مقایسه اضطراب کرونا و سبک های مقابله ای در معلمان ورزشکار و غیرورزشکار
الموضوعات :حسن علی خانی 1 , نرجس سیاری 2 , فرشید شاهین فر 3 , آسیه میرزاآقاجانی 4
1 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
3 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
4 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
الکلمات المفتاحية: اضطراب کرونا, سبکهای مقابلهای, معلمان.,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اضطراب کرونا و سبکهای مقابلهای در معلمان ورزشکار و غیرورزشکار انجام پذیرفت. روش پژوهش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع مقایسه¬ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ورزشکار و غیر ورزشکار شهرهای املش و لنگرود در سال1400 میشد که از بین آن¬ها تعداد 270 نفر از طریق روش نمونه¬گیری دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه 135 نفره ورزشکار(با سابقه تمرینی 3سال متوالی و حداقل 3جلسه تمرین در هفته) و غیر ورزشکار جایگرفتند. در این پژوهش از پرسشنامههای استاندارد اضطراب کرونا علیپور و همکاران و سبکهای مقابلهای اندلر و پارکر استفاده شد که به صورت آنلاین در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. درپژوهش حاضر از کجی و کشیدگی متغیرها برای بررسی نرمال بودن متغیرها واز آزمون لون برای همگنی واریانسها استفاده گردید تا امکان استفاده از آزمونهای پارامتریک فراهم شود.جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح آمار توصیفی از میانگین، میانه، نما ، انحراف استاندارد و ترسیم جداول و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل واریانس تک متغیره استفاده گردید. همچنین داده¬های پژوهش حاضر با استفاده از نرم¬افزار SPSS-22 در سطح معنی داری001/0مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد بین اضطراب کرونا و سبکهای مقابلهای در معلمان ورزشکار و غیرورزشکار،تفاوت معنیدار وجوددارد.(اضطراب کرونا و سبک مقابلهای هیجانمدار و اجتنابی در معلمان ورزشکارنسبت به معلمان غیرورزشکار کمتر و سبک مقابلهای مسئلهمداردر آنان بیشتر است). نتیجهگیری: بنابراین انجام فعالیتهایورزشی در دوران همهگیری کرونا به میزان قابل توجهی میتواند شدت اضطراب ناشی از این بیماری را در معلمان کاهشداده و از مشکلات ناشی از آن نیز پیشگیری نماید.
Alipour A, Ghadami A, Alipour Z, Abdollahzadeh H. [Preliminary validation of the corona disease anxiety scale (CDAS) in the Iranian sample (Persian)]. Q J Health Psychol. 2020; 8(32):163-75. ( in Persian).
Anthony, M., Ironson, G. & Schneiderman, N. (2007). A practical guide to managing stress in a cognitive-behavioral way. Translated by Seyyed Javad Al-Mohammed, Solmaz Jokar and Hamid Taher, Neshat Dost (2011). Isfahan: Academic Jihad Publications. (in persian)
Bagheri Sheykhangafshe, F. (2021). Mental Health of Medical Students during the Coronavirus 2019 Epidemic (COVID-19). Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 20(2), 251-256. (in persian). doi: 10.52547/jrums.20.2.251
Bagheri Sheykhangafshe, F., Abolghasemi, A., Kafi Masouleh, M. (2019). Comparison Dark Triad Traits of Personality, Cognitive Decision- Making and Mental Toughness in Natural, Supplement and Steroid Bodybuilders. Sport psychology Studies, 8(29), 19-38. ( in Persian).
Bagheri-Shikhangfeshe, F., Tajbakhsh, K., & Abolghasemi. (2020). Comparison of covid-19 anxiety, coping styles and health anxiety in student athletes and non-athletes. Sports Psychology Studies, 32(9), 288-306. https://doi.org/10.22089/spsyj.2020.9377.2027.
Bokma, W. A., Wetzer, G. A., Gehrels, J. B., Penninx, B. W., Batelaan, N. M., & van Balkom, A. L. (2019). Aligning the many definitions of treatment resistance in anxiety disorders: A systematic review. Depression and Anxiety, 36(9), 801-812. https://doi.org/10.1002/da.22895.
Cetin, C., & Dede, E. (2018). The effect of perceived stress dimensions on self- efficacy and job burnout of public school teachers. Archives of Business Research, 6(7).
Endler, N. S., & Parker, J. D. (1990). Multidimensional assessment of coping: a critical evaluation. Journal of personality and social psychology, 58(5), 844. https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.5.844.
Gao, J., Galley, M., & Li, L. (2018, June). Neural approaches to conversational ai. In The 41st International ACM SIGIR Conference on Research & Development in Information Retrieval (pp. 1371-1374). https://doi.org/10.1145/3209978.3210183.
Garbóczy, S., Szemán-Nagy, A., Ahmad, M. S., Harsányi, S., Ocsenás, D., Rekenyi, V., & Kolozsvári, L. R. (2021). Health anxiety, perceived stress, and coping styles in the shadow of the COVID-19. BMC Psychology, 9(1), 1-13.
Ghadbanzadeh, (2019). Investigating the relationship between stress coping styles and corona anxiety in high school students of Ahvaz city. The 6th National Conference on Humanities and Management Studies. (in persian).
Garavand، H. (2021). Structural modeling of problem solving styles and corona anxiety in students with emphasis on the mediating role of self-efficacy. Cognitive and behavioral science research, 10(2), 145-166. (in persian). doi: 10.22108/cbs.2022.130911.1581.
Jacob, L., Tully, M., Barnett, Y., Lopez-Sanchez, G., Butler, L., Schuch, F., ... & Yakkundi, A. (2020). The relationship between physical activity and mental health in a sample of the UK public: A cross-sectional study during the implementation of COVID-19 social distancing measures. Mental Health and Physical Activity, 19, 100345-100345..
Jafarian Firouzabadi, F; North Ahmedabadi, AD (2022). Afaq Humanities Year, 48: 35-46. (in persian).
Kyriacou, C., and And Sutcliffe, J. (1978). Teacher stress: prevalence, sources, and symptoms. Br. J. Educ. Psychol. 48, 159–167. doi: 10.1111/j.2044-8279.1978.tb02381.x.
Laddu, D. R., Lavie, C. J., Phillips, S. A., & Arena, R. (2020). Physical activity for immunity protection: Inoculating populations with healthy living medicine in preparation for the next pandemic. Progress in cardiovascular diseases. doi: 10.1016/j.pcad.2020.04.006. doi: 10.1016/j.pcad.2020.04.006
Lazarus, R. S. (1993). Puzzles in the Study of Daily Hassles. J. Behavioral Medicine, 7, 375-389.
Lees, N. F. (2009). The ability to bounce back: The relationship between resilience, coping, and positive outcomes. A thesis presented in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Arts in Psychology at Massey University, Auckland, New Zealand.
Levine, O., Terry, M., & Tjong, V. (2022). The collegiate athlete perspective on return to sport amidst the COVID-19 pandemic: A qualitative assessment of confidence, stress, and coping strategies. International journal of environmental research and public health, 19(11), 6885. https://doi.org/10.3390/ijerph19116885.
Lindberg, L., Hagman, E., Danielsson, P., Marcus, C., & Persson, M. (2020). Anxiety and depression in children and adolescents with obesity: a nationwide study in Sweden. BMC Medicine, 18(1), 1-9.
Makarowski, R., Predoiu, R., Piotrowski, A., Görner, K., Predoiu, A., Oliveira, R., ... & Ahuja, G. (2022). Coping Strategies and Perceiving Stress among Athletes during Different Waves of the COVID-19 Pandemic—Data from Poland, Romania, and Slovakia. In Healthcare 10( 9), 1770.
