ارزیابی مدل رضایت شغلی بر اساس سبک زندگی ناخوشایند با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در پرستاران زن بیمارستان در دوران شیوع کرونا
الموضوعات :هادی براتی 1 , فریبا حسنی 2 , افسانه قنبری پناه 3 , کامبیز پوشنه 4
1 - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پرستاران زن, رضایت شغلی, تنظیم شناختی هیجان سازگارانه, کرونا ویروس, سبک زندگی ناخوشایند, تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش بررسی ارزیابی مدل رضایت شغلی بر اساس سبک زندگی ناخوشایند با میانجی گری تنظیم شناختی هیجان در پرستاران زن بیمارستان بود. طرح پژوهش همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. این پژوهش با حضور 500 نفر به روش نمونه گیری در دسترس، از بین پرستاران زن مشغول به کار در بیمارستان های شهر اصفهان در سال 1400 انجام شد. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ رضایت شغلی (Weiss and et al, 1967)، پرسشنامۀ سبک زندگی (Smith and Miller, 1988) و پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجانی (Garnefski and Kraaij, 2007) استفاده شد. داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل شد. نتایج نشان داد که سبک زندگی ناخوشایند و تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه بر رضایت شغلی اثر مستقیم و منفیای دارد (01/0>P). همچنین تنظیم شناختی هیجان سازگارانه بر رضایت شغلی اثر مستقیم و مثبتی دارد (01/0>P). همچنین بر اساس یافته های این پژوهش، مدل اصلاح شده از برازش مطلوبی برخوردار بود و مسیر غیرمستقیم سبک زندگی ناخوشایند از طریق نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان بر رضایت شغلی معنادار بود. مدل مورد نظر از برازندگی مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در شناخت عوامل مؤثر بر رضایت شغلی پرستاران زن است و مسئولان بیمارستان ها می توانند در راستای بهبود رضایت شغلی پرستاران در دوران شیوع کرونا ویروس از نتایج این پژوهش استفاده کنند.
AbediKooshki, S., Roohafzaei, S., & Shahdousti H. (2021). Relationship between organizational climates, job stress and job satisfaction in nurses of Covid-19 ward of Imam Khomeini Esfarayen hospital. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty, 7 (2), 34-46. [Persian]
Ahmadi, M. (2016). The relationship between religious beliefs and lifestyle with quality of life of female high school students in Zanjan. Journal of Women and Study of Family, 8 (30), 20-27. [Persian]
Akbarilakeh, M., Akbarilakeh, Z., & Akbari, H. (2018). The relationship between moral intelligence and job satisfaction among faculty members of Kashan University of medical sciences in 2017. Journal of Health in the Field, 6(3), 19-26. [Persian]
Baghianpour, Z., Zhianbagheri, M., & Belyad, M.R. (2019). Prediction of job satisfaction based on Islamic lifestyle and spiritual well-being in nurses. Islamic Life Style, 3(3), 49-57. [Persian]
Barati, H., Rezaei, F., & Karimzadeh, H. (2018). Prediction smoking cigarette due to variables, parenting and life style in male student in Islamic azad university of khomeinishahr. Knowledge & Research in Applied Psychology, 19(1), 81-90. [Persian]
Casini, E., Glemser, C., Premoli, M., Preti, E., & Richetin, J. (2021). The mediating role of emotion regulation strategies on the association between rejection sensitivity, aggression, withdrawal, and prosociality. Emotion, 5 (3), 1-12.
Castellano, E., Muñoz Navarro, R., Toledo, M. S., Spontón, C., & Medrano, L. A. (2019). Cognitive processes of emotional regulation, burnout and work engagement. Psicothema, 31(1), 73-80.
Chamizo-Nieto, M. T., Rey, L., & Sánchez-Álvarez, N. (2020). Validation of the spanish version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire in adolescents. Psicothema, 32(1), 153-159.
Cramer, D., & Howitt, D. L. (2004). The Sage dictionary of statistics: a practical resource for students in the social sciences. Sage.
Delavar, A.A., Maghsoodi, S., & Chamanzari, H. (2021). A D H, SH M, H C. The effect of transformational and transactional leadership styles training for head nurses on job satisfaction of staff nurses. Journal of Torbat Heydariyeh
University of Medical Sciences, 9 (1), 45-55. [Persian]
Evangelista, C., Bonifacio, S., Gonzales, R., Villanueva, G., Principe, R., Juliano, T., & Tus, J. (2021). Public Commuters’ Job Burnout and Job Satisfaction During the COVID-19 Pandemic in the Philippines. International Journal Of Advance Research And Innovative Ideas In Education, 1(1), 1-10.
