دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد1,السنة
8
,
بهار
1385
چکیده: هدف اساسی این مطالعه، بررسی رابطۀ بین عوامل محیط کار و سطح تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی است. براساس فرضیۀ تحقیقات همبستگی و با اجرای پرسشنامۀ محققساختۀ محیط کار و پرسشنامۀ تعهد سازمانی (ماودی، استیرز، پورتر، 1979) روی 214 عضو هیأت علمی تماموقت و نیمهوقت 5 واح أکثر
چکیده: هدف اساسی این مطالعه، بررسی رابطۀ بین عوامل محیط کار و سطح تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی است. براساس فرضیۀ تحقیقات همبستگی و با اجرای پرسشنامۀ محققساختۀ محیط کار و پرسشنامۀ تعهد سازمانی (ماودی، استیرز، پورتر، 1979) روی 214 عضو هیأت علمی تماموقت و نیمهوقت 5 واحد دانشگاه آزاد اسلامی منطقۀ 8 که با روش تصادفی مرحلهای و طبقهای انتخاب شده بودند، اطلاعات لازم جمعآوری شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان میدهد که بین مؤلفههای تعارض نقش، گرانباری نقش، ماهیت تکلیف، پسخوراند، سبک نظارتی ملاحظه کار، سلسلهمراتب اداری و رسمی بودن با تعهد سازمانی رابطه وجود دارد و ضرایب به دست آمده نشان میدهد که میتوان براساس متغیرهای مرتبط با محیط معادلهای را برای پیشبینی تعهد سازمانی ارائه کرد.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد2,السنة
9
,
تابستان
1386
چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ کیفیت زندگی والدین با عملکرد مدرسهای دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. برای اجرای این طرح ابتدا جامعۀ دانشآموزان مدارس دولتی شهر اصفهان مشخص و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای ت أکثر
چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ کیفیت زندگی والدین با عملکرد مدرسهای دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. برای اجرای این طرح ابتدا جامعۀ دانشآموزان مدارس دولتی شهر اصفهان مشخص و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 494 دانشآموز و به همین تعداد والدین آنان انتخاب شدند. سپس پرسشنامۀ کیفیت زندگی والدین را والدین دانشآموزان و پرسشنامۀ عملکرد مدرسهای دانشآموزان را معلمان آنها پاسخ دادند. روش تجزیه و تحلیل آماری دادهها تحلیل رگرسیون یک متغیری و رگرسیون چندمتغیری با روش قدم به قدم بود. یافتههای پژوهش نشان داد که کیفیت زندگی والدین با عملکرد مدرسۀ دانشآموزان رابطۀ معنادار دارد و از بین مجموعه متغیرهای کیفیت زندگی سه متغیر تحصیلات والدین، رویدادهای نامطلوب زندگی والدین و تعداد فرزندان خانواده به ترتیب از مهمترین متغیرهای پیشبینیکنندۀ عملکرد مدرسهای هستند. نتایج نشان میدهد که میتوان با در نظر گرفتن کیفیت زندگی والدین و مؤلفههای آن، عملکرد مدرسهای و مؤلفههایش را پیشبینی کرد.
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد1,السنة
5
,
بهار
1387
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش در هنگام خواب بر یادگیری دانشجویان بود. این پژوهش در قالب طرح پژوهش شبهآزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با یک گروه انجام شد. به این منظور از جامعه آماری دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی 86 ـ 1 أکثر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش در هنگام خواب بر یادگیری دانشجویان بود. این پژوهش در قالب طرح پژوهش شبهآزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با یک گروه انجام شد. به این منظور از جامعه آماری دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی 86 ـ 1385، 50 نفر که در دامنه سنی 18 تا 25 قرار داشتند، پس از آگاهی از نحوه انجام پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود حاوی پرسشهای زبان انگلیسی در قالب چهارگزینهای و ترجمه، بر اساس مطالب انگلیسی آموزش داده شده. روایی آن با استفاده از روایی محتوایی تأیید شد. اجرای آزمایشی پژوهش با هدف خوگیری آزمودنیها برای گوش دادن در هنگام خواب به مدت یک هفته انجام شد. سپس مواد آموزشی در اختیار آنان قرار داده شد و موظف شدند که طبق دستورالعمل آموزش داده شده، آن را اجرا نمایند و گزارش روزانه کار خود را نیز ثبت نمایند. دادههای پژوهش با استفاده از آزمونهای t تحلیل شد و نتایج نشان داد که یادگیری زبان انگلیسی در هنگام خواب از طریق شنوایی امکانپذیر نیست. ضمن آگاهی کامل از محدودیتهای پژوهش، نتایج آن نشان داد که یادگیری در هنگام خواب صورت نمیگیرد و مشکلاتی از قبیل بیخوابی، سردرد، گوش درد، بیحوصلگی و خوابآلودگی در طول روز را نیز در پی دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications