ارزیابی میزان تأثیرگذاری معیارهای طراحی اکولوژیک در باغ چهلستون بهشهر
الموضوعات :وحید حیدر نتاج 1 , فریال احمدی 2
1 - دانشیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران. *(مسوول مکاتبات)
2 - استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران.
الکلمات المفتاحية: معیارهای طراحی اکولوژیک, موزاییک منظر, باغهای مازندران, باغ چهلستون بهشهر,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: باغ های کرانه جنوبی دریای خزر به ویژه باغ های بهشهر از نمونه های برجسته باغ سازی ایرانی است که در بستر اکولوژیکی متفاوت با باغ های کویری احداث شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی اکولوژیک و تحلیل عناصر ساختاری باغ چهلستون شکل گرفته است تا به میزان تأثیرگذاری معیارهای طراحی اکولوژیک در طراحی باغ چهلستون بهشر دست یابد.روش بررسی: در پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی در سه مرحله تعیین، تبیین و تدقیق استفاده شده است. پس از جمع آوری و برداشت اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای، تفسیر اطلاعات و تبیین انگاره های مشترک در باغ ایرانی انجام شد. در گام بعدی انگاره های به دست آمده در مرحله قبل، در نمونه مطالعاتی (باغ چهلستون بهشهر) مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و میزان تناسب و تطابق محدوده مطالعاتی با اصول طراحی باغ ایرانی ارائه گردیده است. در نهایت میزان تأثیرگذاری معیارهای طراحی اکولوژیک در باغ چهلستون بهشهر از طریق ارزیابی عناصر ساختاری محدوده مطالعاتی ارایه شده است.یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که فرم های مستطیل شکل، الگوی اصلی شکل دهنده منظر باغ چهلستون است. همچنین الگوی شکل دهنده فضاهای سبز (اعم از درخت کاری، گلکاری، چمن و ...) به صورت توده ای پیوسته و مستطیل شکل در کرت های اطراف و نواری ممتد در اطراف راه های اصلی، نشان از اهمیت دید کنترل شده از بیرون به سمت بنا در این نوع مناظر دارد.بحث و نتیجه گیری: استفاده از آب در مغایرت با رطوبت بالای محیط، طراحی در جهت شیب با مداخله در شکل زمین (پلکانی کردن زمین)، عدم تناسب کامل با معماری بومی به واسطه الگوبرداری از باغ ایرانی مناطق کویری، تأمین آب از مکانی دیگر و استفاده از درختان و گل های غیر بومی (درختان همیشه سبز) در محور اصلی باغ در محدوده مطالعاتی نشان می دهد بهره گیری از الگوی باغ ایرانی در توسعه باغ بر بهره گیری از معیارهای طراحی اکولوژیک برای طراحان در اولویت بوده است.
مقاله پژوهشی
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره بیست و سوم، شماره نه، آذرماه 1400(60-45)
ارزیابی میزان تأثیرگذاری معیارهای طراحی اکولوژیک در باغ چهلستون بهشهر[1]
وحیدحیدرنتاج[2]*
فریال احمدی [3]
تاریخ دریافت: 18/8/98 |
تاریخ پذیرش: 30/4/99 |
چکیده
زمینه و هدف: باغهای کرانه جنوبی دریای خزر بهویژه باغهای بهشهر از نمونههای برجسته باغسازی ایرانی است که در بستر اکولوژیکی متفاوت با باغهای کویری احداث شده است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی اکولوژیک و تحلیل عناصر ساختاری باغ چهلستون شکل گرفتهاست تا به میزان تأثیرگذاری معیارهای طراحی اکولوژیک در طراحی باغ چهلستون بهشر دست یابد.
روش بررسی: در پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی در سه مرحله تعیین، تبیین و تدقیق استفاده شده است. پس از جمع آوری و برداشت اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق مطالعات کتابخانهای، تفسیر اطلاعات و تبیین انگارههای مشترک در باغ ایرانی انجام شد. در گام بعدی انگارههای بهدستآمده در مرحله قبل، در نمونه مطالعاتی (باغ چهلستون بهشهر) مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و میزان تناسب و تطابق محدوده مطالعاتی با اصول طراحی باغ ایرانی ارائه گردیدهاست. در نهایت میزان تأثیرگذاری معیارهای طراحی اکولوژیک در باغ چهلستون بهشهر از طریق ارزیابی عناصر ساختاری محدوده مطالعاتی ارایه شدهاست.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که فرمهای مستطیل شکل، الگوی اصلی شکل دهنده منظر باغ چهلستون است. همچنین الگوی شکل دهنده فضاهای سبز (اعم از درختکاری، گلکاری، چمن و ...) به صورت تودهای پیوسته و مستطیل شکل در کرتهای اطراف و نواری ممتد در اطراف راههای اصلی، نشان از اهمیت دید کنترلشده از بیرون به سمت بنا در این نوع مناظر دارد.
بحث و نتیجهگیری: استفاده از آب در مغایرت با رطوبت بالای محیط، طراحی در جهت شیب با مداخله در شکل زمین (پلکانی کردن زمین)، عدم تناسب کامل با معماری بومی به واسطه الگوبرداری از باغ ایرانی مناطق کویری، تأمین آب از مکانی دیگر و استفاده از درختان و گلهای غیر بومی (درختان همیشه سبز) در محور اصلی باغ در محدوده مطالعاتی نشان میدهد بهرهگیری از الگوی باغ ایرانی در توسعه باغ بر بهرهگیری از معیارهای طراحی اکولوژیک برای طراحان در اولویت بودهاست.
واژههای کلیدی: موزاییک منظر، معیارهای طراحی اکولوژیک، باغهای مازندران، باغ چهلستون بهشهر.
|
Evaluation of Effective Ecological Design Criteria on Designing Chehelsetoon Garden
Vahid Heidarnattaj [4]*
Ferial Ahmadi [5]
Admission Date: July 20, 2020 |
|
Date Received: November 9, 2019 |
Abstract
Background and Objective: The current study is applied to assess structural elements of landscape mosaic of Chehelsetoon garden to identify whether ecological design criteria have influenced on Chehelsetoon garden design or not.
Material and Methodology: Descriptive- analytical has been used in three steps. Firstly, design criteria of Persian gardens have been studied. Secondly, design features of Chehelsetoon garden have been analyzed and compared with Persian garden criteria. Then adaption degree of design features of Chehelsetoon with Persian garden criteria has been determined.
Findings: The results of the current research indicate that rectangular shapes are the main pattern of the landscape of studied area. In addition, continuous mass and rectangular shapes are recognized as the pattern of surrounding green spaces of the Chehelsetoon garden. It should be noted that green space of the main axis of garden is continuous strip patterns.
Discussion and Conclusion: Using water in contrast with high humidity of the environment, land morphology intervention, incompatibility with vernacular landscape and using Persian garden pattern and planting non-native trees and flowers (evergreen trees) in the main axis of garden show that designer concentrate on developing Persian garden patters instead of ecological design criteria.
Keywords: landscape mosaic, Ecological design criteria, Gardens of Mazandaran, Chehelsetoon garden.
مقدمه
آب و ابنیه در نظام معماری مشخصی به نام باغ ایرانی با هم تلفیق و محیطی مطلوب، ایمن و آسوده برای انسان به وجود میآورد (1). این باغها با تاریخ درخشان خود به عنوان یکی از بهترین الگوهای منظرسازی، محصول تعامل سازنده انسان ایرانی در مواجهه با طبیعت است (2). در باغ ایرانی نهایت مادی به بینهایت معنوی ارتقاء مییابد. باغ تا آنجا که ممکن است ساده و روشن شکل میگیرد و ابهام "مادی" در رابطه انسان و فضا باقی نمیگذارد (3). به طور کلی باغ ایرانی مزین به نظم و تناسب، برخوردار از حرمت و محرمیت، منزه از بیهودگی و افراط و تفریط، موظف به کارایی و سود دهی، مساعد با قناعت و صرفهجویی و مجهز به پایداری است. با وجود این اوصاف، چنان طرح موجه و هماهنگی را داراست که اصول و ضوابط خود را در نقاط خوش آب و هوا و حتی مرطوب نیز توصیه کرده و به بهترین نتایج دست یافته است. باغ ایرانی پاسخ به نیاز است، از نیازهای اقلیمی تا نیازهای فردی حتی نیاز حیوانات اهلی و نیاز خود باغ، حداکثر کارایی را دارد، به غایت خودکفاست. در کل و در تمام جزییات بسی عواید و فواید دارد و صرفاً هوس و جولانگاه عبث نیست. ابعاد متعادل جماد، نبات، آب و رعایت مقیاس انسانی یکی از ویژگیهای برتر باغ ایرانی است. این خصیصه حاصل حاکمیت منطق عقلایی، نتیجه عنایت و تجارب و شرایط زیستمحیطی و مرهون رعایت تناسبات و پیمون است (4). بنابراین باغ ایرانی به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای تمدن ایران در نگرش به طبیعت و عناصر طبیعی بوده است. نگاه ایرانی به طبیعت و روابط بین عناصر آن و ارزش آن به گونهای که در تمامی ادیان و مذاهب ایرانی چه پیش از اسلام و چه در دین اسلام سفارش شده؛ محصولی را به نام باغ ایرانی به جهان عرضه کردهاست. آنچه تاکنون درباره این پدیده به ظاهر ساده اما شگفت نگاشته شدهاست حاصل توصیفاتی است که از زبان و قلم غربیان به ما رسیده و یا تلاشهای اخیر در شناساندن این پدیده که به قلم پژوهشگران ایرانی نگاشته شدهاست. در این میان باغهای کرانه دریای خزر در اغلب کتابها و سفرنامهها مغفول مانده است.
باغهای کرانه جنوبی دریای خزر بهویژه باغهای بهشهر از نمونههای برجسته باغسازی ایرانی است که در بستری کاملاً متفاوت با باغهای کویری احداث شده است. حال با این تفاوت اقلیمی، شباهت باغهای شمال ایران با باغهای اقلیم مرکزی ایران چگونه توجیه میشود؟ برخی باغ ایرانی را حاصل تمایز شدید بین داخل و خارج محیط میدانند. به تعبیر آنها باغهای شمال کشور یا باغهای سرزمینهای دیگر که از الگوی باغ ایرانی تبعیت میکنند، اساساً باغ ایرانی نیستند بلکه از باغهای ایرانی گرتهبرداری شدهاند (5). ذکر این نکته حایز اهمیت است که طبیعت به مثابه یک منبع شناخت در زندگی و فرهنگ ایرانی ریشهای عمیق داشته و دارای تقدس و احترام ویژهای بوده است؛ با وجود این باغ ایرانی هندسه و نظم کلی خود را وامدار ذهن ایرانی است اما در طراحی جزئیات و فضاهای کوچک طبیعت اصل است؛ در واقع باغ ایرانی نگاهی دو سویه به انسان و طبیعت دارد (6). هیچکدام از این دو فدای دیگری نشده؛ بلکه در کنار هم و به نحو احسن فضاهای دلخواه ایرانیان را شکل دادهاست. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی اکولوژیک و تحلیل عناصر ساختاری باغ چهلستون بهشهر شکل گرفته تا از این رهگذر به نوع منظرسازی و انگارههای مؤثر در این نوع منظرسازی، دست یابد. لذا سؤال اصلی پژوهش حاضر به شرح زیر میباشد:
نسبت باغهای ایرانی با اکولوژی چیست؟ میزان تأثیرگذاری معیارها و مبانی طراحی اکولوژیک در طراحی باغ چهلستون بهشهر چگونهاست؟
به دلیل تفاوت شکلی بین باغهای ایرانی و باغهای اروپایی، این موضوع از دیرباز مورد توجه بسیاری از نویسندگان و سیاحان بوده است، اما اغلب آنها شکل ظاهری باغ را توصیف کرده و بعضاً دلایل و عواملی را ذکر کردهاند که سبب شد مطالعه عمیق بر روی عوامل اصلی مغفول بماند. مطالعات و گزارشهایی را که راجع به باغ ایرانی صورت گرفته میتوان به دو دسته عمده تقسیم کرد؛ دسته اول نوشتههای جهانگردان و محققان خارجی که شاید بهترین نمونه موجود "باغهای ایرانی و کوشکهای آن" اثر دونالد ویلبر (7) باشد که اغلب به توصیف کالبدی باغهای نقاط مختلف ایران و فضاهای آنها پرداختهاست. دسته دوم نوشتههای ایرانیان است که اغلب اقتباس از کتب خارجی بوده و تنها نحوه ارائه تغییر کردهاست. البته برخی به معرفی باغ ایرانی بر اساس تحقیقات و مطالعات میدانی پرداختهاند. بهترین نمونهها تلاشهای مرحوم پیر نیا (8) است که به هندسه باغ ایرانی، عناصر کالبدی، عناصر طبیعی و فضاهای مختلف باغ پرداخته است. همچنین مسعودی (9) در رساله "مطالعه و تحلیل باغهای ایرانی در منطقه کویری؛ باغ شازده ماهان" به بررسی نسبت بین باغ شاهزاده ماهان و میراث باغسازی ایرانی میپردازد. در پژوهش مزبور تضاد بین باغ و محیط پیرامون به عنوان یکی از برجستهترین ویژگی باغ ایرانی تحلیل شدهاست. حیدرنتاج (10) نیز در رساله "هنجار شکلیابی باغ ایرانی؛ باغهای کرانه جنوبی دریای مازندران به پژوهش بر روی باغهای مازندران" و مقایسه آنها با ویژگیهای باغ ایرانی، عامل اقلیمی را در شکل و ایجاد باغ عامل فرعی دانسته و اصلیترین عامل را آیینی میداند. لازم به ذکر است مطالعه و پژوهش مستقلی مبنی بر بررسی اکولوژیک بر باغ ایرانی و باغهای بهشهر انجام نشدهاست.
روش بررسی
مطالعه حاضر با هدف دستیابی به نوع منظرسازی و انگارههای مؤثر منظرسازی باغ چهلستون بهشهر، شکل گرفته است. لازم به ذکر است جهت دستیابی به این مهم از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی در سه مرحله تعیین، تبیین و تدقیق بهره گرفته شده است. در مرحله تعیین به جمعآوری و برداشت اطلاعات مورد نیاز تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد و مدارک تاریخی و بررسی منابع اینترنتی در محدوده مطالعاتی پرداخته شدهاست. سپس در گام بعدی پردازش، تبیین و تفسیر اطلاعات به دست آمده از مرحله نخست صورت گرفته است تا از این رهگذر بتوان به انگارههای مؤثر مشترک در طراحی و منظرسازی باغهای ایرانی دست یافت. سپس اصول به دست آمده از این مرحله، در نمونه مطالعاتی (باغ چهلستون بهشهر) مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتهاست. در نهایت با توجه به نتایج حاصل از تحلیلها، میزان تناسب و تطابق محدوده مطالعاتی با اصول طراحی باغ ایرانی ارائه شدهاست. با تأکید بر هدف اصلی مطالعه حاضر مبنی بر تعیین نوع منظرسازی باغ چهلستون بهشهر، پس از ارزیابی اصول طراحی باغ ایرانی، بار دیگر نمونه موردی مطالعاتی با تأکید بر ارزیابیهای عناصر ساختاری تشکیلدهنده این نوع منظر (لکه، جریان، الگو و ...)، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتهاند. لازم به ذکر است که جهت دستیابی به این مهم، نخست مفاهیم مورد نیاز، چون طراحی منظر، گونهبندی منظرسازی و فرآیند ارزیابی عناصر ساختاری مناظر مورد مداقه قرار گرفته و در نهایت با نتایج به دست آمده از این قست، آنالیز عناصر ساختاری محدودههای مطالعاتی ارائه شدهاست.
مبانی و رویکردهای نظری
طراحی منظر
از آنجایی که به هرگونه نظامدهی به زمینههای مرتبط با فعالیت انسان در محیط، طراحی منظر گویند، میتوان طراحی منظر را به مثابه نگرش و تأملی آگاهانه به محیط و طبیعت پیرامونی دانست که با تکیه به اصول محافظتی از ارزشهای فضایی و محیطی در جهت ارتقاء توان اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر منطقه شکل میگیرد. به واقع طراحی منظر، خلق محیط و منظرهای جذاب، برانگیزاننده، پرمعنی و پایدار است. از اینرو طراحی منظر در وهله اول، به صورت عاملی جهت ایجاد هماهنگی میان عوامل بوم شناختی، فن شناختی و فرهنگی به حساب میآید (11). گاهی این طراحی مشابه طبیعت صورت میگیرد و در نهایت به خلق منظری منتهی میگردد که تجلیگاه آشکاری از طبیعت مینماید و گاه این طراحی به گونهای به منصه ظهور میرسد که تسلط انسان بر طبیعت را نشان میدهد و در حیطه مناظر غیر طبیعی (کنترل شده) یا نیمه طبیعی جای میگیرد (تصویر 1).
در آنالیز و تحلیل مناظر چنانچه در حیطه مناظر طبیعی یا کنترلشده جای گیرد، در جهت دستیابی به الگوهای شکلگیری آن، نخست باید عناصر ساختاری (لکه، جریان، دالان و ...) مناظر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند. بدیهی است تحلیل این عناصر، دست یابی به الگوهای تشکیل دهنده محدوده مطالعاتی را امکانپذیر میکند. این الگوها در نهایت بیانگر ایدههای مؤثر بر شکلگیری کلیت منظر مطالعاتی است (تصویر 2).
تصویر 1- فرآیند طراحی و منظر سازی. مأخذ: نگارندگان
Figure 1. Landscape design process. Source: authors.
تصویر 2- فرآیند دست یابی به انگاره های مؤثر در طراحی مناظر. مأخذ: نگارندگان
Figure 2. Effective factors on landscape design process. Source: authors.
