دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد1,السنة
17
,
بهار
1395
پژوهش حاضر اجمالاً با هدف تدوین مدل آموزشی مبتنی بر هوش چندگانه به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری همۀ دانشآموزان پسر دبستانی پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی شهر قزوین در سال تحصیلی 93ـ1392 بودند. نمونه شامل 359 دانشآموز که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد أکثر
پژوهش حاضر اجمالاً با هدف تدوین مدل آموزشی مبتنی بر هوش چندگانه به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری همۀ دانشآموزان پسر دبستانی پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی شهر قزوین در سال تحصیلی 93ـ1392 بودند. نمونه شامل 359 دانشآموز که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ مقیاس عزّت نفس (روزنبرگ، 1965)، آزمون خودپنداره (تنسی، 1964) و مقیاس سنجش هوشهای چندگانه (عابدی، 1387) بود. معیار عملکرد تحصیلی از میانگین نمرات دروس بهدست آمد. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند، مسیرهای مستقیم هوش درونفردی، هوش موسیقایی، هوش منطقی ـ ریاضی، خودپنداره و عزتنفس با عملکرد تحصیلی معنیدار است. مسیرهای مستقیم هوش طبیعتگرا، هوش درونفردی، هوش میانفردی، هوش موسیقایی، هوش فضایی، هوش زبانی و خودپنداره با عزتنفس معنیدار است. اثر مستقیم و غیرمستقیم هوش درونفردی بر عملکرد تحصیلی و عزّتنفس معنادار بود (به ترتیب 003/0P=، 02/0P= و 04/0P=، 001/0P=). اثرمستقیم هوش درونفردی بر خودپنداره نیز معنادار بود (001/0P=). این اطلاعات میتواند برای طراحی برنامههای آموزشی بر مبنای هوش چندگانه و بهمنظور بالا بردن عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده میشود.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
13
,
پاییز
1391
هدف این پژوهش، مقایسۀ اثربخشی روش فرنالد و دیویس بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر پایۀ سوم ابتدایی بود. پژوهش از نوع آزمایشی با سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) با پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان نارساخوان مراجعهکننده به مرکز م أکثر
هدف این پژوهش، مقایسۀ اثربخشی روش فرنالد و دیویس بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر پایۀ سوم ابتدایی بود. پژوهش از نوع آزمایشی با سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) با پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان نارساخوان مراجعهکننده به مرکز مشاورۀ شناخت و الفبای زندگی شهر اصفهان در دیماه 1390 بود که به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب و 45 نفر بهعنوان نمونۀ نهایی گزینش و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (15 دانشآموز روش فرنالد، 15 دانشآموز روش دیویس و 15 دانشآموز گروه گواه) جایگزین شدند. سپس آزمون تشخیصی خواندن (بدیعیان، 1375) و آزمون هوش وکسلر کودکان (عابدی، صاقی و ربیعی، 1388) بر روی هر سه گروه اجرا گردید. بر روی 15 دانشآموز گروه آزمایش روش فرنالد در 10 جلسۀ انفرادی 30 دقیقهای و روش دیویس نیز بر روی 15 دانشآموز دیگر گروه آزمایش در 16 جلسۀ انفرادی 30 دقیقهای مداخله صورت گرفت. بر روی گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. در پایان مداخلات آزمون تشخیصی خواندن بر روی گروههای آزمایشی اجرا گردید و دادهها با نرمافزار SPSS 15 و آزمون تحلیل کوواریانس و مقایسه زوجی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات پس آزمون خواندن گروههای آزمایش و کنترل، تفاوت معناداری وجود دارد (001/0> P ). نتایج مقایسههای زوجی نیز نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون خواندن دو گروه دیویس و فرنالد نیز تفاوت معناداری وجود دارد (001/0> P ).
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
11
,
پاییز
1388
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان شادی سالمندان بهصورت تجربی در سال 1388 در شهر اصفهان انجام شد. جامعۀ آماری در پژوهش حاضر سالمندان زن ساکن در آسایشگاه صادقیه شهر اصفهان بودند. تعداد جامعۀ آماری 135 نفر بود که از بین آنها أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان شادی سالمندان بهصورت تجربی در سال 1388 در شهر اصفهان انجام شد. جامعۀ آماری در پژوهش حاضر سالمندان زن ساکن در آسایشگاه صادقیه شهر اصفهان بودند. تعداد جامعۀ آماری 135 نفر بود که از بین آنها ما 30 نفر را بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب و به دو گروه 15 نفرۀ آزمایش و کنترل گماردیم. شرایط گروه نمونه بدین صورت بود که اعضا از سلامت جسمانی و روانی کافی برخوردار باشند و اینکه تمایل به شرکت در تحقیق داشته باشند. سپس مداخلات آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. که این پرسشنامه توسط آرگایل در سال 1989 تهیه شده است و اعتبار این ابزار والیانت پس از سه هفته با ارزش بازآزمایی 83/0 محاسبه کرده است. اطلاعات بهدست آمده توسط نرمافزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در سطح توصیفی: توزیع فراوانی ـ میانگین، انحراف معیار محاسبه شد و در سطح آمار استنباطی از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد با در نظر گرفتن نمرات پیشآزمون بهعنوان متغیر کمکی، مداخلات آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر منجر به افزایش شادکامی سالمندان شد (001/0P < ).
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد5,السنة
15
,
زمستان
1393
آدامز، پ.، میلنر، ج.، و شرف، ا. (1372). روانشناسی کودکان
محروم از پدر. ترجمۀ خسروباقری، و محمد عطاران. چاپ اول. تهران:
انتشارات تربیت. (سال انتشار اثر به زبان اصلی 1985). اسماعیلی، م. (1389). مقایسۀ اثربخشی روشهای
مداخله رفتاری ـ شناختی، روشهای القا، خلق و آموزش أکثر
آدامز، پ.، میلنر، ج.، و شرف، ا. (1372). روانشناسی کودکان
محروم از پدر. ترجمۀ خسروباقری، و محمد عطاران. چاپ اول. تهران:
انتشارات تربیت. (سال انتشار اثر به زبان اصلی 1985). اسماعیلی، م. (1389). مقایسۀ اثربخشی روشهای
مداخله رفتاری ـ شناختی، روشهای القا، خلق و آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی
روانشناختی فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. پایاننامه
دکترای روانشناسی، اصفهان، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان. پوراحمدی، ا.، جلالی، م.، و عابدین، ع. (1388).
بررسی مقایسهای اختلالهای عاطفی ـ رفتاری و عملکرد تحصیلی کودکان 7 تا 11 سالۀ
محروم از پدر و عادی شهر تهران. مجلۀ روانشناسی بالینی. 2، 59-51. مجدی، ف. (1389). بررسی رابطۀ معناداری زندگی و
شیوههای فرزندپروری مادران و اختلالات رفتاری کودکان آنها. اصفهان پایاننامۀ
کارشناسیارشد روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد2,السنة
15
,
تابستان
1393
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای واجی بر عملکرد خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان صورت گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر نارساخوان سوم ابتدایی شهر اصفهان بود. بهمنظور انجام این أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای واجی بر عملکرد خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان صورت گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر نارساخوان سوم ابتدایی شهر اصفهان بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 30 دانشآموز نارساخوان به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارت از آزمون خواندن و نارساخوانی (نوری و مرادی، 1384)، و ماتریسهای هوشی پیشروندۀ ریون کودکان بود. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین عملکرد خواندن گروه آزمایش در خردهمقیاسهای خواندن کلمات، زنجیرۀ کلمات، نامیدن تصاویر؛ درک کلمه، حذف آوا، خواندن ناکلمات، نشانه حروف، نشانه مقوله و سرعت خواندن بیشتر از گروه گواه بود (01/0 > P ) . اما بین میانگین دو گروه در خردهمقیاسهای درک کلمات و کلمات همقافیه تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که بازیهای واجی بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مؤثر است و بهعنوان یک روش آموزشی و درمانی میتوان از آن استفاده نمود.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد1,السنة
12
,
بهار
1390
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای ناتوانِ یادگیری ریاضی اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی و جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای ناتوانی یادگیری ریاضی بودند که از میان آنها، 30 نفر به ش أکثر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای ناتوانِ یادگیری ریاضی اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی و جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای ناتوانی یادگیری ریاضی بودند که از میان آنها، 30 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایش (آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت) و گواه قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس هوش کودکان وکسلر (شهیم، 1364)، آزمون ایران کیمت (محمد اسماعیل و هومن، 1381) و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی (فراهانی، 1386) بود. دادهها از طریق تحلیل کواریانس بررسی شد. یافتهها نشان داد آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر است (01/0P ).
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
15
,
پاییز
1393
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخلههای زودهنگام آموزشی بر فهم عدد کودکان پیشدبستانی بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، کودکان ناتوان در ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی 91ـ1390 بودند. برای اجرای این پژوهش، 3 أکثر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخلههای زودهنگام آموزشی بر فهم عدد کودکان پیشدبستانی بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، کودکان ناتوان در ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی 91ـ1390 بودند. برای اجرای این پژوهش، 30کودک پسر که از نظر فهم عدد ضعیف بودند، به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزما ی ش و گواه (15 نفری) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون فهم عدد (جردن، 2008) و مقیاس هوش کودکان پیش از دبستان وکسلر (رضویه و شهیم، 1371) بود. مداخله آزمایشی (مداخلههای زودهنگام آموزشی مبتنی بر آموزش مستقیم) بر روی گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای و یک بار در هفته اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که مداخلههای زودهنگام آموزشی بر فهم عدد این کودکان مؤثر بوده است (001/0> P ).
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications