تعیین شاخصهای ارزیابی بلوغ فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی ایران
الموضوعات : Journal of Information Systems and Servicesنجلا حریری 1 , معصومه شیخ زاده 2
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: بلوغ فناوری اطلاعات, شاخصهای ارزیابی, دانشگاه تهران, کتابخانههای دانشگاهی, مدل نولان,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این پژوهش تعیین شاخصهای بلوغ فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش: در این پژوهش از روش کتابخانهای و مطالعه دلفی استفاده شده است. برای تعیین شاخصها از مدل مرحلهای نولان استفاده شد و سیاههای شامل شاخصها تهیه و در قالب پرسشنامهای تنظیم شد که میزان اهمیت هر یک از شاخصهای بلوغ فناوری اطلاعات را از دیدگاه اعضای پنل دلفی متشکل از متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات مورد سنجش قرار میدهد. یافتهها: تعداد 88 شاخص برای بلوغ فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ایران در چهار بُعد: نرمافزارهای کاربردی، کاربران، منابع، و مدیریت با استفاده از روش دلفی تعیین گردید. نتیجهگیری: شاخصهای بلوغ فناوری اطلاعات که در پژوهش حاضر تعیین و معرفی شدند ، ابزارهای مدیریتی هستند که کتابخانهها میتوانند با به کارگیری آنها وضعیت خود را از نظر بلوغ فناوری اطلاعات ارزیابی نمایند.
