طراحی برنامه درسی ارتقاء خودکارآمدی دانشجویان در نظام آموزش عالی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: طراحی برنامه درسی, خودکارآمدی, آموزش عالی.,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامه درسی خودکارآمدی برای آموزش عالی بود. روش پژوهش، روش کیفی رویکرد تحلیل محتوای نظام مقولهای قیاسی بود. در این پژوهش، تجزیه و تحلیل دادهها با سه رویه کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد حوزه پژوهش در بخش تحلیل محتوا شامل کلیه مقالات و منابع علمی در دسترس چاپی دیجیتالی مرتبط با خودکارآمدی استفاده شده و روش نمونه گیری هدفمند ا.نتخاب شد. با استفاده از کدگذاری باز، مفاهیم عمومی را تشکیل دادند و در مرحله بعد مفاهیم به دست آمده سطح بندی شدند. نتایج یافتهها نشان دادند که اهداف شناسایی شده در راستای خودکارآمدی شامل5 مؤلفه اعتماد به نفس، جرأت مندی، مدیریت فردی، تعهد نسبت به اهداف و خودتنظیمی بودند. همچنین محتوای به دست آمده در برنامه درسی خودکارآمدی شامل5 مؤلفه توجه به محتوای مفاهیم تحریف شناختی، فراگیری نحوهی اداره هیجان، آموزش مهارتهای خودارزشمندی، آموزش مجموعه پاسخهای متقابل در موقعیتهای استرس زا وکسب مهارت توانایی تحلیل عینی اطلاعات موجود نتایج همچنین در خصوص روشهای تدریس شناسایی شده در راستای خودکارآمدی4 مؤلفه ایفای نقش، بارش فکری، روش فعال و روش یادگیری مشاهدهای و الگوبرداری به دست آوردند. در خصوص مؤلفههای شناسایی شده در رابطه با ارزشیابی در راستای خودکارآمدی، 7 ارزشیابی از رشد فردی، خودارزیابی کردن، ارزیابی از عملکردها و عکسالعملها، ارزیابی از نحوهی قضاوت فردی، ارزیابی از راهبردهای فکری، ارزیابی از معیارهای مناسب عملکرد و پذیرش سنجش توسط دیگران را به دست آمد. با توجه به نتایج به دست آمده و اهمیت خودکارآمدی در زندگی تحصیلی، اجتماعی و شغلی، توجه به بعد خودکارآمدی در جهت ارتقاء و پرورش سرمایه روان شناختی در فراگیران آموزش عالی ضرورت دارد.
Jamali, M., Noroozi, A., Tahmasebi, R. (2019). Factors Affecting Academic Self-Efficacy and Its Association with Academic Achievement among Students of Bushehr University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 13(8), 629-641.
Cheraghi, F., Hasani, P., Riazi, H. (2020). The Correlation between Self-Efficacy and Clinical Performance of Nursing Students. Journal of Nursing Education, 19(1), 35-40.
Shahbani, S., Delavar, A., Bolouki, A., Mamsharifi, I. (2012). The Relationships among Self-Efficacy, Social Support, and Optimism in Predicting Mental Well-Being: A Structural Model in Students. Clinical Psychology Studies, 2(8), 93-117.
Salehi Imran, I., Yaiouri, S. (2014). Investigating Employability Skills in Higher Education Curricula Considering Global Economy. Curriculum Studies Journal, 16(6), 165-188.
Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2017). Theories of Personality. Translated by Seyed Mohammadi, S. Y., Tehran: Roshd Publications. (Original publication date: 2006).
Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2008). History of Modern Psychology. Translated by Saif, A. K.
Fathi Vajargah, K. (2020). Disposable Curriculum: Journal of Higher Education Curriculum Studies, 1(4), 6-7.
Fathi Vajargah, K., Shafiei, N. (2007). Evaluating the Quality of Academic Curriculum: The Case of Adult Education Curriculum. Scientific Journal - Quarterly Journal of Curriculum Studies, 2(5).
Flick, U. (2013). Introduction to Qualitative Research. Translated by Jalili, H., Tehran: Ney Publications.
Rouhi, Q. (2013). The Relationship between Self-Efficacy and Academic Motivation among a Group of Medical Students.
Karami, M., Momeni, H. (2011). Global Labor Market and Its Impact on Curriculum Design. Curriculum Studies Journal, 4(21).
Carr, A. (2006). Positive Psychology: The Science of Happiness and Human Strengths. Translated by Sharifi, H. Pasha.
Luthans, F., Avolio, B. J., & Youssef, C. M. (2013). Psychological Capital in Organizations. Translated by Forouhar, M., & Jamshidian, A. Tehran: Ayij.
Momeni, K., & Shahbazirad, A. (2012). The Relationship between Spirituality, Resilience, and Coping Strategies with Quality of Life in Students. Behavioral Sciences Journal, 6(7), 97-103.
Mehr Mohammadi, M., et al. (2016). Curriculum: Perspectives, Approaches, and Outlooks. Tehran: Samt Publications.
Noorozzadeh, R. (2011). The Role of Universities in Revising the Approved Curricula of the Supreme Council of Planning. Journal of Research and Planning in Higher Education, 42.
Najd, M. R., Mosahabi, M. R., Atashpour, H. (2013). Predicting Psychological Well-Being through Self-Efficacy, Psychological Hardiness, and Perceived Social Support. Thought and Behavior, 8(30), 47-56.
Hovida, R., Mokhtari, H., Forouhar, M. (2012). The Relationship between Psychological Capital Components and Organizational Commitment Components. Cognitive and Behavioral Sciences Research, 2(2), 43-56.
Avey, J.B. Lalhan, S.F. & Youssef, C, M, (2020). “The addition value of positive psychological capital in predicting work attitudes and behaviors”, Journal of management, 433-440.
Avolio, B.S. & Lothans, F. (2016). “The high impact leads”. New York McCaw, Hill.
Bitmis, M.Gokhan, Ergeneli, Azize. (2013). “The Role of Psychological capital and trust in individual performance and Job satisfaction Relationship: A Test of Multiple Mediation Model”. Procedia Social and Behavioral Sciences 99, 173-179.
Bridges, D. (2013). “The Higher Education curriculum 21 set century”, Cambridge. Journal of education Cambridge. 7(2). 122-145.
Carrol, Annemaree. , Houghton, Stephen. , Robert, Wood. , Unworthy Kerrie. , Hattie, John. , Gordon, Lisa., Bower, Julie.(2019). “Self-efficacy and academic achievement in Australian high school student: The mediating effects of academic aspirations and delinquency”. Journal of adolescence, Volume 32, Issue 4,797-817.
Cooper, J.H. (2020). “A training programmer based on the principles of social constructivism and focused on developing people for the future world of work an evaluation. Submitted in partial fulfilment of the regiment for the degree megastars commeric in the faculty of economic and business sciences at the …. Sity of Pretoria”.
Dumas, A. Hanchans, S. (2015). “How does job-trainee in crease firm performance? The case of morocco”. International Journal of man power. 31(5). 585-602.
Hatchen, M. (2015).” I Think I Can: The Interaction Between Self-efficacy and Anxiety predicting”. M. A Dissertation. Ohio State University.
Luthans, F. B. J., Avey, B. J., Avolio, S. M. N., & Combs, G. M. (2013).” Psychological capital development: Toward a micro-intervention.” Journal of Organizational Behavior, 27, 387-572.
Raggi, A., Leonardi, M., Mantegazza, R., Casale, S., & Fioravanti, G. (2010).” Social support and self-efficacy in patients with Myasthenia G raves: a common pathway towards positive health outcomes”. Neural Sci, (31), 31-5.
Young, Meng-Hua: Yeh, Cheng- Tsang: Yang, Hung-Wen: Mui, Wui-Chiu (2013). “The impacts of perceived organizational support and psychological capital on sport burnout of junior high school physical education students”, life science journal.