Mohammadzadeh, F.; Dilshad Nougabi, A.; Bazli, J; Karimi, H. R.; Alami, H. (2022). Stress factors and coping strategies during the 2019 coronavirus outbreak among hospital staff: a case study in Iran. Scientific Research Journal of Internal Medicine, 27(2), 148-163.( in Persian). doi: 10.32598/hms.27.2.3289.1
Nabilpour, M.; Pourrahim, A.; Aghababa, A; Soltanian, L. (2022) Maintaining the mental well-being of bodybuilding athletes with physical activity during quarantine. preventive medicine; 8 (2): 47-37 .( in Persian). doi: 10.52547/jpm.8.2.47.
Nikomanesh, N; Shabani, R. (2019). Investigating the relationship between coping styles and sports in high school students. The third international conference of psychology, educational sciences and social studies. .( in Persian).
Özdin, S., & Bayrak, Ö. Ş. (2020). Levels and predictors of anxiety, depression and health anxiety during COVID-19 pandemic in Turkish society: The importance of gender. The International journal of social psychiatry, 20764020927051. https://doi.org/10.1177/0020764020927051.
Pressley, T. (2021). Factors contributing to teacher burnout during COVID-19. Educ. Res. 50, 325–327. doi: 10.3102/0013189x211004138.
Robinson, L. E., Valido, A., Drescher, A., Woolweaver, A. B., Espelage, D. L., LoMurray, S., ... & Dailey, M. M. (2023). Teachers, stress, and the COVID-19 pandemic: A qualitative analysis. School mental health, 15(1), 78-89.
Rogowska, A. M., Kuśnierz, C., & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during COVID-19 pandemic in Polish sample of university students. Psychology Research and Behavior Management, 13, 797. https://doi.org/10.2147/PRBM.S266511.
Roiz Hernández, H. D. J. (2021). Grado de afectación de la salud mental en médicos residentes de anestesiología durante la pandemia SARS-COV2 (COVID-19) (Doctoral dissertation, Universidad Autónoma de Nuevo León).
Rubilar, N. V., and Oros, L. B. (2021). Stress and burnout in teachers during times of pandemic. Front. Psychol. 12:e756007. doi: 10.3389/fpsyg.2021.756007.
Sabahi, Z (2022). Examining the relationships caused by illness, obsessive belief and stress coping styles. Master's thesis, University of Mashhad. ( in Persian).
Schinke R, Papaioannou A, Henriksen K, Si G, Zhang L, Haberl P. (2020) Sport psychology services to high performance athletes during COVID-19. Int J Sport Exerc Psychol,18(3). DOI: 10.1080/1612197X.2020.1754616. https://doi.org/10.1080/1612197X.2020.1754616.
Serafrazi, M.; Hashemi, S. M.; Karamzadeh, Ren. (2012). Examining the nervous pressure caused by work and its role in reducing the productivity of the organization, a case study: Red Crescent population of Fars province. Educational Management Research, 4 (16), 119-144. ( in Persian).
Wu, Z., & McGoogan, J. M. (2020). Characteristics of and important lessons from the coronavirus disease 2019 (COVID- 19) outbreak in China: summary of a report of 72 314 cases from the Chinese Center for Disease Control and Prevention.
Yaqoubi, Abulqasem; Aruti Mawafaq, Akbar; Safari, Neda. (2022) Prediction of stress caused by Corona based on stress coping strategies, quality of life and psychological well-being of nurses. Nursing Management Quarterly; 11 (1): 10-20 .( in Persian).
Zhu, N., Zhang, D., Wang, W., Li, X., Yang, B., Song, J., ... & Niu, P. (2020). A novel coronavirus from patients with pneumonia in China, 2019. New England Journal of Medicin, 382(8), 727-73. doi: 10.1056/NEJMoa2001017.
Comparison of Corona anxiety and coping styles in athletes and non-athletes teachers
Hasan Alikhani1*, Narjes Sayari2, Farshid Shahin Far3, Asieh Mirzaaghajani4
. Corresponding author, Department of Physical Education and Sports Sciences, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran. E-mail: alikhani@liau.ac.ir.
2 . Department of Physical Education and Sports Sciences Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran. E-mail: sayari1285@gmail.com
3 . Department of Physical Education and Sports Sciences, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran. E-mail: farshidshahinfar602@gmail.com
4. Department of Physical Education and Sports Sciences, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran.
E-mail: asyemirzaaghajani@gmail.com
Article Info | ABSTRACT |
Article type: Research Article
Article history: Received 26 January 2024 Revised 28 February 2024 Accepted 9 March 2024 Published 21 May 2024
Keywords: Corona anxiety, Coping styles, Teachers | Objective: The present study was conducted with the aim of comparing the anxiety of Corona and coping styles in sportsmen and non-sportsmen teachers. Methods: Methodology: The design of the current research was descriptive and comparative. The statistical population of the research included all the athletes and non-athletes teachers in the cities of Amalesh and Langrod in 2021, of which 270 people were selected through the available sampling method and in two groups of 135 athletes (with a training experience of 3 consecutive years and at least 3 training sessions per week) and non-athletes took place. In this research, Alipour et al.'s standard Corona anxiety questionnaires and Andler and Parker's coping styles were used, which were provided to the participants online. In the current research, the skewness and elongation of the variables were used to check the normality of the variables and the Lone test for the homogeneity of variances in order to provide the possibility of using parametric tests. And at the level of inferential statistics, multivariate analysis of variance and univariate analysis of variance were used. Also, the data of the present study were analyzed using SPSS-22 software at a significance level of 0.001. Results: The findings showed that there is a significant difference between the anxiety of corona and the coping styles of sportsmen and non-athletes. Conclusion: Therefore, performing sports activities during the corona epidemic can significantly reduce the intensity of anxiety caused by this disease in teachers and prevent the problems caused by it.
|
Cite this article: Alikhani, Hasan. Sayari, Narjes. ShahinFar, Farshid, Mirzaaghajani, Asieh. (2024). Comparison of Corona anxiety and coping styles in athletes and non-athletes teachers. Jahesh, 2 (1), 35-45.
© The Author(s). Publisher: Gorgan Branch, Islamic Azad University.
|
مقایسه اضطراب کرونا و سبک های مقابله ای در معلمان ورزشکار و غیرورزشکار
حسن علی خانی*1، نرجس سیاری2، فرشید شاهین فر3، آسیه میرزاآقاجانی4
. نویسنده مسئول، استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران. رایانامه: alikhani@liau.ac.ir
2. گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران. رایانامه: sayari1285@gmail.com
3. گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران. رایانامه: farshidshahinfar602@gmail.com
4. گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران. رایانامه: asyemirzaaghajani@gmail.com
اطلاعات مقاله | چکیده |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
تاریخ دریافت: 6/11/1402 تاریخ بازنگری: 9/12/1402 تاریخ پذیرش: 19/12/1402 تاریخ انتشار: 1/3/1403
کلیدواژهها: اضطراب کرونا ، سبکهای مقابلهای، معلمان.
