مطالعات توسعه اجتماعی ایران
,
العدد5,السنة
0
,
زمستان
1386
این پژوهش با هدف شناخت تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان شهر تهران با روش توصیفی پیمایشی و هدف کاربردی اجرا گردید. جامعه آماری زنان 18-40 ساله شهر تهران 1395-1394 به تعداد 316996 نفر و نمونه آماری 384 نفر که با روش تصادفی خوشهای و تصادفی ساده با استفاده از جدول تعیین أکثر
این پژوهش با هدف شناخت تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان شهر تهران با روش توصیفی پیمایشی و هدف کاربردی اجرا گردید. جامعه آماری زنان 18-40 ساله شهر تهران 1395-1394 به تعداد 316996 نفر و نمونه آماری 384 نفر که با روش تصادفی خوشهای و تصادفی ساده با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان از دو منطقه 2 و 5 تهران انتخاب میشوند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقّق ساختهای 46 گویهای پنج گزینهای با استفاده از مقیاس پنج درجهای لیکرت میباشد. روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و ده نفراز صاحبنظران بررسی شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ محاسبه و ضریب پایایی پرسشنامه 97/0 به دست آمد. در آمار توصیفی فراوانی و درصد و میانگین، میانه، مد و انحراف معیار محاسبه شد. جهت بررسی میزان تاثیر متغیرها از آزمون باینومیال و تحلیل رگرسیون در آمار استنباطی استفاده شد و با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل صورت گرفت و نتایج بهدست آمده نشان داد که از مجموع 46 گویه که زیر مجموعه پیام صوتی، تصویری، تبلیغات فرهنگی، تعاملات اجتماعی، برنامههای غیراخلاقی و آراستگی ظاهری است، برنامههای غیراخلاقی بیشترین و تعاملات اجتماعی کمترین تأثیر را بر سبک زندگی زنان داشتند.
تفاصيل المقالة
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
,
العدد5,السنة
0
,
زمستان
1386
زمینه و هدف: رسانه های اجتماعی نقش مهمی در تحکیم روابط و وحدت نمادین جامعه دارد. گسترش شبکه های اجتماعی بر پایه نظریه های ارتباطات، تغییرات زیادی در رفتار و ذهنیت مردم بوجود آورده و این تحقیق بر آن است که نقش رسانه های استان مازندران را در ارتقاء سرمایه اجتماعی و فرهنگی أکثر
زمینه و هدف: رسانه های اجتماعی نقش مهمی در تحکیم روابط و وحدت نمادین جامعه دارد. گسترش شبکه های اجتماعی بر پایه نظریه های ارتباطات، تغییرات زیادی در رفتار و ذهنیت مردم بوجود آورده و این تحقیق بر آن است که نقش رسانه های استان مازندران را در ارتقاء سرمایه اجتماعی و فرهنگی بررسی نماید.روش : روش این تحقیق کاربردی و از نظر شیوه اجرا روش آمیخته است. در بخش کیفی با اجرا مصاحبه های نیمه ساختار یافته ، نقش این رسانه های در تولید سرمایه های اجتماعی و فرهنگی اخذ و سپس در روش کمی مورد ارزیابی قرار گیرد. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان و بخش کمی کارشناسان حوزه سرمایه اجتماعی هستند که با شیوه نمونه گیری احتمالی انتخاب شدند.داده های کیفی با استفاده از کد گذاری و داده های کمی با استفاده از تحلیل های آماری مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج تحقیق: نتایج نشان می دهد که نقش رسانه های اجتماعی مازندران در تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی نقش داشته است که عبارتند از همکاریهای و گفتمان دوجانبه،- انتقاد از نحوه عملکرد مسئولین برگزاری جلسات مشترک (کلاب هاوس) - برقراری ارتباط آنلاین بین گروهها - تعامل بین سازمانهای مردم نهاد، افزایش سواد رسانهای - افزایش آگاهیهای عمومی - تولید محتوای رسانه-اقناع پیام رسانی به دیگران، دادن اطلاعات صحیح به مخاطبان- متناسب بودن پیامها با نیازهای مخاطبان بوده است.