کرانه جنوبی دریای خزر به واسطه برخورداری از اقلیم معتدل همواره مورد توجه صاحب منصبان بوده است. در دوره شاه عباس صفوی این منطقه که زادگاه مادر شاه نیز بوده است به عنوان پایتخت تفریحی وی از اعتبار بیشتری برخوردار شد. اسکندر بیک، منشی شاه عباس در کتاب عالمآرای عباسی در ذکر آثار خیر و انشاء و احداث عمارات در خطه مازندران میآورد: "... و در مازندران جنتنشان احداث فرحآباد جنتنهاد در کنار دریا، که رودخانه موسوم به تجینهرود از آن میان میگذرد، ... و عمارت و باغات مرغوب واقعه در ساری و آمل و دریاچه و عمارات عالیه بارفروشده و در اشرف خانهای به تکلف بزیب و زینت و باغ و چشمه و حوضخانه که در بالاخانه عمارات باغ مذکور ترتیب یافته آب را از مکان مرتفع به فنون غریبه بالا برده به حوض نقره میریزد و دیگر باغات و حمامات و عمارات دیگر در نیم فرسخی قصبه مزبور موسوم به باغات که در مکان مرتفع ترتیب یافته مشتمل بر تالارها و ایوانها و دریاچه و فوارهها و حمام و باغچه فردوسنما که از نظاره آنها دیده عقل را حیرتافزا است" (12). این نوشتههای تاریخی به خوبی بیانگر این مطلب است که این منطقه قبل از احداث باغ نیز بغایت نیکو و مانند بهشت بوده است و تفاوتی فاحش بین درون و بیرون باغ دیده نمیشود. این تفاوت را میتوان در باغ بحرالارم بابل (باغی احداث شده در دوره صفویه) دید که دارای ساختاری هندسه در بستر جزیره و در درون دریاچهای طبیعی شکل گرفته است (13).
محیط طبیعی منطقه چنان پوشیده از جنگل و زیباییهای طبیعی بود که دلاواله در توصیف اشرف چنین میگوید: "من در نوشتن یادداشتهای روزانه خود تردید داشتم که آیا باید اشرف را شهری در میان جنگل بنامم یا آن را جنگلی بخوانم که به علت سکونت افراد حالت شهری به خود گرفته است" (14). "در این محل چشمههای آب شیرین و زلال زیاد است و به اندازهای درخت در آنجا وجود دارد که خانهها در میان آنها گم شده است" (15). ارجاع به طبیعت بکر و در عین حال طراحی باغی منظم به شیوه باغهای مرکزی ایران (16) را میتوان در باغ جهاننمای مجموعه فرحآباد ساری نیز مشاهده کرد.
تصویر3- موقعیت باغهای بهشهر در کنار هم با توجه به نوشتههای تاریخی و وضع موجود. مأخذ: نگارندگان
Figure 3. Location of Behshar's garden based on historical documents. Source: authors.
باغ چهلستون در حقیقت هسته اصلی مجموعه باغهای بهشهر بوده و عمارت دیوانخانه در آن قرار داشته است (تصویر 3). در وسط این باغ ساختمان بزرگی بنا گردیده که به چهل ستون شهرت داشت. "در جنب عمارت، استخر بزرگی به مساحت 500 مترمربع احداث شده بود" (17). باغ مزبور با دیوارهای بلند سنگی و سروهای چند صدساله، جوی آب سنگی، حوضچهها و سنگفرشهای اطراف آن که تا پشت عمارت امتداد مییافت، با کمی تغییر همانگونه که سیاحان تصویر آن را بازگو نمودهاند، باقی است. توصیفات پیترو دلاواله در سال 1027 ق درباره این باغ نشان میدهد که حال وهوای باغ کمتر دچار تغییر شده است: "این باغ عبارت از مربعی است که در انتهای جلگه در پای تپههای پردرخت واقع شده و پشت کاخ است. دیوانخانه در وسط باغ واقع شده و بنایی است که طول آن سه برابر عرضش است. جلوی بنا خیابانی طولانی است که سنگفرش بوده وسط آن جویی جاری است و از حوضی که جلوی دیوانخانه ساخته شده دائماً آب در این جوی روان است" (15). ملگونف نیز از حوضی مستطیل شکل صحبت میکند که در حال حاضر اثری از آن نیست: "در برابر عمارت چهلستون حوضی است که عرضاً 50 قدم و طولاً 60 قدم و عمق آن یک ذرع و نیم و مسمی به حوض چراغان. در دو طرف آن جوئی است سنگی تا دروازه و اطراف آن سوراخهایی برای نهادن شمع دارد" (18). عمارت باغ از زمان ساخت در دوره شاه عباس اول تا حال حاضر دستخوش دگرگونیهای زیادی بوده است، ملگونف در مورد این عمارت مینویسد: "عمارت چهل ستون عمارتی است که تالار او یک مرتبه و گوشوار او دو مرتبه و مشتمل بر 16 ستون چوبی است. اکنون در میان اطاقهای آن گودهای آتش و اجاق کنده، دیوارها سیاه، در و پنجره سوخته و کنده و به جز سه در، آنجا چیزی نیست. " (18). "این عمارت در دوره قاجار به طور اساسی تعمیر شد و در زمان پهلوی بنای فعلی ساخته شد" (15) که در حال حاضر ساختمان شهرداری بهشهر است (تصویر4).
تصویر 4- عمارت چهلستون (10).
Figure 4. Kooshk of Chehelsetoon.
لازم به ذکر است باغ چهلستون با وجود قرارگیری در اقلیم و جغرافیای متفاوت از باغهای مرکزی، دارای ساختاری همانند آنها است:
تصویر5- نقشه باغ چهلستون بهشهر؛ تقسیم باغ به دو بخش توسط عمارت اصلی، وجود نهر آب در سراسر مسیر اصلی باغ و تراسبندی زمین باغ (19).
Figure 5. Map of Chehelsetoon garden.
تصویر 6- ساختار تراسبندی باغ و حضور محور اصلی. مأخذ: نگارندگان.
Figure 6. Main axis and structure of garden's layout. Source: authors.
یکی از ویژگیهای باغ ایرانی بهرهمندی حداکثری از منظره و فقدان مانع بصری است؛ لذا در این منطقه نیز الگوی فراگیر باغ ایرانی پیاده و درختان موجود قطع شده تا راستای دید عمیق به وجود آید:
- برخورداری از دید عمیق و پرسپکتیو طولانی با احداث بنا در ارتفاع و صفهسازی (تصویر 6)؛
- ایجاد منظره عمیق و محدود داخلی با استفاده از تعبیه نهر در وسط محور و درختان تزیینی در حاشیه (تصویر 7)؛
- برخورداری از دید و منظر وسیع به اطراف به سبب موقعیت سایت.
همچنین وضعیت طبیعی منطقه و نقل قول جهانگردان حاکی از وجود درختان خودرو بومی است که در راستای اصول باغ ایرانی، این درختان نیز دستخوش تغییرات گشتهاند:
- وجود درختان بیبر بلند قامت در حاشیه مسیر اصلی (تصویر 8)؛
- وجود درختان میوه بومی در داخل کرتها؛
تصویر 7- پرسپکتیو عمیق در محور اصلی باغ. مأخذ: نگارندگان.
Figure 7. Deep perspective in main axis. Source: authors.
تصویر8- ردیف منظم درختان بلند در حاشیه مسیر و نظم کاشت باغ. مأخذ: نگارندگان.
Figure 8. Regular row of tall trees and order of planting. Source: authors.
آب همواره نقش اساسی و محوری در باغ ایرانی داشته و کانون توجه بوده است، علیرغم فراوانی آب در منطقه و انتظار عدم توجه به این عنصر طبیعی در این ناحیه، میتوان شاهد اهمیت بالای آب همانند سایر باغهای ایرانی بود؛ توجه به این نکته نیز مهم است که آب مورد نیاز باغهای بهشهر از جمله باغ چهلستون طبق نظریه ملگونف از کوه هزار جریب بهشهر تأمین میشدهاست که با سیستم ثقلی به بالاترین نقطه باغ میرسید (20).
در زمینه عناصر انسان ساخت باغ نیز با توجه به کاربری این باغ و پیرو از اصول باغ ایرانی در این باغ، حضور گسترده و تأثیرگذار داشته است:
تصویر9- نقشه آبی باغ؛ نهر آب، استخر و آبنماهای کوچک در طول مسیر. مأخذ: نگارندگان.
Figure 9. Garden water map. Source: authors.
تصویر 10- ساختار باغ؛ دیوار، عمارت و سردرها. مأخذ: نگارندگان.
Figure10. Garden structure. Source: authors.
در مرحله بعدی اصول کلی به کار رفته در طراحی باغهای ایرانی در جدول 1 آمده است تا از این طریق میزان تناسب اصول به کار گرفته در باغ چهلستون بهشهر با اصول طراحی باغ ایرانی مورد تدقیق و ارزیابی قرار گیرد.
جدول 1- تدقیق انگارههای مؤثر بر طراحی باغ ایرانی در باغ چهلستون بهشهر. مأخذ: نگارندگان.
Table 1. Effective factors on designing Persian gardens: Source: authors.
