اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر حمایت اجتماعی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
الموضوعات :
1 - کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: حمایت اجتماعی, پیشرفت تحصیلی, شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی, اهمالکاری تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر حمایت اجتماعی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش 30 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل (هر گروه 15 دانشآموز) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای با روش آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. گروهها پرسشنامههای حمایت اجتماعی (زیمت و همکاران، 1988) و اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) را تکمیل کردند و آزمون معلمساخته بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای حمایت اجتماعی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی به طور معناداری باعث افزایش حمایت اجتماعی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شد (05/0P<). نتایج نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود حمایت اجتماعی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان موثر بود.
_||_