فهرس المقالات علی اصغر بیانی


  • المقاله

    1 - بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهرستان گمیشان سال تحصیلی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1394
    انسان‌ها همواره سعی در جهت یافتن عوامل مؤثر بر میزان یادگیری داشته‌اند، زیرا یادگیری اهمیت زیادی در زندگی بشر دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک پایه اول دبیرستان بود. در یک طرح شبه آزمایشی، با استف أکثر
    انسان‌ها همواره سعی در جهت یافتن عوامل مؤثر بر میزان یادگیری داشته‌اند، زیرا یادگیری اهمیت زیادی در زندگی بشر دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک پایه اول دبیرستان بود. در یک طرح شبه آزمایشی، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای دو کلاس پایه اول دبیرستان (44 دانش‌آموز) در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. جامعه آماری، کلیه دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان‌های شهرستان گمیشان را در سال تحصیلی 92 ـ 91 در برگرفت. ابتدا هر دو گروه به سؤالات یک آزمون پیشرفت تحصیلی معلم‌ساخته (پیش‌آزمون) پاسخ دادند که نمرات دو گروه تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت. به گروه آزمایش، 10 جلسه راهبردهای یادگیری و مطالعه آموزش داده شد. در پایان از دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. پس از سه هفته هر دو گروه به سؤالات آزمون یادداری پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل کوواریانس(ANCOVA) و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه باعث افزایش میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک در گروه آزمایش می‌گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تبیین اهداف برنامه درسی آموزش خانواده در مدارس دوره ابتدایی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 5 , السنة 18 , زمستان 1400
    هدف این پژوهش" تبیین اهداف برنامه درسی آموزش خانواده در مدارس دوره ابتدایی " است . رویکرد پژوهش کیفی و با روش تحلیل محتوای قراردادی (رویکرد استقرایی) بود. جامعه ی هدف 20 نفر از اعضای هیئت علمی گروه های برنامه ریزی درسی، جامعه شناسان ، مشاوران و مدرسان آموزش خانواده و رو أکثر
    هدف این پژوهش" تبیین اهداف برنامه درسی آموزش خانواده در مدارس دوره ابتدایی " است . رویکرد پژوهش کیفی و با روش تحلیل محتوای قراردادی (رویکرد استقرایی) بود. جامعه ی هدف 20 نفر از اعضای هیئت علمی گروه های برنامه ریزی درسی، جامعه شناسان ، مشاوران و مدرسان آموزش خانواده و روانشناسان بودند وبا روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات ، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود . برای روایی و پایایی داده ها ازمعیارهای قابلیت اعتبار و قابلیت تایید استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل محتوای قراردادی مبتنی بر استقرا بهره گرفته شد . تحلیل داده ها منجر به استخراج70 مفهوم، 12 مقوله ی فرعی و 5 مقوله ی اصلی شد .مقولات اصلی پدیدار شده شامل: "ارتقای سواد رسانه ای"،"آگاهی نسبت به آداب و مهارتهای زیستن"، "مشارکت خانواده‌ها و نقش والدگری"، "شناخت نسبت به مراحل رشد و زندگی کودکان" و "آگاهی نسبت به اصول و مبانی تعلیم و تربیت" می باشند. نتایج حاصل می تواند در برنامه ریزی واجرای هرچه بهتر دوره‌های آموزش خانواده درمدارس دوره ابتدایی تسهیلگر باشد و برنامه‌ریزان و مجریان این دوره ها نیز می توانند در بعد عملی از آن بهره گیرند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ویژگی‌های روان سنجی مقدماتی فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان در دانش آموزان دوره متوسطه دوم
    آموزش و ارزشیابی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1395
    هدف این پژوهش بررسی مقدماتی روایی و اعتبار نسخه فارسی فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان(TEIQue-ASF) در دانش آموزان دوره متوسطه دوم بود.در یک مطالعه توصیفی،ازبین دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرگرگان (2557نفر) بر اساس جدول کرجسی و مورگان 345 نفر به صورت نمونه گ أکثر
    هدف این پژوهش بررسی مقدماتی روایی و اعتبار نسخه فارسی فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان(TEIQue-ASF) در دانش آموزان دوره متوسطه دوم بود.در یک مطالعه توصیفی،ازبین دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرگرگان (2557نفر) بر اساس جدول کرجسی و مورگان 345 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. از کلیه مشارکت کنندگان درخواست شد به فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان(TEIQue-ASF، پتریدز و دیگران،2006)، سیاههشادکامیآکسفورد (OHI،آرگیل، مارتین و کروسلند،1989) و سیاهه فرسودگی مدرسه (SBI؛سالملا-آرو ودیگران،2009) پاسخ دهند. ضریب اعتبار بازآزمایی و آلفای کرونباخ فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان به ترتیب 58/0،78/0 بدست آمد. به منظور تعیین روایی واگرا وهمگرا مقیاس، همبستگی فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان با سیاهه هایشادکامیآکسفورد و فرسودگی مدرسه محاسبه گردید که به ترتیب برابر بود با: 59/0 و 34/0- (001/0<p). نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز برازش مطلوب مدل اندازه گیری را نشان داد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارائه الگوی معادلات ساختاری عوامل موثر بر اثربخشی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 13 , پاییز 1402
    مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی معادلات ساختاری عوامل موثر بر اثربخشی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را متخصصان حوزه آموزش و پرورش پیش دبستانی و علوم تربیتی به تعداد 30 تشکیل دادند که بر اس أکثر
    مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی معادلات ساختاری عوامل موثر بر اثربخشی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را متخصصان حوزه آموزش و پرورش پیش دبستانی و علوم تربیتی به تعداد 30 تشکیل دادند که بر اساس نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافته‌های کمی حاکی از این است که تمامی متغیرهای احصاء شده با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 بوده و تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 3/0 به‌دست آمد، لذا تمامی متغیرها و روابط تأیید شد. براساس نتایج حاصل از پژوهش، عوامل موثر بر اثربخشی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی موجب ارتقای سطح عملکرد مقوله‌های توسعه پایدار در آموزش و پرورش می‌گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی تطبیقی آرای خواجه نصیرالدین و فارابی با تاکید بر زمینه تربیت اجتماعی وعاطفی در آموزش و پرورش
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1403

