تبیین نقش گرایش احساسی سرمایه گذاران بر نقدشوندگی سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
حمید مریدی پور
1
(دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران.)
محمود همت فر
2
(دانشیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران)
محمد حسن جنانی
3
(استادیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران .)
الکلمات المفتاحية: ویژگی های احساسی سرمایه گذاران, مالی رفتاری, ﺗﺌوری های مالی کلاسیک, نقدشوندگی سهام,
ملخص المقالة :
پژوهش های زیادی نشان می دهد که قدرت نقدشوندگی دارایی ها که از متغیرهای مورد توجه سرمایه گذاران می باشد تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله احساسات سرمایه گذاران قرار دارد.احساسات سرمایه گذاران در بازار توسط دیدگاه مالی رفتاری تبیین می شود این دیدگاه در نقطه مقابل ﺗﺌوری های مالی کلاسیک است.از این رو در این پژوهش هدف اصلی را بررسی رابطه بین ویژگی های احساسی سرمایه گذاران و نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه ایران قرار دادیم.برای این منظور داده های 95 شرکت از میان شرکت های فعال بازار سرمایه در یک دوره 7 ساله طی سال های 1392 تا 1398 با استفاده از مدل رگرسیون چند منغیره مبتنی بر تکنیک داده های ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت.نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که بین ویزگی های احساسی سرمایه گذاران و نقدشوندگی سهام شرکت های بزرگ و کوچک رابطه ی معنی دار وجود دارد.و با توجه به سطح معنی داری متغیرهای تعدیل کننده مدل پژوهش،ویژگی های احساسی بالا و پایین در شرکت های کوچک رابطه ی معنی دار منفی با نقدشوندگی سهام دارند ولی وجود رابطه معنی دار برای شرکت های بزرگ تایید نگردید.هم چنین با توجه با آمارهF ،می توان معنی دار بودن کل مدل رگرسیونی را نتیجه گرفت.و با توجه به مقدار آماره دوربین واتسون،خود همبستگی شدید سریالی بین متغیرهای پژوهش وجود ندارد
_||_