نقش ویژگی های فردی و رفتاری بر تقاضا برای خدمات مالی
الموضوعات : Journal of Investment Knowledgeمهدی مرادی 1 , سعیده امین زادگان 2 , زکیه مرندی 3
1 - *استاد گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه مالی, ویژگی های رفتاری, خدمات مالی, سواد مالی, رگرسیون لجستیک,
ملخص المقالة :
با توجه به آنچه در مباحث مالیه رفتاری بیان میشود یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر تقاضای خدمات بخش مالی رسمی، ویژگیهای فردی و رفتاری افراد است.ازاینرو مطالعه حاضر با هدف بررسی و کشف روابط بین برخی از ویژگیهای رفتاری و فردی افراد و تقاضا برای خدمات مالی سعی دارد نقشویژگیهایی از جمله نمره سواد مالی، مخارج سرانه، سن، ریسک گریزی، علاقه مندی به مسائل مالی، اعتقاد به سرنوشت، تحصیلات و داشتن پس انداز را بر تقاضای خدمات مالی مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری پژوهش حاضر، سرپرست های خانوار کلان شهر مشهد و روستاهای حومه آن در دوره زمانی 94-93است.حجم نمونه 290 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس اقدام به گزینش اعضای نمونه شد.ازروش رگرسیون لجستیک دودویی برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق استفاده گردید.نتایج تحقیق نشان داد که تنها متغیرهای مخارج سرانه، سن، علاقه مندی به مسائل مالی و داشتن پس انداز بر تقاضا برای خدمات مالی تاثیر گذارند.سایر نتایج حاکی از اثر تعاملی رابطه بین سن و روستانشینی و شهرنشینی بر تمایل به سرمایه گذاری در بیمه های عمر و سرمایه گذاری بود.
