فهرس المقالات پیمان یارمحمدزاده


  • المقاله

    1 - نقش ویژگی‌های شغل در دلبستگی شغلی و تعهد‌ سازمانی در دانشگاه
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1394
    هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه‌ی بین ویژگی‌های شغل با دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه بوده است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان (اعضای هیأت علمی و کارمندان اداری) دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی93-92 جمعاً به تعداد 420 نفر بوده که از ای أکثر
    هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه‌ی بین ویژگی‌های شغل با دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه بوده است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان (اعضای هیأت علمی و کارمندان اداری) دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی93-92 جمعاً به تعداد 420 نفر بوده که از این تعداد، 204 نفر به صورت تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق استفاده شده، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. برای جمع آوری اطلاعات پژوهش، از پرسشنامه‌های ویژگی های شغلی سیمز، اسزیلاگی و کلر(1976)، تعهد سازمانی آلن و مایر(1991) و دلبستگی شغلی کانونگو(1982)، استفاده شده‌ است. داده‌های حاصل با استفاده از روش‌های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه، با استفاده از نرم افزار آماریSPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان داد که بین هریک از مؤلفه های ویژگی های شغلی با دلبستگی شغلی کارکنان رابطه معنادار وجود دارد. هم‌چنین، تنها مؤلفه‌های استقلال، روابط دوستانه و بازخورد قادر بودند دلبستگی شغلی کارکنان را به صورت معنادار پیش‌بینی کنند(05/0>p). یافته‌ی دیگر این پژوهش نشان داد که بین تمام مؤلفه‌های ویژگی های شغلی (به جز روابط دوستانه) با تعهد عاطفی؛ مؤلفه‌های تنوع وظیفه، استقلال، بازخورد و هویت وظیفه با تعهد هنجاری کارکنان رابطه‌ی معنادار وجود دارد. همچنین، با وارد کردن مؤلفه های ویژگی‌های شغل به عنوان پیش بینی‌کننده تعهد‌ سازمانی کارکنان، تنها مؤلفه های تنوع وظیفه و هویت وظیفه قادر به پیش بینی تعهد سازمانی کارکنان به طور معنادار بودند(05/0>p). بر‌اساس یافته های این پژوهش، برای افزایش تعهد سازمانی و دلبستگی بیشتر کارکنان، مدیران باید توجه بیشتری به ویژگی های شغلی‌ کارکنان داشته باشند و استقلال و فرصت ایجاد روابط دوستانه در شغل را برای آنان فراهم آورند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس انگیزش شغلی خود تعیین گری بلیس در بین معلمان شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 2 , السنة 18 , تابستان 1396
    این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس انگیزش شغلی خودتعیین‌گری بلیس در بین معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی انجام شد. روش این پژوهش از نوع توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم شهرهای ش أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس انگیزش شغلی خودتعیین‌گری بلیس در بین معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی انجام شد. روش این پژوهش از نوع توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی به تعداد 4478 نفر بود. نمونه پژوهش به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای طبقه‌ای انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس انواع انگیزش شغلی خودتعیین‌گری بلیس (1994) بود. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی به شیوه آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، نشان‌دهندة این است که الگوی شش عاملی برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد (001/0p≤). ضریب آلفای کرانباخ به میزان 85/0 نیز نشان داد که پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی نقش عوامل زمینه‌ای مؤثر در تقلب تحصیلی دانش‌آموزان: رویکرد تحلیل آمیخته
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1395
    هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل زمینه‌ای مؤثر بر انجام تقلب تحصیلی با رویکرد تحلیل آمیخته از نوع روش اکتشافی است. جامعه پژوهش شامل معلمان و دانش‌آموزان سال سوم مقطع دوره اول متوسطه شهرستان چالدران استان آذربایجان غربی است. شرکت کنندگان در پژوهش، برای مصاحبه با معلمان، شامل أکثر
    هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل زمینه‌ای مؤثر بر انجام تقلب تحصیلی با رویکرد تحلیل آمیخته از نوع روش اکتشافی است. جامعه پژوهش شامل معلمان و دانش‌آموزان سال سوم مقطع دوره اول متوسطه شهرستان چالدران استان آذربایجان غربی است. شرکت کنندگان در پژوهش، برای مصاحبه با معلمان، شامل 13 نفر و برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای از دانش‌آموزان، شامل 168 نفر است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به شیوه تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها در میان معلمان از مصاحبه حضوری و در میان دانش‌آموزان، از پرسشنامه محقق ساخته عوامل زمینه‌ای مؤثر بر تقلب تحصیلی حاصل از تحلیل مصاحبه‌های انجام شده از معلمان و نیز پرسشنامه تقلب تحصیلی آندرمن و همکاران (2010) با تأیید روایی توسط صاحب نظران و با ضریب پایایی آلفای کرونباخ، به ترتیب، 77/0 و 79/0 استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها، از روش‌های آمار توصیفی و مدل تحلیل مسیر با SPSS18 و AMOS18 استفاده گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد از نظر معلمان، نوع ارزشیابی، شرایط اجرای آزمون و نظارت، ویژگی‌ها و روش‌های معلم، برخورد نکردن با افراد متقلب، تأثیرات گروه همسال و انتظارات محیطی و از نظر دانش‌آموزان، نوع ارزشیابی، شرایط اجرای آزمون و نظارت، ویژگی‌ها و روش‌های معلم، تأثیرات گروه همسال و انتظارات محیطی در اقدام به انجام تقلب تحصیلی مؤثر هستند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - مدل علّی تأثیر انگیزش شغلی خودتعیین‌گری معلمان بر بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی
    آموزش و ارزشیابی , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1397
    هدف از این پژوهش طراحی و برازش مدلی ساختاری از روابط بین متغیرهای انگیزش شغلی خودتعیین‌گری و راهبردهای آموزشی و انضباطی بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی با آزمون مدل معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه این پژوهش شامل 4478 از معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی، دوره اول مت أکثر
    هدف از این پژوهش طراحی و برازش مدلی ساختاری از روابط بین متغیرهای انگیزش شغلی خودتعیین‌گری و راهبردهای آموزشی و انضباطی بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی با آزمون مدل معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه این پژوهش شامل 4478 از معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی، دوره اول متوسطه(راهنمایی) و دوره دوم متوسطه(دبیرستان) شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی بود که از این تعداد 354 نفر (158نفر مرد و 196 نفر زن) به شیوه‌های نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و طبقه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی انگیزش خودتعیین‌گری بلیس(1994)، پرسشنامه‌های محقق ساخته راهبردهای آموزشی معلمان و راهبردهای انضباطی معلمان استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل معادله‌های ساختاری و نرم افزا‌های آماری SPSS16 و AMOS22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی، مدل نظری قوی برای پیش‌بینی بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان می‌باشد. انگیزش خودتعیین‌گری اثر مستقیم 31/0 و 36/0 بر روی راهبردهای انضباطی و آموزشی دارد. همچنین از لحاظ انواع انگیزش خودتعیین‌گری و انواع راهبردهای آموزشی و انضباطی بین معلمان بر حسب جنسیت تفاوتی وجود نداشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - رابطه ویژگی‌های شخصیت و سبک رهبری کلاس درس با کیفیت تدریس اساتید دانشگاه به روش خود ارزیابی: ارائه یک مدل ساختاری
    آموزش و ارزشیابی , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1396
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیت و سبک رهبری کلاس با کیفیت تدریس اساتید به روش خود ارزیابی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی-علّی بود. جامعه‌ آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی در سال تحصیلی 93-92 بود، که 138 نفر از أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیت و سبک رهبری کلاس با کیفیت تدریس اساتید به روش خود ارزیابی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی-علّی بود. جامعه‌ آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی در سال تحصیلی 93-92 بود، که 138 نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر شامل، سه پرسشنامه‌ ویژگی های بزرگ شخصیت (نئو)، پرسشنامه سبک رهبری کلاس درس هالپین و پرسشنامه محقق ساخته کیفیت تدریس اساتید بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم افزارهای SPSS و Amosانجام گرفت. نتایج نشان داد که مؤلفه های برونگرایی، با وجدان بودن و توافق با هر یک از مؤلفه های توان علمی و رفتار علمی کیفیت تدریس اساتید دارای همبستگی مثبت و معنادار می باشند (05/0≥P). هم چنین، مؤلفه های مراعات و ساخت دهی سبک رهبری با مؤلفه های توان علمی و رفتار علمی کیفیت تدریس اساتید دارای همبستگی مثبت و معنادار می باشند (01/0≥P). هم چنین،‌ داده های پژوهش با مدل مفهومی پژوهش دارای برازش مناسب بود و مدل معادلات ساختاری نشان داد که ویژگی های شخصیت و سبک رهبری کلاس درس می توانند کیفیت تدریس اساتید را به صورت معناداری تبیین کنند. از این رو می توان گفت، توجه به ویژگی های شخصیت و سبک رهبری کلاس درس می تواند در کیفیت تدریس اساتید مؤثر باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - تحلیل محتوای چندرسانه‎ای‎های آموزشی درس فیزیک با توجه به اصول چندرسانه‎ای، ساختار و محتوا
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 5 , تابستان 1394
    هدف از نگارش این مقاله، تحلیل محتوای چندرسانه‌ ای‌ های آموزشی فیزیک سال دوم متوسطه بر اساس اصول چندرسانه ‌ای‌ ها، ساختار و محتوا می‌ باشد. این اصول، شامل اصل مالتی مدیا، هم‌جواری، گفتار، کثرت و شخصی ‌سازی می‌باشد. این پژوهش به روش کیفی انجام شد. نمونه مورد بررسی، گزیده‌ أکثر
    هدف از نگارش این مقاله، تحلیل محتوای چندرسانه‌ ای‌ های آموزشی فیزیک سال دوم متوسطه بر اساس اصول چندرسانه ‌ای‌ ها، ساختار و محتوا می‌ باشد. این اصول، شامل اصل مالتی مدیا، هم‌جواری، گفتار، کثرت و شخصی ‌سازی می‌باشد. این پژوهش به روش کیفی انجام شد. نمونه مورد بررسی، گزیده‌ای از نرم‌افزارهای آموزشی درس فیزیک سال دوم دوره متوسطه می‌باشد. به علت اندک بودن جامعه آماری، کل نرم‌افزارهای چندرسانه ‌ای (11 نرم‌ افزار) انتخاب و به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. در مجموع، 15 مقوله و 97 کد از ابعاد و ویژگی‌های زمینه‌ ای، ساختاری و محتوایی نرم‌ افزارهای آموزشی شناسایی و بررسی شدند. مطابق یافته‌ ها، کلاً در چندرسانه ‌ای‌ های مورد بررسی ویژگی زمینه ‌ای مورد توجه بیشتری واقع شده است. در مقوله‌ ساختاری، توجه بیشتر روی بخش مقدماتی و توجه کمتر به مقوله‌ جنبی شده است. در مقوله‌ محتوای اصلی که اصول چندرسانه‌ای مورد بررسی قرار گرفت، اصل‌ های کثرت و گفتار دارای اهمیت بیشتر و اصل شخصی‌ سازی دارای اهمیت کمتری می‌ باشد. هرکدام از این مقوله‌ های شناسایی شده که کمتر به آنها اهمیت داده شده است، می‌ توانند به‌عنوان موضوعاتی مستقل در پژوهش‌ های آینده به پژوهشگران یاری رسانند و زمینه‌ساز رفع مشکلات چندرسانه‌ ای‌ های آموزشی و هم‌چنین، شناسایی ابعاد جدید شوند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - تعیین ابعاد هویت ملی ـ قومیتی و مقایسه ابعاد هویت قومی، ملی و جهانی دانشجویان قومیت‌های مختلف
    مطالعات میان فرهنگی , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1394
    با توجه به اهمیت تنوع قومی در جوامعی با اقوام و نژادهای مختلف و متفاوت، تأثیر آن بر وحدت و انسجام و یکپارچگی ملی آشکار و بدیهی است. هدف پژوهش حاضر تعیین ابعاد هویت قومی و ملی و بررسی مقایسه‌ای ابعاد هویت قومی، ملی و جهانی دانشجویان قومیت‌های مختلف دانشگاه شهید مدنی آذرب أکثر
    با توجه به اهمیت تنوع قومی در جوامعی با اقوام و نژادهای مختلف و متفاوت، تأثیر آن بر وحدت و انسجام و یکپارچگی ملی آشکار و بدیهی است. هدف پژوهش حاضر تعیین ابعاد هویت قومی و ملی و بررسی مقایسه‌ای ابعاد هویت قومی، ملی و جهانی دانشجویان قومیت‌های مختلف دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است. روش پژوهش حاضر علی– مقایسه‌اییا پس‌رویدادی بوده و جامعه آماری آن شامل دانشجویان سه قوم (ترک، لر و کرد) مشغول به تحصیل (سال تحصیلی 92-1391) در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بودند. با توجه به نبود آمار تفکیکی قومیت‌ها با در نظر گرفتن تقریبی 7 هزار نفر دانشجو طبق برآورد جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه برابر با 364 نفر در نظر گرفته شد که اعضای نمونه به شیوه گلوله برفی شناسایی شدند. برای اندازه‌گیری ابعاد هویتی قومی - ملی دانشجویان از مقیاس محقق ساخته و برای سنجش هویت جهانی دانشجویان از مقیاس پذیرش جهانی‌سازی لطف آبادی و نوروزی (1383) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج این پژوهش در مورد ابعاد هویتی ملی- قومی دانشجویان نشان‌دهنده 9 بعد هویتی بود که بر روی هم 70 درصد از واریانس هویت ملی- قومی دانشجویان را تبیین می‌کرد. از بین 9 بعد هویتی 6 مورد مربوط به مؤلفه قومیت‌گرایی و 3 مؤلفه مربوط به ملیت‌گرایی بودند. همچنین نتایج نشان داد: به طور کلی دانشجویان سه گروه قومی از لحاظ ترکیب نمرات مؤلفه‌های هویت قومی، ملی و جهانی با هم تفاوت دارند. در بین گروه‌های قومیتی از لحاظ مؤلفه ارتباط با اقوام و تعصب ملی تفاوت وجود دارد؛ ولی چنین تفاوتی از لحاظ مؤلفه‌های زندگی ملیتی و جهانی شده مشاهده نشد. تفاصيل المقالة