دیدگاه دانشجویان رشته کشاورزی نسبت به یادگیری خدماتی مطالعه موردی: دانشجویان ترویج کشاورزی دانشگاه رازی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمرجان سپه پناه 1 , حسین حیدری 2 , علی اصغر میرک زاده 3 , کیومرث زرافشانی 4
1 - 1دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاوری و منابع طبیعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 - 2دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3 - 3استادیار گروه ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
4 - 4دانشیار گروه ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی و عضو مرکز پژوهشی تحقیقات توسعه اقتصادی ـ اجتماعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری&rlm, خدماتی, آموزش کشاورزی, توسعه کشاورزی,
ملخص المقالة :
یادگیری خدماتی نوعی استراتژی تدریس به شمار می رود که سبب غنی سازی تجربه یادگیری و تقویت مهارتهای ارتباطی در دانشجویان میشود. هدف اصلی این پژوهش، دیدگاه دانشجویان رشته کشاورزی نسبت به یادگیری خدماتی بوده است. تحقیق حاضر به لحاظ پارادایمیک کمی، از جنبه هدف کاربردی و از بعد دستیابی به حقایق و داده پردازی دادهها توصیفی ـ پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی (170=تعداد جامعه) تشکیل داده اند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 143 نفر نمونه از جدول کرجسی ـ مورگان انتخاب شد. گردآوری داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. روایی پرسشنامه توسط منابع موجود و نظرات اساتید دانشگاه رازی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 78/0 به دست آمد. نتایج به حاصل از این پژوهش نشان داد که دانشجوبان نگرش نسبتاً مثبتی نسبت به استفاده از یادگیری خدماتی در آموزش کشاورزی دارند و بیان داشتند که برای اجرای این پروژه، مسؤولیت تک تک افراد باید کاملاً مشخص شود. همچنین نتایج آزمون t مشخص کرد که افرادی که سابقه شرکت در فعالیتهای گروهی نداشتند، دیدگاه مثبت تری نسبت به یادگیری خدماتی داشتند. نتایج حاصل از این تحقیق می تواند منجر به بهبود کیفیت آموزش و افزایش کارایی یادگیری و توسعه کشاورزی شود.
Adib nia Assad, Mohajer Yahya and Sheikh Por Sakine. (2013). Comparative effectiveness solving teaching method social problem of female students in social science fifth grade. Research in curriculum Planning, Vol 10, No 9, (continus 36), pp. 78-63. (Persian). Andersen, S. (1998). Service Learning: A national strategy for youth development. Journal of National Service Learning Clearinghouse, 73. Aramon, H., Sadeghi Arani, Z. & Saeida Ardekani, S. (2009). The Impact of Team Work Skills on Educational and Research Performance of students considering gender separation. Journal of Women Research, 3(1), 59-73. Atafar, A., & Bahrami Samani, M. (2009). The amount of using the Components of Learning Organization in Public and Azad Universities of Shahrekord. Journal of Iranian Higher Education Association, 2(1), 161-179. Bendari Mehrdad. (1993). the role of employee performance evaluation systems in improving human resources. Centre for Technology Management, Journal of prudence, No. 38. (Persian(. Bringle, R., & Hatcher, J. (1996). Implementing service learning in higher education. Journal of Higher Education, 67(2), 221-239. Davuodi Amir Hussain, Mohammad, Hojati Faeze. (2011). Evaluation of the student group learning process based on the NEP model. Journal new approach for research in educational administration, Vol 2. No 3, pp. 88-57. (Persian). Eyler, J. (2000). What do us most need to know about the impact of service-learning on student learning? Michigan Journal of Community Service Learning, Special Issue, Research 2000, 14–26. Fahami, R., & Ezati, M. (2010). Study the Effect of Cooperative Learning (Group Investigation) on the Development of Girl Students' Social Skills Components in the fifth grade of elementary school in Isfahan region 5. The Journal of New Approach in Educational Management, 1(2), 66-76. Freire, P. (1993). Pedagogy of the Oppressed. (New revised 20th anniversary Ed.) New York: Continuum, (Originally published 1970.) Furco, A. (1996). "Service-Learning: A Balanced Approach to Experiential Education." Expanding Boundaries: Service and Learning. Washington DC: Corporation for National Service, 2-6. Giles Jr. Honnet, P. and Migliore, S. (1991). (Eds). Research Agenda for Combining Service and Learning in the 1990s. Raleigh, N.C.: National Society for Experiential Education. Hasni Ali. (2009). Factors affecting the development of group learning. Vol 18, No 137, pp. 81-96. (Persian). Kayes, A. Kayes, B, Christopher, D and Kolb, A. (2005). Experiential learning in teams. The Journal of Simulation & Gaming, 36, 330-354. Kolb, D. (1985). Learning style inventory. Boston, MA: McBer and Company. Mantooth, L. & Fritz, C. (2006). Benefits of Service-learning in Tennessee 4-H Youth Development: A Delphi Study. Journal of NACTA, vol-50. McCarty, A & Thomas N. (2008). Team Learning and Metacognition: A Neglected Area of HRD Research and Practice. Advances in Developing Human Resourcees, 10, 509- 524. Mohammadi Mehdi, Nasere Jahromi Reza and Rahmani Hadi. (2013). External evaluation effectiveness the curriculum Undergraduate Fields Islamic Azad University, Bandar Abbas on the basis of merit of the models eyes. Research in curriculum Planning, Vol 10, No 10 (continus 37), pp. 20-32. (Persian). Moradi Mohammad Ali. (1995). Evaluation within the system of agricultural education. Journal of Education, No. 1 and 2. Organization Research and Educational Planning and Curriculum, Ministry of Education. (Persian). O’Neil, C, & Lima, M. (2003). Servicelearning in agricultural instruction: A guide for implementing real-world, hands on, community based teaching and learning. NACTA Journal, 47(2), 36-41. Ortega, A. Sánchez, M. Miriam, G. & Rico, R. (2010). Team Learning and Effectiveness in Virtual Project Teams: The Role of Beliefs about Interpersonal Context. The Spanish Journal of Psychology, 13(1), 267-276. Qumar, M. (2002). Global trend in agricultural extension: Chllenges facing and the pacific region. Keynote paper presented at PAO regional expert consultation on agricultural extension, Bangkok, 16-19 July. Seifer S, D. (1998). Service-learning: community–campus partnerships for health professions education. Acad Med; 73: 273–7. Shams Azar Nasrollah. (2000). Interview about agricultural education. (Persian). Share Pour, M., Fazeli, M., & Salehi, S. (2008). Investigating Indices of Quality in Higher Education Based on Key Competencies Analysis. Journal of Iranian Higher Education Association, 1(1), 33-56. Sattari Sadrodin. (2014). Assessment of effective teaching, Components based on the students viewpoints, Research in Curriculum planning, Vol 10. No 12 (Continus 39). pp. 134-146. (Persian(
_||_