نقدشوندگی سهام از جمله عوامل تاثیر گذار بر تصمیمات مالی سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه است.از سویی دیگر مدیریت سود با تاثیر گذاری بر محتوای اطلاعات منتشره شرکت ها، به طور غیر مستقیم تصمیمات سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار می دهد.از این رو هدف از انجام این پژوهش بررسی أکثر
نقدشوندگی سهام از جمله عوامل تاثیر گذار بر تصمیمات مالی سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه است.از سویی دیگر مدیریت سود با تاثیر گذاری بر محتوای اطلاعات منتشره شرکت ها، به طور غیر مستقیم تصمیمات سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار می دهد.از این رو هدف از انجام این پژوهش بررسی مقایسهای مدیریت سود و نقد شوندگی سهام بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران میباشد.پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی است. این پژوهش بر اساس اطلاعات منتشره شرکت های پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، در بازه زمانی سال های 1390 تا 1394 شامل 152 شرکت بورسی و 35 شرکت فرابورسی انجام گرفته است. برای آزمون فرضیه ها از آزمون رگرسیون داده های پانلی بهره گرفته شد، که تحلیل فرضیه ها با استفاده از نرم افزار آماری R صورت پذیرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشاندهنده آن است که مدیریت سود واقعی در شرکت های عضو فرابورس بیشتر از شرکت های عضو بورس میباشد. نتایج همچنین نشان می دهد که مدیریت سود تعهدی در شرکت های عضو فرابورس بیشتر از شرکت های عضو بورس اوراق بهادار است. در خصوص بررسی نقدشوندگی سهام در شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
تفاصيل المقالة
با توجه به آنچه در مباحث مالیه رفتاری بیان میشود یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر تقاضای خدمات بخش مالی رسمی، ویژگیهای فردی و رفتاری افراد است.ازاینرو مطالعه حاضر با هدف بررسی و کشف روابط بین برخی از ویژگیهای رفتاری و فردی افراد و تقاضا برای خدمات مالی سعی دارد نقشویژگ أکثر
با توجه به آنچه در مباحث مالیه رفتاری بیان میشود یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر تقاضای خدمات بخش مالی رسمی، ویژگیهای فردی و رفتاری افراد است.ازاینرو مطالعه حاضر با هدف بررسی و کشف روابط بین برخی از ویژگیهای رفتاری و فردی افراد و تقاضا برای خدمات مالی سعی دارد نقشویژگیهایی از جمله نمره سواد مالی، مخارج سرانه، سن، ریسک گریزی، علاقه مندی به مسائل مالی، اعتقاد به سرنوشت، تحصیلات و داشتن پس انداز را بر تقاضای خدمات مالی مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری پژوهش حاضر، سرپرست های خانوار کلان شهر مشهد و روستاهای حومه آن در دوره زمانی 94-93است.حجم نمونه 290 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس اقدام به گزینش اعضای نمونه شد.ازروش رگرسیون لجستیک دودویی برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق استفاده گردید.نتایج تحقیق نشان داد که تنها متغیرهای مخارج سرانه، سن، علاقه مندی به مسائل مالی و داشتن پس انداز بر تقاضا برای خدمات مالی تاثیر گذارند.سایر نتایج حاکی از اثر تعاملی رابطه بین سن و روستانشینی و شهرنشینی بر تمایل به سرمایه گذاری در بیمه های عمر و سرمایه گذاری بود.
تفاصيل المقالة
شناسایی عوامل تأثیرگذار بر دقت پیشبینی سود همواره مورد توجه بوده است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی و عدم نقدشوندگی سهام بر دقت پیشبینی سود و همچنین اثر غیرمستقیم ساختار مالکیت (تمرکز) بر دقت پیشبینی سود میپردازد.جامعه آماری پژوهش، شرکتهای عضو بورس ا أکثر
شناسایی عوامل تأثیرگذار بر دقت پیشبینی سود همواره مورد توجه بوده است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی و عدم نقدشوندگی سهام بر دقت پیشبینی سود و همچنین اثر غیرمستقیم ساختار مالکیت (تمرکز) بر دقت پیشبینی سود میپردازد.جامعه آماری پژوهش، شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران بوده است که تعداد 86 شرکت مبنای تحلیل فرضیهها قرار گرفتند. آزمون فرضیههای تحقیق با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی و به کمک نرمافزار Eviews7 صورت پذیرفت. نتایج آزمون فرضیهها نشان میدهد که عدم تقارن اطلاعاتی دارای اثر مثبت بر دقت پیشبینی سود است. این بدین معنی است که شرکتهایی که شاخص عدم تقارن اطلاعاتی در آنها پایینتر است دقت پیشبینی سودشان از انحراف کمتری برخوردار است؛ اما در خصوص اثر عدم نقدشوندگی سهام بر دقت پیشبینی سود و همچنین اثر غیرمستقیم ساختار مالکیت (تمرکز) شواهدی یافت نشد
تفاصيل المقالة
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین افق دید سهامداران نهادی و محتوای اطلاعاتی سودهای تقسیمی غیر منتظره انجام شده است. این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش تعداد 86 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در باز أکثر
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین افق دید سهامداران نهادی و محتوای اطلاعاتی سودهای تقسیمی غیر منتظره انجام شده است. این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش تعداد 86 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سال های 1390 تا 1394 به عنوان نمونه انتخاب شد. مطالعه حاضر شامل سه فرضیه بود که ارتباط بین افق دید سهامداران نهادی در حالت کلی، و افق دید سهامداران نهادی بلند مدت و کوتاه مدت با سودهای تقسیمی غیر منتظره را مورد بررسی قرار می دهد. جهت تحلیل فرضیه های پژوهش از آزمون رگرسیونی پانل دیتا با استفاده از نرم افزارهای Spss20 وEviews7 بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که افق دید سهامداران نهادی در حالت کلی و افق دید کوتاه مدت و بلند مدت آنان بر سود تقسیمی غیر منتظره به عنوان معیاری از محتوای اطلاعاتی سودهای غیر منتظره، تاثیر معکوس و معناداری دارد. لذا بهبود افق سرمایهگذاران نهادی باعث کاهش اختلاف مقدار سود پیشبینی شده و سود تقسیمی واقعی میگردد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications