بررسی رابطه بازارگرایی با رضایت مشتریان از کیفیت خدمات باشگاههای بدنسازی شهر کرمان
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامتمیلاد اسکندری دامنه 1 , مجید جلالی فراهانی 2 , امین دهقان قهفرخی 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رضایت مشتریان, مشتریگرایی, بازارگرایی, کیفیت خدمات, شهر کرمان, باشگاههای بدنسازی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بازارگرایی با رضایت مشتریان از کیفیت خدمات باشگاههای بدنسازی شهر کرمان بود. روش تحقیق توصیفی بوده، و از حیث هدف جزو تحقیقات کاربردی بهشمار میرود. جامعه آماری پژوهش نیز شامل مشتریان باشگاههای بدنسازی در سطح شهر کرمان بوده و نمونه آماری به صورت در دسترس، در حدود 240 نفر از مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر کرمان انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامههای بازارگرایی نارور و اسلاتر (1999) و رضایت مشتری رجبی و همکاران (1389) بود. روایی پرسشنامههای تحقیق توسط 11 نفر از اساتید رشته مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ 76/0 و 84/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون با کمک نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد بازارگرایی (مشتریگرایی، رقیبگرایی و هماهنگی بینبخشی) با رضایت مشتریان، ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد. بنابراین، مدیران باشگاهها میتوانند با توجه به درک نیاز و خواستهﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮیان، در جهت ارزشآفرینی برای مشتریان هدفگذاری نمایند و با ارائه خدماتی از قبیل ارائه تجهیزات فیزیکی و محیطی مناسب، رفتار صحیح کارکنان، بهرهگیری از مربیان قابل اعتماد، ارائه برنامههای تمرینی و دسترسی آسان به خدمات، همواره در حال سنجش رضایت مشتریان باشند.
ابرزی، مهدی؛ رنجبریان، بهرام؛ فتحی، سعید؛ قربانی، حسن (1388). تأثیر بازاریابی داخلی بر جهتگیری بازار و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری. چشمانداز مدیریت بازرگانی، 8(25)، ص 25-42.
پاکدل، محمدرضا؛ نایبزاده، شهناز؛ دهقان دهنوی، حسن (1390). ارزیابی تأثیر گرایش بازار، نوآوری و وفاداری مشتری بر عملکرد تجاری (مطالعه موردی: گروه پوشاک). مدیریت بازاریابی، 6(10)، ص 1 – 26.
روستا، احمد؛ ونوس، داور؛ ابراهیمی، عبدالحمید (1398). مدیریت بازاریابی. تهران: انتشارات سمت، چاپ بیست و یکم.
سجادی، نصرالله (1400). مدیریت بازاریابی ورزشی. تبریز: انتشارات طنین دانش.
شهبازی، رضا؛ سیفالهی، عباس؛ دهقان قهفرخی، امین (1399). گونهشناسی رفتار سبز در اماکن ورزشی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 7(25)، ص79 -93.
قاسمی، سید زینالعابدین؛ فرقانی، محمدباقر (1400). بررسی نقش میانجیگری کیفیت خدمات در رابطه میان زیباشناختی و رضایتمندی مشتریان در اماکن ورزشی استان مازندران. جهان نوین، ۴(۱۴)، ص ۴۵ -۵۸.
کیانی، محمدسعید؛ نظری، لیلا؛ شهبازپور، لیلا (1401). تأثیر عوامل زیباییشناختی و کیفیت خدمات بر ارزش ادراک شده وفاداری و رضایت مشتریان (مطالعه موردی استخرهای استان کرمانشاه). مطالعات بازاریابی ورزشی، 3(۲)، ص ۶۱ -۸۸.
مودی، داوود؛ وحدانی، محسن؛ میرکاظمی، سیده عذرا (1396). نقش مزیت رقابتی در رضایت مشتریان استخر شنا. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(1)، ص 89 – 96.
Berber, U. & Mollaoğulları, H. (2020). The effect of service quality on satisfaction of athletes participating in sport programmes. European Journal of Physical Education and Sport Science 6(1), p.1 -11.
Boukis, A., Gounaris, S. & Lings, I. (2017). Internal market orientation determinants of employee brand enactment. Journal of Services Marketing,31(7), p.690-703.
Chen, C.F. (2019). Investigating structural relationships between service quality, Perceived value, satisfaction, and behavioural intentions for air passengers: Evidence from Taiwan. Transportation Research Part A, 42(4), p.709- 717.
Christopher, M.G., Payne, A. & Ballantyne, D.F. (1991). Relationship Marketing: Bringing Quality, Customer Service and Marketing Together. Butterworth Heinemann/CIM, Oxford and Stoneham, MA.
Filho, E.P., Campos, D.F. & Dantas, M.L.R. (2013). “Measurement of service quality in health clubs: Of standard scales to development of a specific scale. HOLOS, 29(5), p.175-190.
Gounaris, S., Chryssochoidis, G. & Boukis, A. (2020). Internal market orientation adoption and new service development (NSD): gearing up the internal performance of NSD teams. European Journal of Marketing, 54(7), p. 1641- 1674.
Kim, Y., Kyoum, U. & Trail, G. (2011). A conceptual framework for understanding relationships between sport consumers and sport organizations: A relationship quality approach. Journal of sport management, No.25, p. 57-69.
Kohli, A.k. & Jaworski, B.J. (1990). Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications. Journal of Marketing, 54(5), p.1-18.
Lin, R., Chen, R.H. & Chiu, K. (2010). Customer relationship management and innovation capability: an empirical study European. Journal of Marketing, 18(4), p. 36-45.
Narver, J.C. & Slater, S.F. (1990). The Effect of a Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing, 54(4), p. 20 -35.
Richards, A. & Jones, E. (2008). Customer Relationship Management: Finding Value Drivers. Industrial marketing management,37(9), p.120-130.
Ulver, S. (2019). Market Wonderland: An Essay about a Statist Individualist Consumer Culture. In: Nordic Consumer Culture (pp. 49-70). Palgrave Macmillan, Cham, 5(2), p.49 -70.
_||_