طراحی مدل مدرسه امن برای مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی
الموضوعات :منیره مقدم 1 , جعفر قهرمانی 2 , محمد حسنی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: امن, مدرسه امن, مدارس ابتدایی.,
ملخص المقالة :
هدف: ایمنی یک نیاز اساسی برای همه افراد، از جمله مدیران، معلمان و دانش آموزان است و نگرانی های والدین از عدم ایمن بودن مدارس یکی از چالش های آموزش و پروزش که نظر محققان، صاحبنظران و دست اندرکاران نظام های آموزشی را به خود جلب کرده است. از این رو، هدف تحقيق حاضر طراحی مدل مدرسه امن برای مدارس ابتدیی بود. روش: روش تحقیق کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناختی بود. مشارکت کنندگان تحقیق حاضر، مدیران و معلمان مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی بودند که با رویکرد نمونه گیری هدفمند با تکنیک معیار، 20 نفر برای شناسایی ادراکات و دیدگاه آن ها نسبت به مدرسه امن انتخاب شدند. انتخاب مشارکت کنندگان بر مبنای اشباع نظری و ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای بررسی اعتبار اولیه اطلاعات از معیارهای قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن داده های کیفی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل تم استفاد شد. پس از کد گذاری داده ها،57 مضمون پایه، 5 مضمون سازمان دهنده و یک مضمون فراگیر استخراج شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد برخی از مولفه های مدرسه امن در مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی شامل امنیت فیزیکی، امنیت عاطفی-روانشناختی، روابط سالم اجتماعی درون مدرسه، امنیت محیطی و عدم خشونت معلم می باشد. نتیجه گیری: برای افزایش امنیت مدارس ابتدایی به همه مولفه های مدرسه امن از جمله امنیت فیزیکی، امنیت عاطفی-روانشناختی، روابط سالم درون مدرسه، امنیت محیطی و عدم خشونت معلم توجه شود.
جعفری، پریوش و شیزاد کبریا، بهارک. ( 1385). بررسی ابعاد و مولفه های اصلی مدارس امن به منظور ارائه چارچوب ادراکی مناسب در شهر تهران، نوآوری های مدیریت آموزشی، 1 (4): 45-60.
دهقان منشادی، منصوره. باویه سطان زاده، سحر و نعمتی، حمیده. ( 1400). تدوین الگوی افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان ابتدایی بر اساس نظریه داده بنیاد، راهبردهای نوین تربیت معلمان، 7(2):138-162.
سلیمانی، محمدرضا و علی محمدی ، رقیه. ( 1392) . وضعیت مدارس شهرستان مرند بر اساس مولفه های مدارس امن، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 37(2): 59-69.
کشوری، منصور. سلیمانپور عمران، محبوبه. اسماعیلی شاد، بهرنگ. ( 1401). طراحی چارچوب نظری مدارس امن در آموزش و پرورش ایران: یک پژوهش کیفی،رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 13(2): 16-30.
ملکی، حمید. (1388). ارتقای سطح امنیت عمومی در مدارس ضروتی ناشناخته برای همکاری نهادهای انتظامی و آموزش و پرورش، پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، 2 (1): 1-28.
نصیری، محمد هادی. ( 1394). الگوی مدرسه امن در شهر، پایان کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، دانشکده معماری و شهرسازی .
Aldridge, J. M., & McChesney, K. (2018). The relationships between school climate and adolescent mental health and wellbeing: A systematic literature review. International Journal of Educational Research, 88(1), 121–145
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Aldridge, J. M., McChesney, K., & Afari, E. (2019). Associations between school climate and student life satisfaction: Resilience and bullying as mediating factors. Learning Environments Research, 23 (1), 129–150
Anthony, C. L. (2021). A Quantitative Descriptive Study of Teachers’ Perceptions of School Safety (Doctoral dissertation, Northcentral University).
Bettencourt, A. F., Clary, L. K., Ialongo, N., & Musci, R. J. (2023). Long-term consequences of bullying involvement in first grade. Journal of school psychology, 97, 63-76.
Blandford-Elliott, M. (2021). 'Predictable, Consistent, and Safe': School-Wide Positive Behaviour Support in Welsh Primary Schools. Bangor University (United Kingdom).
Chism, L. S. (2021). Safe Learning Environment in a School Setting: A Study of Administrators Preparedness for Students with Emotional Behavior Disorders (Doctoral dissertation, Tennessee State University).
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2021). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (6th ed.). Sage publications.
DeAngelis, C. A., & Wolf, P. J. (2019a). Private school choice and crime: Evidence from Milwaukee. Social Science Quarterly, 100(6), 2302–2315.
DeAngelis, C. A., & Wolf, P. J. (2020). Private school choice and character. More evidence from Milwaukee. Journal of Private Enterprise, 35(3), 13–48.
DeMatteis IV, A. (2020). School Personnel’s Perceptions of School Safety and Security: A Qualitative Research Study (Doctoral dissertation, Missouri Baptist University).
Díaz-Vicario, A., & Gairín Sallán, J. (2017). A comprehensive approach to managing school safety: case studies in Catalonia, Spain. Educational Research, 59(1), 89-106.
Fisher, B. W., & Cuellar, M. J. (2021). Missed Connections: Examining the Link between Exposure to School Security and Students’ Sense of Connectedness to School. Journal of school violence, 20(4), 581-596.
Fisher, B. W., Higgins, E. M., & Homer, E. M. (2021). School crime and punishment and the implementation of security cameras: Findings from a national longitudinal study. Justice Quarterly, 38(1), 22-46.
Fung, H. W., Cong, C. W., Tan, C. S., Yuan, G. F., Liu, C., He, K. L., ... & Lee, V. W. P. (2023). Is teacher violence a form of betrayal trauma? Relationship with mental health problems among young adults. Child Abuse & Neglect, 145, 106436.
Karadaş, H., Coşkun, B., & Katıtaş, S. (2023). Safety Problems at Schools According to School Administrators’ Opinions. Psycho-Educational Research Reviews, 12(1), 134-150
Kibriya, S., & Jones, G. (2021). The impact of a safe learning environment in schools on students’ learning outcomes: evidence from Tanzania. Quality Assurance in Education, 29(1), 15-28.
Kutsyuruba, B., Klinger, D. A., & Hussain, A. (2015). Relationships among school climate, school safety, and student achievement and well‐being: a review of the literature. Review of Education, 3(2), 103-135.
Mattebo, M., Ostlund, G., & Elfstrom, M. L. (2022). Availability of attachment relations and safe school environment are associated with subjective well-being in 15-year-olds–with girls reporting less well-being and less equality. International Journal of Educational Research Open, 3, 100145.
McEachin, A., Lauen, D. L., Fuller, S. C., & Perera, R. M. (2020). Social returns to private choice? Effects of charter schools on behavioral outcomes, arrests, and civic participation. Economics of Education Review, 101983
Nickerson, A. B., Randa, R., Jimerson, S., & Guerra, N. G. (2021). Safe places to learn: Advances in school safety research and practice. School psychology review, 50(2-3), 158-171.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (4th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE
Scheel, N. L. (2022). An Exploratory Investigation of Student-Level Factors and Perceptions of Safety in Secondary Schools Implementing Swpbis, (Doctoral dissertation, University of South Florida).
Schwalbach, J., & DeAngelis, C. A. (2022). School sector and school safety: A review of the evidence. Educational Review, 74(4), 882-898.
Sprague, J. R., & Walker, H. M. (2021). Safe and healthy schools: Practical prevention strategies. Guilford Publications.
Squires, V. (2023). Interpretative Phenomenological Analysis. In Varieties of Qualitative Research Methods: Selected Contextual Perspectives (pp. 269-274). Cham: Springer International Publishing.
Sumsion, J. P. (2022). Teachers’ Understanding and Practice of School Violence Prevention, Preparation, & Response: A Qualitative Descriptive Inquiry (Doctoral dissertation, Grand Canyon University).
Ünlü, M., & Avci, R. (2023). Examination of Aggression and School Attitudes of High School Students Exposed to Teacher Violence and Peer Bullying. Journal of School Violence, 3 (1): 1-16.
Wang, M. T., & Degol, J. L. (2016). School climate: A review of the construct, measurement, and impact on student outcomes. Educational psychology review, 28(2), 315-352.
Wilkins, V. Y. (2023). Bullying Prevention: A Study of an Urban School District, (Doctoral dissertation, Chicago State University).
Zysberg, L., & Schwabsky, N. (2021). School climate, academic self-efficacy and student achievement. Educational Psychology, 41(4), 467-482.