بررسی رابطه مولفههای تابآوری سازمانی و رضایت شغلی با سلامت روانی معلمان دوره متوسطه استان کرمانشاه
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامتمحسن کرمی 1 , سارا کاظمی 2 , شمسی رحمانی 3
1 - دکتری، مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران
2 - دکتری، مدیریت ورزشی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: زنان, مدارس, رضایت شغلی, معلمان, مقطع متوسطه, تابآوری سازمانی, سلامت روان, کرمانشاه,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه مولفههای تابآوری سازمانی و رضایت شغلی با سلامت روان معلمان دوره متوسطه استان کرمانشاه میباشد. روش تحقیق توصیفی – همبستگی بوده و روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن دوره متوسطه مدارس دولتی و غیر دولتی شهر کرمانشاه بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد که با توجه به حجم جامعه (N=1000) و بر طبق فرمول کوکران، 286 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق شامل سه پرسشنامه سلامت عمومی (گلدنبرگ)، پرسشنامه تابآوری بزرگسالان (فرایبورگ و همکاران) و پرسشنامه رضایت شغلی (کندال و هالین) بود که روایی آن توسط اساتید متخصص تأیید و پایایی آن به ترتیب 95% و 89% و 93% به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی شامل همبستگی و رگرسیون استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داد که بین مولفههای تابآوری (شایستگی فردی، شایستگی اجتماعی، حمایت اجتماعی، انسجام خانوادگی و ساختار فردی) با علائم سلامت روان، رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بین ابعاد رضایت شغلی (شغل، سرپرست و همکاران) با علائم سلامت روان، رابطه منفی و معناداری مشاهده شد، ولی بین ابعاد ارتقاء و پرداخت، رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین، شایستگی فردی، حمایت اجتماعی و ساختار فردی قابلیت پیشبینی متغیر علائم مرضی سلامت روان را دارند. با توجه به یافتههای پژوهش مدیران میتوانند تاثیر مثبتی در بهبود وضعیت تابآوری و رضایت شغلی کارکنان خود داشته باشند.
اصغری، محسن (۱۳۹۳). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با رضایت شغلی دبیران آموزش و پرورش شهرستان شاهرود. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
امینی، فهیمه؛ فرحبخش، کیومرث؛ نیکوزاده، عزتالله (۱۳۹۱). بررسی مقایسه رضایت از زندگی، تابآوری با فرسودگی شغلی در پرستاران. مدیریت پرستاری، 1(4).
بشارت، محمدعلی و همکاران (1387). رابطه تابآوری و سختکوشی با موفقیت ورزشی و سلامت روانی در ورزشکاران. روانشناسی معاصر، ص49-38.
حکمت شعار، رضا؛ عمیدیان، رضا؛ آزمون، طاهره؛ زیدآبادی، رسول (1395). بررسی رابطه تابآوری و استرس شغلی با رضایتمندی شغلی در یک شرکت تولیدی قطعات خودرو. در: سومین کنفرانس بینالمللی علوم و مهندسی.
سامیزاده، حسن (۱۳۹6). رابطه بین نوع شخصیت و ویژگیهای شخصی با رضایت شغلی معلمان در مدرسه متوسطه. پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی کرمان.
سجادیپور، فریده سادات (1395). بررسی مقایسه تابآوری و رضایت شغلی در بین معلمان مدارس عادی و استثنایی یزد. در: تهران: هفتمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم اجتماعی.
شجاعی، علی؛ صادقی، حسین (1391). پیشبینی نشانههای سلامت روانی، براساس تابآوری نوجوانان دانشآموز کم توان ذهنی. دانش و توسعه، شماره 83، ص 22-34 .
شیرازی، سیامک؛ جوکار، بهرام؛ صحراگرد، نرگس (۱۳۸۶). تاب آوری، سلامت روان و رضایت از زندگی. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱۳(۳)، ص۲۹۵-۲۹۰.
محمدی، مسعود (1384). بررسی عوامل موثر بر تابآوری افراد در معـرض خطر ســوء مــصرف مــواد. پایـاننامـه دکتـری. تهران: دانـشگاه علـوم بهزیـستی و توانبخشی.
مظاهر، لیلی؛ نوذری، محسن (۱۳۹۲). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با رضایت شغلی مدیران مدارس دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان هرسین در سال ۹۲-۹۱. در: دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین. گرگان: موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم جرجانی.
Bahra, N., Emmons, R.A. & Larsan, R.J. (2014). The Satisfaction with Life Scale. Journal of Personality Assessment. 49, P. 71-75.
Burke, R.J., Green Glass, E.R. & Schwarz, R. (1996). Predicting teacher burnout over time: Effects of work stress, social support, and self-doubts on burnout and its consequences. Anxiety, Stress and Coping, 9, P.261–275.
Conner, K.M. & Davidson, J.R.T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18, P.76-82.
Khoreva, V., Vaiman, V. & Van Zalk, M. (2017). Talent management practice effectiveness: investigating employee perspective. Employee Relations, 39(1).
Kushina, A. (2013). What Does the Student Psychological Contract Mean? Evidence From a UK Business School. Studies in Higher Education, 38(7). DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2011.618945
Luther, S. & Cicchetti, D. (1991). Becker the construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), P. 543–562.
Robbins, B. (2019). What is the good life? Positivism and Renaissance Humanistic Psychology. Journal of Humanistic Psychologist,36, P.96-112.
_||_