتری) تاثیر معناداری بر تعهد سازمانی آنان دارد. همچنین، انگیزه درونی موجب افزایش تعهد سازمانی میشود و نقش میانجی آن در ارتباط بین ادراک کارمندان از مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی و تعهد سازمانی و نقش تعدیلگر سطح شغلی در ارتباط بین ادراک کارمندان از مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی و انگیزه درونی به تایید رسیده است. نتایج این مطالعه بر اهمیت توجه به فعالیتهای مسئولیتپذیری سازمانی در صنعت هتلداری تاکید دارند. از این رو مدیران منابع انسانی هتلها میتوانند با تبیین و نهادینهسازی اقدامات مسئولیتپذیری سازمانی هتل از آن به عنوان ابزاری برای ارتقای انگیزه درونی کارکنان و ارتقای تعهد سازمانی آنان بهره گیرند.