نظام ها و خدمات اطلاعاتی
,
العدد1,السنة
4
,
بهار
1394
اگر این واقعیت را بپذیریم که اجرای پایاننامه کارشناسی ارشد، گام مهمی در مسیر آموزش اجرای پژوهش است، باید بر این امر نیز مصرانه پافشاری کنیم که اجرای هر مرحله از پایاننامه باید توسط خود دانشجو انجام بگیرد. در فرایند اجرای پژوهشهای کارشناسی ارشد، البته استفاده از تخص أکثر
اگر این واقعیت را بپذیریم که اجرای پایاننامه کارشناسی ارشد، گام مهمی در مسیر آموزش اجرای پژوهش است، باید بر این امر نیز مصرانه پافشاری کنیم که اجرای هر مرحله از پایاننامه باید توسط خود دانشجو انجام بگیرد. در فرایند اجرای پژوهشهای کارشناسی ارشد، البته استفاده از تخصص کارشناسان آمار در حد محدود و صرفا برای مشاورههای آماری و اجرای آزمونهای مورد نیاز، مجاز تلقی می شود، اما آیا برونسپاری کامل اجرای پایاننامه بهصورت نگارش کلیه فصول و تحویل آماده آن بهدانشجو می تواند در محیط آکادمیک که اصولا باید فضای آموزش و پژوهش باشد، توجیهی داشته باشد؟ در چند سال گذشته کم و بیش زمزمههایی از نگارش کامل فصول مربوط به روششناسی و تحلیل دادهها توسط متخصصان آمار به گوش میخورد، اما متأسفانه به نظر میرسد اخیراً برونسپاری کل اجرای پایاننامه برای دانشجویانی که انگیزه یا توان اجرای پژوهش را ندارند، به صورت گزینۀ مقدور و متداولی درآمده است. عمق فاجعه زمانی بیشتر احساس میشود که حتی برخی دانشجویان در صحبتهایی که در بین خود رد و بدل میکنند، به مراکزی اشاره دارند که فعالیت آنها علاوه بر تهیه پایاننامه، نوشتن کامل پروپوزال و تحویل آماده آن به دانشجو است به این معنی که دانشجو بدون این که ذرهای درگیر اندیشه و عمل در اجرای پایاننامه شود، همه این مراحل یعنی اندیشه و عمل را در ازای پرداخت مبلغی خریداری میکند. این سوءتفاهم برونسپاری که کم و بیش زمزمههای آن از گوشه و کنار به گوش میرسد، در صورت رواج بیشتر، تمامی هدف و رسالت پایاننامه را از درون مایه اصلی تهی خواهد کرد و در نهایت پوستهای توخالی و تشریفاتی از پایاننامه بر جای خواهد ماند.
سوال این است که با وجود مراکزی که اجرای پایاننامه را اعم از تهیه پروپوزال تا اجرای کامل و حتی تهیه فایل پاورپوینت دفاع پایاننامه برای دانشجویان تقبل میکنند، چگونه میتوان از افتادن دانشجویان در دام برونسپاری پایاننامه جلوگیری کرد؛ و آیا در صورت رواج بیشتر اینگونه برونسپاری، اصلاً اجرای پایاننامه در دوره کارشناسی ارشد ضرورت دارد؟ شاید در پاسخ به همین سوال بوده است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این مهم پرداخته و جایگزینی تعدادی واحد درسی به جای اجرای پایاننامه را در صورت درخواست دانشجو مطرح کرده است. در صورت تحقق این امر احتمالا دانشجویانی که علاقه ای به اجرای پایاننامه ندارند و در صورت اجبار، انجام آن را خود به عهده نخواهند گرفت و صرفاً به عنوان یک حلقه واسط میان دانشگاه و مراکز تهیه پایاننامه عمل خواهند کرد، به کلی از اجرای پایاننامه صرفنظر کنند و دست کم با گذراندن چند واحد درسی در زمینه پژوهش، تا حدی با اجرای پژوهش آشنا شوند که البته برای آنها سودمندی بیشتری در مقایسه با برونسپاری پایاننامه خواهد داشت. در کنار راه حل فوق، به نظر میرسد توجیه این امر برای دانشجویان که اجرای پایاننامه در دوره کارشناسی ارشد اصولاً برای یادگیری پژوهش است، تا حدی بتواند در درگیری کامل فکری و عملی آنها با اجرای پایاننامه کارساز واقع شود. از سوی دیگر لازم است این ذهنیت که پایاننامه محصول فعالیت استاد راهنماست و نمره پایاننامه، در واقع نمرهای است که به استاد راهنما داده می شود، کنار گذاشته شود. این دیدگاه