تأثیر آموزش در هنگام خواب بر یادگیری دانشجویان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیداود معنوی پور 1 , علیرضا پورخائفی 2 , حسن پاشاشریفی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: یادگیری در هنگام خواب, یادگیری از طریق شنوایی, نظریههای خواب,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش در هنگام خواب بر یادگیری دانشجویان بود. این پژوهش در قالب طرح پژوهش شبهآزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با یک گروه انجام شد. به این منظور از جامعه آماری دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی 86 ـ 1385، 50 نفر که در دامنه سنی 18 تا 25 قرار داشتند، پس از آگاهی از نحوه انجام پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود حاوی پرسشهای زبان انگلیسی در قالب چهارگزینهای و ترجمه، بر اساس مطالب انگلیسی آموزش داده شده. روایی آن با استفاده از روایی محتوایی تأیید شد. اجرای آزمایشی پژوهش با هدف خوگیری آزمودنیها برای گوش دادن در هنگام خواب به مدت یک هفته انجام شد. سپس مواد آموزشی در اختیار آنان قرار داده شد و موظف شدند که طبق دستورالعمل آموزش داده شده، آن را اجرا نمایند و گزارش روزانه کار خود را نیز ثبت نمایند. دادههای پژوهش با استفاده از آزمونهای t تحلیل شد و نتایج نشان داد که یادگیری زبان انگلیسی در هنگام خواب از طریق شنوایی امکانپذیر نیست. ضمن آگاهی کامل از محدودیتهای پژوهش، نتایج آن نشان داد که یادگیری در هنگام خواب صورت نمیگیرد و مشکلاتی از قبیل بیخوابی، سردرد، گوش درد، بیحوصلگی و خوابآلودگی در طول روز را نیز در پی دارد.