    هدف از این تحقیق بررسی تطبیقی آرای فارابی و خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر زمینه تربیت اجتماعی وعاطفی در آموزش و پرورش بود. تحقیق کیفی بود که از روش تحلیل محتوا قراردادي استفاده شد. تحلیل محتوا شرح توصیفی، تحلیلی و ادراکی بر داده هاي حاصل از مصاحبه¬ها، روش مناس أکثر

    هدف از این تحقیق بررسی تطبیقی آرای فارابی و خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر زمینه تربیت اجتماعی وعاطفی در آموزش و پرورش بود. تحقیق کیفی بود که از روش تحلیل محتوا قراردادي استفاده شد. تحلیل محتوا شرح توصیفی، تحلیلی و ادراکی بر داده هاي حاصل از مصاحبه¬ها، روش مناسبی براي تحلیل داده¬هاي کیفی می¬باشد. جامعه هدف شامل آثار مکتوب فارابی، خواجه نصیر طوسی بود. روش نمونه گیری، نمونه گیری هدفمند بود . روش نمونه گیری، نمونه گیری هدفمند بود حجم نمونه نیز شامل یک اثر از دو اندیشمند بود. تربیت اجتماعی و عاطفی با استفاده از ادبیات تحقیق گردآوري شده استخراج می شود. ابزار گرد آوري اطلاعات فیش برداري بود. در این تحقیق اطمینان از صحت داده هاي کیفی پژوهش حاضر براساس معیارهاي انتقال پذیري و تاییدپذیري صورت گرفت. جهت تایید پذیري کدها، زیر طبقات و طبقات استخراج شده در اختیار خبرگان دانشگاهی قرار گرفت تا درستی فرآیند را بررسی نمایند. داده ها با روش تحلیل محتواي قراردادي مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این روش کدها و طبقات به طور مستقیم و به صورت استقرایی از داده هاي خام استخراج شدند و سپس تجزیه و تحلیل داده ها با رویکرد تحلیل محتواي قراردادي و پردازش نهایی با روش نظام مند صورت گرفت. یافته ها نشان دادکه اصول تربیت اجتماعی از دیدگاه خواجه نصیر عبارت بودند از: همگانی بودن آموزش، تفرد، اجتماعی شدن، ارتباطات، حقوق شهروندی. اصول تربیت اجتماعی در آرای فارابی عبارت بودن از: تربیت پذیری، کمال گرایی، جامعه محوری تربیت، تفاوتهای فردی و همگانی بودن آموزش.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - بررسی روایی و پایایی مقدماتی فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی (TEIQue-SF) در دانشجویان
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 5 , السنة 6 , زمستان 1394
    هدف اصلی این پژوهش بررسی پایایی و روایی فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی پتریدز و فارنهام بود . 306 دانشجوی دانشگاه آزاداسلامی واحدآزادشهر (183 زن و 123 مرد ) که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده بودند به سوالات فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی، مقیاس رضایت أکثر
    هدف اصلی این پژوهش بررسی پایایی و روایی فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی پتریدز و فارنهام بود . 306 دانشجوی دانشگاه آزاداسلامی واحدآزادشهر (183 زن و 123 مرد ) که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده بودند به سوالات فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی، مقیاس رضایت از زندگی، مقیاس­های افسردگی، اضطراب و تنیدگی و مقیاس رگه فراخلق پاسخ دادند.ضریب پایایی بازآزمایی و آلفای کرونباخ فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی به ترتیب 66/0 ، 82/0 بدست آمد که از نظر آماری معنی دار بود (001/0 p). همبستگی فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی با مقیاس رضایت از زندگی و مقیاس های افسردگی، اضطراب، تنیدگی و مقیاس رگه فراخلق به ترتیب 28/0 ، 54/0- ، 42/0- ، 37/0- و 47/0 بدست آمد (001/0 p). نتیجه تحلیل عاملی تاییدی داده ها، چهار عاملی بودن پرسشنامه رگه هوش هیجانی را رد کرد. یافته ها نشان داد فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی پتریدز و فارنهام از روایی و پایایی اولیه قابل قبولی در جمعیت دانشجویی برخوردار است و به پژوهش های روان سنجی بیشتری نیز نیاز دارد. تفاصيل المقالة