شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استفاده از ابزارهای ترویج دیجیتال توسط کشاورزان ( مطالعه موردی استان کهگیلویه و بویر احمد)
الموضوعات : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیمحسن موسایی 1 , اکبر زکی نژاد 2
1 - استادیار گروه مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
الکلمات المفتاحية: ابزارهای ترویج دیجیتال, کشاورزی دیجیتال, روش دلفی, تحلیل سلسله مراتبی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استفاده از ابزارهای ترویج دیجیتال توسط بود. تحقیق به لحاظ تقسیم بندی بر مبنای هدف جز تحقیقات توسعه ای؛ به لحاظ تقسیم بندی بر اساس نحوه گردآوری داده ها در دسته تحقیقات توصیفی- پیمایشی؛ و به لحاظ نوع داده ها از جمله تحقیقات آمیخته کیفی و کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش را اساتید، صاحبنظران و متخصصان کشاورزی و کشاورزان پیشرو که دارای تجربه کافی در زمینه کشاورزی دیجیتال هستند، تشکیل میدهد. روش تحلیل در بخش کیفی روش دلفی و در بخش کمی تحلیل سلسله مراتبی(AHP) برای رتبه بندی عوامل شناخته شده می باشد. نتایج در بخش کیفی منجر به شناسایی 6 عامل اصلی (عوامل اقتصادی، عوامل فردی، عوامل آموزشی- ترویجی، سیاست گذاری، عوامل فنی و عامل انگیزشی) گردید. نتایج رتبه بندی نشان داد که عوامل فردی با وزن (0.267) در رتبه اول، عوامل آموزشی- ترویجی با وزن(0.256) در رتبه دوم، عوامل فنی و تکنولوژیکی با وزن (0.187) در رتبه سوم، عامل انگیزشی با وزن (0.131) در رتبه چهارم، سیاست گذاری وزن (0.093) در رتبه پنجم و عوامل اقتصادی با وزن (0.065) در رتبه ششم قرار دارد.