بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان شهرستان گمیشان سال تحصیلی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیصفیه مفیدی 1 , علی اصغر بیانی 2
1 - 1کارشناس ارشد علوم تربیتی، دبیر آموزش و پرورش، استان گلستان، ایران
2 - 2دانشیار، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: یادداری, راهبردهای یادگیری, مطالعه, یادگیری,
ملخص المقالة :
انسانها همواره سعی در جهت یافتن عوامل مؤثر بر میزان یادگیری داشتهاند، زیرا یادگیری اهمیت زیادی در زندگی بشر دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک پایه اول دبیرستان بود. در یک طرح شبه آزمایشی، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو کلاس پایه اول دبیرستان (44 دانشآموز) در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شهرستان گمیشان را در سال تحصیلی 92 ـ 91 در برگرفت. ابتدا هر دو گروه به سؤالات یک آزمون پیشرفت تحصیلی معلمساخته (پیشآزمون) پاسخ دادند که نمرات دو گروه تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت. به گروه آزمایش، 10 جلسه راهبردهای یادگیری و مطالعه آموزش داده شد. در پایان از دو گروه پسآزمون گرفته شد. پس از سه هفته هر دو گروه به سؤالات آزمون یادداری پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل کوواریانس(ANCOVA) و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه باعث افزایش میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک در گروه آزمایش میگردد.
Abdollahpour, Mhmdazad & Parvin, Kadivar. (2005). the relationship between cognitive styles and cognitive and metacognitive achievement. Journal of psychological researches, Volume 8, No. 3 and 4, 30-44. [Persian] Ashoori, Mohammad. Purmhmdrezay Tajryshi, Maasoomeh. Galilee Abkenar, Seyyedeh Somayyeh. ashoori, Jamal. (2012). Effectiveness of teaching and learning strategies training documents on mathematical problem solving. Journal of Developmental Psychology Mental Iran, Year 8, 31, 247-255. [Persian] Alibakhshy, Seyydehzahra and Zare, Hossein. (2010). Self-regulation of learning and reading skills training on academic achievement. Journal of Applied Psychology, Year 4, 3 (15), 69-80. [Persian] Baghani, Maryam & Dhqani nyshabvri, Mohsen (2011). Effect of motivation, self-efficacy, and approaches to academic reading. Proceedings of the findings of the first National Conference of the Cognitive Science education, Ferdowsi University‚ Mashhad: 113-125. [Persian] Danandeh, Ali, et al. (2012). Etiquette and Life Skills (Student Work) farm lessons high school, first grade. Publication Frozesh, Tabriz. [Persian] Derakhshan, nooshin & Kavoussi, Tahmasp. (2008). Comparison of successful and unsuccessful learning strategies and study among students in middle and high school. Journal of Peikenoor, Year VI, 3: 135-147. [Persian] Islamian, Hassan. Saeedi Rezvani, Mahmoud & Fatehi, Younes (2013). Comparison Effectiveness of teaching methods of group discussion and lecture on learning and satisfaction of students in teaching of religion and life lessons. Journal of Research in Curriculum, Vol 11, 11 (38), 13-23. [Persian] Joyce, Bruce. Weil, Marsha & Calhon, Emily. (2008). Models of Teaching in 2004. Translated Mohammadreza Behrangi. Publication of kamale tarbiat. (Original publication date, 2004), Tehran. [Persian] Kadivar, Parvin (2011). Psychology of learning. Publisher Samt. Tehran. [Persian] Karimi, Mahin & Farahbakhsh, Qumars. (2011). The relationship between emotional self-regulation and reading skills and academic performance of students in medicine. Iranian Journal of Medical Education, Special Issue on Educational Development of Health Promotion, 11 (9). 1149-1161. [Persian] Parvand, Mohammadreza. (2009). Fundamentals of curriculum development. Publication Shiveh, Tehran. [Persian] Saif, Aliakbar. (2010). Modern educational psychology, psychology of learning and instruction. Publication Dowran, Tehran. [Persian] Saif, Aliakbar and Shaghaghi, Farhad. (2005). Learning strategies and reading the impact of instruction on student learning PNU. Journal of Peikenoor, third year, 2: 4-15. [Persian] Saif Aliakbar and Msrabady, Javad. (2003). Effectiveness of teaching learning strategies on reading speed, retention and understanding in different contexts. Journal of Education, 74: 37-54. [Persian] Syulsun, R .J. (2005). Statistical Reasoning in the Behavioral Sciences, Volume 2, Part 2: Statistical Inference. Translated by Alireza Kyamanesh.: Academic Jahad, Tabatabai. (Original publication 1988). Tehran. Malekpour, Mokhtar and Nadimi, Rasool. (2000). Effect of learning and reading MURDER and PQ4R in Achievement of third grade students in the Esfahan city. Knowledge and Research Journal, 3, 87-100. [Persian] Mirafshar Sahar. Khan Abadi, Mehdi. Azadnya, Abolfazl & Soltanygrdframrzy, Somaieh. (2012). Evaluation of the Effectiveness of PA Instruction on learning strategies on the Academic Achievement of the Fifth Grade Elementary Female Students in Yazd. Journal of Research in Curriculum, V 11, 7 (34), 105-117. [Persian] Mohammadi Ahmadabadi, Nasser. Bagheri Atabak, Mohamadhassan. Jafari Nodoushan, Ali. Azadnya, Abolfazl & Soltani Grdframarzy, Somayyeh. (2012). the effect of cognitive strategies on solving Mathematical Problems in the High School first Grade students in Yazd. Journal of Research in Curriculum, Year 9, 7, 136-146. [Persian] Boehler, M. L., et al. (2001). An evaluation of study habits of third-year medical students in a surgical clerkship. The American Journal of Surgery, 181(3), 268-271. Çalişkan, M. & Sünbül, A.M. (2011). The effects of learning strategies instruction on metacognitive skills and academic achievement (primary education sixth grade Turkish course sample). Educational Sciences: Theory & Practice, 11(1), 148-153. Fuchs, L. S., et al. (2003). Enhancing third-grade student mathematical problem-solving with self-regulated learning strategies. Journal of Educational Psychology, 95(2), 306-315. Greene, B.A., et al. (2004). Predicting high school students’ cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation .Contemporary Educational Psychology, 29, 462- 482. Pokay, P. & Blumenefeld, P. C. (1990). Predicting achievement early and late in the semester: The role of motivation and use of learning strategies. Journal of Educational Psychology, 1, 41-50.
_||_