باغ چهلستون بهشهر |
اصول به کار رفته در طراحی باغ ایرانی |
باغ چهلستون بهشهر |
اصول به کار رفته در طراحی باغ ایرانی |
||||||||
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
||||||
□ |
□ |
n |
محصوریت |
سایت پلان مجموعه |
اصول طراحی باغ |
□ |
n |
□ |
محوطه ورودی |
اصول طراحی کوشک |
|
□ |
□ |
n |
هم آوایی با طبیعت |
□ |
n |
□ |
فضای بسته |
||||
□ |
□ |
n |
تقارن |
□ |
□ |
n |
فضای نیمه بسته |
||||
□ |
□ |
n |
طرح هندسی |
□ |
□ |
n |
تقارن |
||||
□ |
n |
□ |
طرح افقی |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
طرح پلکانی |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
سلسله مراتب |
□ |
n |
□ |
مرکزیت |
||||
□ |
n |
□ |
قرارگیری بنای کوشک بالاتر از سطح زمین |
|
|
|
|
||||
□ |
n |
□ |
قرارگیری کوشک در منتهی الیه سایت |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
درونگرانی |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
درختکاری |
نرم |
محوطه سازی |
|
|
|
|
||
n |
□ |
□ |
گلکاری |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
پله |
سخت
|
□ |
n |
□ |
بوم گرایی |
|||
□ |
□ |
n |
سنگفرش |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
فواره |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
نهر |
|
|
|
|
||||
n |
□ |
□ |
حوض |
|
|
|
|
||||
|
|
جمع بندی |
|||||||||
تأکید بر دید از بیرون (سایت پلان) به سمت بنا با طراحی نهر در میان محور اصلی باغ و قرارگیری فضای سبز خطی در دو سوی آن |
|||||||||||
محصوریت باغ |
|||||||||||
وحدت و یگانگی |
1- نامتناسب 2- متناسب 3- کاملا متناسب
در گام بعدی، برای ارزیابی مناظر و تعیین نوع مداخلات مورد نیاز، درک صحیح فعل و انفعالات پیچیده (ابعاد منظر) که زمینه ایجاد این مناظر را فراهم آورده امری ضروری و اجتنابناپذیر است. این فعل و انفعالات پیچیده در قالب انگارهها و جنبههای طبیعی، سیاسی، تحلیلی، مداخلاتی و فرهنگی (تصویر 11) و با ابعاد گستردهای تعریف میشود (21).
جهت دستیابی به الگوهای شکل دهنده منظر مطالعاتی (باغ چهلستون بهشهر)، نوع و فرم الگوها، نوع و فرم لکهها و جریانهای موجود در باغ چهلستون بهشهر مورد تدقیق و ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاصل از آن در جدول شماره 2 آمده است. علت بهرهگیری از این فرآیند، این است که در طراحی اکولوژیکی منظر، بر ادراک صحیح فرآیندها و الگوهای تشکیلدهنده موزاییک منظر تأکید شدهاست (22). در واقع، مطالعه الگوهای منظر، روابط میان عناصر سازنده الگوها و تغییرات این الگوها در طول زمان، از جمله مهمترین اهداف ارزیابی اکولوژیکی است (23). در این راستا ابتدا لکههای تشکیل دهنده منظر شناسایی گردیده و سپس فرم هر کدام از این لکهها مورد تدقیق قرار گرفته است. همانگونه که در منابع طراحی اکولوژیک آمدهاست، لکه به منطقهای غیرخطی اطلاق میگردد که از محیط اطرافش جدا و دارای عملکردهای متفاوتی باشد (24). بنابراین با توجه به تعریف آورده شده، لکههای موجود در باغ شامل آبراهههای اصلی، کرتها، بنای کوشک و سردر، مسیرهای عبوری و حوض میباشد. همچنین جریان موجود در سایت به جریان آب در آبراهههای اصلی منتهی میشود. همچنین با تأکید بر این مهم که شناخت الگوهای تشکیلدهنده مناظر از این جهت حائز اهمیت است که شناسایی آشفتگیهای موجود در مناظر مطالعاتی را امکانپذیر مینماید (25). از اینرو در زمینه الگوهای شکل دهنده مطالعاتی باید اذعان داشت که نوع الگو، الگوهای غیر طبیعی که دستساخت انسان میباشد و فرم آن از فرمهای مربع و مستطیل شکل تبعیت میکند.
تصویر 11- فرآیند ارزیابی منظر (مأخذ: نگارندگان).
Figure 2. Landscape assessment process. Source: Authors
جدول 2-تحلیل عناصر ساختاری منظر مطالعاتی. مأخذ: نگارندگان.
Table 2. Evaluation of structural element of study area.
نمونه مطالعاتی |
نوع الگو |
فرم الگو |
فرم و نوع لکهها |
جریانهای موجود |
||||||
آبراهه اصلی |
آبراهه فرعی |
حوض |
کرت |
عمارت |
سردر |
مسیر |
جریان پیوسته آب |
|||
باغ چهلستون بهشهر |
مستطیل شکل یکپارچه |
نواری ممتد |
- |
مستطیل شکل |
توده ای پیوسته و مستطیل شکل |
مستطیل |
مستطیل |
نواری ممتد |
■ |
ارزیابی عکس هوایی باغ چهلستون بهشهر در سال 1335 و 1398 نشان میدهد که ارتباط میان باغ چهلستون با دیگر باغها به واسطه جایگزینی بافت مسکونی از بین رفتهاست. همچنین الگوی پوشش گیاهی (درختان سرو) مسیر اصلی باغ چهلستون از خطی گسسته به خطی پیوسته در حال حاضر تغییر یافتهاست. در کرتهای باغ نظر الگوی پوشش گیاهی تودهای گسسته به تودهای پیوسته به دلیل افزایش تعداد درختان در گذر زمان تغییر پیدا کردهاست. اما الگوی مستطیل شکل موزاییک منظر باغ در طول زمان حفظ شدهاست (تصویر 12 و 13). همچنین الگوی شکلی حوض جلوی عمارت باغ از مربعی شکل به دایرهای در طول زمان تغییر یافتهاست (تصویر 14 و 15). همچنین برخلاف الگوی باغ ایرانی در کنار مسیر آب، گلکاری انجام شدهاست.
تصویر 12- عکس هوایی باغ چهلستون بهشهر در سال 1335.
Figure12. Aerial photo of Chehelsetoon in year 1956.
تصویر 13-عکس هوایی باغ چهلستون بهشهر در سال 1398.
Figure 12. Aerial photo of chehelsetoon in year 2019.
تصویر 14- عمارت چهلستون و حوض مربعی جلوی آن (7).
Figure 14. kooshk of Chehelsetoon and square pool (7).
تصویر 15- عمارت چهلستون و حوض دایرهای جلوی آن. مأخذ: آرشیو نگارندگان.
Figure 15. kooshk of Chehelsetoon and circular pool.
جدول 3- میزان تطبیقپذیری معیارهای اکولوژیک در باغ چهلستون بهشهر. مأخذ: نگارندگان.
Table 3. Ecological criteria adaption in Chehelsetoon garden.
مبانی اکولوژیک |
باغ چهلستون بهشهر |
||||
3 2 1 |
|||||
طبیعی |
پوشش گیاهی |
محور اصلی باغ |
□ □ n |
||
کرت |
n □ □ |
||||
هیدرولوژی و منابع آب |
□ n □ |
||||
توپوگرافی |
□ n □ |
||||
اقلیم |
جهتگیری |
□ n □ |
|||
رطوبت |
□ □ n |
||||
تابش |
n □ □ |
||||
باد |
□ n □ |
||||
اجتماعی |
n □ □ |
||||
فرهنگی |
□ n □ |
||||
اقتصادی |
هزینه در زمان احداث |
□ n □ |
|||
هزینه در زمان بهره برداری |
□ n □ |
||||
جمع بندی |
استفاده از درختان و گلهای غیر بومی (درختان همیشه سبز) در محور اصلی باغ تأمین آب از مکانی دیگر در جهت شیب با مداخله در شکل زمین (پلکانی کردن زمین) بر اساس شیب نه اقلیم استفاده از آب در مغایرت با رطوبت بالای محیط متناسب با نیاز کاربر در زمان احداث عدم تناسب کامل با معماری بومی به واسطه الگو برداری از باغ ایرانی |
||||
|
1- نامتناسب 2- متناسب 3- کاملا متناسب
بحث و نتیجهگیری
باغ ایرانی تجلی پیوند فرهنگی در بستری طبیعی است که از هر لحاظ واجد سرمایههای طبیعی و فرهنگی حایز اهمیت میباشد. اما با توجه به قرارگیری باغهای ایرانی در مناطق مختلف اقلیمی در ایران، همواره این سؤال مطرح است که شاخصهها و معیارهای اقلیمی و اکولوژیکی بستر تا چه میزان بر الگوی شکل دهنده باغهای ایرانی تأثیرگذار بوده است. در این پژوهش که با هدف بررسی میزان این تأثیرگذاری در طراحی باغ چهلستون بهشهر که در استان مازندران با اقلیم معتدل و مرطوب خزری قرارگرفتهاست، به تحلیل و ارزیابی عناصر ساختاری محدوده مطالعاتی و چگونگی تغییرات انجام شده در الگوی باغ در بازه زمانی 50 ساله با بهرهگیری از فرآیند ارزیابی اکولوژیکی موزاییک منظر پرداختهشد. نتایج حاصل از ارزیابی عناصر ساختاری تشکیل دهنده باغ چهلستون بهشهر نشان میدهد که:
همچنین استفاده از آب در مغایرت با رطوبت بالای محیط، طراحی در جهت شیب با مداخله در شکل زمین (پلکانی کردن زمین)، عدم تناسب کامل با معماری بومی به واسطه الگوبرداری از باغ ایرانی، تأمین آب از مکانی دیگر و استفاده از درختان و گلهای غیر بومی (درختان همیشه سبز) در محور اصلی باغ در باغ چهلستون بهشهر، نشان میدهد که بهرهگیری از الگوی باغ ایرانی در توسعه باغ بر بهرهگیری از معیارهای طراحی اکولوژیک برای طراحان در اولویت بودهاست. همچنین تغییر الگوهای پوشش گیاهی از تودهای گسسته به تودهای پیوسته، تغییر الگوی حوض از مستطیل به دایره نشاندهنده مداخلات انجام شده در الگوی شکلدهنده باغ در گذر زمان میباشد و میتواند در مرمت منظر محدوده مطالعاتی مورد توجه قرار گیرد.
Reference
[1]- مقاله حاضر مستخرج از طرح پژوهشی تحت عنوان "ارزیابی میزان تأثیر گذاری معیارهای طراحی اکولوژیک بر شکلگیری باغ ایرانی؛ مطالعه موردی: باغ چهلستون بهشهر" میباشد که با استفاده از اعتبار ویژه پژوهشی دانشگاه مازندران در سالهای 1398 و 1399اجرا شدهاست.
2- دانشیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران. *(مسوول مکاتبات)
4- استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران.
[4]- Associate Professor, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran. *(Corresponding Author)
2- Assistant Professor, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran
_||_
مقاله پژوهشی
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره بیست و سوم، شماره نه، آذرماه 1400(60-45)
ارزیابی میزان تأثیرگذاری معیارهای طراحی اکولوژیک در باغ چهلستون بهشهر[1]
وحیدحیدرنتاج[2]*
فریال احمدی [3]
تاریخ دریافت: 18/8/98 |
تاریخ پذیرش: 30/4/99 |
چکیده
زمینه و هدف: باغهای کرانه جنوبی دریای خزر بهویژه باغهای بهشهر از نمونههای برجسته باغسازی ایرانی است که در بستر اکولوژیکی متفاوت با باغهای کویری احداث شده است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی اکولوژیک و تحلیل عناصر ساختاری باغ چهلستون شکل گرفتهاست تا به میزان تأثیرگذاری معیارهای طراحی اکولوژیک در طراحی باغ چهلستون بهشر دست یابد.
روش بررسی: در پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی در سه مرحله تعیین، تبیین و تدقیق استفاده شده است. پس از جمع آوری و برداشت اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق مطالعات کتابخانهای، تفسیر اطلاعات و تبیین انگارههای مشترک در باغ ایرانی انجام شد. در گام بعدی انگارههای بهدستآمده در مرحله قبل، در نمونه مطالعاتی (باغ چهلستون بهشهر) مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و میزان تناسب و تطابق محدوده مطالعاتی با اصول طراحی باغ ایرانی ارائه گردیدهاست. در نهایت میزان تأثیرگذاری معیارهای طراحی اکولوژیک در باغ چهلستون بهشهر از طریق ارزیابی عناصر ساختاری محدوده مطالعاتی ارایه شدهاست.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که فرمهای مستطیل شکل، الگوی اصلی شکل دهنده منظر باغ چهلستون است. همچنین الگوی شکل دهنده فضاهای سبز (اعم از درختکاری، گلکاری، چمن و ...) به صورت تودهای پیوسته و مستطیل شکل در کرتهای اطراف و نواری ممتد در اطراف راههای اصلی، نشان از اهمیت دید کنترلشده از بیرون به سمت بنا در این نوع مناظر دارد.
بحث و نتیجهگیری: استفاده از آب در مغایرت با رطوبت بالای محیط، طراحی در جهت شیب با مداخله در شکل زمین (پلکانی کردن زمین)، عدم تناسب کامل با معماری بومی به واسطه الگوبرداری از باغ ایرانی مناطق کویری، تأمین آب از مکانی دیگر و استفاده از درختان و گلهای غیر بومی (درختان همیشه سبز) در محور اصلی باغ در محدوده مطالعاتی نشان میدهد بهرهگیری از الگوی باغ ایرانی در توسعه باغ بر بهرهگیری از معیارهای طراحی اکولوژیک برای طراحان در اولویت بودهاست.
واژههای کلیدی: موزاییک منظر، معیارهای طراحی اکولوژیک، باغهای مازندران، باغ چهلستون بهشهر.
|
Evaluation of Effective Ecological Design Criteria on Designing Chehelsetoon Garden
Vahid Heidarnattaj [4]*
Ferial Ahmadi [5]
Admission Date: July 20, 2020 |
|
Date Received: November 9, 2019 |
Abstract
Background and Objective: The current study is applied to assess structural elements of landscape mosaic of Chehelsetoon garden to identify whether ecological design criteria have influenced on Chehelsetoon garden design or not.
Material and Methodology: Descriptive- analytical has been used in three steps. Firstly, design criteria of Persian gardens have been studied. Secondly, design features of Chehelsetoon garden have been analyzed and compared with Persian garden criteria. Then adaption degree of design features of Chehelsetoon with Persian garden criteria has been determined.
Findings: The results of the current research indicate that rectangular shapes are the main pattern of the landscape of studied area. In addition, continuous mass and rectangular shapes are recognized as the pattern of surrounding green spaces of the Chehelsetoon garden. It should be noted that green space of the main axis of garden is continuous strip patterns.
Discussion and Conclusion: Using water in contrast with high humidity of the environment, land morphology intervention, incompatibility with vernacular landscape and using Persian garden pattern and planting non-native trees and flowers (evergreen trees) in the main axis of garden show that designer concentrate on developing Persian garden patters instead of ecological design criteria.
Keywords: landscape mosaic, Ecological design criteria, Gardens of Mazandaran, Chehelsetoon garden.
مقدمه
آب و ابنیه در نظام معماری مشخصی به نام باغ ایرانی با هم تلفیق و محیطی مطلوب، ایمن و آسوده برای انسان به وجود میآورد (1). این باغها با تاریخ درخشان خود به عنوان یکی از بهترین الگوهای منظرسازی، محصول تعامل سازنده انسان ایرانی در مواجهه با طبیعت است (2). در باغ ایرانی نهایت مادی به بینهایت معنوی ارتقاء مییابد. باغ تا آنجا که ممکن است ساده و روشن شکل میگیرد و ابهام "مادی" در رابطه انسان و فضا باقی نمیگذارد (3). به طور کلی باغ ایرانی مزین به نظم و تناسب، برخوردار از حرمت و محرمیت، منزه از بیهودگی و افراط و تفریط، موظف به کارایی و سود دهی، مساعد با قناعت و صرفهجویی و مجهز به پایداری است. با وجود این اوصاف، چنان طرح موجه و هماهنگی را داراست که اصول و ضوابط خود را در نقاط خوش آب و هوا و حتی مرطوب نیز توصیه کرده و به بهترین نتایج دست یافته است. باغ ایرانی پاسخ به نیاز است، از نیازهای اقلیمی تا نیازهای فردی حتی نیاز حیوانات اهلی و نیاز خود باغ، حداکثر کارایی را دارد، به غایت خودکفاست. در کل و در تمام جزییات بسی عواید و فواید دارد و صرفاً هوس و جولانگاه عبث نیست. ابعاد متعادل جماد، نبات، آب و رعایت مقیاس انسانی یکی از ویژگیهای برتر باغ ایرانی است. این خصیصه حاصل حاکمیت منطق عقلایی، نتیجه عنایت و تجارب و شرایط زیستمحیطی و مرهون رعایت تناسبات و پیمون است (4). بنابراین باغ ایرانی به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای تمدن ایران در نگرش به طبیعت و عناصر طبیعی بوده است. نگاه ایرانی به طبیعت و روابط بین عناصر آن و ارزش آن به گونهای که در تمامی ادیان و مذاهب ایرانی چه پیش از اسلام و چه در دین اسلام سفارش شده؛ محصولی را به نام باغ ایرانی به جهان عرضه کردهاست. آنچه تاکنون درباره این پدیده به ظاهر ساده اما شگفت نگاشته شدهاست حاصل توصیفاتی است که از زبان و قلم غربیان به ما رسیده و یا تلاشهای اخیر در شناساندن این پدیده که به قلم پژوهشگران ایرانی نگاشته شدهاست. در این میان باغهای کرانه دریای خزر در اغلب کتابها و سفرنامهها مغفول مانده است.
باغهای کرانه جنوبی دریای خزر بهویژه باغهای بهشهر از نمونههای برجسته باغسازی ایرانی است که در بستری کاملاً متفاوت با باغهای کویری احداث شده است. حال با این تفاوت اقلیمی، شباهت باغهای شمال ایران با باغهای اقلیم مرکزی ایران چگونه توجیه میشود؟ برخی باغ ایرانی را حاصل تمایز شدید بین داخل و خارج محیط میدانند. به تعبیر آنها باغهای شمال کشور یا باغهای سرزمینهای دیگر که از الگوی باغ ایرانی تبعیت میکنند، اساساً باغ ایرانی نیستند بلکه از باغهای ایرانی گرتهبرداری شدهاند (5). ذکر این نکته حایز اهمیت است که طبیعت به مثابه یک منبع شناخت در زندگی و فرهنگ ایرانی ریشهای عمیق داشته و دارای تقدس و احترام ویژهای بوده است؛ با وجود این باغ ایرانی هندسه و نظم کلی خود را وامدار ذهن ایرانی است اما در طراحی جزئیات و فضاهای کوچک طبیعت اصل است؛ در واقع باغ ایرانی نگاهی دو سویه به انسان و طبیعت دارد (6). هیچکدام از این دو فدای دیگری نشده؛ بلکه در کنار هم و به نحو احسن فضاهای دلخواه ایرانیان را شکل دادهاست. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی اکولوژیک و تحلیل عناصر ساختاری باغ چهلستون بهشهر شکل گرفته تا از این رهگذر به نوع منظرسازی و انگارههای مؤثر در این نوع منظرسازی، دست یابد. لذا سؤال اصلی پژوهش حاضر به شرح زیر میباشد:
نسبت باغهای ایرانی با اکولوژی چیست؟ میزان تأثیرگذاری معیارها و مبانی طراحی اکولوژیک در طراحی باغ چهلستون بهشهر چگونهاست؟
به دلیل تفاوت شکلی بین باغهای ایرانی و باغهای اروپایی، این موضوع از دیرباز مورد توجه بسیاری از نویسندگان و سیاحان بوده است، اما اغلب آنها شکل ظاهری باغ را توصیف کرده و بعضاً دلایل و عواملی را ذکر کردهاند که سبب شد مطالعه عمیق بر روی عوامل اصلی مغفول بماند. مطالعات و گزارشهایی را که راجع به باغ ایرانی صورت گرفته میتوان به دو دسته عمده تقسیم کرد؛ دسته اول نوشتههای جهانگردان و محققان خارجی که شاید بهترین نمونه موجود "باغهای ایرانی و کوشکهای آن" اثر دونالد ویلبر (7) باشد که اغلب به توصیف کالبدی باغهای نقاط مختلف ایران و فضاهای آنها پرداختهاست. دسته دوم نوشتههای ایرانیان است که اغلب اقتباس از کتب خارجی بوده و تنها نحوه ارائه تغییر کردهاست. البته برخی به معرفی باغ ایرانی بر اساس تحقیقات و مطالعات میدانی پرداختهاند. بهترین نمونهها تلاشهای مرحوم پیر نیا (8) است که به هندسه باغ ایرانی، عناصر کالبدی، عناصر طبیعی و فضاهای مختلف باغ پرداخته است. همچنین مسعودی (9) در رساله "مطالعه و تحلیل باغهای ایرانی در منطقه کویری؛ باغ شازده ماهان" به بررسی نسبت بین باغ شاهزاده ماهان و میراث باغسازی ایرانی میپردازد. در پژوهش مزبور تضاد بین باغ و محیط پیرامون به عنوان یکی از برجستهترین ویژگی باغ ایرانی تحلیل شدهاست. حیدرنتاج (10) نیز در رساله "هنجار شکلیابی باغ ایرانی؛ باغهای کرانه جنوبی دریای مازندران به پژوهش بر روی باغهای مازندران" و مقایسه آنها با ویژگیهای باغ ایرانی، عامل اقلیمی را در شکل و ایجاد باغ عامل فرعی دانسته و اصلیترین عامل را آیینی میداند. لازم به ذکر است مطالعه و پژوهش مستقلی مبنی بر بررسی اکولوژیک بر باغ ایرانی و باغهای بهشهر انجام نشدهاست.
روش بررسی
مطالعه حاضر با هدف دستیابی به نوع منظرسازی و انگارههای مؤثر منظرسازی باغ چهلستون بهشهر، شکل گرفته است. لازم به ذکر است جهت دستیابی به این مهم از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی در سه مرحله تعیین، تبیین و تدقیق بهره گرفته شده است. در مرحله تعیین به جمعآوری و برداشت اطلاعات مورد نیاز تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد و مدارک تاریخی و بررسی منابع اینترنتی در محدوده مطالعاتی پرداخته شدهاست. سپس در گام بعدی پردازش، تبیین و تفسیر اطلاعات به دست آمده از مرحله نخست صورت گرفته است تا از این رهگذر بتوان به انگارههای مؤثر مشترک در طراحی و منظرسازی باغهای ایرانی دست یافت. سپس اصول به دست آمده از این مرحله، در نمونه مطالعاتی (باغ چهلستون بهشهر) مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتهاست. در نهایت با توجه به نتایج حاصل از تحلیلها، میزان تناسب و تطابق محدوده مطالعاتی با اصول طراحی باغ ایرانی ارائه شدهاست. با تأکید بر هدف اصلی مطالعه حاضر مبنی بر تعیین نوع منظرسازی باغ چهلستون بهشهر، پس از ارزیابی اصول طراحی باغ ایرانی، بار دیگر نمونه موردی مطالعاتی با تأکید بر ارزیابیهای عناصر ساختاری تشکیلدهنده این نوع منظر (لکه، جریان، الگو و ...)، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتهاند. لازم به ذکر است که جهت دستیابی به این مهم، نخست مفاهیم مورد نیاز، چون طراحی منظر، گونهبندی منظرسازی و فرآیند ارزیابی عناصر ساختاری مناظر مورد مداقه قرار گرفته و در نهایت با نتایج به دست آمده از این قست، آنالیز عناصر ساختاری محدودههای مطالعاتی ارائه شدهاست.
مبانی و رویکردهای نظری
طراحی منظر
از آنجایی که به هرگونه نظامدهی به زمینههای مرتبط با فعالیت انسان در محیط، طراحی منظر گویند، میتوان طراحی منظر را به مثابه نگرش و تأملی آگاهانه به محیط و طبیعت پیرامونی دانست که با تکیه به اصول محافظتی از ارزشهای فضایی و محیطی در جهت ارتقاء توان اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر منطقه شکل میگیرد. به واقع طراحی منظر، خلق محیط و منظرهای جذاب، برانگیزاننده، پرمعنی و پایدار است. از اینرو طراحی منظر در وهله اول، به صورت عاملی جهت ایجاد هماهنگی میان عوامل بوم شناختی، فن شناختی و فرهنگی به حساب میآید (11). گاهی این طراحی مشابه طبیعت صورت میگیرد و در نهایت به خلق منظری منتهی میگردد که تجلیگاه آشکاری از طبیعت مینماید و گاه این طراحی به گونهای به منصه ظهور میرسد که تسلط انسان بر طبیعت را نشان میدهد و در حیطه مناظر غیر طبیعی (کنترل شده) یا نیمه طبیعی جای میگیرد (تصویر 1).
در آنالیز و تحلیل مناظر چنانچه در حیطه مناظر طبیعی یا کنترلشده جای گیرد، در جهت دستیابی به الگوهای شکلگیری آن، نخست باید عناصر ساختاری (لکه، جریان، دالان و ...) مناظر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند. بدیهی است تحلیل این عناصر، دست یابی به الگوهای تشکیل دهنده محدوده مطالعاتی را امکانپذیر میکند. این الگوها در نهایت بیانگر ایدههای مؤثر بر شکلگیری کلیت منظر مطالعاتی است (تصویر 2).
تصویر 1- فرآیند طراحی و منظر سازی. مأخذ: نگارندگان
Figure 1. Landscape design process. Source: authors.
تصویر 2- فرآیند دست یابی به انگاره های مؤثر در طراحی مناظر. مأخذ: نگارندگان
Figure 2. Effective factors on landscape design process. Source: authors.
کرانه جنوبی دریای خزر به واسطه برخورداری از اقلیم معتدل همواره مورد توجه صاحب منصبان بوده است. در دوره شاه عباس صفوی این منطقه که زادگاه مادر شاه نیز بوده است به عنوان پایتخت تفریحی وی از اعتبار بیشتری برخوردار شد. اسکندر بیک، منشی شاه عباس در کتاب عالمآرای عباسی در ذکر آثار خیر و انشاء و احداث عمارات در خطه مازندران میآورد: "... و در مازندران جنتنشان احداث فرحآباد جنتنهاد در کنار دریا، که رودخانه موسوم به تجینهرود از آن میان میگذرد، ... و عمارت و باغات مرغوب واقعه در ساری و آمل و دریاچه و عمارات عالیه بارفروشده و در اشرف خانهای به تکلف بزیب و زینت و باغ و چشمه و حوضخانه که در بالاخانه عمارات باغ مذکور ترتیب یافته آب را از مکان مرتفع به فنون غریبه بالا برده به حوض نقره میریزد و دیگر باغات و حمامات و عمارات دیگر در نیم فرسخی قصبه مزبور موسوم به باغات که در مکان مرتفع ترتیب یافته مشتمل بر تالارها و ایوانها و دریاچه و فوارهها و حمام و باغچه فردوسنما که از نظاره آنها دیده عقل را حیرتافزا است" (12). این نوشتههای تاریخی به خوبی بیانگر این مطلب است که این منطقه قبل از احداث باغ نیز بغایت نیکو و مانند بهشت بوده است و تفاوتی فاحش بین درون و بیرون باغ دیده نمیشود. این تفاوت را میتوان در باغ بحرالارم بابل (باغی احداث شده در دوره صفویه) دید که دارای ساختاری هندسه در بستر جزیره و در درون دریاچهای طبیعی شکل گرفته است (13).