Ezazi Bojnourdi, E., Ghadampour, S., Moradi Shakib, A., & Ghazbanzadeh, R. (2020). Predicting Corona anxiety based on cognitive emotion regulation strategies, health hardiness and death anxiety in diabetic patients. Iranian Journal of Psychiatric Nursing, 8(2), 34-44. [Persian]
Fazel, A., Haghshenas, H., & Keshavarz, Z. (2011). Ability to predict personality traits and lifestyle on women's satisfaction nurse city couple. Quarterly Journal of Women and Society, 2(7), 139-163. [Persian]
Fute, A., Oubibi, M., Sun, B., Zhou, Y., & Xiao, W. (2022). Work Values Predict Job Satisfaction among Chinese Teachers during COVID-19: The Mediation Role of Work Engagement. Sustainability, 14(3), 135-152.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire. European journal of psychological assessment, 23(3), 141-149.
Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V., & ten Cate, R. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of adolescence, 32(2), 449-454.
Ghaffari, S., & Karimi, M. (2021). The Role of Cognitive Regulation of Emotion and Mood Dysphoria in Burnout of Librarians of Public Libraries in Semnan Province in 1399. Sciences and Techniques of Information Management, 7(1), 153-174. [Persian]
Güldal, Ş., Kılıçoğlu, N. A., & Kasapoğlu, F. (2022). Psychological Flexibility, Coronavirus Anxiety, Humor and Social Media Addiction During COVID-19 Pandemic in Turkey. International Journal for the Advancement of Counselling, 1-23.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Koohi, A., Hashemi, A., Minaei, A., & Dehghan, A. (2019). The relation between empowering structure in schools with teachers career satisfaction and schools efficiency in elementary schools in Qarchak. Career and Organizational Counseling, 11(40), 99-114. [Persian]
Kraaij, V., & Garnefski, N. (2019). The Behavioral Emotion Regulation Questionnaire: Development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Personality and Individual Differences, 137(2018), 56–61.
Lakatamitou, I., Lambrinou, E., Kyriakou, M., Paikousis, L., & Middleton, N. (2020). The Greek versions of the TeamSTEPPS teamwork perceptions questionnaire and Minnesota satisfaction questionnaire “short form”. BMC Health Services Research, 20(1), 1-10.
Malesza, M., & Kaczmarek, M. C. (2021). Predictors of anxiety during the COVID-19 pandemic in Poland. Personality and individual differences, 170(1), 1-10.
McGilton, K. S., Stewart, S., Bethell, J., Chu, C. H., Mateos, J. T., Pastells-Peiró, R., & Gea-Sánchez, M. (2022). Factors influencing nurse assistants’ job satisfaction in nursing homes in Canada and Spain: a comparison of two cross-sectional observational studies. Journal of Applied Gerontology, 41(1), 235-244.
Miller, L. H., & Smith, A. D. (1988). The miller-smith lifestyle assessment inventory. Bookline: Biobehavioral Associates
Mousavi, S.A., Alvani, J.A, & GhasemiPanah, M. (2021). Investigating the relationship between cognitive emotion regulation and emotional adjustment with stress and bervous Tension. J Mil Med, 23 (9), 757-763. [Persian]
Nabizadeh-Gharghozar, Z., & Sharifi, K. (2020). Lifestyles of Iranian nurses, challenges and solutions: A systematic review. Quarterly Jouranl of Nursing Management, 9(1), 36-45. [Persian]
Nandrino, J. L., Claisse, C., Duprez, C., Defrance, L., Brunelle, E., Naassila, M., & Gandolphe, M. C. (2021). Training emotion regulation processes in alcohol-abstinent individuals: A pilot study. Addictive Behaviors, 114 (1), 1-10.
Navarro Prados, A. B., Jiménez García‐Tizón, S., & Meléndez, J. C. (2022). Sense of coherence and burnout in nursing home workers during the COVID‐19 pandemic in Spain. Health & Social Care in the Community, 30(1), 244-252.
Rahmanian, M., Kamali, A.R., Mosalanezhad, H., Foroughian, M., Kalani, N., Hatami, N., Heydarnejad, M., Rayatdoust, E., & Abiri, S. (2020). A Comparative Study on Anxiety of Medical and Non-medical Staff due to Exposure and Non-exposure to the Novel Coronavirus Disease. J Arak Uni Med Sci, 23(5), 710-723. [Persian]
Rasooli, A., & Babakhani, N. (2019). Predicting job satisfaction based on emotional self-regulation in the staff of a commercial bank. Bi-Quarterly Journal of Psychological Research in Management, 5 (2), 125-93.
Taghlidabadi, B., & Tasbihsazan Mashhadi, R. (2016). The relationship between cognitive emotion regulation mechanisms and lifestyle with perceived stress in patients with irritable bowel syndrome. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 11(39), 17-26. [Persian]
Wang, Q., Fang, Y., Huang, H., Wang, X., Yang, T., & Zhang, Y. H. (2021). Anxiety, depression, and cognitive emotion regulation strategies in Chinese nurses during the COVID‐19 outbreak. Journal of Nursing Management, 1(2), 1-13.
Weiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W., & Lofquist, L. H. (1967). Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire: Minnesota studies in vocational rehabilitation. Minneapolis: Industrial Relations Center, University of Minnesota.
Weston, R., & Gore Jr, P. A. (2006). A brief guide to structural equation modeling. The counseling psychologist, 34(5), 719-751.
_||_