تفاصيل المقالة
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
,
العدد4,السنة
14
,
پاییز
1401
امروزه رسانه های اجتماعی نقش مهمی در تحکیم روابط اجتماعی و وحدت نمادین جامعه داشته و به یک نوع سبک زندگی در بین جوانان تبدیل شده است. گسترش و نفوذ شبکه های اجتماعی بر پایه نظریه های کلمن، پاتنام، فوکویاما و بوردیو، تغییرات زیادی را در رفتار و ذهنیت مردم بوجود آورده و ای أکثر
امروزه رسانه های اجتماعی نقش مهمی در تحکیم روابط اجتماعی و وحدت نمادین جامعه داشته و به یک نوع سبک زندگی در بین جوانان تبدیل شده است. گسترش و نفوذ شبکه های اجتماعی بر پایه نظریه های کلمن، پاتنام، فوکویاما و بوردیو، تغییرات زیادی را در رفتار و ذهنیت مردم بوجود آورده و این تحقیق بر آن است که نقش رسانه های اجتماعی استان مازندران را در ارتقاء سرمایه اجتماعی و فرهنگی این استان مورد بررسی قرار دهد.. روش این تحقیق از نظر نوع تحقیق کاربردی و از نظر شیوه اجرا یک روش آمیخته (کیفی و کمی) است. ابتدا در بخش کیفی تلاش شده است که با اجرا مصاحبه های نیمه ساختار یافته، نقش این رسانه های در فرایند تولید سرمایه های اجتماعی و فرهنگی اخذ و سپس با بهره گیری از روش کمی، دیدگاه ها مورد ارزیابی قرار گیرد. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان و بخش کمی کارشناسان حوزه سرمایه اجتماعی و رسانه ها هستند که با شیوه نمونه گیری احتمالی انتخاب شدند.داده های کیفی با استفاده از کد گذاری و داده های کمی با استفاده از تحلیل های آماری مورد بررسی و آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که بیشترین نقش رسانه های اجتماعی مازندران در شکل گیری تعاملات بین کاربران 1- در موضوع تعامل فردی: اشتراکگذاری مطالب ارزشی، - همکاریهای و گفتمان دوجانبه، - انتقاد و ارزیابی از نحوه عملکرد دیگران به ویژه مسئولین و وادار کردن مسئولین به پاسخگویی مسئولین و تبادل اطلاعات آنلاین است. 2- در موضوع تعامل اجتماعی: برگزاری جلسات مشترک (کلاب هاوس) - برقراری ارتباط آنلاین بین گروه ها و اقشار اجتماعی - تعامل بین سازمانهای مردم نهاد. 3- تعامل برای آموزش همگانی: افزایش سواد رسانهای - افزایش آگاهیهای عمومی از قوانین - شناساندن جرایم و مجازاتهای آن - مطرح شدن تکالیف و حقوق شهروندان - ایجاد نگرش و جلب مشارکت مردمی و فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد. 4- تعامل برای تولید رسانه: کیفیت برنامههای رسانهای و تولید تبلیغات. 5- تعامل برای اقناع پیام رسانی به دیگران: دادن اطلاعات صحیح به مخاطبان- عدم اغراقگویی و متناسب بودن پیامها با نیازهای مخاطبان بوده است.
تفاصيل المقالة
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
,
العدد5,السنة
10
,
زمستان
1396
این پژوهش با هدف شناخت تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان شهر تهران با روش توصیفی پیمایشی و هدف کاربردی اجرا گردید. جامعه آماری زنان 18-40 ساله شهر تهران 1395-1394 به تعداد 316996 نفر و نمونه آماری 384 نفر که با روش تصادفی خوشه ای و تصادفی ساده با استفاده از جدول تعیین أکثر
این پژوهش با هدف شناخت تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان شهر تهران با روش توصیفی پیمایشی و هدف کاربردی اجرا گردید. جامعه آماری زنان 18-40 ساله شهر تهران 1395-1394 به تعداد 316996 نفر و نمونه آماری 384 نفر که با روش تصادفی خوشه ای و تصادفی ساده با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان از دو منطقه 2 و 5 تهران انتخاب می شوند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقّق ساخته ای 46 گویه ای پنج گزینه ای با استفاده از مقیاس پنج درجه ای لیکرت می باشد. روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و ده نفراز صاحبنظران بررسی شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ محاسبه و ضریب پایایی پرسشنامه 97/0 به دست آمد. در آمار توصیفی فراوانی و درصد و میانگین، میانه، مد و انحراف معیار محاسبه شد. جهت بررسی میزان تاثیر متغیرها از آزمون باینومیال و تحلیل رگرسیون در آمار استنباطی استفاده شد و با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل صورت گرفت و نتایج به دست آمده نشان داد که از مجموع 46 گویه که زیر مجموعه پیام صوتی، تصویری، تبلیغات فرهنگی، تعاملات اجتماعی، برنامه های غیراخلاقی و آراستگی ظاهری است، برنامه های غیراخلاقی بیشترین و تعاملات اجتماعی کمترین تأثیر را بر سبک زندگی زنان داشتند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications