بررسی نقش عوامل زمینهای مؤثر در تقلب تحصیلی دانشآموزان: رویکرد تحلیل آمیخته
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیپیمان یارمحمدزاده 1 , مجید داداش زاده 2 , وحید داداش زاده 3
1 - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: مقطع دوره اول متوسطه, تحلیل آمیخته, تقلب تحصیلی, عوامل زمینهای,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل زمینهای مؤثر بر انجام تقلب تحصیلی با رویکرد تحلیل آمیخته از نوع روش اکتشافی است. جامعه پژوهش شامل معلمان و دانشآموزان سال سوم مقطع دوره اول متوسطه شهرستان چالدران استان آذربایجان غربی است. شرکت کنندگان در پژوهش، برای مصاحبه با معلمان، شامل 13 نفر و برای گردآوری اطلاعات پرسشنامهای از دانشآموزان، شامل 168 نفر است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در میان معلمان از مصاحبه حضوری و در میان دانشآموزان، از پرسشنامه محقق ساخته عوامل زمینهای مؤثر بر تقلب تحصیلی حاصل از تحلیل مصاحبههای انجام شده از معلمان و نیز پرسشنامه تقلب تحصیلی آندرمن و همکاران (2010) با تأیید روایی توسط صاحب نظران و با ضریب پایایی آلفای کرونباخ، به ترتیب، 77/0 و 79/0 استفاده شد. برای تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و مدل تحلیل مسیر با SPSS18 و AMOS18 استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد از نظر معلمان، نوع ارزشیابی، شرایط اجرای آزمون و نظارت، ویژگیها و روشهای معلم، برخورد نکردن با افراد متقلب، تأثیرات گروه همسال و انتظارات محیطی و از نظر دانشآموزان، نوع ارزشیابی، شرایط اجرای آزمون و نظارت، ویژگیها و روشهای معلم، تأثیرات گروه همسال و انتظارات محیطی در اقدام به انجام تقلب تحصیلی مؤثر هستند.
Ahmamadi. S. A., Rajaiepoor. S. & Mohamadi. Sh. (2008). A Study of students Discipline Problems and A Proper Discipline Model for ElementarySchool Girls in Shahreza. Knowledge and Research in Educational Sciences, Islamic Azad university Isfahan (Khurasgan) Branch, 1, No 16, 115-138 [Persian].
Amiri M.A, Khamesan A. (2012). Investigation academic cheating among boys and girls. Iranian Journal of Ethics in Science and Technology Vol. 6, No. 4, 53-61[Persian].
Anderman. Eric. M; Cup. Pamela K. p & Lane. Derek. (2010). Impulsivity and Academic Cheating. The Journal of Experimental Education, , 78, 135–150.
Baldwin, D., Daugherty, S., Rowley, B., & Schwartz, M. (1996). Cheating in medical school: A survey of second-year students at 31 schools. Academic Medicine, 71(3), 267-273.
Brimble M, Stevenson P (2005). Perceptions of the prevalence and seriousness of academic dishonesty in Australian Universities. The Australian Educational Researcher 32(3):19-44.
Bazergan, Abbas. (2012). Qualitative and mixed methods research, Common approaches in the Behavioral Sciences. Tehran: Didar [Persian].
Ejei Javad, Shahabi Ruhollah, Alibazi Hooshang. (2012). Relationship between Personality Traits and Self Reported Academic Cheating in High School Students. Journal of Psychology, Vol 15, No 4, 412-424 [Persian].
Harding, T., Mayhew, M., Finelli, C., & Carpenter, D. (2007). The theory of planned behavior as a model of academic dishonesty in humanities and engineering undergraduates. Ethics and Behavior, 17(3), 255-279.
Harington donna. (2008). Confirmatory Factor Analysis (translated by Sh Vahedi, M Moghadam & P Ghaderi Pakdel, 2012). Tabriz University Presss.
Gerdeman RD (2000). Academic Dishonesty and the community College. Available at ERIC (ED447840: http://www.eric.ed.gov): Retrieved 2009/9/20.
McCabe DL, Trevino LK, Butterfield KD (2001). Cheating in Academic Institutions: A Decade of Research. Ethics & Behavior 11(3):219–232.
Meyers Lawrence S, Gamest Glenn, Guarino A.J . (2006). Applied multivariate research: design and interpretation (translated by H Sharifi, V Farzad, S Rezakhani, H Hasanabadi, B Izanloo & M Habibi, 2012). Tehran: Roshd [Persian].
Murdock TB, Anderman EM (2006). Motivational perspectives on student cheating: toward an integrated model of academic dishonesty. Educational Psychologist 41(3): 129-145.
Murdock TB, Beauchamp AS, Hinton A. (2008). Predictors of cheating and cheating attributions: Does classroom context influence cheating and blame for cheating? European Journal of Psychology of Education 23(4):477-492.
Nakhaee N, Seyyed Hosseinie S. (2005). Investigation of medical students’ opinions on cheating and its frequency. Strides Dev Med Educ.; 1 (2) :57-63 [Persian].
Namvar, Y., Rastgoo, A., Abolgasemi, A., & Seyf Derakhshande, S. (2010). The Comparison of Effect of Qualitative Descriptive Evaluation on Decreasing Anxiety and Improving self Confidence of Primary School Student in Descriptive Evaluation With Traditional School. Knowledge and Research in Educational Sciences, Islamic Azad university Isfahan (Khrasgan) Branch. 3. 1 (27) :199-212 [Persian].
Rettinger DA, Jordan AE (2005). The Relations among Religion, Motivation, and college cheating: A Natural Experiment. Ethics & Behavior 15(2):107-129.
Rettinger DA, Kramer Y (2009). Situational and personal causes of student cheating. Research in Higher Education 50: 293-313.
Whitley, B. E., Jr., & Keith-Spiegel, P. (2002). Academic dishonesty: An educator’s guide. Hillsdale, NJ: Erlbaum.