رسانه های اجتماعی مازندران و سرمایه های اجتماعی و فرهنگی
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانداود دعاگویان 1 , شهریار ساجدی رئیسی 2 , علی رحمانی فیروزجاه 3 , ماجده قلی پور 4
1 - عضو گروه اجتماعی دانشگاخه علوم انتظامی امین ،ایران ، تهران
2 - دانشجوی دکتری، رشته جامعه شناسی فرهنگی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ،ایران.
3 - دانشیار جامعه شناسی ، ,واحد بابل،دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران.
4 - دانشیار جامعه شناسی ، ,واحد بابل،دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران.
الکلمات المفتاحية: رسانه های اجتماعی, سرمایه اجتماعی و فرهنگی, مازندران,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: رسانه های اجتماعی نقش مهمی در تحکیم روابط و وحدت نمادین جامعه دارد. گسترش شبکه های اجتماعی بر پایه نظریه های ارتباطات، تغییرات زیادی در رفتار و ذهنیت مردم بوجود آورده و این تحقیق بر آن است که نقش رسانه های استان مازندران را در ارتقاء سرمایه اجتماعی و فرهنگی بررسی نماید.روش : روش این تحقیق کاربردی و از نظر شیوه اجرا روش آمیخته است. در بخش کیفی با اجرا مصاحبه های نیمه ساختار یافته ، نقش این رسانه های در تولید سرمایه های اجتماعی و فرهنگی اخذ و سپس در روش کمی مورد ارزیابی قرار گیرد. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان و بخش کمی کارشناسان حوزه سرمایه اجتماعی هستند که با شیوه نمونه گیری احتمالی انتخاب شدند.داده های کیفی با استفاده از کد گذاری و داده های کمی با استفاده از تحلیل های آماری مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج تحقیق: نتایج نشان می دهد که نقش رسانه های اجتماعی مازندران در تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی نقش داشته است که عبارتند از همکاریهای و گفتمان دوجانبه،- انتقاد از نحوه عملکرد مسئولین برگزاری جلسات مشترک (کلاب هاوس) - برقراری ارتباط آنلاین بین گروهها - تعامل بین سازمانهای مردم نهاد، افزایش سواد رسانهای - افزایش آگاهیهای عمومی - تولید محتوای رسانه-اقناع پیام رسانی به دیگران، دادن اطلاعات صحیح به مخاطبان- متناسب بودن پیامها با نیازهای مخاطبان بوده است.
_||_