احتمالاً بتواند به طور ناخودآگاه برخی راهنمایان پایاننامهها را به سمت چشم پوشی از اینگونه تخلفات و حتی تشویق دانشجویان به برونسپاری پایاننامهها با انگیزه بهبود کیفیت پایاننامهها و کاستن از فشارکاری راهنمایی پایاننامه سوق دهد. این دیدگاه همچنین سبب میشود مسؤولیت دانشجو در اجرای پژوهش کمتر شود و برخی راهنمایان نیز با اصرار بر گرفتن بالاترین نمره برای دانشجویان خود، واقعیبودن جلسات دفاع و نمره دانشجو را خدشهدار نمایند. علاوه بر آن، شاید بتوان با سادهترکردن موضوعهای پایاننامهها در دوره کارشناسی ارشد و تأکید بیشتر بر فرایند اجرای پژوهش که قضاوت آن نیز بیشتر با استادان راهنما و مشاور باشد، و کاستن از اهمیت دفاعهای پرطمطراق که صرفاً نتیجه نهایی را مدنظر دارد، به رسالت اصلی پایاننامه در دروه کارشناسی ارشد نزدیکتر شد.
تفاصيل المقالة
نظام ها و خدمات اطلاعاتی
,
العدد4,السنة
5
,
پاییز
1395
هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه دینداری اسلامی و اعتماد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی انجام شد.
روششناسی: پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و جامعه آماری آن شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه های أکثر
هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه دینداری اسلامی و اعتماد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی انجام شد.
روششناسی: پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و جامعه آماری آن شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاههای دولتی استان آذربایجانشرقی و آذربایجانغربی به تعداد 181 نفر است که 160 نفر از کتابداران به پرسشنامه ها پاسخ دادهاند. پرسشنامه های مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه دینداری آذربایجانی (1382) و پرسشنامه اعتماد سازمانی الونن و همکاران (2008) است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که دینداری اسلامی با اعتماد سازمانی دارای رابطه مستقیم، مثبت و قوی است ؛ به عبارت دیگر هر چقدر دینداری فرد بالاتر باشد اعتماد سازمانی او نیز افزایش می یابد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر رابطه معنی دار دینداری و اعتماد سازمانی، استفاده از این پتانسیل قوی یعنی دین برای افزایش اعتماد، عاملی است که باید مورد توجه موسسات و سازمان ها قرار گیرد.
تفاصيل المقالة
نظام ها و خدمات اطلاعاتی
,
العدد1,السنة
2
,
بهار
1392
هدف: هدف از این پژوهش تعیین شاخصهای بلوغ فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی ایران است.
روش: در این پژوهش از روش کتابخانهای و مطالعه دلفی استفاده شده است. برای تعیین شاخصها از مدل مرحلهای نولان استفاده شد و سیاههای شامل شاخصها تهیه و در قالب پرسشنامهای تنظیم أکثر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین شاخصهای بلوغ فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی ایران است.
روش: در این پژوهش از روش کتابخانهای و مطالعه دلفی استفاده شده است. برای تعیین شاخصها از مدل مرحلهای نولان استفاده شد و سیاههای شامل شاخصها تهیه و در قالب پرسشنامهای تنظیم شد که میزان اهمیت هر یک از شاخصهای بلوغ فناوری اطلاعات را از دیدگاه اعضای پنل دلفی متشکل از متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات مورد سنجش قرار میدهد.
یافتهها: تعداد 88 شاخص برای بلوغ فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ایران در چهار بُعد: نرمافزارهای کاربردی، کاربران، منابع، و مدیریت با استفاده از روش دلفی تعیین گردید.
نتیجهگیری: شاخصهای بلوغ فناوری اطلاعات که در پژوهش حاضر تعیین و معرفی شدند ، ابزارهای مدیریتی هستند که کتابخانهها میتوانند با به کارگیری آنها وضعیت خود را از نظر بلوغ فناوری اطلاعات ارزیابی نمایند.
تفاصيل المقالة
نظام ها و خدمات اطلاعاتی
,
العدد1,السنة
5
,
بهار
1395
هدف: هدف پژوهش، تعیین رابطهی ادراک از عوامل محیط کار (نقشهای شغلی و ویژگیهای شغل) و بیگانگی با کار در کتابداران دانشگاههای آزاد شهر تهران میباشد. روش: روش پژوهش، پیمایشی- تحلیلی است. جامعهی آماری شامل 119 نفر کتابداران تمامی کتابخانههای دانشگاههای آزاد شهر تهران أکثر
هدف: هدف پژوهش، تعیین رابطهی ادراک از عوامل محیط کار (نقشهای شغلی و ویژگیهای شغل) و بیگانگی با کار در کتابداران دانشگاههای آزاد شهر تهران میباشد. روش: روش پژوهش، پیمایشی- تحلیلی است. جامعهی آماری شامل 119 نفر کتابداران تمامی کتابخانههای دانشگاههای آزاد شهر تهران میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای ادراک از عوامل محیط کار با 63 سوال در مقیاس هفت سطحی، و بیگانگی با کار مشتمل بر 20 سوال در طیف چهار سطحی است. از میان پرسشنامههای توزیع شده، تعداد 100 پرسشنامه (84%) تکمیل و برگشت داده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بیگانگی با کار با هیچ یک از ویژگیهای جمعیت شناختی رابطهی معناداری ندارد و سابقهی کار با ویژگیهای شغلی رابطهی معنادار دارد. نتیجهگیری: به طور کلی کتابداران جامعهی مورد پژوهش با کار بیگانه نیستند ولی از نظر گرانباری نقش، بیشترین نارضایتی را داشتهاند. عوامل تعارض نقش و فشار نقش با نمرهی بیگانگی با کار کارمندان ارتباط معنادار منفی داشت، به گونهای که با افزایش هریک، میزان بیگانگی با کار کاهش مییابد و عامل هویت تکلیف، ارتباط معنادار مثبت دارد؛ یعنی با افزایش هویت تکلیف، میزان بیگانگی با کار کاهش مییابد.
تفاصيل المقالة
نظام ها و خدمات اطلاعاتی
,
العدد1,السنة
6
,
بهار
1396
هدف:این پژوهش با هدف مطالعه و شناخت تصویر ذهنی سازمانی کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی از خدمات کتابخانه های دانشگاه انجام شده است. روش پژوهش:پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی- تحلیلی وجامعه آماری آن49 نفر از کتابداران این دانشگاه است. ابزار گردآوری اطل أکثر
هدف:این پژوهش با هدف مطالعه و شناخت تصویر ذهنی سازمانی کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی از خدمات کتابخانه های دانشگاه انجام شده است. روش پژوهش:پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی- تحلیلی وجامعه آماری آن49 نفر از کتابداران این دانشگاه است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته براساس مدل تصویر ذهنی سازمانی لی بلانگ و نگوین است. روایی پرسشنامه از نوع صوری( روایی محتوا) و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 78 درصد محاسبه شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونه ای و با نرم افزار اس. پی. اس. اس. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: میانگین به دست آمده از تصویر ذهنی کتابداران 38/3 است. میانگین بدست آمده در ابعاد هویت، شهرت، کیفیت خدمات، محیط فیزیکی و رفتار کارکنان در مدل تصویر ذهنی سازمانی کتابداران برابر با 38/3، 52/3، 29/3، 26/3، 11/3 و 86/3 است. نتایج: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهدکه میزان درک کتابداران از تصویر ذهنی سازمانی کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی بیشتر از سطح متوسط و در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications