میزان درگیری فعال دانشآموزان پایه ششم ابتدایی با محتوای کتب جدید التألیف علوم و ریاضی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمرضیه دهقانی 1 , حمیده پاک مهر 2
1 - استادیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته برنامه درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: تکنیک ویلیام رومی, یادگیری فعال, برنامه درسی, تحلیل محتوا,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف تعیین میزان درگیری فعال فراگیران با کتب علوم و ریاضی پایه ششم دبستان صورت گرفت. روش، تحلیل محتوا به تکنیک ویلیام رومی بر اساس ضریب درگیری دانشآموزان در سه مؤلفه متن، پرسشها و تصاویر بود. جامعه آماری محتوای کتابهای علوم و ریاضی پایه ششم ابتدایی است که به صورت سرشماری تمام محتوای متون، پرسشها و تصاویر دو کتاب جدید التالیف چاپ 92-91 مورد تحلیل محتوا (ویلیام رومی) قرار گرفت. نتایج حاکی از این بود که در کتاب علوم (از 320 واحد متن، 100 واحد پرسش و 140 واحد تصویر) شاخص درگیری دانش آموزان با متن کتاب 84/0، با پرسشها 9 و با تصاویر کتاب 19/0 است. همچنین، در کتاب ریاضی (از 182 واحد متن، 862 واحد پرسش و 97 واحد تصویر) شاخص درگیری با متن کتاب 85/0، با پرسشها 26/13 و با تصاویر کتاب 30/0 حاصل گردید. به عبارتی، متن کتاب علوم و ریاضی این پایه به شیوه فعال تدوین شده است، در حالی که تصاویر این کتب به شیوه غیر فعال نگاشته شده و پرسشهای ارائه شده نیز به دلیل، فعال بودن بیش از اندازه منجر به خستگی و بیحوصلگی دانش آموزان میگردد. با عنایت به این که محتوای کتب مذکور در قسمت پرسشها و تصاویر نتوانسته آن چنان که باید دانشآموز را به فعالیت، تفکر و تحلیل تشویق نماید، اصلاح و بهبود در طراحی و تدوین این کتب ضروری مینماید.
Akyol, Z., & Garrison, D. R. (2008). The development of a community of inquiry over time in an online course: understanding the progression and integration of cognitive and teaching presence. Journal o f Asynchronous Learning Network , 12,2– 3. Alkin M.C (2002) Patterns of curriculum evaluation. translator: Kourosh Fathi Vajargah. Curriculum: views, approaches and perspectives. Mashhad: Behnashr, 2002 [Persian]. Amin-khandaghi Maghsood, Pakmehr Hamideh (2013) National Assessment of Elementary Education Books sky Islamic Republic of Iran. Ministry of Education. The research and educational planning, 2013 [Persian]. Arizi Hamid, Abedi Ahmad (2009) Content analysis of primary school textbooks in terms of achievement motivation. Journal of Educational, Volume 5 ,pp 29-52, 2009 [Persian]. Confery, J. (2007). Tracing the evolution of mathematics content standards in the the United states: Looking back and projecting forward towards national Standards. paper prepared for the Conference on K-12 Matahematics Curriculum Standards. Connelly. F. M., & Clandinin, D, J. (1991). The international encyclopedia of curriculum. New York: Pergamon press. Delavar Ali (2003) Theoretical foundations of humanities and social science research. Tehra:Roshd, 2003 [Persian]. Dogbey, J.k. (2010). Concepts of variable in middle-grades marhematics textbooks during four ears of mathematics education in the United states. Graduate school Theses and Dissertations. http://scholarcommons.usf.edu/etd/1615. Fathi-vajargah Kourosh (2001). Evaluating the presentation of the content of science books (second to fifth grade) Primary School used by the William Romi’s Techniqu in the year 2001. Thisis for M.A of curriculum, college of teacher IN Tehran training, 2001 [ Persian]. Hui-Chuan, Ch., Yuh-Min Ch. (2009). A semantic based approach to content abstraction and annotation for content organization. Taiwan: University of Taiwan. Jafari-sani Hossain, Pakmeh Hamideh, Eslamiyan Hassan (2013) Attitudes of students graduate curriculum approaches to curriculum. Journal of Curriculum Studies. Volume 10.Number2 ,pp 108-121, 2013 [Persian]. Jones, D. L. , & Tarr, J. E. (2007). An examination of levels of congnitive demand required by probability tasks in middle grades mathematics textbooks. Statics education Research Journal, 6(2), 4-27. Jordan, A., Carlile, O., & Stack, A. (2008). Approaches to Learning: A Guide For Teachers, UK: Glasgow Kayidi Azam,Ahmadi Aliakbar (2013) Content analysis of book science used by the William Romi’s Techniqu in the year 2013, Fifth National Conference in Education, Tehran: University of teacher training of Rajai, 2013 [Persian]. Larreamendy, J., & Leinhardt, G. (2006). Going the distance with online education. Review of Educational Research, 76 (4), 567– 605. Marsh, C. J. (2009). Key Concepts for Understanding Curriculum Teachers' Library, 4th Ed, London: Taylor & Francis Routledge. Mirarefin Mahboobeh (2007) Review and evaluate the content of faith and life in junior high school textbook with an emphasis on curriculum. training of new ideas, Volume 3.Number2-1 ,pp 87-119, 2007 [Persian]. Momenimahmooee Mehdi, Zareeiyan Gholamreza (2010). The role and function of evaluation in curriculum development stages. Instructional Strategies, Volume 3.Number2 ,pp 67-72, 2010 [Persian]. Paivarinta, T., & Munkvold, B. E. (2005). Enterprise content management: an integrated perspective on information management. 38th Hawaii international conference on system sciences. Hawaii. Payne, A. & Whittaker, L. (2000).Developing essentail study skills, England: Prentice-Hall. Reeve, J., & Halusic, M. (2009). How k-12 teachers can put self-determination theory principles into practice. Theory and Research in Education, 7: 145-154. Salehi-omran Ebrahim, Izadi Samad, Rezaee Farzaneh (2009) Content analysis of primary school textbooks based on the components of Global Education. Journal of Curriculum Studies, Volume 13.Number14 ,pp 141-177, 2009 [Persian]. Sedaghat Saeed (2006) Evaluation method of providing first and second grade elementary science textbooks used by the William Romi’s Techniqu in the year 2006. Thisis for M.A of curriculum, college of teacher training, 2006 [Persian]. Shea, P.; Bidjerano , T. (2010). Learning presence: Towards a theory of self-regulation, and the development of a communities of inquiry in online and blended learning environments, Computers & Education, 55 : 1721– 1731. Shekari Abbas, Mazdaee Khodadad (2009) Typology of multiple theories on globalization and localization stay the course. Journal of Curriculum Studies. Volume 4.Number15 ,pp 105-135, 2009 [Persian]. Thompsona, S. D.; Martinb, L.; Richardsc, L.; Branson, D. (2003). Assessing critical thinking and problem solving using a Web-based curriculum for students, Internet and Higher Education, 6: 185–191. Winter s, F. I., & Azevedo, R. (2005). High - school students ’ regulation of le a r n in g during comp uter-based science in qui r y. Journal of Education al Computing Research , 33 (2 ), 18 9 – 217. Yarmohammadiyan Mohammadhossain (2002) Principles of Curriculum Development. Tehran: Yadvarh ketab, 2002 [Persian]. Zamini Bibieshrat, Dehghani Mehdi (2008) Enable and disable the heavenly gifts of books and fourth books: new compilation of Islamic learning. research in Psychology. Volume 1.Number9 ,pp 1-22, 2008 [Persian]. Zhang, K. (2012): Spirituality and early childhood special education: exploring a ‘forgotten’ dimension, International Journal of Children's Spirituality, 17:1, 39-49. Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45 (1), 166 – 183.
_||_