آموزش ضدتبعیض و تعصب نژادی در قصههای تمثیلی مثنوی، مصداق جامعه و تربیت چند فرهنگی
الموضوعات :فرهاد کاکه رش 1 , حسین آریان 2
1 - عضو هیأ ت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
الکلمات المفتاحية: مثنوی, مولوی, جامعه, Rumi', s Masnavi, allegorical tales, multicultural education, قصههای تمثیلی, تربیت چندفرهنگی, prejudice,
ملخص المقالة :
این مقاله در پی آن است مقوله آموزش ضد تبعیض و تعصب نژادی را که یکی از مؤلفههای جامعه و تربیت چندفرهنگی است در قصههای تمثیلی مثنوی، بررسی کند و مصداق و نمود نظریههای مدرن را در نگاه نو به ادبیات کلاسیک، براساس هنرآفرینیهای مولوی نشان دهد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و واحد تحلیل، مضمون حکایات یا آموزه ها بوده است. نتیجه مقاله نشان ازآن است که رویکرد تربیت چند فرهنگی در آموزش ضد تبعیض و تعصب نژادی، در نظرگاه عرفانی و مسالمتآمیز مولانا تربیت چندفرهنگی در مثنوی مولوی، نمود فراوان داشته مهم ترین درونمایههای تربیت چند فرهنگی چون آموزش ضدتبعیض و تعصب نژادی را در آثار خود نمایان ساخته و زیر بنای فکری و خمیرمایه ی ذهنی وی، در این زمینه، از تعالیم و آموزه های قرآنی و دینی سرچشمه گرفته است.
1- انوشیروانی، (1389)، ضرورت ادبیات تطبیقی در ایران، فصلنامه ادبیات تطبیقی، ش 1، سال اول
(صص 39-6).
2- جعفری، اسدالله، (1381)، مجلۀ قصه و قصهپردازی در مثنوی مولوی، فصلنامه ادبیات داستانی، آبان 1381، شماره 62، (صفحه 4 از 66 تا 69).
3- زمانی، کریم، (1379)، شرح جامع مثنوی، تهران: اطلاعات.
4- _________، (1383)، میناگرعشق، تهران، نی.
5- سیدقطب، (1359)، آفرینش هنری در قرآن، (التصویرالفنی...)، ترجمهی محمدمهدی فولادوند، تهران: بنیاد قرآن.
6- شریعتمداری، علی، (1383)، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: امیر کبیر.
7- شفیعی کدکنی، محمّد رضا، (1391)، شرح غزلیّات شمس، تهران: سخن.
8- ــــــــــــــــــــــــــــ، (1372)، «نظرخواهی در باب فرهنگ، فرهنگ گذشته و نیازهای امروز»، فصلنامهی هستی، تهران، شماره نخست بهاری.
9- صادقی، علیرضا، (1389)، بررسی سند برنامه در سیمای جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد آموزش چندفرهنگی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال پنجم، شماره 18، پاییز، صص 190-215.
10- صالحی امیری، سیدرضا، (1385)، مدیریت تنوع قومی مبتنی بر نظریههای سرمایه اجتماعی، مجله راهبرد، تابستان، شماره 40، از صفحه 37 تا 50.
11- عبدلی سلطانی، جواد، (1393)، نگاهی به آموزش چندفرهنگی در کتابهای ادبیات فارسی، مجله علمی– پژوهشی ادبیات فارسی خوی: دانشگاه آزاد اسلامی خوی.
12- عراقیه و همکاران، علی رضا و همکاران، (1388)، مطالعات بین رشتهای، راهبردی به سوی برنامه درسی چندفرهنگی، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 1، زمستان 1388، صص 165-149.
13- فروزان فر، بدیعالزمان، (1381)، شرح مثنوی شریف، تهران: زوّار، چ دهم.
14- کاکهرش، فرهاد، (1393)، مولانا شاعری در فراسوی مرزها و زمانها، و قرابت گونههای فکری در اندیشههای تربیتی مولوی وجان دیوئی، «فرهنگ، ادبیات و زبانها»، اسلواکی.
15- مولوی، جلال الدّین محمّد، (1390)، مثنوی معنوی، تصحیح توفیق سبحانی تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
_||_