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اضطراب کرونا و سبکهای مقابلهای در معلمان ورزشکار و غیرورزشکار انجام پذیرفت. روش پژوهش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ورزشکار و غیر ورزشکار شهرهای املش و لنگرود در سال1400 میشد که از بین آنها تعداد 270 نفر از طریق روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه 135 نفره ورزشکار(با سابقه تمرینی 3سال متوالی و حداقل 3جلسه تمرین در هفته) و غیر ورزشکار جایگرفتند. در این پژوهش از پرسشنامههای استاندارد اضطراب کرونا علیپور و همکاران و سبکهای مقابلهای اندلر و پارکر استفاده شد که به صورت آنلاین در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. درپژوهش حاضر از کجی و کشیدگی متغیرها برای بررسی نرمال بودن متغیرها واز آزمون لون برای همگنی واریانسها استفاده گردید تا امکان استفاده از آزمونهای پارامتریک فراهم شود.جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح آمار توصیفی از میانگین، میانه، نما ، انحراف استاندارد و ترسیم جداول و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل واریانس تک متغیره استفاده گردید. همچنین دادههای پژوهش حاضر با استفاده از نرمافزار SPSS-22 در سطح معنی داری001/0مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد بین اضطراب کرونا و سبکهای مقابلهای در معلمان ورزشکار و غیرورزشکار،تفاوت معنیدار وجوددارد.(اضطراب کرونا و سبک مقابلهای هیجانمدار و اجتنابی در معلمان ورزشکارنسبت به معلمان غیرورزشکار کمتر و سبک مقابلهای مسئلهمداردر آنان بیشتر است). نتیجهگیری: بنابراین انجام فعالیتهایورزشی در دوران همهگیری کرونا به میزان قابل توجهی میتواند شدت اضطراب ناشی از این بیماری را در معلمان کاهشداده و از مشکلات ناشی از آن نیز پیشگیری نماید.
|
استناد: علی خانی، حسن. سیاری، نرجس. فرشید، شاهین فر. میرزاآقاجانی، آسیه. (1403). مقایسه اضطراب کرونا و سبک های مقابله ای در معلمان ورزشکار و غیرورزشکار. جهش، 2 (1)، 45-35.
ناشر: واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی. © نویسندگان. |
مقدمه
بیماریهای نوظهور برای سلامت عمومی یک چالش جهانی محسوب میشوند، ویروس کرونا( کووید-19) نیز از دسته ویروسهای RNA است که در پایان سال 2019، به سرعت در سراسر جهان در بین انسانها، سایر پستانداران و پرندگان گسترش یافت(گائو1 و همکاران،2020) وباعث بیماریهای تنفسی، رودهای، کبدی و عصبی، عفونتهای تنفسی از سرماخوردگی تا بیماریهای حاد تنفسی و گاهی مرگ شدهاست. (ژو2 و همکاران، 2020). یکی از مشکلات روانشناختی بیماریهای مسری چون کووید -19، اضطراب بیماری است. درواقع اضطراب به عنوان احساسی رنجآور است که به انتظار خطری که به شیئی نامعینی وابستهاست، تعریف میشود (بوکما3و همکاران، 2019). به اعتقادلیندربرگ4 و همکاران(2020) اضطراب، حالت هیجانی ناخوشایند، مبهم و وضعیت تحریک شدید هیجانی است که اساساً نگرانی یا ترس را هم دربردارد و اغلب منشأ و علت مشخصی نداشته و برای فرد شناخته شده نمیباشد. منظور ازاضطراب بیماری، هراس از احتمال بیمار بودن است، فرد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری، مشغولیت فکری مداوم به داشتن یا احتمال ابتلا به یک بیماری جدی تشخیص داده نشده را دارد (جعفریان و شمالی،2021). اطلاعات علمی ناکافی، ظهور علائم بالینی جدید و تناقضات مداوم اطلاعات قبلی در مورد این بیماری اضطراب عمومی را به ویژه در بین سالمندان تشدید کردهاست. ترس از ناشناختهها، که همیشه منبع اضطراب بوده ومیتواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذاردو یکی از شایعترین مشکلات روانی در افرادمحسوب شود (لادو،لاوی، فیلیپس، آرنا5 ،2020).علاوه برآن در شرایط همه گیری کرونا برخی افراد به دلیل ترس از ابتلا به کرونا ویروس، با اضطراب غیرمنطقی در رابطه با علائم بدنی خود به مراکز درمانی و بیمارستانها مراجعه کردهاند که این مسئله خود باعث خستگی بیشتر کادر درمان شده و حق کسانی راکه نیازمند دریافت مداخلات لازم هستند ضایع میکند (اوزدین و باواراک6 ،2020 ؛جاکوب7 و همکاران، 2020).
یکی از عواملی که به نظر میرسد نقش مهمی در سلامت افراد وکاهش شرایط تنشزا داشته باشد، راهبرد رویاروگری یا مقابله میباشد. راهبردهای مقابله ای شامل افکار، احساسات و اعمالی هستند که در موقعیتهای مختلف فراخوانده میشوند تا از فشارهای روانی بکاهند. با در نظر گرفتن تعاریف فوق میتوان راهبردهای مقابله را به دو دسته سبکهای انطباقی یا کارآمد8 و غیرانطباقی یا ناکارآمد9 تقسیم کرد. منظور از مقابله کارآمد اعمالی است که منجر به کاهش فشار روانی و رسیدن به حالت تعادل روانی میشود، در حالیکه سبکهای غیرانطباقی و ناکارآمد، اعمالی هستند که به تشدید انتظارات موجود کمک میکنند و باعث بیثباتی و عدمتعادل سیستم روانی میشوند (آنتونی10 و همکاران، 2007). به اعتقاد لازاروس و فولکمن11 (1984)سبکهای مقابلهای عبارتند ازکلیه تلاشهای شناختی و رفتاری که فرد در جهت تعبیر، تفسیر و اصلاح یک وضعیت تنش زا از آنها استفاده می- کند و منجر به کاهش رنج و فشار روانی ناشی از آن در شرایط خاص میگردد ( باقری، تاجبخش ،ابوالقاسمی ،2020). بر این اساس سبکهای مقابلهای فرایندی مداوم و پویا بوده و به سه دسته: مسئلهمدار، هیجانمدار و اجتنابی تقسیم میشوند. (اندلر و پارکر12،1990). در این میان راهبردهای مقابله مسئله مدار به فعالیتهای رفتاری، شناختی و هیجانی به منظور مواجهه مستقیم با عوامل تنشزا به منظور بهبود بخشیدن پیامدهای آن اطلاق میشود، در سبک هیجان مدار فرد مستقیماً هیجانات ناشی از تنیدگی را هدف قرار میدهد. رفتارهای مقابلهای اجتنابی شامل روی آوردن و درگیر شدن در یک فعالیت تازه و به صورت روی آوردن به اجتماع و افراد دیگر ظاهر میباشد (یساولی و عبدی، 2015). پژوهشها نشان دادهاندکه مردان بیشتر درگیر مقابلههای متمرکز بر مشکل میشوند، در حالی که زنان بیشتر به مقابله با رویکرد هیجانی متوسل میشوندو به نظر میرسد مردانی که از راهبردهای مقابلهای متمرکز بر هیجان استفاده می کنند سطوح بالاتری از عاطفه مثبت را ثبت می کنند (مکاروسکی13 و همکاران،2022).
يكي از مهمترين حوزههاي توسعه پايدار در جوامع بشري، آموزش و پرورش است که نيازمند افراد سالم، شاداب و با انگيزه كاري بالا ميباشد. با این حال وجود برخی شرایط همچون فشارهای عصبی و روانی، بخش عمدهای از زندگی افراد و از جمله معلمان را محیطهای مختلف خانوادگی وکاری تحت تأثیر قرار داده است (سرافرازی، هاشمی، کرم زاده، 2013). شغل معلمی از نظر روانشناختی حرفه ای سخت محسوب شده و تحت تأثیر عوامل مختلف، اغلب سطوح بالایی از استرس و اضطراب از معلمان گزارش شده است (روبیلار و اوروس14، 2021). در این میان یکی از عواملی که سبب شده تا بسیاری از معلمان با تغییر در روشهای تدریس، محیط آموزشی و برخی الزامات شغلی جدید، فشار روانی و اضطراب زیادتری را تجربه نمایند، همهگیری ویروس کووید-19یا ویروس کرونا است (پرسلی15، 2021). یکی از عواملی با برنامهریزی درست در آن میتوان در جهت پیشرفت و ارتقاء تندرستی وهمچنین کاهش اضطراب و سلامت روان در جامعه گام برداشت ورزش است. پرداختن به ورزش علاوه بر سلامت جسمی، سبب تقویت حس اعتمادبهنفس، ایجاد خودباوری و کاهش برانگیختگی و اضطراب میگردد (باقری، ابواقاسمی،کافی،2019).مطالعات رویز(2021) نشان داده است در طول همهگیری کرونا، فعالیت بدنی میتواند عامل مهمی جهت مبارزه با استرس و اضطراب ومحافظت از سلامت باشد. در بررسی های اودر طول همهگیری سلامت روانی و جسمی افراد با فعالیت های بدنی به میزان قابلتوجهی بالاتر گزارش شد. در این راستا سازمان جهانی بهداشت نیز دستورالعملهایی در رابطه با حداقل فعالیت بدنی لازم طی همه گیری ویروس جهت پیشگیری از این بیماری ارائه داده است. به عنوان نمونه،برای سنین 18 تا 64 سال که بیشتر از گروه های سنی دیگر درگیراین بیماری شده اند، انجام حداقل150 دقیقه تمرینات ورزشی با شدت متوسط توصیه شده است (وو و مکگوگان16،2020).
نیکومنش و شعبانی (2020) در پژوهشی به بررسی رابطه سبکهای مقابلهای و اضطراب کرونا در دانشآموزان مقطع متوسطه، پرداختند. بر اساس نتایج بدستآمده از آزمون همبستگی پیرسون، بین دو متغیر علائم روانی و سبکهای مقابلهای مسئلهمدار، به میزان ۴۵ درصد رابطه مستقیم وجود داشت، بین دو متغیر علائم جسمانی و سبکهای مقابلهای هیجانمدار، به میزان ۳۹ درصد رابطه مستقیم وجود داشت و بین دو متغیر اضطراب کرونا و سبکهای مقابلهای، به میزان ۳۹ درصد رابطه مستقیم دیده شد. نتایج پژوهش غضبان زاده (2020) در مورد بررسی رابطه سبکهای مقابلهای با استرس و اضطراب کرونا در دانشآموزان مقطع متوسط آمده نشان دادکه بین سبکهای مقابلهای هیجانمدار بااسترس و اضطراب کرونا در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه رابطه معکوس معنیداری وجود دارد و بین سبکهای مقابلهای مسئلهمدار با استرس و اضطراب کرونا در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه رابطه مستقیم معنیدار وجود .یافتههای صباحی (2021) در بررسی ارتباط بين اضطراب ناشی از بيماري کرونا، باورهاي وسواسی و سبكهاي مقابله با استرس نشان داد که بین افراد سالم و افراد مبتلا به کووید- 19 از لحاظ میزان نگرانی، مسئولیتپذیری اجتماعی، آشفتگی، ترس تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین اضطراب ناشی از بیماری کرونا با باورهای وسواسی و سبکهای مقابله با استرس رابطه معناداری وجود دارد. باقری شیخانگفشه و همکاران(2020) در پژوهشی به بررسی سبکهای مقابلهای و اضطراب سلامت در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار پرداختند.نتایج مطالعات آنها حاکی از آن بود که اضطراب کووید-19،سبکهای مقابلهای هیجانمدار و اجتنابی و اضطراب سلامت در دانشجویان ورزشکارنسبت به غیرورزشکار کمتربوده و سبک مقابلهای مسئلهمدار در آنها بیشتر یافت می شود.
ماکاروسکی17 و همکاران (2022) در پژوهش خود به بررسی راهبردهای مقابله و درک استرس و اضطراب در بین ورزشکاران سه کشور لهستان، رومانی و اسلواکی در طول موج های مختلف همه گیری کووید-19 در پرداختند.یافته های مطالعات آنها حاکی از این بود که به کارگیری راهبردهای مقابلهای ﻣﺆثر مانند راهبرد مسئلهمدار، باعث کاهش اضطراب ورزشکاران سه کشور در طول دوره همهگیری کرونا شدهاست و پیامدهای مستقیم همهگیری باعث افزایش استرس و اضطراب درک شده در بین ورزشکاران نشدهاست. روگووسکا18 و همکاران (2020) در پژوهشی به بررسی اضطراب، رضایت از زندگی، سلامت عمومی، استرس و شیوههای مقابله در طی همهگیری کووید 19 در نمونه دانشجویان دانشگاه لهستان پرداختند. نتایج نشان داد آن دسته از دانشآموزانی که در مقایسه با وضعیت قبل از شیوع کووید-19بدترین ارزیابی را از زمان فعلی داشتند، سطوح بالاتری از اضطراب، استرس درک شده و سبکهای مقابلهای هیجانمدار را نشان دادند. نتایج پژوهش گاربوسکی19 و همکاران (2021) در ارتباط با اضطراب سلامتی، استرس درک شده، و سبکهای مقابلهای در برابر کووید- 19 نشان داد بین استرس ادراک شده و اضطراب سلامت رابطه مثبت و معنادار آماری وجود دارد وسطح اضطراب سلامت و استرس ادراک شده در بین دانشجویان بینالمللی به طور قابل توجهی بالاتر از دانشجویان داخلی بود. در رابطه با مقابله، واهی اندیشی با سطوح بالاتری از استرس و اضطراب در بین دانشجویان بینالمللی همراه بود، در حالی که یک فرد هدفگرا برعکس عمل میکرد. در بین دانشجویان داخلی،راهبردمقابله ای بازسازی شناختی با سطوح پایینتر استرس و اضطراب همراه بود. در رابطه با اضطراب سلامت، دانشجویان دختر (داخلی و بینالمللی) بهطور معنیداری در مقایسه با پسران دارای سطوح بالاتر اضطراب سلامت بودند.
با توجه به این که شغل معلمی نیز از نظر روانشناختی حرفهای سخت محسوب شده و تحت تأثیر عوامل مختلف، اغلب سطوح بالایی از استرس و اضطراب از معلمان گزارش شده است (روبیلار و اوروس، 2021) و همهگیری ویروس کرونا نیز، سلامت روانی بسیاری از مردم جهان و از جمله معلمان را تغییر داده است، زمینه جدیدی برای تحقیقات استرس و اضطراب معلم فراهم شده و درک اضطراب معلم در زمینه یک بیماری همهگیر ضروری است (هولمز و همکاران، 2020). بررسی مطالعات انجام شده در این زمینه نشان میدهد که تاکنون مطالعات کافی در رابطه با ورزش و اثرآن بر معلمان صورت نگرفته است. انجام پژوهش حاضر از یک سو میتواند خلأ پژوهشی در این زمینه را مرتفع سازد و از سوی دیگر نتایج آن میتواند به مسئولان مربوطه کمک نماید تا بتوانند برای بهبود سلامت معلمان و پیشرفت در عملکرد و اثربخشی آنان جهت پرورش نسلهای آینده برنامههای لازم را تدارک ببینند. بنابراین با توجه به اهمیت شاخص اضطراب و سبک های مقابله با آن و ناکافی بودن پژوهشهای انجام شده در این زمینه، هدف اصلی این پژوهش، پاسخ به این سؤال اساسی است که آیا بین کنترل اضطراب و سبکهای مقابلهای بین معلمان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معنی داری وجود دارد؟
روششناسی پژوهش
هدف اساسی پژوهش حاضر مقایسه اضطراب کرونا و سبکهای مقابلهای در معلمان ورزشکار و غیر ورزشکار استان گیلان است. طرح مطالعه حاضر از نمونه پژوهشهای همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان ورزشکار و غیر ورزشکار شهرهای املش و لنگرود در سال 1400 تشکیل دادند که 270 نفر از معلمان ورزشکار و غیر ورزشکار شهرهای املش و لنگرود بر اساس جدول مورگان و از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 135 نفره ورزشکار (با سابقه تمرینی 3سال متوالی و حداقل 3جلسه تمرین در هفته) و غیر ورزشکار جای گرفتند. پس از کسب مجوز لازم برای اجرای پژوهش و انتخاب تعداد افراد نمونه، شرکتکنندگان لازم جهت انجام پژوهش شناسایی شدند و طی جلسهای توضیحات لازم در خصوص موضوع و هدف پژوهش و لزوم انجام آن، دستورالعمل و نحوه تکمیل پرسشنامههای آنلاین داده شد. ملاک ورود به پژوهش علاقمندی و توانایی شرکت در پژوهش و معیار خروج، آسیب های جدی جسمانی و روانشناختی، عدم تمایل به همکاری وعدم پاسخدهی کامل پرسشنامه عنوانشد. سپس از شرکتکنندگان تقاضا گردید که به تمامی مادهها با دقت پاسخ دهندو تأکید گردید که از اطلاعات جمعآوری شده صرفاً جهت انجام پژوهش استفاده خواهد شدو پاسخهامحرمانه خواهند ماند و درپایان از آزمودنیها به خاطر همکاریشان تشکر و قدردانی به عمل آمد.
در این پژوهش ازپرسشنامه اضطراب کروناویروس(CDAS20)، جهت سنجش اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا که توسط علیپور و همکاران(1398) در کشور ایران تهیه و اعتباریابی شده استفاده گردید. نسخه نهایی این ابزار دارای 18 گویه و 2 مؤلفه است که گویههای 1تا 9 علائم روانی و گویههای 10 الی 18 علائم جسمانی را میسنجد. این ابزار در طیف 4 درجهای لیکرت (هرگز 0، گاهی اوقات 1، بیشتر اوقات 2 و همیشه 3) نمرهگذاری شده است. بنابراین بیشترین و کمترین نمرهای که افراد پاسخ دهنده در این پرسشنامه کسب میکنند بین 0 تا 54 است. نمرات بالا در این پرسشنامه نشان دهنده سطح بالاتری از اضطراب در افراد است. پایایی این ابزار با استفاده از روش الفای کرونباخ برای عامل اول 879/0، عامل دوم 861/0 و برای کل پرسشنامه 919/0 به دست آمد. جهت بررسی روایی وایسته همبستگی به ملاک این پرسشنامه از همبستهکردن این ابزار با پرسشنامه سلامت عمومی استفاده شد که نتایج نشان داد پرسشنامه اضطراب کرونا با نمره کل پرسشنامه و مؤلفه اضطراب، نشانههای جسمانی، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی به ترتیب برابر با 483/0، 507/0، 418/0، 333/0، و 269/0 است و کلیه این ضرایب در سطح 01/0 معنادار بود.
در این مطالعه، جهت بررسي و جمعآوري اطلاعات پيرامون سبكهاي مقابله با فشار رواني از پرسشنامه مقابله با فشار رواني اندلر و پاركر(1990) استفاده شد. اين آزمون يك ابزار اندازهگيري خود گزارشي شامل 48 عبارت میباشد كه پاسخهاي هر مقوله به روش ليكرت از هيچ (1) تا خيلي زياد (5) مشخص شده است. آزمون مقابله با فشار رواني سه زمينه اصلي رفتارهاي مقابلهاي را دربر ميگيرد كه عبارتند از مقابله مسألهمدارانه يا برخورد فعال با مسأله در جهت مديريت و حل آن، مقابله هيجانمدارانه يا متمركز بر پاسخهاي هيجاني به مسأله و مقابله اجتنابي یا فرار از مسأله كه به دو شكل روي آوردن به اجتماع و فرد ديگر و با روي آوردن و درگيرشدن در يك فعاليت تازه بروز مينمايد. ضریب آلفای کرونباخ سه زیر مقیاس اصلی آزمون (مقابله مسألهمدار، هیجانمدار و اجتنابی)، در نمونههای مختلف بالای 80/0 گزارش شده است (اندلر و پارکر، 1990 ). ضریب آلفای دو بعد زیرمقیاس مقابله اجتنابی (سرگرمی اجتماعی و توجه گردانی) نیز در نمونههای یاد شده بین 72/0 تا 84/0 بوده است. همچنین ضریب پایایی حاصل از روش بازآزمایی زیر مقیاسها بین 51 درصد تا 73/0 گزارش شدهاست. در ایران نیز شکری و همکاران (1384) ضریب آلفای زیر مقیاس مقابله مسألهمدار را 75/0 و زیر مقیاس مقابله هیجانمدار را 82/0 و زیر مقیاس مقابله اجتنابی را 73/0 گزارش کردهاند. اعتبار سازه عبارات زیر مقیاسهای آزمون از طریق محاسبه همبستگی هر یک از عبارات با کل عبارات زیر مقیاس مورد نظر اثبات شد ومیزان همبستگی در مقابله مسألهمدار: 48/0؛ مقابله هیجانمدار: 41/0؛ و مقابله اجتنابی: 45/0 مشاهده شد.(اندلر و پارکر، 1990).
درپژوهش حاضر از کجی و کشیدگی متغیرها برای بررسی نرمال بودن متغیرها واز آزمون لون برای همگنی واریانسها استفاده گردید تا امکان استفاده از آزمونهای پارامتریک فراهم شود.جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح آمار توصیفی از میانگین، میانه، نما ، انحراف استاندارد و ترسیم جداول و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل واریانس تک متغیره استفاده گردید. همچنین دادههای پژوهش حاضر با استفاده از نرمافزار SPSS-22 در سطح معنی داری001/0مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتههای پژوهش
در این بررسی تعداد شرکت کنندگان در دو گروه ورزشکار و غیر ورزشکارمساوی و برابر با 135 نفر بودند که بیشترین فراوانی مربوط به آزمودنیهای مرد با تعداد 144 نفر (معادل 33/53 درصد) و کمترین فراوانی مربوط به آزمودنیهای زن با تعداد 126 نفر (معادل 67/46 درصد) بود.جدول 1 میانگین و انحراف معیار نمرههای اضطراب کرونا و سبکهای مقابلهای در گروه معلمان ورزشکار و غیرورزشکار را نشان میدهد.
جدول 1. یافتههای توصیفی متغیرهای پژوهش
متغیر | آماره | گروه | |
ورزشکار | غیرورزشکار | ||
اضطراب کرونا | میانگین | 04/14 | 38/19 |
انحراف معیار | 84/9 | 88/11 | |
سبک مقابله مسألهمدار | میانگین | 41/51 | 01/43 |
انحراف معیار | 39/7 | 00/9 | |
سبک مقابله هیجانمدار | میانگین | 15/44 | 44/51 |
انحراف معیار | 07/9 | 20/9 | |
سبک مقابله اجتنابی | میانگین | 30/47 | 25/51 |
انحراف معیار | 27/9 | 44/9 |
همانطور که در جدول 1 مشاهده میشود، میانگین و انحراف معیار نمرههای اضطراب کرونا در گروه ورزشکار (84/9 و 04/14) و در گروه غیرورزشکار (88/11 و 38/19)، ، سبک مقابله مسألهمدار در گروه ورزشکار (39/7 و 41/51) و در گروه غیرورزشکار (00/9 و 01/43)، سبک مقابله هیجانمدار در گروه ورزشکار (07/9 و 15/44) و در گروه غیرورزشکار (20/9 و 44/51)، و سبک مقابله اجتنابی در گروه ورزشکار (27/9 و 30/47) و در گروه غیرورزشکار (44/9 و 25/51) است. جدول 2، نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری برای مقایسه اضطراب کرونا و سبکهای مقابلهای در معلمان ورزشکار و غیرورزشکاررا نشان می دهد.
جدول 2. خلاصه نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری برای مقایسه میانگین نمرههای متغیرهای وابسته
اثر | آزمون | ارزش | F | df فرضیه | df خطا | سطح معنیداری |
گروه | اثر پیلایی | 433/0 | 314/40 | 5 | 264 | 001/0 |
لمبدای ویلکز | 567/0 | 314/40 | 5 | 264 | 001/0 | |
اثر هتلینگ | 764/0 | 314/40 | 5 | 264 | 001/0 | |
بزرگترین ریشه روی | 764/0 | 314/40 | 5 | 264 | 001/0 |
همانطور که نتایج مندرج در جدول 2نشان میدهد، بین گروه ورزشکار و گروه غیرورزشکار از لحاظ حداقل یکی از متغیرهای وابسته (اضطراب کرونا و سبکهای مقابلهای) تفاوت معنیداری وجود دارد (314/40=F و 001/0>P). به منظور بررسی نقطه این تفاوت، تحلیل واریانس تک متغیری در متن مانووا روی نمرههای اضطراب کرونا، استرس شغلی و سبکهای مقابلهای انجام شد که نتایج آن در جدول 3ارائه شده است.
جدول 3. نتایج تحلیل واریانس تک متغیره برای بررسی تفاوت متغیرهای وابسته در گروه ورزشکار و گروه غیرورزشکار
منبع شاخصها | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | F | سطح معنیداری |
اضطراب کرونا | 00/1920 | 1 | 00/1920 | 127/16 | 001/0 |
سبک مقابله مسألهمدار | 404/4754 | 1 | 404/4754 | 100/70 | 001/0 |
سبک مقابله هیجانمدار | 119/3586 | 1 | 119/3586 | 980/42 | 001/0 |
سبک مقابله اجتنابی | 181/1108 | 1 | 181/1108 | 725/12 | 001/0 |
با توجه به نتایج مندرج در جدول 3 ، نسبت F تحلیل واریانس تک متغیری برای متغیر اضطراب کرونا (127/16=F و 001/0>P) به دست آمد. این یافته نشان میدهد که بین گروه ورزشکار و گروه غیرورزشکار از لحاظ اضطراب کرونا تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین با توجه به نتایج مندرج در جدول 1 میانگین اضطراب کرونا در گروه ورزشکار 04/14 و در گروه غیرورزشکار 38/19گزارش شد. با توجه به جدول3، در این بررسی، نسبت F تحلیل واریانس تک متغیری برای متغیر سبک مقابله مسألهمدار (100/70=F و 001/0>P) به دست آمد. این یافته نشان میدهد که بین گروه ورزشکار و گروه غیرورزشکار از لحاظ سبک مقابله مسألهمدار تفاوت معنیدار وجود دارد. با توجه به نتایج مندرج در جدول 1 میانگین سبک مقابله مسألهمدار در گروه ورزشکار 41/51 و در گروه غیرورزشکار 01/43 میباشدکه این تفاوت در سطح 001/0 معنیدار میباشد. علاوه بر آن، نسبت F تحلیل واریانس تک متغیری برای متغیر سبک مقابله هیجانمدار (980/42=F و 001/0>P) به دست آمد. این یافته نشان میدهد که بین گروه ورزشکار و گروه غیرورزشکار از لحاظ سبک مقابله هیجانمدار تفاوت معنیدار وجود دارد. با توجه به نتایج مندرج در جدول 1 میانگین سبک مقابله هیجانمدار در گروه ورزشکار 15/44 و در گروه غیرورزشکار 44/51 میباشد که این تفاوت در سطح 001/0 معنیدار میباشد.
همچنین همانطور که در جدول 3 مشاهده میگردد، نسبت F تحلیل واریانس تک متغیری برای متغیر سبک مقابله اجتنابی (725/12=F و 001/0>P) به دست آمد که این یافته نشان میدهد که بین گروه ورزشکار و گروه غیرورزشکار از لحاظ سبک مقابله اجتنابی تفاوت معنیدار وجود دارد. علاوه بر آن با توجه به نتایج مندرج در جدول 1 میانگین سبک مقابله اجتنابی در گروه ورزشکار 30/47 و در گروه غیرورزشکار 25/51 میباشد که این تفاوت در سطح 001/0 معنیدار میباشد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین معلمان ورزشکار و غیرورزشکار از نظر اضطراب کرونا و سبکهای مقابله ای مسألهمدار، هیجانمدار و اجتنابی تفاوت معنیداری وجود دارد. یافته های این پژوهش با پژوهشهای ماکاروسکی و همکاران (2022) ، روگووسکا و همکاران (2020) ، گاربوسکی و همکاران (2021)، نیکومنش و شعبانی(2020)، باقری شیخانگفشه و همکاران(2020) و صباحی(2021) همسو و هماهنگ است.
با توجه به یافتههای پژوهش از نظر اضطراب کرونا بین معمان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معنیداری مشاهده شد. تبیین این یافته میتوان گفت که ورزش و فعالیتهای بدنی می تواند به ارتقای شرایط ذهنی و کاهش مشکلات روانشناختی به ویژه در دوران کرونا و آسیبهای ناشی از آن کمک کند.به عنوان نمونه اسکینک21 و همکاران (2020) در تحقیقات خود نشان دادند با تمرینات مکرر در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﺤﻮر ﻫﯿﭙﻮﺗﺎﻻﻣﻮس ،ﻫﯿﭙﻮﻓﯿﺰ و آدرنال( محور استرس) ،تغییرات پایداری به وجود می آید که باعث می شود افراد بهتر بتوانند استرس را مدیریت کنند. در نتیجه با تداوم فعالیت های ورزشی، با کاهش هورمون کورتیزول، اضطراب کاهش یافته و شرایط روحی و روانی فرد بهبود مییابد.(نبیل پور و همکاران،2021). به طور کلی تمرینات ورزشی از دو طریق بر افراد اثر می گذارد، یکی با آزادسازی آندروفین و دیگری با کاهش هورمون کورتیزول که تحت شرایط فشار عصبی در خون ترشح میشود.بر اساس نظر متخصصان فیزیولوژی،آندروفین ها داروهای طبیعی جهت کاهش درد و منبع احساسات مطلوب و خوشایند هستند که افزایش میزان ترشح آنها با انجام تمرینات بدنی امکان پذیر است. ( وسترن و دبورا22،2013)علاوه برآن، عموماً معلمان ورزشکار به دلایل مختلف از جمله موفقیتهای کسب کرده در ورزش و آگاهی از تواناییهای خود دچار اضطراب کمتری از درگیری با بیماریهای همهگیر می شوند و با توجه با این که که بدن خود را ورزیدهتر کرده و احساس بهتری از خود دارند، درمقابله با موقعیتهای استرسزا دارای افکار مثبت و ذهن آرامتری بوده، به جای تلاش برای منحرف کردن فکر، سرزنش کردن، تخلیه و یا نادیده گرفتن مشکلات روبرو، بیشتر بر حل مشکل متمرکز میشوند، بنابراین مشکلات جسمی کمتری را گزارش می دهند، همچنین دارای اعتماد به نفس بالاتری بوده و در مقایسه با معلمان غیرورزشکار، میزان اضطراب کمتری نسبت به شرایط کرونا از خود نشان می دهند (محمدزاده و همکاران،2021)
همچنین درمطالعه حاضر در سبکهای مقابلهای مسألهمدار، سبک مقابله هیجانمدار و سبک مقابله اجتنابی بین معلمان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معنیداری مشاهده شد. معلمان ورزشکار در مقایسه با معلمان غیرورزشکار بیشتر از سبک مقابله مسألهمدار استفاده مینمایند. این دسته از معلمان برای حل مشکلات خود بر محیط و استراتژیهای جایگزین تمرکز دارند و به جستجوی اطلاعات یا توصیهها، اقدام به حل مسأله یا ایجاد پاداشهای جایگزین میپردازند. افراد دارای سبک مقابلهای مسئله مدار، افرادی با نگرش مثبت به مشکلات بوده و تمایل به رویارویی و مقابله با مشکلات را دارند. جهتگیری مثبت بهعنوان یکی از ارکان اساسی حل مسئله به حساب آمده و شامل ارزیابی مشکل بهعنوان چالش قابل حل و احساس توانایی و خودکارآمدی شخص برای حل مشکل بهطور موفقیتآمیز و همچنین باور داشتن زمان لازم برای انجام تکلیف، تلاش و پایداری و تعهد شخصی برای حل مشکل میگردد.علاوه بر آن این افراد دارای خودکارآمدی بالایی بوده و کمتر دچار اضطراب میشوند. سبک حل مسئله، میزان یادگیری را افزایش میدهد و باعث میشود افراد شیوهنامههای بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و بههمیندلیل، از میزان اضطراب میکاهد (گراوند، 2021). ورزش نیز باعث میگردد که فرد بیاموزد که برای تغییر نتایج، باید تغییر در خود فرد یا تغییر در محیط ایجادشود که این تغییرمیتواند شامل تغییر آرزوها و اهداف، کاهش خود درگیرشدگی یا یافتن راههای دیگری برای کامروایی باشدبه عبارت دیگر، مسأله از دیدگاه فرد کاهش یا تغییر پیدا میکند (لیس23، 2009).
از سوی دیگر، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که معلمان ورزشکار در مقایسه با ورزشکاران غیرورزشکار کمتر از سبک مقابله هیجانمدار و اجتنابی استفاده مینمایند. یکی از راههاي کاهش اهمیت موقعیتهای استرسزا، فاصله گرفتن از آن موقعیت به منظور اجرا کردن فنون و مهارتهاي آموخته شده است. اما سبک مقابله هیجانمحور و اجتنابی، این فرصت را از معلم غیرورزشکار سلب میکند و این درگیر شدن در شرایط استرسزا که فرد تحت آن هم از نظر روانی و هم از نظر جسمانی کاملاً برانگیخته است، بخشی از انرژي روانی و فیزیکی شخص را به خود اختصاص داده که در نتیجه این اختصاص انرژي، علاوه بر این که انرژي لازم براي ارائه آموزش به صورت کارآمد کاهش می یابد احتمال عدم موفقیت و شکست را افزایش خواهد داد. همچنین، درگیر شدن معلم در شرایط استرسزا و برانگیخته میتواند باعث اضطراب و نگرانی اوگشته و این اضطراب نیز به نوبه خود با تحلیل قوای فرد ، از دقت و ظرافت عملکرد وي کاسته و مقدمات عدم موفقیت و شکست را فراهم ساخته و ســطوح بهزیســتی روانشــناختی و کیفیــت زندگــی او راکاهــش می دهد.(لوین، تری وتجانگ24،2022). در واقع معلمان غیرورزشکاری که از سطوح بالای اضطراب بیماریهای همهگیر مانند کرونا رنج میبرند، بیشتربه سمت راهبردهای مقابلهای هیجانمدار و اجتنابی جذب میشوند که استفاده نادرست از این مهارتهای مقابله با فشار روانی ممکن است طول و شدت بیماری های همهگیر را افزایش دهد که این عامل خود اضطراب کووید را نیز به همراه دارد. علاوه بر آن، افرادی که تحرک کافی را در طول همهگیری ندارند بیشتر دارای نشانههای اضطراب کرونا و خودبیمارانگاری هستند.(باقری شیخانگفشه، تاجبخش،ابوالقاسمی،2021)
مطالعه حاضر نیز مانند بسیاری از پژوهشهای با محدودیتهایی همراه بود. با توجه به اینکه پژوهش حاضر در دو گروه معلمان ورزشکار و غیر ورزشکار استان گیلان انجام شده است، لذا در تعمیم آن به سایر افراد، سایر شهرها و سایر مشاغل که ممکن است از لحاظ ساختاری با جامعه مذکور متفاوت باشند، بایستی جانب احتیاط رعایت گردد.همچنین با در نظر گرفتن اینکه این پژوهش به صورت مقطعی انجام شده است، به این دلیل نتیجهگیری در رابطه با علیت را دشوار میکند. علاوه بر آن در پژوهش حاضر از پرسشنامههای خودگزارشی استفاده شده است که باید محدودیتهای خاص آن مورد توجه قرار گیرند.
با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود که معلمان برنامه های ورزشی را به طور منظم در برنامه هفتگی خودبگنجانند. همچنین ادارات آموزش وپرورش می توانند فضای ورزشی مناسب را جهت تسهیل فعالیتهای ورزشی معلمان مهیا نمایند. همچنین پیشنهاد میگردد که مسئولان وزارت آموزش و پرورش، ادارات آموزش و پرورش استانها و حتی نواحی، با اجرای منظم مسابقات ورزشی همراه با پرداخت جوایز مادی و معنوی، زمینه روی آوردن هرچه بیشتر معلمان به سمت ورزش را فراهم سازند.
تشکر و قدردانی
نویسندگان مقاله از همکاری تمامی افراد شرکتکننده در این پژوهش تشکر و قدردانی مینمایند. همچنین از داوران محترم، جهت ارائه نظرهای ساختاری و علمی سپاسگزاری میگردد.
منابع
Alipour A, Ghadami A, Alipour Z, Abdollahzadeh H. [Preliminary validation of the corona disease anxiety scale (CDAS) in the Iranian sample (Persian)]. Q J Health Psychol. 2020; 8(32):163-75. ( in Persian).
Anthony, M., Ironson, G. & Schneiderman, N. (2007). A practical guide to managing stress in a cognitive-behavioral way. Translated by Seyyed Javad Al-Mohammed, Solmaz Jokar and Hamid Taher, Neshat Dost (2011). Isfahan: Academic Jihad Publications. (in persian)
Bagheri Sheykhangafshe, F. (2021). Mental Health of Medical Students during the Coronavirus 2019 Epidemic (COVID-19). Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 20(2), 251-256. (in persian). doi: 10.52547/jrums.20.2.251
Bagheri Sheykhangafshe, F., Abolghasemi, A., Kafi Masouleh, M. (2019). Comparison Dark Triad Traits of Personality, Cognitive Decision- Making and Mental Toughness in Natural, Supplement and Steroid Bodybuilders. Sport psychology Studies, 8(29), 19-38. ( in Persian).
Bagheri-Shikhangfeshe, F., Tajbakhsh, K., & Abolghasemi. (2020). Comparison of covid-19 anxiety, coping styles and health anxiety in student athletes and non-athletes. Sports Psychology Studies, 32(9), 288-306. https://doi.org/10.22089/spsyj.2020.9377.2027.
Bokma, W. A., Wetzer, G. A., Gehrels, J. B., Penninx, B. W., Batelaan, N. M., & van Balkom, A. L. (2019). Aligning the many definitions of treatment resistance in anxiety disorders: A systematic review. Depression and Anxiety, 36(9), 801-812. https://doi.org/10.1002/da.22895.
Cetin, C., & Dede, E. (2018). The effect of perceived stress dimensions on self- efficacy and job burnout of public school teachers. Archives of Business Research, 6(7).
Endler, N. S., & Parker, J. D. (1990). Multidimensional assessment of coping: a critical evaluation. Journal of personality and social psychology, 58(5), 844. https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.5.844.
Gao, J., Galley, M., & Li, L. (2018, June). Neural approaches to conversational ai. In The 41st International ACM SIGIR Conference on Research & Development in Information Retrieval (pp. 1371-1374). https://doi.org/10.1145/3209978.3210183.
Garbóczy, S., Szemán-Nagy, A., Ahmad, M. S., Harsányi, S., Ocsenás, D., Rekenyi, V., & Kolozsvári, L. R. (2021). Health anxiety, perceived stress, and coping styles in the shadow of the COVID-19. BMC Psychology, 9(1), 1-13.
Ghadbanzadeh, (2019). Investigating the relationship between stress coping styles and corona anxiety in high school students of Ahvaz city. The 6th National Conference on Humanities and Management Studies. (in persian).
Garavand، H. (2021). Structural modeling of problem solving styles and corona anxiety in students with emphasis on the mediating role of self-efficacy. Cognitive and behavioral science research, 10(2), 145-166. (in persian). doi: 10.22108/cbs.2022.130911.1581.
Jacob, L., Tully, M., Barnett, Y., Lopez-Sanchez, G., Butler, L., Schuch, F., ... & Yakkundi, A. (2020). The relationship between physical activity and mental health in a sample of the UK public: A cross-sectional study during the implementation of COVID-19 social distancing measures. Mental Health and Physical Activity, 19, 100345-100345..
Jafarian Firouzabadi, F; North Ahmedabadi, AD (2022). Afaq Humanities Year, 48: 35-46. (in persian).
Kyriacou, C., and And Sutcliffe, J. (1978). Teacher stress: prevalence, sources, and symptoms. Br. J. Educ. Psychol. 48, 159–167. doi: 10.1111/j.2044-8279.1978.tb02381.x.
Laddu, D. R., Lavie, C. J., Phillips, S. A., & Arena, R. (2020). Physical activity for immunity protection: Inoculating populations with healthy living medicine in preparation for the next pandemic. Progress in cardiovascular diseases. doi: 10.1016/j.pcad.2020.04.006. doi: 10.1016/j.pcad.2020.04.006
Lazarus, R. S. (1993). Puzzles in the Study of Daily Hassles. J. Behavioral Medicine, 7, 375-389.
Lees, N. F. (2009). The ability to bounce back: The relationship between resilience, coping, and positive outcomes. A thesis presented in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Arts in Psychology at Massey University, Auckland, New Zealand.
Levine, O., Terry, M., & Tjong, V. (2022). The collegiate athlete perspective on return to sport amidst the COVID-19 pandemic: A qualitative assessment of confidence, stress, and coping strategies. International journal of environmental research and public health, 19(11), 6885. https://doi.org/10.3390/ijerph19116885.
Lindberg, L., Hagman, E., Danielsson, P., Marcus, C., & Persson, M. (2020). Anxiety and depression in children and adolescents with obesity: a nationwide study in Sweden. BMC Medicine, 18(1), 1-9.
Makarowski, R., Predoiu, R., Piotrowski, A., Görner, K., Predoiu, A., Oliveira, R., ... & Ahuja, G. (2022). Coping Strategies and Perceiving Stress among Athletes during Different Waves of the COVID-19 Pandemic—Data from Poland, Romania, and Slovakia. In Healthcare 10( 9), 1770.
Mohammadzadeh, F.; Dilshad Nougabi, A.; Bazli, J; Karimi, H. R.; Alami, H. (2022). Stress factors and coping strategies during the 2019 coronavirus outbreak among hospital staff: a case study in Iran. Scientific Research Journal of Internal Medicine, 27(2), 148-163.( in Persian). doi: 10.32598/hms.27.2.3289.1
Nabilpour, M.; Pourrahim, A.; Aghababa, A; Soltanian, L. (2022) Maintaining the mental well-being of bodybuilding athletes with physical activity during quarantine. preventive medicine; 8 (2): 47-37 .( in Persian). doi: 10.52547/jpm.8.2.47.
Nikomanesh, N; Shabani, R. (2019). Investigating the relationship between coping styles and sports in high school students. The third international conference of psychology, educational sciences and social studies. .( in Persian).
Özdin, S., & Bayrak, Ö. Ş. (2020). Levels and predictors of anxiety, depression and health anxiety during COVID-19 pandemic in Turkish society: The importance of gender. The International journal of social psychiatry, 20764020927051. https://doi.org/10.1177/0020764020927051.
Pressley, T. (2021). Factors contributing to teacher burnout during COVID-19. Educ. Res. 50, 325–327. doi: 10.3102/0013189x211004138.
Robinson, L. E., Valido, A., Drescher, A., Woolweaver, A. B., Espelage, D. L., LoMurray, S., ... & Dailey, M. M. (2023). Teachers, stress, and the COVID-19 pandemic: A qualitative analysis. School mental health, 15(1), 78-89.
Rogowska, A. M., Kuśnierz, C., & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during COVID-19 pandemic in Polish sample of university students. Psychology Research and Behavior Management, 13, 797. https://doi.org/10.2147/PRBM.S266511.
Roiz Hernández, H. D. J. (2021). Grado de afectación de la salud mental en médicos residentes de anestesiología durante la pandemia SARS-COV2 (COVID-19) (Doctoral dissertation, Universidad Autónoma de Nuevo León).
Rubilar, N. V., and Oros, L. B. (2021). Stress and burnout in teachers during times of pandemic. Front. Psychol. 12:e756007. doi: 10.3389/fpsyg.2021.756007.
Sabahi, Z (2022). Examining the relationships caused by illness, obsessive belief and stress coping styles. Master's thesis, University of Mashhad. ( in Persian).
Schinke R, Papaioannou A, Henriksen K, Si G, Zhang L, Haberl P. (2020) Sport psychology services to high performance athletes during COVID-19. Int J Sport Exerc Psychol,18(3). DOI: 10.1080/1612197X.2020.1754616. https://doi.org/10.1080/1612197X.2020.1754616.
Serafrazi, M.; Hashemi, S. M.; Karamzadeh, Ren. (2012). Examining the nervous pressure caused by work and its role in reducing the productivity of the organization, a case study: Red Crescent population of Fars province. Educational Management Research, 4 (16), 119-144. ( in Persian).
Wu, Z., & McGoogan, J. M. (2020). Characteristics of and important lessons from the coronavirus disease 2019 (COVID- 19) outbreak in China: summary of a report of 72 314 cases from the Chinese Center for Disease Control and Prevention.
Yaqoubi, Abulqasem; Aruti Mawafaq, Akbar; Safari, Neda. (2022) Prediction of stress caused by Corona based on stress coping strategies, quality of life and psychological well-being of nurses. Nursing Management Quarterly; 11 (1): 10-20 .( in Persian).
Zhu, N., Zhang, D., Wang, W., Li, X., Yang, B., Song, J., ... & Niu, P. (2020). A novel coronavirus from patients with pneumonia in China, 2019. New England Journal of Medicin, 382(8), 727-73. doi: 10.1056/NEJMoa2001017.
[1] . Gao
[2] . Zhu
[3] . Bokma
[4] . Lindberg
[5] . Laddu, Lavie, Phillips & Arena
[6] . Özdin & Bayrak
[7] . Jacob
[8] . adaptive styles
[9] . Non- adaptive styles
[10] . Anthony
[11] . Lazarus & Folkama
[12] . Endler & Parker
[13] . Makarowski
[14] . Rubilar & Oros
[15] . Pressley
[16] . Wu, Z., & McGoogan
[17] . Makarowski
[18] . Rogowska
[19] . Garbóczy
[20] .Corona Disease Anxiety Scale
[21] . Schinke
[22] . Western& Deborah
[23] . Lees
[24] . Levine, Terry, & Tjong