رابطه ویژگی های شخصیتی و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی معلمان زن شهر اهواز
الموضوعات :پرویز عسکری 1 , فرح نادری 2 , کبرا هیکل 3
1 - استادیارگروه روانشناسی،واحد اهواز،دانشگاه ازاد اسلامی ،اهواز،ایران
2 - استاد گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
الکلمات المفتاحية: حمایت اجتماعی, رضایت شغلی, social support, Job satisfaction, personality characteristics, female teachers, معلمان زن, ویژگی های شخصیتی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی معلمان زن شهر اهواز بود. نمونه ی پژوهش شامل 200 نفر معلمان زن شهر اهواز بودند که به طور تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و با آزمون های ویژگی های شخصیتی، حمایت اجتماعی فیلیپ و رضایت شغلی JDI مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 05/0< P نشان داد که از لحاظ مؤلفه های وجدانی بودن، برونگرایی و توافق و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود دارد، اما از لحاظ مؤلفه های روان نژندی و باز بودن با رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود ندارد.
_||_