محیط طبیعی منطقه چنان پوشیده از جنگل و زیباییهای طبیعی بود که دلاواله در توصیف اشرف چنین میگوید: "من در نوشتن یادداشتهای روزانه خود تردید داشتم که آیا باید اشرف را شهری در میان جنگل بنامم یا آن را جنگلی بخوانم که به علت سکونت افراد حالت شهری به خود گرفته است" (14). "در این محل چشمههای آب شیرین و زلال زیاد است و به اندازهای درخت در آنجا وجود دارد که خانهها در میان آنها گم شده است" (15). ارجاع به طبیعت بکر و در عین حال طراحی باغی منظم به شیوه باغهای مرکزی ایران (16) را میتوان در باغ جهاننمای مجموعه فرحآباد ساری نیز مشاهده کرد.
تصویر3- موقعیت باغهای بهشهر در کنار هم با توجه به نوشتههای تاریخی و وضع موجود. مأخذ: نگارندگان
Figure 3. Location of Behshar's garden based on historical documents. Source: authors.
باغ چهلستون در حقیقت هسته اصلی مجموعه باغهای بهشهر بوده و عمارت دیوانخانه در آن قرار داشته است (تصویر 3). در وسط این باغ ساختمان بزرگی بنا گردیده که به چهل ستون شهرت داشت. "در جنب عمارت، استخر بزرگی به مساحت 500 مترمربع احداث شده بود" (17). باغ مزبور با دیوارهای بلند سنگی و سروهای چند صدساله، جوی آب سنگی، حوضچهها و سنگفرشهای اطراف آن که تا پشت عمارت امتداد مییافت، با کمی تغییر همانگونه که سیاحان تصویر آن را بازگو نمودهاند، باقی است. توصیفات پیترو دلاواله در سال 1027 ق درباره این باغ نشان میدهد که حال وهوای باغ کمتر دچار تغییر شده است: "این باغ عبارت از مربعی است که در انتهای جلگه در پای تپههای پردرخت واقع شده و پشت کاخ است. دیوانخانه در وسط باغ واقع شده و بنایی است که طول آن سه برابر عرضش است. جلوی بنا خیابانی طولانی است که سنگفرش بوده وسط آن جویی جاری است و از حوضی که جلوی دیوانخانه ساخته شده دائماً آب در این جوی روان است" (15). ملگونف نیز از حوضی مستطیل شکل صحبت میکند که در حال حاضر اثری از آن نیست: "در برابر عمارت چهلستون حوضی است که عرضاً 50 قدم و طولاً 60 قدم و عمق آن یک ذرع و نیم و مسمی به حوض چراغان. در دو طرف آن جوئی است سنگی تا دروازه و اطراف آن سوراخهایی برای نهادن شمع دارد" (18). عمارت باغ از زمان ساخت در دوره شاه عباس اول تا حال حاضر دستخوش دگرگونیهای زیادی بوده است، ملگونف در مورد این عمارت مینویسد: "عمارت چهل ستون عمارتی است که تالار او یک مرتبه و گوشوار او دو مرتبه و مشتمل بر 16 ستون چوبی است. اکنون در میان اطاقهای آن گودهای آتش و اجاق کنده، دیوارها سیاه، در و پنجره سوخته و کنده و به جز سه در، آنجا چیزی نیست. " (18). "این عمارت در دوره قاجار به طور اساسی تعمیر شد و در زمان پهلوی بنای فعلی ساخته شد" (15) که در حال حاضر ساختمان شهرداری بهشهر است (تصویر4).
تصویر 4- عمارت چهلستون (10).
Figure 4. Kooshk of Chehelsetoon.
لازم به ذکر است باغ چهلستون با وجود قرارگیری در اقلیم و جغرافیای متفاوت از باغهای مرکزی، دارای ساختاری همانند آنها است:
تصویر5- نقشه باغ چهلستون بهشهر؛ تقسیم باغ به دو بخش توسط عمارت اصلی، وجود نهر آب در سراسر مسیر اصلی باغ و تراسبندی زمین باغ (19).
Figure 5. Map of Chehelsetoon garden.
تصویر 6- ساختار تراسبندی باغ و حضور محور اصلی. مأخذ: نگارندگان.
Figure 6. Main axis and structure of garden's layout. Source: authors.
یکی از ویژگیهای باغ ایرانی بهرهمندی حداکثری از منظره و فقدان مانع بصری است؛ لذا در این منطقه نیز الگوی فراگیر باغ ایرانی پیاده و درختان موجود قطع شده تا راستای دید عمیق به وجود آید:
- برخورداری از دید عمیق و پرسپکتیو طولانی با احداث بنا در ارتفاع و صفهسازی (تصویر 6)؛
- ایجاد منظره عمیق و محدود داخلی با استفاده از تعبیه نهر در وسط محور و درختان تزیینی در حاشیه (تصویر 7)؛
- برخورداری از دید و منظر وسیع به اطراف به سبب موقعیت سایت.
همچنین وضعیت طبیعی منطقه و نقل قول جهانگردان حاکی از وجود درختان خودرو بومی است که در راستای اصول باغ ایرانی، این درختان نیز دستخوش تغییرات گشتهاند:
- وجود درختان بیبر بلند قامت در حاشیه مسیر اصلی (تصویر 8)؛
- وجود درختان میوه بومی در داخل کرتها؛
تصویر 7- پرسپکتیو عمیق در محور اصلی باغ. مأخذ: نگارندگان.
Figure 7. Deep perspective in main axis. Source: authors.
تصویر8- ردیف منظم درختان بلند در حاشیه مسیر و نظم کاشت باغ. مأخذ: نگارندگان.
Figure 8. Regular row of tall trees and order of planting. Source: authors.
آب همواره نقش اساسی و محوری در باغ ایرانی داشته و کانون توجه بوده است، علیرغم فراوانی آب در منطقه و انتظار عدم توجه به این عنصر طبیعی در این ناحیه، میتوان شاهد اهمیت بالای آب همانند سایر باغهای ایرانی بود؛ توجه به این نکته نیز مهم است که آب مورد نیاز باغهای بهشهر از جمله باغ چهلستون طبق نظریه ملگونف از کوه هزار جریب بهشهر تأمین میشدهاست که با سیستم ثقلی به بالاترین نقطه باغ میرسید (20).
در زمینه عناصر انسان ساخت باغ نیز با توجه به کاربری این باغ و پیرو از اصول باغ ایرانی در این باغ، حضور گسترده و تأثیرگذار داشته است:
تصویر9- نقشه آبی باغ؛ نهر آب، استخر و آبنماهای کوچک در طول مسیر. مأخذ: نگارندگان.
Figure 9. Garden water map. Source: authors.
تصویر 10- ساختار باغ؛ دیوار، عمارت و سردرها. مأخذ: نگارندگان.
Figure10. Garden structure. Source: authors.
در مرحله بعدی اصول کلی به کار رفته در طراحی باغهای ایرانی در جدول 1 آمده است تا از این طریق میزان تناسب اصول به کار گرفته در باغ چهلستون بهشهر با اصول طراحی باغ ایرانی مورد تدقیق و ارزیابی قرار گیرد.
جدول 1- تدقیق انگارههای مؤثر بر طراحی باغ ایرانی در باغ چهلستون بهشهر. مأخذ: نگارندگان.
Table 1. Effective factors on designing Persian gardens: Source: authors.
باغ چهلستون بهشهر |
اصول به کار رفته در طراحی باغ ایرانی |
باغ چهلستون بهشهر |
اصول به کار رفته در طراحی باغ ایرانی |
||||||||
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
||||||
□ |
□ |
n |
محصوریت |
سایت پلان مجموعه |
اصول طراحی باغ |
□ |
n |
□ |
محوطه ورودی |
اصول طراحی کوشک |
|
□ |
□ |
n |
هم آوایی با طبیعت |
□ |
n |
□ |
فضای بسته |
||||
□ |
□ |
n |
تقارن |
□ |
□ |
n |
فضای نیمه بسته |
||||
□ |
□ |
n |
طرح هندسی |
□ |
□ |
n |
تقارن |
||||
□ |
n |
□ |
طرح افقی |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
طرح پلکانی |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
سلسله مراتب |
□ |
n |
□ |
مرکزیت |
||||
□ |
n |
□ |
قرارگیری بنای کوشک بالاتر از سطح زمین |
|
|
|
|
||||
□ |
n |
□ |
قرارگیری کوشک در منتهی الیه سایت |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
درونگرانی |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
درختکاری |
نرم |
محوطه سازی |
|
|
|
|
||
n |
□ |
□ |
گلکاری |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
پله |
سخت
|
□ |
n |
□ |
بوم گرایی |
|||
□ |
□ |
n |
سنگفرش |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
فواره |
|
|
|
|
||||
□ |
□ |
n |
نهر |
|
|
|
|
||||
n |
□ |
□ |
حوض |
|
|
|
|
||||
|
|
جمع بندی |
|||||||||
تأکید بر دید از بیرون (سایت پلان) به سمت بنا با طراحی نهر در میان محور اصلی باغ و قرارگیری فضای سبز خطی در دو سوی آن |
|||||||||||
محصوریت باغ |
|||||||||||
وحدت و یگانگی |
1- نامتناسب 2- متناسب 3- کاملا متناسب
در گام بعدی، برای ارزیابی مناظر و تعیین نوع مداخلات مورد نیاز، درک صحیح فعل و انفعالات پیچیده (ابعاد منظر) که زمینه ایجاد این مناظر را فراهم آورده امری ضروری و اجتنابناپذیر است. این فعل و انفعالات پیچیده در قالب انگارهها و جنبههای طبیعی، سیاسی، تحلیلی، مداخلاتی و فرهنگی (تصویر 11) و با ابعاد گستردهای تعریف میشود (21).
جهت دستیابی به الگوهای شکل دهنده منظر مطالعاتی (باغ چهلستون بهشهر)، نوع و فرم الگوها، نوع و فرم لکهها و جریانهای موجود در باغ چهلستون بهشهر مورد تدقیق و ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاصل از آن در جدول شماره 2 آمده است. علت بهرهگیری از این فرآیند، این است که در طراحی اکولوژیکی منظر، بر ادراک صحیح فرآیندها و الگوهای تشکیلدهنده موزاییک منظر تأکید شدهاست (22). در واقع، مطالعه الگوهای منظر، روابط میان عناصر سازنده الگوها و تغییرات این الگوها در طول زمان، از جمله مهمترین اهداف ارزیابی اکولوژیکی است (23). در این راستا ابتدا لکههای تشکیل دهنده منظر شناسایی گردیده و سپس فرم هر کدام از این لکهها مورد تدقیق قرار گرفته است. همانگونه که در منابع طراحی اکولوژیک آمدهاست، لکه به منطقهای غیرخطی اطلاق میگردد که از محیط اطرافش جدا و دارای عملکردهای متفاوتی باشد (24). بنابراین با توجه به تعریف آورده شده، لکههای موجود در باغ شامل آبراهههای اصلی، کرتها، بنای کوشک و سردر، مسیرهای عبوری و حوض میباشد. همچنین جریان موجود در سایت به جریان آب در آبراهههای اصلی منتهی میشود. همچنین با تأکید بر این مهم که شناخت الگوهای تشکیلدهنده مناظر از این جهت حائز اهمیت است که شناسایی آشفتگیهای موجود در مناظر مطالعاتی را امکانپذیر مینماید (25). از اینرو در زمینه الگوهای شکل دهنده مطالعاتی باید اذعان داشت که نوع الگو، الگوهای غیر طبیعی که دستساخت انسان میباشد و فرم آن از فرمهای مربع و مستطیل شکل تبعیت میکند.
تصویر 11- فرآیند ارزیابی منظر (مأخذ: نگارندگان).
Figure 2. Landscape assessment process. Source: Authors
جدول 2-تحلیل عناصر ساختاری منظر مطالعاتی. مأخذ: نگارندگان.
Table 2. Evaluation of structural element of study area.
نمونه مطالعاتی |
نوع الگو |
فرم الگو |
فرم و نوع لکهها |
جریانهای موجود |
||||||
آبراهه اصلی |
آبراهه فرعی |
حوض |
کرت |
عمارت |
سردر |
مسیر |
جریان پیوسته آب |
|||
باغ چهلستون بهشهر |
مستطیل شکل یکپارچه |
نواری ممتد |
- |
مستطیل شکل |
توده ای پیوسته و مستطیل شکل |
مستطیل |
مستطیل |
نواری ممتد |
■ |
ارزیابی عکس هوایی باغ چهلستون بهشهر در سال 1335 و 1398 نشان میدهد که ارتباط میان باغ چهلستون با دیگر باغها به واسطه جایگزینی بافت مسکونی از بین رفتهاست. همچنین الگوی پوشش گیاهی (درختان سرو) مسیر اصلی باغ چهلستون از خطی گسسته به خطی پیوسته در حال حاضر تغییر یافتهاست. در کرتهای باغ نظر الگوی پوشش گیاهی تودهای گسسته به تودهای پیوسته به دلیل افزایش تعداد درختان در گذر زمان تغییر پیدا کردهاست. اما الگوی مستطیل شکل موزاییک منظر باغ در طول زمان حفظ شدهاست (تصویر 12 و 13). همچنین الگوی شکلی حوض جلوی عمارت باغ از مربعی شکل به دایرهای در طول زمان تغییر یافتهاست (تصویر 14 و 15). همچنین برخلاف الگوی باغ ایرانی در کنار مسیر آب، گلکاری انجام شدهاست.
تصویر 12- عکس هوایی باغ چهلستون بهشهر در سال 1335.
Figure12. Aerial photo of Chehelsetoon in year 1956.
تصویر 13-عکس هوایی باغ چهلستون بهشهر در سال 1398.
Figure 12. Aerial photo of chehelsetoon in year 2019.
تصویر 14- عمارت چهلستون و حوض مربعی جلوی آن (7).
Figure 14. kooshk of Chehelsetoon and square pool (7).
تصویر 15- عمارت چهلستون و حوض دایرهای جلوی آن. مأخذ: آرشیو نگارندگان.
Figure 15. kooshk of Chehelsetoon and circular pool.
جدول 3- میزان تطبیقپذیری معیارهای اکولوژیک در باغ چهلستون بهشهر. مأخذ: نگارندگان.
Table 3. Ecological criteria adaption in Chehelsetoon garden.
مبانی اکولوژیک |
باغ چهلستون بهشهر |
||||
3 2 1 |
|||||
طبیعی |
پوشش گیاهی |
محور اصلی باغ |
□ □ n |
||
کرت |
n □ □ |
||||
هیدرولوژی و منابع آب |
□ n □ |
||||
توپوگرافی |
□ n □ |
||||
اقلیم |
جهتگیری |
□ n □ |
|||
رطوبت |
□ □ n |
||||
تابش |
n □ □ |
||||
باد |
□ n □ |
||||
اجتماعی |
n □ □ |
||||
فرهنگی |
□ n □ |
||||
اقتصادی |
هزینه در زمان احداث |
□ n □ |
|||
هزینه در زمان بهره برداری |
□ n □ |
||||
جمع بندی |
استفاده از درختان و گلهای غیر بومی (درختان همیشه سبز) در محور اصلی باغ تأمین آب از مکانی دیگر در جهت شیب با مداخله در شکل زمین (پلکانی کردن زمین) بر اساس شیب نه اقلیم استفاده از آب در مغایرت با رطوبت بالای محیط متناسب با نیاز کاربر در زمان احداث عدم تناسب کامل با معماری بومی به واسطه الگو برداری از باغ ایرانی |
||||
|
1- نامتناسب 2- متناسب 3- کاملا متناسب
بحث و نتیجهگیری
باغ ایرانی تجلی پیوند فرهنگی در بستری طبیعی است که از هر لحاظ واجد سرمایههای طبیعی و فرهنگی حایز اهمیت میباشد. اما با توجه به قرارگیری باغهای ایرانی در مناطق مختلف اقلیمی در ایران، همواره این سؤال مطرح است که شاخصهها و معیارهای اقلیمی و اکولوژیکی بستر تا چه میزان بر الگوی شکل دهنده باغهای ایرانی تأثیرگذار بوده است. در این پژوهش که با هدف بررسی میزان این تأثیرگذاری در طراحی باغ چهلستون بهشهر که در استان مازندران با اقلیم معتدل و مرطوب خزری قرارگرفتهاست، به تحلیل و ارزیابی عناصر ساختاری محدوده مطالعاتی و چگونگی تغییرات انجام شده در الگوی باغ در بازه زمانی 50 ساله با بهرهگیری از فرآیند ارزیابی اکولوژیکی موزاییک منظر پرداختهشد. نتایج حاصل از ارزیابی عناصر ساختاری تشکیل دهنده باغ چهلستون بهشهر نشان میدهد که:
همچنین استفاده از آب در مغایرت با رطوبت بالای محیط، طراحی در جهت شیب با مداخله در شکل زمین (پلکانی کردن زمین)، عدم تناسب کامل با معماری بومی به واسطه الگوبرداری از باغ ایرانی، تأمین آب از مکانی دیگر و استفاده از درختان و گلهای غیر بومی (درختان همیشه سبز) در محور اصلی باغ در باغ چهلستون بهشهر، نشان میدهد که بهرهگیری از الگوی باغ ایرانی در توسعه باغ بر بهرهگیری از معیارهای طراحی اکولوژیک برای طراحان در اولویت بودهاست. همچنین تغییر الگوهای پوشش گیاهی از تودهای گسسته به تودهای پیوسته، تغییر الگوی حوض از مستطیل به دایره نشاندهنده مداخلات انجام شده در الگوی شکلدهنده باغ در گذر زمان میباشد و میتواند در مرمت منظر محدوده مطالعاتی مورد توجه قرار گیرد.
Reference
[1]- مقاله حاضر مستخرج از طرح پژوهشی تحت عنوان "ارزیابی میزان تأثیر گذاری معیارهای طراحی اکولوژیک بر شکلگیری باغ ایرانی؛ مطالعه موردی: باغ چهلستون بهشهر" میباشد که با استفاده از اعتبار ویژه پژوهشی دانشگاه مازندران در سالهای 1398 و 1399اجرا شدهاست.
2- دانشیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران. *(مسوول مکاتبات)
4- استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران.
[4]- Associate Professor, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran. *(Corresponding Author)
2- Assistant Professor, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran