تغییرات اقلیم: بستری نو در برنامه درسی آموزش عالی
الموضوعات : Research in Curriculum Planning
شهناز کرمی
1
,
کوروش فتحی واجارگاه
2
,
علی اکبر خسروی بابادی
3
,
منوچهر فرج زاده اصل
4
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استاد گروه جغرافیا دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: برنشتاین, برنامه درسی آموزش عالی, تغییرات اقلیم, نوبسترسازی,
ملخص المقالة :
نوبسترسازی در مطالعات برنامه درسی، یکی از مباحث جدیدی است که در ایران مطرح شده و تلاش میکند علوم مختلف را در بستر مطالعات برنامه درسی بررسی نماید. تغییرات اقلیم دانشی است که به تغییر آبوهوا و اثرات آن میپردازد. هدف این پژوهش، ارائۀ بستری جدید در برنامه درسی آموزش عالی با عنوان برنامه درسی تغییرات اقلیم است و تلاش میکند تا مفاهیم اقلیم را وارد مطالعات برنامه درسی نماید. این پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نوع ماهیت کیفی است. از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی - تحلیلی از نوع تحلیل فکری بازتابی است. از میان اسناد مورد بحث، اسناد قابل دسترس پژوهشگر در فاصلۀ زمانی انجام پژوهش سالهای 1397 لغایت 1399 مرتبط با دیدگاه برنشتاین مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجۀ بهدستآمده حاکی از آن است با الگو گیری از تئوری برنشتاین میتوان یک بستری جدید در برنامه درسی آموزش عالی با عنوان تغییرات اقلیم ایجاد کرد تا دانشجویان هم با تغییرات اقلیم آشنا شوند و هم کلاسهای درسی محلی برای ایجاد تفکر والا درزمینۀ حفاظت از زندگی در روی کرۀ زمین تبدیل گردد.
