تاثیر ادراک کارمندان هتل از مسئولیتپذیری اجتماعی بر تعهد سازمانی با در نظرگرفتن نقش تعدیلگر سطح شغلی (مطالعه موردی: هتلهای چهار و پنج ستاره تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
محمد علیزاده
1
,
محمدعلی آغنده
2
,
محمد رحیمی
3
1 - استادیار گروه ایرانشناسی، دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
2 - دانشجوی دکتری گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - گروه علوم اجتماعی، اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، خلخال، ایران
کلید واژه: ادراک مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی, تعهد سازمانی, انگیزه درونی, سطح شغلی, صنعت هتلداری.,
چکیده مقاله :
کارکنان به عنوان ذینفعان داخلی نقش مهمی در خلق و ارائه خدمات هتل ایفا میکنند. این مطالعه با بهره گیری از نظریه ذینفعان به بررسی تاثیر ادراک کارمندان هتلهای تهران از مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی بر تعهد سازمانی پرداخته است. در این مطالعه انگیزه درونی به عنوان متغیر میانجی و سطح شغلی به عنوان متغیر تعدیلگر در نظر گرفته شده است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه (در دو نسخه الکترونیکی و چاپی) گردآوری شدند. در مجموع تعداد 310 نفر از کارکنان هتل در این مطالعه پیمایش- محور مشارکت داشتند. روایی و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان میدهند که ادراک کارکنان هتل از مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی (در دو بعد مسئولیتپذیری اجتماعی مربوط به کارمند و مسئولیتپذیری اجتماعی مربوط به مشتری) تاثیر معناداری بر تعهد سازمانی آنان دارد. همچنین، انگیزه درونی موجب افزایش تعهد سازمانی میشود و نقش میانجی آن در ارتباط بین ادراک کارمندان از مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی و تعهد سازمانی و نقش تعدیلگر سطح شغلی در ارتباط بین ادراک کارمندان از مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی و انگیزه درونی به تایید رسیده است. نتایج این مطالعه بر اهمیت توجه به فعالیتهای مسئولیتپذیری سازمانی در صنعت هتلداری تاکید دارند. از این رو مدیران منابع انسانی هتلها میتوانند با تبیین و نهادینهسازی اقدامات مسئولیتپذیری سازمانی هتل از آن به عنوان ابزاری برای ارتقای انگیزه درونی کارکنان و ارتقای تعهد سازمانی آنان بهره گیرند.
Employees as internal stakeholders play an important role in creating and providing hotel services. Using the stakeholder theory, this study investigated the impact of Tehran hotel employees' perception of organizational social responsibility on organizational commitment. In this study, intrinsic motivation is considered as a mediating variable and job level as a moderating variable. The required data were collected through a questionnaire (in both electronic and printed versions). A total of 310 hotel employees participated in this survey-oriented study. Validity and reliability of the questionnaire were confirmed through Cronbach's alpha coefficient and composite reliability. The findings of the research show that hotel employees' perception of organizational social responsibility (in the two dimensions of employee social responsibility and customer social responsibility) has a significant impact on their organizational commitment. Also, intrinsic motivation increases organizational commitment, and its mediating role in the relationship between employees' perception of organizational social responsibility and organizational commitment, and the moderating role of job level in the relationship between employees' perception of organizational social responsibility and intrinsic motivation have been confirmed. The results of this study emphasize the importance of paying attention to corporate responsibility activities in the hotel industry. Therefore, hotel human resource managers can use it as a tool to improve the internal motivation of employees and improve their organizational commitment by explaining and institutionalizing the hotel's organizational responsibility measures.