شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استفاده از ابزارهای ترویج دیجیتال توسط کشاورزان ( مطالعه موردی استان کهگیلویه و بویر احمد)
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیمحسن موسایی 1 , اکبر زکی نژاد 2
1 - استادیار گروه مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
کلید واژه: ابزارهای ترویج دیجیتال, کشاورزی دیجیتال, روش دلفی, تحلیل سلسله مراتبی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استفاده از ابزارهای ترویج دیجیتال توسط بود. تحقیق به لحاظ تقسیم بندی بر مبنای هدف جز تحقیقات توسعه ای؛ به لحاظ تقسیم بندی بر اساس نحوه گردآوری داده ها در دسته تحقیقات توصیفی- پیمایشی؛ و به لحاظ نوع داده ها از جمله تحقیقات آمیخته کیفی و کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش را اساتید، صاحبنظران و متخصصان کشاورزی و کشاورزان پیشرو که دارای تجربه کافی در زمینه کشاورزی دیجیتال هستند، تشکیل میدهد. روش تحلیل در بخش کیفی روش دلفی و در بخش کمی تحلیل سلسله مراتبی(AHP) برای رتبه بندی عوامل شناخته شده می باشد. نتایج در بخش کیفی منجر به شناسایی 6 عامل اصلی (عوامل اقتصادی، عوامل فردی، عوامل آموزشی- ترویجی، سیاست گذاری، عوامل فنی و عامل انگیزشی) گردید. نتایج رتبه بندی نشان داد که عوامل فردی با وزن (0.267) در رتبه اول، عوامل آموزشی- ترویجی با وزن(0.256) در رتبه دوم، عوامل فنی و تکنولوژیکی با وزن (0.187) در رتبه سوم، عامل انگیزشی با وزن (0.131) در رتبه چهارم، سیاست گذاری وزن (0.093) در رتبه پنجم و عوامل اقتصادی با وزن (0.065) در رتبه ششم قرار دارد.
The purpose of this research was to identify and prioritize factors affecting the use of digital promotion tools by farmers. The research in terms of division based on the purpose is considred as a developmental research; In terms of classification based on the method of data collection can be categorized as a descriptive-survey research; And in terms of the type of data, it is a mixed qualitative and quantitative research.The statistical population of the research consists of professors, agricultural experts and leading farmers who have enough experience in the field of digital agriculture. The analysis method in the qualitative part is the Delphi method and in the quantitative part the analytic hierarchy prosses (AHP) is used to rank the known factors. The results in the qualitative part led to the identification of 6 main factors (economic, individual, educational-extensional, policy making, technical and motivational factors). The ranking results showed that individual factors with weight (0.267) in the first place, educational-promotional factors with weight (0.256) in second place, technical and technological factors with weight (0.187) in third place, motivational factor with weight (0.131) In the fourth place, policy making weight (0.093) is in the fifth place and economic factors with weight (0.065) is in the sixth place.