اثربخشی بازیهای واجی بر عملکرد خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان
الموضوعات :محمدرضا مرادی 1 , سالار فرامرزی 2 , احمد عابدی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: بازیهای واجی, دانشآموز, نارساخوان, عملکرد خواندن,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای واجی بر عملکرد خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان صورت گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر نارساخوان سوم ابتدایی شهر اصفهان بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 30 دانشآموز نارساخوان به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارت از آزمون خواندن و نارساخوانی (نوری و مرادی، 1384)، و ماتریسهای هوشی پیشروندۀ ریون کودکان بود. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین عملکرد خواندن گروه آزمایش در خردهمقیاسهای خواندن کلمات، زنجیرۀ کلمات، نامیدن تصاویر؛ درک کلمه، حذف آوا، خواندن ناکلمات، نشانه حروف، نشانه مقوله و سرعت خواندن بیشتر از گروه گواه بود (01/0 > P ) . اما بین میانگین دو گروه در خردهمقیاسهای درک کلمات و کلمات همقافیه تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که بازیهای واجی بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مؤثر است و بهعنوان یک روش آموزشی و درمانی میتوان از آن استفاده نمود.