فهرس المقالات مرجان سپه پناه


  • المقاله

    1 - دیدگاه دانشجویان رشته کشاورزی نسبت به یادگیری خدماتی مطالعه موردی: دانشجویان ترویج کشاورزی دانشگاه رازی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1393
    یادگیری خدماتی نوعی استراتژی تدریس به شمار می رود که سبب غنی سازی تجربه یادگیری و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان می‌شود. هدف اصلی این پژوهش، دیدگاه دانشجویان رشته کشاورزی نسبت به یادگیری خدماتی بوده است. تحقیق حاضر به لحاظ پارادایمیک کمی، از جنبه هدف کاربردی و از أکثر
    یادگیری خدماتی نوعی استراتژی تدریس به شمار می رود که سبب غنی سازی تجربه یادگیری و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان می‌شود. هدف اصلی این پژوهش، دیدگاه دانشجویان رشته کشاورزی نسبت به یادگیری خدماتی بوده است. تحقیق حاضر به لحاظ پارادایمیک کمی، از جنبه هدف کاربردی و از بعد دستیابی به حقایق و داده پردازی داده‌ها توصیفی ـ پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی (170=تعداد جامعه) تشکیل داده اند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 143 نفر نمونه از جدول کرجسی ـ مورگان انتخاب شد. گردآوری داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. روایی پرسشنامه توسط منابع موجود و نظرات اساتید دانشگاه رازی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 78/0 به دست آمد. نتایج به حاصل از این پژوهش نشان داد که دانشجوبان نگرش نسبتاً مثبتی نسبت به استفاده از یادگیری خدماتی در آموزش کشاورزی دارند و بیان داشتند که برای اجرای این پروژه، مسؤولیت تک تک افراد باید کاملاً مشخص شود. همچنین نتایج آزمون t مشخص کرد که افرادی که سابقه شرکت در فعالیت‌های گروهی نداشتند، دیدگاه مثبت تری نسبت به یادگیری خدماتی داشتند. نتایج حاصل از این تحقیق می تواند منجر به بهبود کیفیت آموزش و افزایش کارایی یادگیری و توسعه کشاورزی شود. تفاصيل المقالة