افول یا ظهور شخصیت حقوقی شرکت های تجاری در فرآیند ادغام و تملک با رویکردی تطبیقی در حقوق انگلیس
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
سید حمید رضا میرمحمد
1
(دانشجوی دکتری تخصصی، مدیریت مالی، گرایش حقوق مالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.)
مهدی منتظر
2
(استادیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران .)
سید نصراله ابراهیمی
3
(دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.)
الکلمات المفتاحية: ادغام, شرکتهای تجاری, شخصیت حقوقی, تملک,
ملخص المقالة :
هنگامی که خریداران و فروشندگان، کالاها و خدمات فیزیکی یا الکترونیکی را در فضای فیزیکی یا مجازی مبادله میکنند، ممکن است واحدهای اقتصادی که در تولید کالا یا خدمات فعالیت میکنند شرکت های متقاضی ادغام و تملک باشند که دارای شخصیت حقوقی بوده و با رعایت قانون تجارت یا قانون خاص حسب مورد تشکیل می شوند. نظر به ماهیت متفاوت ادغام و تملک، در فرآیند ادغام از یک طرف، اقدامات شرکتهای تجاری بنحوی است که موجد شخصیت حقوقی جدید و واحدی می شوند یا در شخصیت حقوقی دیگری جذب (و محو) می شوند، از طرف دیگر در تملک برخلاف ادغام، اقدامات شرکتها ممکن است منجر به خرید و یا کنترل سهام، سرمایه و دارایی به شخص حقیقی یا حقوقی بشود. در این صورت مسئله تاثیر ادغام و تملک در محو یا بقای شخصیت های حقوقی درگیر فرآیند ادغام و تملک موضوعیت پیدا می کند؛ پژوهش حاضر نشان می دهد که بر خلاف فرآیند ادغام که در اثر آن، شخصیت حقوقی محو یا ضمن محو شخصیت های حقوقی قبلی شخصیت حقوقی جدیدی شکل می گیرد، در فرآیند تملک، شخصیت حقوقی شرکتها محو نمی شود.
_||_