بررسی تطبیقی چگونگی استفاده از قواعد نحوی و دستوری با رویکرد فرمالیستی در اشعار اخوان ثالث و ادونیس
الموضوعات :اعظم السادات هاشمیان شهری 1 , محمد شاه بدیع زاده 2 , رضا اشرف زاده 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی ،واحد مشهد،دانشگاه آزاد اسلامی،مشهد،ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی ،واحد مشهد،دانشگاه آزاد اسلامی،مشهد،ایران
3 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی ،واحد مشهد،دانشگاه آزاد اسلامی ،مشهد،ایران
الکلمات المفتاحية: هنجارگریزی, فرمالیسم, اخوان ثالث, ادونیس, قواعد نحوی,
ملخص المقالة :
هر شاعری برای آفرینش شعر خود به ناگزیر از برخی اصول و قواعد دستوری عدول میکند و همواره سعیاش بر این است تا معنی را به صورتی شفاف بیان کند؛ چرا که در غیر این صورت، گامی در بیمقداری شعر و شاعر برداشته است. یکی از راههای شناخت شعر هر شاعری توجه به قواعد نحوی و دستوری بکار رفته در آن شعر است، بررسی چگونگی روابط بین اجزا و عنصرهای یک جمله آن هم با در نظر گرفتن قواعدی که در درون ساختمان یک جمله با زبانی خاص مورد توجه قرار میگیرد، ساختار نحوی و دستوری هر شعری را مشخص میکند.در این پژوهش تلاش شده است با روش تطبیقی و تحلیلی به بررسی چگونگی استفاده از قواعد نحوی و دستوری با رویکرد فرمالیستی در اشعار اخوان ثالث و ادونیس پرداخته شود؛ در این راستا جابجـایی عناصر جمله، حـذف، کابرد أفعال و .. در اشعار دو شاعر موردنظر بررسی شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که ادونیس در مولفههای خروج از قواعد نحوی، جابهجایی عناصر جمله، تقدیم و تاخیر و حذف عناصر جمله در مقایسه با اخوان، پیشتازتر است و اخوان در زمینۀ کاربرد لغات و واژگان کهن فارسی و لغات آرکائیک توانسته است به هنجارگریزی نحوی بیشتری از ادونیس دست یابد.
اخوان ثالث، مهدی، ( 1369) ، ارغنون، چاپ هفتم، تهران: مروارید.
-اخوان ثالث، مهدی، ( 1369) ،بدایع و بدعتها و عطا و لقای نیما یوشیج، چ 2، تهران: بزرگمهر.
-اخوان ثالث، مهدی، ( 1370) ، ترا این کهن بوم و بردوست دارم، چاپ سوم ، تهران.
-اخوان ثالث، مهدی، ( 1370) ، در حیاط کوچک پائیز در زندان ، چاپ سوم ، تهران: بزرگمهر.
-اخوان ثالث، مهدی، ( 1370) ، زمستان ، تهران: مروارید.
-اخوان ثالث ، مهدی ،( 1371) ، صدای حیرت بیدار، زیر نظر مرتضی کافی ، تهران: زمستان .
-اخوان ثالث، مهدی، ( 1379) ، از این اوستا، چاپ یازدهم ، تهران: مروارید.
-اخوان ثالث، مهدی، ( 1379) ، زندگی میگوید اما باید زیست، چاپ نهم، تهران: زمستان .
-اخوان ثالث، مهدی، ( 1379) ،دوزخ اما سرد ، چاپ نهم، تهران: مروارید.
-اخوان ثالث ، مهدی ، ( 1381) ، آخر شاهنامه ، چاپ شانزدهم ، تهران: زمستان .
-ادونیس، علی احمد سعید( 2003) دیوان تنبّا ایّها الاعمی، بیروت: دارالساقی
-_______________(1996) الاعمال الشعریه/اغانی مهیار الدمشقی؛ دمشق: دار المهدی للثقافه و النشر.
________________(1998) فاتحه لنهایات القرن، بیروت: دار النهار للنشر
-انوری، حسن و حسن احمدی گیوی( 1375) دستور زبان فارسی، چاپ چهاردهم، تهران: فاطمی
-انوشه، حسن( 1376) فرهنگنامۀ ادبی فارسی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
-بهار ، محمدتقی ( 1373) ، سبکشناسی، چاپ ششم ، امیرکبیر: تهران.
-پورنامداریان، تقی( 1389) خانهام ابری است(شعر نیما از سنت تا تجدد) تهران: مروارید
-__________( 1381) سفر در مه( تاملی در شعر شاملو)، تهران: نگاه
-حسنلی، کاووس( 1383) گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران. تهران: ثالث.
-جعفری قریهعلی، حمید، دهقان، مرضیه ،( 1396) « بازخوانی موقعیتهای قیدی و صفتی در تشخیص سبکی شعر اخوان ثالث»، نشریۀ ادب و زبان، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، شماره 41 ، سال 20، صص: 115-137
-چالشتری ، محمدحسّن ،«محکی بر کلمات مرکّب اخوان » ( بیتا) نشریهی زبان و ادب فارسی،
-خلیلی جهان تیغ، مریم( 1380) سیب باغ جان، تهران: سخن
-شفیعی کدکنی، محمدرضا ، ( 1373) ، موسیقی شعر ، چاپ چهارم، آگاه ، تهران.
-شمیسا، سیروس.(1384) نگاهی به بدیع. تهران: میترا.
-صفوی، کوروش.(1390) از زبانشناسی به ادبیّات. تهران: انتشارات سورۀ مهر
-عباس، احسان( 2001) اتجاهات الشعر العربی المعاصر، الطبعه الثالثه، عمان: دارالشروق.
-علیپور، مصطفی( 1378) ساختار زبان شعر امروز، تهران: فردوس
- فتوحی ، محمود،( 1391) ، سبکشناسی ، نظریّهها ، رویکردها و روشها ، تهران: سخن.
-__________(1385) بلاغت تصویر، تهران: سخن
-مدّرسی ، فاطمه ، احمدوند، غلامحسّن ،(1384) « بازتاب باستانگرایی در اشعار نیمایی اخوان ثالث» ، مجلۀ علمی – پژوهشی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، شمارۀ چهل و یک ، دورۀ دوم ،صص: 45-72
-وحیدیان کامیار، تقی( 1379) بدیع از دیدگاه زیباییشناسی، تهران: دوستان.
_||_