طراحی چارچوب نظری برنامۀ درسی آموزش اخلاق جنسی: یک پژوهش کیفی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیسوسن بلالی 1 , محبوبه سلیمان پور عمران 2 , رویا افراسیابی 3 , بهرنگ اسماعیلی شاد 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی،واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد،ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
الکلمات المفتاحية: دورۀ متوسطه, دورۀ نوجوانی, رویکرد کیفی, اخلاق جنسی, برنامۀ درسی,
ملخص المقالة :
اخلاق جنسی همواره یکی از دغدغههای والدین، مربیان، پژوهشگران و دستاندرکاران امور آموزشی بوده است زیرا در صورت رشد تربیتی سالم افراد، زمینههای ایجاد رشد جامعه محقق میگردد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامۀ درسی اخلاق جنسی دورۀ دوم متوسطه انجام شد. طرح پژوهش کیفی و به طور ویژه مطالعۀ موردی کیفی است. حوزۀ مورد مطالعه این پژوهش، مبانی نظری، دیدگاه صاحبنظران، متخصصان و کارشناسان ، مدیران و معاونان و اعضای هیات علمی گروههای علوم تربیتی و اخلاق دانشگاههای آزاد خراسان رضوی بوده است. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، افرادی که در این زمینه تخصص، تدریس و تجربه داشته و تألیفاتی ارائه داده بودند مورد مصاحبههای نیمهساختاریافته قرار گرفتند. مشارکتکنندگان پژوهش در نهایت 13 نفر شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون بر اساس مدل آتراید-استرلینگ (Attride-stiriing) استفاده شد. روایی و پایایی اطلاعات به دست آمده سنجیده شد و الگوی برنامۀ درسی در قالب شبکۀ مضامین پیشنهاد و عناصر مرتبط با برنامۀ درسی استخراج گردید. مدل پیشنهادی در زمینۀ الگوی برنامۀ درسی اخلاق جنسی در دورۀ متوسطه دوم مشتمل بر 4 عامل: اهداف، محتوا، روشهای یاددهی- یادگیری و روشهای ارزشیابی است.
Atik, Ş., & Varol, M. (2019). Investigation of University Students with Respect to Gender Identity and Sexual Orientation Within the Context of Shweder’s Big Three Ethics. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 232-243.
Beste, J. E. (2020). Integrating Christian Ethics with Ignatian Spirituality. Studies in Christian Ethics , 33(1), 61-67.
Bolanhematan.K,(2014) Representing parents' lived experiences of how to teach their children about sexual ethics. Family Counseling and Psychotherapy,, 4 (4): 747-719. (In Persian).
Etemadizadeh, H & Nouri, A. (2020). Identifying and categorizing the issues related to sexuality and gender posed by elementary students. Research in Curriculum Planning. 15 (32). 64-61.
Ford, J. V., Corona Vargas, E., Finotelli Jr, I., Fortenberry, J. D., Kismödi, E. (2019). Why pleasure matters: its global relevance for sexual health,sexual rights and wellbeing . International Journal of Sexual Health, 31(3), 217-230.
Ghalavannd, Z., Samadi, P, Ahmadi P & keshti Aray N. (2020). Identification of sexual education curriculum in the education system Iran. Research in Curriculum Planning. 17 (40). 111-129.
Hajipour, H., Barkhordari, R., Keshavarz, S. (2016). Critical Discourse Analysis of Sex Education in the Iranian Education System (Current Situation) Based on Written Documents. Journal of Fundamentals of Education, 8 (1): 159-136. (In Persian).
Islamian, H., Islamian, Z., Saeedi, Mahmoud. (2015). A look at the sex education curriculum in the education system with emphasis on the two elements of purpose and content, the National Conference on Enlightenment، Pure Thought, Family and Sex Education. Isfahan: University of Isfahan. (In Persian).
Karami, M. (2017). The norm of sexual morality in married life from the perspective of Islam. Knowledge (especially ethics), (26): 28-21. (In Persian).
Mohammad Beigi, R., Faqihi, A., Nateghi, F. (2017). Designing an optimal model of sex education curriculum in elementary school. Journal of Educational Psychology, 13 (45): 39-21. (In Persian).
Mohammad khani, Siddique، Yarmohammadian , Mohammad Hussein، Kajbaf, Mohammad Baqir; And Qaltash, Abbas,) 2016( , Model of sexual education curriculum for adolescence based on the principles of the Qur'an and the priorities of the infallibles, Quarterly Journal of New Approach in Education Management , Year )7( , Issue 3, Fall 95, 27 consecutive.
Mohammadi Pouya S, Imanzadeh A, Mohammadi Pouya F & Zarei A. (2019). Phenomenology of Barriers in the Sexual Education Curriculum in High School: A Phenomenological Study. Religion & Communication. Vol.26, No.1. 303-334. (in Persian).
Nusratinejad, F ,. Shafi'i, M. (2013). The Impact of Satellite TV Networks on Sexual Ethics and Gender Attitudes of Youth. Bi-Quarterly Journal
of Socio-Cultural Development, 1 (2): 105-89. (In Persian).
Puigvert, L., Gelsthorpe, L., Soler-Gallart, M., & Flecha, R. (2019). Girls’ perceptions of boys with violent attitudes and behaviours, and of sexual attraction. Palgrave Communications, 5(1), 1-12.
Qaltash, A., Mohammadjani, p. (2018). Designing a sexual education curriculum based on the principles of Islamic education. Applied issues of Islamic education. 3 (3): 101-13. (In Persian).
Rehman, T. (2020). Islamic Feminism: The Challenges and Choices of Reinterpreting Sexual Ethics in Islamic Tradition. Society and Culture in South Asia, 6(2), 214-237.
Taherpour, M., Musharraf, M. (2011). Explaining the ontological foundations of sexual ethics from the perspective of Islam. Islam and Educational Research, 1 (5), 56-38. (In Persian).
Vanderberg R H., Farkas, A H., Miller, E., Sucato, G S., & Akers, A Y. (2016). Racial and/or ethnic differences in formal sex education and sex education by parents among young women in the United States. Journal of pediatric and adolescent gynecology, 29(1), 69-73.
_||_