مقایسه ترجیحات فکری دانشآموزان دختر پایههای دوم، سوم و چهارم رشته ریاضی در مقطع متوسطه شهر مشهد
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیهانیه گل مقام 1 , علی غنایی چمن آباد 2 , علی اصغر اصغر نژاد 3
1 - خراسان رضوی- مشهد- خیابان خاکی -خراسانی5- پلاک 43
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: برنامه ریزی درسی, ترجیح فکری, ربع مغزی, ریاضیات,
ملخص المقالة :
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه ترجیحات فکری دانشآموزان دختر پایههای دوم تا چهارم رشته ریاضی در مقطع متوسطه شهر مشهد بوده است. روش پژوهش مورد استفاده در این تحقیق توصیفی ـ پیمایشی است و جامعه آماری را دانشآموزان دختر رشته ریاضی در سه پایه دوم، سوم و چهارم مقطع متوسطه شهر مشهد طی سال 1389 ـ 1390 تشکیل داده بودند. حجم نمونه تحقیق 131 نفر (39 نفر دانشآموزان سال دوم، 50 نفر دانشآموزان سال سوم، 42 نفر دانشآموزان سال چهارم) بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار سنجش مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه غلبه مغزی ند هرمان بود و با روش آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون آماری آنوا و مانوا و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین ربع مغزی D و تحصیل در رشته ریاضی تفاوت معناداری (045/0p p ) به صورت معناداری کاهش مییابد. در نتیجه میتوان به این نکته اشاره کرد که فرآیند آموزش فعلی در رشته تحصیلی ریاضی نمیتواند موجبات توسعه قابلیتهای مغزی دانشآموزان را فراهم نماید. بنابراین بررسی برنامه ریزی درسی و روش تدریس معلمان در دوره مذکور توسط مراجع ذیصلاح ضروری به نظر میرسد.