تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی
الموضوعات :حسام فرقانی اوزرودی 1 , محمدباقر فرقانی اوزرودی 2 , علی یعقوبی 3 , محمدحسین فرقانی اوزرودی 4
1 - گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
2 - گروه تربیت بدنی، آموزش و پرورش، بابل، ایران
3 - گروه تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران
4 - گروه تربیت بدنی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فوتبال پایه, ارزیابی عملکرد, مربی, معیارهای ارزیابی,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر، تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کلیه مدیران، مربیان، بازیکنان و صاحب نظران فوتبال پایه کشور (حدود 3500 نفر) بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 346 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته با مصاحبه 15 نفر از اساتید دانشگاهی با سابقه مربیگری در فوتبال پایه در 41 گویه و 12 عامل در مقیاس پنج ارزشی لیکرت استفاده شد و روایی و پایایی آن توسط 10 نفر از اساتید دانشگاهی تایید شد (79/0=α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و در نهایت تاییدی و نرم افراز لیزال و اس.پی.اس.اس نسخه 22 استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که سابقه فعالیت پاسخ دهندگان در حوزه فوتبال 18/6±84/12 سال و 02/3±36/8 سال در رده های فوتبال پایه بود. 12 معیار ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه به ترتیب اولویت عبارتند از: شیوه آموزش، آموزش و تجربه مربیگری، مسئولیتهای شغلی مربیگری، مهارتهای روان شناختی و ارتباط با شاگردان، ایجاد محیط تمرینی لذت بخش، ویژگیهای اخلاقی و رفتاری، دانش فوتبال پایه، مشارکت در شناسایی و پرورش استعدادها، نظارت بر عملکرد و پیشرفت شاگردان، ارتباط با مسولین و والدین، مراقبت از وسایل و تجهیزات، مستندسازی اطلاعات ورزشکاران تدوین شدند. پیشنهاد میشود که مسئولین آموزش فدراسیون فوتبال در برای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه از این معیارها استفاده نمایند تا زمینه رشد و شکوفایی نوآموزان فوتبال در آینده بر اساس معیارهای علمی را فراهم کنند.
_||_